funkar det bra för dig? jag blev inte kompis med mitt mini. brännaren säger plötsligt poff och blir övertänd på något vis och bränner slut på bränslet. även med begränsarlocket.
jag gillar egentligen sprit pga tyst och enkelt, men har dammat av ett gammalt bensinkök nu som dånar som ett jetplan och stinker men är mer bränsleeffektivt för mig. och mindre vindkänsligt.
det konstiga är att det är först på senare år som jag fått problem med spriten... :)
Trivs mycket med den lilla Trangia. Lätt, liten, billigt, super enkelt, bränsle finns nästan överallt att köpa (varje bensinmack/ica) och ingenting kan sönder. Läser ibland att det kan sota och att grytor kan bli smutsiga men det har jag aldrig märkt. Funkar bara superfint.
Grytan är 0.8L och den lilla stekpannan är även locket.
Nackdel är mitt i vintern när det är jättekallt typ -20 då tar det mycket tid (= mycket bränsle) att koka vatten. Smälta snö och tina frusna vattenflaskor går bra men vill också gärna koka vatten för det går inte att använda vattenfiltret när det fryser. Och vänta till vatten äntligen börjar koka medan jag fryser ihjäl är inte riktigt roligt.
Gaskök har för mig för många nackdelar (svårt/omöjligt att köpa, behöves därför två, tre eller mer på en långtur, stort att ta med, dåligt i vinter, tomma gasbehållare kastar man inte bort i skog/fjäll så de får jag bära hela tiden, och jag tycker inte om att kasta saker när det finns alternativ) så gasköket står arbetslös hemma.
Är nu på en litentur (bara några dagar för att testa vintersetup för en riktig långtur) och ha därför med mig mitt gamla kök som kör på allt (men inte ved). Tror det heter MSR Whisperlite Combo. Kan köra gas, bensin, diesel, fotogen mm. Använder den nu med bensin, går fort som fan, innan jag vet kokar vattnet. Lite för snabbt enligt min smak men det är nu bara -6 eller nåt så förmodligen går det långsammare när det är riktigt kallt.
Dagenslunch (för de kommande månaderna), superbilligt, enkelt, snabb och hoppas nyttigt.
Stor nackdel är att den är mycket större än den lilla Trangian och att den stinker, sotar, kan vara explosiv, är inte så enkelt (flaskfyllning, förvärmning, pumpning), får rensa/underhålla ofta, behövs liten verktyg/packning och den kan gå sönder och det sista är inte roligt på en långtur i Påhittatstan. Men tror det finns ingen bättre vinterkök och får då bara acceptera nackdelarna.
Fördelar finns också:
- billigt bränsle
- lätt att få tag
- lätt att byta bränsle (gas, diesel mm)
- bästa bränsle i kylan
- ingen engångsförpackningar
- lätt att kolla hur mycket bränsle finns kvar
- kör samma effekt oavsett bränslenivå i flaskan
Men ända saknar jag den lilla mini :)