Bikepacking

Bikepacking
Hej alla! Ska försöka förtydliga...

En navdynamo kommer det att bli. För att alltid ha tillgång till ljus. Där råder det ingen tvekan.

Det jag tvekar på är vilken navdynamo jag ska välja. Lutar åt Son Delux, men Son 28 är också att alternativ. Och det är i valet mellan dessa två som det där med laddning kommer in i bilden. Och då menar jag laddning av telefon, inte laddning av batterier till belysningssystem.

Son Delux har lite lite lägre rullmotstånd, medan Son 28 ger mer effekt vid låga hastigheter. Vilket skapar bättre förutsättningar för laddning. Väljer jag Delux är det alltså inte säkert att jag kan ladda telefonen när jag rullar fram i min makliga takt. Men som sagt, jag tänker att en vanlig powerbank löser telefonladdningsproblematiken. .

Och att jag ändå undrar om laddning med navdynamo, trots att jag känner mig hyfsat säker på att telefonladdning via powerbank (alltså vanlig powerbank från t.ex. Kjell&Co) räcker för mig, är att det i bikepackingsammanhang kanske ändå finns någon relevant, men för mig okänt, skäl till att man bör ha bra möjligheter till laddning från navdynamon.
 
Senast ändrad:
Bikepacking
Har du redan Deluxen på g?
Är inte SON 28 annars bättre i låga farter?
Klart du ska ha navdynamo, det kommer att vara vi med dynamo som kommer att kunna ladda våra telefoner när zombieapokallopsen drabbar oss och slår ut ordinarie energiförsörjning. Jävlar vad vi ska trampa då!
Har inte tryckt på köp... ehum "kaufen" ännu. :) Val av fälg har nästan blivit ett större problem än val av dynamo. Hittar inte en enda vettig silvrig fälg i 26 tum för fälgbroms. Hittar bara tråkiga Ryde Zac 19 och liknande.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Bikepacking
Son Delux har lite lite lägre rullmotstånd, medan Son 28 ger mer effekt vid låga hastigheter. Vilket skapar bättre förutsättningar för laddning. Väljer jag Delux är det alltså inte säkert att jag kan ladda telefonen när jag rullar fram i min makliga takt. Men som sagt, jag tänker att en vanlig powerbank löser telefonladdningsproblematiken.
Om du redan har en (helst minst två QC-laddbara) Powerbankar så kan du ju ladda din telefon/GPS i två steg:
-Ladda Powerbank 1 från navdynamon, medan du laddar telefon/GPS från Powerbank 2
-När sedan Powerbank 1 är fulladdad kopplar du om o gör tvärtom
-När du pausar vid en pizzeria/café/affär snabbladdar du ALLT via en nätsnabbladdare
Det borde bli säkrare laddning av dina apparater på detta sätt,
men en hel del sladdar, laddare och omkopplingar att hålla reda på....
 

Egress

Aktiv medlem
Bikepacking
Om du redan har en (helst minst två QC-laddbara) Powerbankar så kan du ju ladda din telefon/GPS i två steg:
-Ladda Powerbank 1 från navdynamon, medan du laddar telefon/GPS från Powerbank 2
-När sedan Powerbank 1 är fulladdad kopplar du om o gör tvärtom
-När du pausar vid en pizzeria/café/affär snabbladdar du ALLT via en nätsnabbladdare
Det borde bli säkrare laddning av dina apparater på detta sätt,
men en hel del sladdar, laddare och omkopplingar att hålla reda på....
En del powerbankar klarar av s.k. ”pass-through”-laddning. Dvs kan både ta emot laddning från navdynamo samtidigt som den laddar upp en telefon eller annan utrustning.
Kan isf eliminera behovet att ta med två.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Läste om en tysk som gjort en optimerad flask-dynamo. Poängen var låg vikt, kan användas på alla slags hjul och beroende på hur man ställde in den kunde den generera el i låga hastigheter. Eftersom den var tysk var den effektiv och drevs med gummihjul mot fälgen inte den gammaldags däckslitande metoden. Verkade rätt smutt. Kan kolla upp vad den hette.
 
Bikepacking
Om du redan har en (helst minst två QC-laddbara) Powerbankar så kan du ju ladda din telefon/GPS i två steg:
-Ladda Powerbank 1 från navdynamon, medan du laddar telefon/GPS från Powerbank 2
-När sedan Powerbank 1 är fulladdad kopplar du om o gör tvärtom
-När du pausar vid en pizzeria/café/affär snabbladdar du ALLT via en nätsnabbladdare
Det borde bli säkrare laddning av dina apparater på detta sätt,
men en hel del sladdar, laddare och omkopplingar att hålla reda på....
Det skulle kunna vara ett alternativ. En fördel med laddmöjlighet på cykeln kanske är att man slipper laddångest. Med "pizzeria-metoden" kommer man väl alltid att vara på jakt efter ett eluttag.
 
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Bikepacking

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Hej alla! Ska försöka förtydliga...

En navdynamo kommer det att bli. För att alltid ha tillgång till ljus. Där råder det ingen tvekan.

Det jag tvekar på är vilken navdynamo jag ska välja. Lutar åt Son Delux, men Son 28 är också att alternativ. Och det är i valet mellan dessa två som det där med laddning kommer in i bilden. Och då menar jag laddning av telefon, inte laddning av batterier till belysningssystem.

Son Delux har lite lite lägre rullmotstånd, medan Son 28 ger mer effekt vid låga hastigheter. Vilket skapar bättre förutsättningar för laddning. Väljer jag Delux är det alltså inte säkert att jag kan ladda telefonen när jag rullar fram i min makliga takt. Men som sagt, jag tänker att en vanlig powerbank löser telefonladdningsproblematiken. .

Och att jag ändå undrar om laddning med navdynamo, trots att jag känner mig hyfsat säker på att telefonladdning via powerbank (alltså vanlig powerbank från t.ex. Kjell&Co) räcker för mig, är att det i bikepackingsammanhang kanske ändå finns någon relevant, men för mig okänt, skäl till att man bör ha bra möjligheter till laddning från navdynamon.
Jag bytte nyligen från budget Shimano till SON28, allt är inte bra. Får utveckla det sedan när jag sitter vid datorn. Men ladda direkt med en SON funkar inte så bra.

/edit: nuså fick jag tid vid datorn. Jo, det handlar om att SON, iaf för mig, inte ger så mycket laddström i låga hastigheter så laddningen kickar igång. Många enheter börjar inte ladda förrän den får kanske 500 mA i laddström. SON är grymt, lågt rullmotstånd och effektivt osv, men ger inte lika mycket ström vid låg hastighet som mitt tidigare budget-Shimanonav gav. Det gjorde att jag fick skaffa en ny powerbank som är gjord för att laddas med varierande (dvs låg ibland) laddström.
Läs mer här:
(framförallt inlägget längre ner där, #18)
 
Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
(Nu skrev jag till lite saker där ovan)

Sedan angående SON28 vs SON Deluxe. Är man orolig för rullmotstånd så tycker jag man inte behöver vara orolig :) för SON28'an har då försumbart rullmotstånd, det märks inte. Tycker jag då.
Dessutom, om man ska använda det för bikepacking/touring så kanske man inte håller så hög medelhastighet så då är det ju ytterligare en fördel med SON28.
Slutligen, SON28 finns med 6-bult också, för bromsskivan.
 

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Här finns lite kring just kombination av nav, laddare och lampor och effektivitet vid olika hastigheter. Shimanos ur700 skall visst vara extremt effektivt vid lägre farter. Bättre än son 28. Kör själv med 20000 Power bank med snabbladdning in/ut. Det räcker ett tag om man rör sig i någorlunda civiliserade områden :)

 
Bikepacking
(Nu skrev jag till lite saker där ovan)

Sedan angående SON28 vs SON Deluxe. Är man orolig för rullmotstånd så tycker jag man inte behöver vara orolig :) för SON28'an har då försumbart rullmotstånd, det märks inte. Tycker jag då.
Dessutom, om man ska använda det för bikepacking/touring så kanske man inte håller så hög medelhastighet så då är det ju ytterligare en fördel med SON28.
Slutligen, SON28 finns med 6-bult också, för bromsskivan.
Jag fick det till att skillnaden mellan Son 28 och Son Delux motsvarar 6 cm höjdskillnad på 1 kilometers cykling. En psykologiskt högst viktig skillnad ;)
 
Bikepacking
Jag bytte nyligen från budget Shimano till SON28, allt är inte bra. Får utveckla det sedan när jag sitter vid datorn. Men ladda direkt med en SON funkar inte så bra.

/edit: nuså fick jag tid vid datorn. Jo, det handlar om att SON, iaf för mig, inte ger så mycket laddström i låga hastigheter så laddningen kickar igång. Många enheter börjar inte ladda förrän den får kanske 500 mA i laddström. SON är grymt, lågt rullmotstånd och effektivt osv, men ger inte lika mycket ström vid låg hastighet som mitt tidigare budget-Shimanonav gav. Det gjorde att jag fick skaffa en ny powerbank som är gjord för att laddas med varierande (dvs låg ibland) laddström.
Läs mer här:
(framförallt inlägget längre ner där, #18)
Intressant läsning! Hade det funkat för dig att skippa laddningen från navdynamon och istället använda dig av en enda stor powerbank på säg 50 000 mAh, som laddas från eluttag vid resans början och slut?
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Intressant läsning! Hade det funkat för dig att skippa laddningen från navdynamon och istället använda dig av en enda stor powerbank på säg 50 000 mAh, som laddas från eluttag vid resans början och slut?
50 Ah! Det var en ordentlig powerbank! :)
Det beror ju helt på, hur länge man ska vara ute och hur mycket lyse man behöver.
Dynamo är ju helt suveränt till just lyse. Med mitt SON28 och B+M lyse med ljussensor behöver jag inte ens peta på lyset, aldrig någonsin. Det tänds automatiskt när det behövs, och inte märker man skillnad i rull.
Men ska det laddas från dynamon, då kan det bli jobbigare som sagt. Man behöver ju någon form av laddningsregulator till att börja med. Och ja, resten vet du ju nu.
Det hade nog funkat fint för typ en veckas cykling, med sparsam användning av lyset, man får se till att ha någon backup på lyset då så det inte slocknar mitt i allt när man behöver det :)
Sedan är det ju lite gött med lyse vid campen också, men det har jag löst med en bra pannlampa som går på AAA-batterier, räcker grymt länge också men brukar ha med extra ändå.
 

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Märkligt att jag misslyckats med en så enkel sak då, men det beror förmodligen på dålig sprit då.. Har använt köket under flera år och någorlunda frekvent, men måste alltså alltid torka av det noggrant eftersom det är så förbannat sotigt. Jag har en exakt likadan brännare (som ser jättefin ut, ingen smuts på den!) och en rad olika kastruller och pannor som används på lite olika vis. Jag använder dessa väldigt mycket direkt över öppen eld eller i glöd, så de ser ofta riktigt fula ut, men det är inte det som är problemet utan just att det blir ett lager sot som färgar av sig på allt.

Med så många som har en helt annan uppfattning är det garanterat min sprit det är fel på. Ny ska inhandlas omgående!

...sen kanske det inte blir så mycket användning av det stora köket med sprit ändå eftersom jag oftast lagar mat åt 3 eller 4 personer, varav två små barn som saknar förståelse för att man inte får mat NU när man säger att man är hungrig. Tar ju en mindre evighet att koka upp tex pastavatten..😛
Viker in med nytt inlägg gällande t-sprit och sot efter att idag ha testat på nytt, med ny sprit. Jag har ju levt i tron om att spritkök är skitigt och sotigt hur man än gör, men efter att flera påtalade att så inte är fallet bytte jag idag till annan t-sprit (köpte 10 liter samtidigt med köket så har bara använt en sort). Nu blev det "vanlig" t-röd från Kemetyl. Bilder nedan på resultatet...

IMG_6307.JPG

Utseende efter typ 10 minuters stekning, pannan var helt ren innan användning. Observera att det är en panna med svart beläggning (non-stick-cancer-delux), men sotet kan tydligt ses.

IMG_6310.JPG

Här har vi sotet på papper denna gången (pannan är delvis rengjord som synes). Men klantar man till det så har man ställt en kastrull i gräset och sedan lagt en fin röd packpåse i sotet, varpå allt är svart..

Det hade förmodligen varit mer pedagogiskt att använda ett alu-kärl men det blev inte så idag. Upplever det som att sotet kanske var lite mindre i mängd och att det gick lättare att torka bort, men sotigt blir det ju helt klart.

Brännaren var inte mer rengjord än att den tidigare spriten hällts ut varpå brännaren torkat. Kan den gamla, eventuellt dåliga, spriten orsaka fortsatt sot? Eller är detta en rimlig mängd..?

Efter att ha använt gas hela förra året upplever jag det ändå som mysigt med sprit igen. Ganska bra fart på grejerna idag trots ett gäng minusgrader. Mysigt men smutsigt..
 

Azog

Aktiv medlem
Bikepacking
Viker in med nytt inlägg gällande t-sprit och sot efter att idag ha testat på nytt, med ny sprit. Jag har ju levt i tron om att spritkök är skitigt och sotigt hur man än gör, men efter att flera påtalade att så inte är fallet bytte jag idag till annan t-sprit (köpte 10 liter samtidigt med köket så har bara använt en sort). Nu blev det "vanlig" t-röd från Kemetyl. Bilder nedan på resultatet...

Visa bilaga 469947
Utseende efter typ 10 minuters stekning, pannan var helt ren innan användning. Observera att det är en panna med svart beläggning (non-stick-cancer-delux), men sotet kan tydligt ses.

Visa bilaga 469953
Här har vi sotet på papper denna gången (pannan är delvis rengjord som synes). Men klantar man till det så har man ställt en kastrull i gräset och sedan lagt en fin röd packpåse i sotet, varpå allt är svart..

Det hade förmodligen varit mer pedagogiskt att använda ett alu-kärl men det blev inte så idag. Upplever det som att sotet kanske var lite mindre i mängd och att det gick lättare att torka bort, men sotigt blir det ju helt klart.

Brännaren var inte mer rengjord än att den tidigare spriten hällts ut varpå brännaren torkat. Kan den gamla, eventuellt dåliga, spriten orsaka fortsatt sot? Eller är detta en rimlig mängd..?

Efter att ha använt gas hela förra året upplever jag det ändå som mysigt med sprit igen. Ganska bra fart på grejerna idag trots ett gäng minusgrader. Mysigt men smutsigt..
Efter 35 år med t-röd har jag fortfarande aldrig sett en sotfri kastrull efter användning.

Man kan späda eller använda annan sprit for bättre resultat, men gas är svårslaget ur den aspekten.
 

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Det ser ut som att köket inte bränner som det ska? Ser ut som att det brinner i koppen. Visst Ska väll det snarare vara som en krans små lågor i hålen? Ofullständig förbränning lär ju leda till sot!

Stulen bild som illustration

Eftersom jag uppenbarligen får det att sota mer än vissa andra kan jag ju inte utge mig för att vara någon expert, men din bild ser mer ut som en gaslåga. Trangias brännare har väl sett likadan ut i ett sekel ungefär och är superenkel, så jag har svårt att tro att det är fel på min..

På min bild har jag inte på "spjället" (ligger intill brännaren på bilden), med vilket man kan ställa effekten. Kör ofta med det helt av eftersom det då blir störst låga. Kanske det som gör det..?

Det ska sägas att jag alltså använt köket i flera år och att jag aldrig funderat över sotet tidigare utan sett det som ett naturligt resultat med spritkök, men andra i tråden säger att det inte ska sota och därav började jag fundera.
 

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Viker in med nytt inlägg gällande t-sprit och sot efter att idag ha testat på nytt, med ny sprit. Jag har ju levt i tron om att spritkök är skitigt och sotigt hur man än gör, men efter att flera påtalade att så inte är fallet bytte jag idag till annan t-sprit (köpte 10 liter samtidigt med köket så har bara använt en sort). Nu blev det "vanlig" t-röd från Kemetyl. Bilder nedan på resultatet...

Visa bilaga 469947
Utseende efter typ 10 minuters stekning, pannan var helt ren innan användning. Observera att det är en panna med svart beläggning (non-stick-cancer-delux), men sotet kan tydligt ses.

Visa bilaga 469953
Här har vi sotet på papper denna gången (pannan är delvis rengjord som synes). Men klantar man till det så har man ställt en kastrull i gräset och sedan lagt en fin röd packpåse i sotet, varpå allt är svart..

Det hade förmodligen varit mer pedagogiskt att använda ett alu-kärl men det blev inte så idag. Upplever det som att sotet kanske var lite mindre i mängd och att det gick lättare att torka bort, men sotigt blir det ju helt klart.

Brännaren var inte mer rengjord än att den tidigare spriten hällts ut varpå brännaren torkat. Kan den gamla, eventuellt dåliga, spriten orsaka fortsatt sot? Eller är detta en rimlig mängd..?

Efter att ha använt gas hela förra året upplever jag det ändå som mysigt med sprit igen. Ganska bra fart på grejerna idag trots ett gäng minusgrader. Mysigt men smutsigt..
Det brinner helt klart inte bra. Det måste vara så här, blå och små:
1P1200221.jpg

Är nu i ett vedskjul (ute är det bara is, snö, blöt och vind, inte riktigt kul att försöka laga mat) men även här inne blåser det då och då och då får jag också lite gul/orange.
2P1200222.jpg

Men allt går bra för det brinner ju inte i koppen. Och jag får aldrig sot, inte heller när det brinner med bara stora gula flammor, såsom på den här bilden:

DSC00157.jpg


Edit. Oops det var fel bild,och jag klickade på 'skicka' i stället på 'kolla-om-inlägget-är-bra' 🤪 Kommer snabbt tillbaka med den rätta bilden! Hoppas jag 🙃
 

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
P1020350.jpg

Yes, nu har det lyckats med bilden. Vackra oranga flammor men ingen sot. Ingen aning varför inte, det är bara så. Köket har jag (utan påse) i ramväskan eller i ryggsäcken och det skulle jag ju aldrig göra om det finns sot. Jag rensar inte heller brännare för det behövs ju inte om det finns ingen sot.
 

LarsM

Aktiv medlem
Bikepacking
Eftersom jag uppenbarligen får det att sota mer än vissa andra kan jag ju inte utge mig för att vara någon expert, men din bild ser mer ut som en gaslåga. Trangias brännare har väl sett likadan ut i ett sekel ungefär och är superenkel, så jag har svårt att tro att det är fel på min..
När det är kallt kan man förvärma brännaren/bränslet med en vintertillsats -då förbättras förbränningen.
Spill lite sprit på undre delen och tänd på så värms brännare + bränsle.
 

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Intressant! Sådär har aldrig min brännare brunnit! Det hade varit en sak om man hade kunnat göra på olika sätt osv, men man häller ju bara i sprit och tänder. Finns inget jag kan påverka med brännaren. Mao måste det vara spriten det är fel på känns det som.

Ska göra rent brännaren och använda ny sprit av annat märke nästa gång. Men brännaren är ju inte sotig eller så, så jag har svårt att se att det är anledningen...

Gällande förvärmning eller ej så upplever jag det inte som temperaturberoende. Samma sotning oavsett sommar eller vinter.
 

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Prova att bygga en själv av en aluminiumburk först, finns flera instruktioner här och på nätet. Det tar en timme ungefär och det kan vara avkopplande med lite slöjdande. Då kan du se om den brinner annorlunda än din vanliga brännare med samma bränsle.
 

earnstrom

Aktiv medlem
Bikepacking
Hm, jag har aldrig sett mitt trangia brinna på ett annat sätt än med stor gul låga i mitten. Får kolla med resten av scouterna i familjen om vi alla fått ngt om bakfoten...
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Fått lära mig att de ska ”dra” en stund mellan att man häller på sprit och tänder. Tror det är bomull i väggarna som drar upp spriten till hålen.
 

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har experimenterat lite med olika konstruktioner av ölburkskök, både med isolering och utan. Och de funkar typ lika bra, märks ingen mätbar skillnad i tid till kokning. Kanske att de som innehåller mer material är lite mer stabila, men det kunde man ju ha gissat...
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Letar eventuellt efter en ny sovsäck, önskar kapa både lite vikt och storlek.

Förr hette det att dun inte fick bli vått för då var det kört, men läst lite om impregnerat dun. Ank/gås? Vad ska man ha? Hur känsligt är det inför natt två om man sover under ett träd och packar ner den daggfuktig?
Sommartemperaturer. Kikar lite på L.I.M Down +1 men den kanske är snäppet för extrem då den verkar vara rätt nersizad och jag inte är så liten.
 

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
"Hydrofobiskt" kallas det när dunet är behandlat. Men det är långt ifrån konsensus att det skulle vara bra. Jag har det på en av mina säckar och jag klagar inte, men andra säger att det inte är speciellt miljövänligt, att det påverkar dunets livslängd och att det inte gör säcken mycket mer vattentät. Om jag skulle tro att jag skulle bli väldigt blöt så skulle jag köra på en syntetsäck, de har blivit mycket bättre de senaste 20 åren, eller en obehandlad dunsäck och se till att torka den då och då.

Den där Haglöfs verkar väldigt dyr för vad man får.


 

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
När jag kollade efter ny sovsäck så kan jag bara hålla med gällande Haglöfs. Lyckades inte hitta något prisvärt i deras sortiment. Antingen tyngre eller dyrare eller sämre isolerad än konkurrenterna. I alla fall i den prisklass jag kollade.

Det slutade för min del med två olika sovsäckar från Marmot. En syntet och en dun. Tyckte Marmot hade prisvärda alternativ runt 1500:- som var det prisläge jag rekade i (komforttemp mellan 5-10 och hygglig packvolym) Dyrare/lättare/varmare modeller var inte på min lista. Vill man ha liten volym så är det bara dun som gäller och då får man ta "fuktrisken" på köpet.
 
Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
"Hydrofobiskt" kallas det när dunet är behandlat. Men det är långt ifrån konsensus att det skulle vara bra. Jag har det på en av mina säckar och jag klagar inte, men andra säger att det inte är speciellt miljövänligt, att det påverkar dunets livslängd och att det inte gör säcken mycket mer vattentät. Om jag skulle tro att jag skulle bli väldigt blöt så skulle jag köra på en syntetsäck, de har blivit mycket bättre de senaste 20 åren, eller en obehandlad dunsäck och se till att torka den då och då.

Den där Haglöfs verkar väldigt dyr för vad man får.

Ah, då ska jag inte stirra mig blind på det.
Väldigt blöt blir den nog inte, det är mest nattfukt mm och avsaknaden av tid att torka den på några dagar. Regnar det så illa så hoppar jag nog hellre över att sova just då.

Den där verkar perfekt, är väl övertygandet av en själv angående prislappen som skall till bara.

Syntet verkar svårt att få ner både vikt och volym, men om man ändå åker på något skydd/bivi till dunsäcken är man tillbaka på samma.

Befintlig säcks(dun) vikt med påse är 749 gram, 24x14cm packvolym.
 

Domestique

Aktiv medlem
Bikepacking
Letar eventuellt efter en ny sovsäck, önskar kapa både lite vikt och storlek.

Förr hette det att dun inte fick bli vått för då var det kört, men läst lite om impregnerat dun. Ank/gås? Vad ska man ha? Hur känsligt är det inför natt två om man sover under ett träd och packar ner den daggfuktig?
Sommartemperaturer. Kikar lite på L.I.M Down +1 men den kanske är snäppet för extrem då den verkar vara rätt nersizad och jag inte är så liten.
Som mzi skriver så finns det inte konsensus om hydrofobiskt dun ger någon fördel eller inte. Tillverkare som Western Mountaineering använder det inte med argumentet att bra dun i sig är naturligt hydrofobiskt. I processen att göra det hydrofobiskt, tvättas de naturliga ämnena ur dunet innan det behandlas.
Min erfarenhet efter ganska många års användande av dunsovsäckar både sommar och vinter inkluderande några rejält blöta sarekvandringar är att dunets fuktkänslighet ibland överdrivs. Jag har inte upplevt att daggfuktighet, kondens från tältduk osv har varit något stort problem och det är egentligen främst vintertid som jag mer brukar tänka på att undvika att fukt ackumuleras i dunet och brukar sova i en fuktspärr om det är flerdagarsturer. Fördelarna med dun överväger tycker jag helt klart nackdelarna. Om plånboken tillåter och du har tänkt att använda säcken över lång tid så skulle jag kolla på en dunsovsäck från en topptillverkare med toppdun och så hög fillpower som möjligt. En bra dunsovsäck håller i många, många år om man sköter den bra.

Det finns ju ett antal bra varumärken, såväl amerikanska som WM, Marmot och Feathered Friends som europeiska som t ex Cumulus, Pajak, Roberts och Mountain Equipment. För bikepacking och lättviktsvandring i sommartemperaturer köpte jag förra året en Pajak radical ULZ som väger 325g och packar otroligt smått. Pajak har under många år försett polska himalayaexpeditioner med säckar och tillhör absolut samma nivå som WM och Feathered Frieds. ULZ är dock ganska tight och om du är orolig för storleken så skulle jag nog kolla på en måttanpassad Cumulus, t ex någon från x-liteserien:
 

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Den där verkar perfekt, är väl övertygandet av en själv angående prislappen som skall till bara.
Nu är ju den lite värre än den Haglöfs som du tittade på. Om jag förstår rätt så har den en limit på +1 medan den jag länkade till har en komfort på -1. Så du får mycket mer säck för ungefär samma vikt och pengar.
 

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Är mycket nöjd med min sommardunsäck NatureHike CW300: billigt (ca 100€) , 630g, litet packmått, mellan 0-6°C (comf 6°C och limit 0°C med underkläder) och härligt att den är större än en min WM UltraLite vår/höst/fjäll dunsovsäck så jag kan använda dem tillsammans när det blir kallare än -10 (NH är 200x80cm och WM 183xsmalare). Även sover det skönare i sommaren om en sovsäck är större än kondomstorlek.
Men jag använder mer WM-säcken för jag är ofta på långturer i norr Sverige/Norge och då behövs varmare sovsäckar.

Min erfarenhet efter ganska många års användande av dunsovsäckar både sommar och vinter inkluderande några rejält blöta sarekvandringar är att dunets fuktkänslighet ibland överdrivs.
+1

Sover ofta under bar himmel och typ öppna vindskydd, tarp, bara innertält, gamla lador, busshållplatser och andra nödställen som är alltid lite fuktig/blåsig, men OM det skulle hända att sovsäcken blir fuktig då torkar den ju igen. Har hänt några gånger att jag vaknade i vatten (läckande tält i regn, dåligt vattentätt golvduk, plötsligt smältande snö, översvämmade mark, enkelvägg tält med kondens osv), inte alls roligt men om det går att torka säcken senare i sol/vind är det inget problem. Om det inte går för att vädret är skitdåligt eller det finns ingen bra skydd/torkställe än bara en skitig fatbike, jo då är det hemskt att sova några nätter i den blöta säcken men det går att överleva. Har WM-säcken nu ca 8 år, använd den ibland mer än sängen hem och den är fortfarande jättebra.

Tältade i den här vintern många nätter (på långturer) med en Marmot vinterdunsäck och hade inte heller problem med is i sovsäcken som några påstå att det säkert skulle hända i snö och typ >20 minusgrader (fuktspärr-snacket). Jo, jag vaknade ofta med is på säckens utsida och med frusna hår, näsa och kinder men inte i säcken. Inte heller var säcken blöt, det var bara härligt varmt :)
 

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
NatureHike CW300 har en limit på 4℃ och komfort 9℃. Så det är lite annorlunda än de säckar som vi länkade till ovan. Skulle motsvara


som visserligen är en tusenlapp dyrare, men väger 150g mindre och nog även packar tightare.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Är mycket nöjd med min sommardunsäck NatureHike CW300: billigt (ca 100€) , 630g, litet packmått, mellan 0-6°C (comf 6°C och limit 0°C med underkläder) och härligt att den är större än en min WM UltraLite vår/höst/fjäll dunsovsäck så jag kan använda dem tillsammans när det blir kallare än -10 (NH är 200x80cm och WM 183xsmalare).
CW300 ser väldigt prisvärd ut, har du köpt direkt från deras sida?


NatureHike CW300 har en limit på 4℃ och komfort 9℃. Så det är lite annorlunda än de säckar som vi länkade till ovan. Skulle motsvara


som visserligen är en tusenlapp dyrare, men väger 150g mindre och nog även packar tightare.
Jag är nån cm för lång för den där, borde gå ändå?
 

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag är nån cm för lång för den där, borde gå ändå?
Nu får du bestämma dig vad du ska ha! 🙃 Och berätta gärna lite hur resten av din sov-setup ser ut. De väldigt lätta säckarna har väldigt tunn väv i själva påsen så sover du exponerat (under en press eller liknande) så blåser det lätt rätt igenom och all din varma luft pyser ut. Men det går att be t ex Cumulus (men även de andra tillverkarna som Roberts et al) att sy med lite tjockare väv om det är så du sover.


Finns en lapp på sovsäcken att den är comf 6 och limit 0

Kan tänka mig att de fick på nosen för sina glädjesiffror tidigare? 300g 750fp kommer du inte ned till nollan med.
 

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking

Kan tänka mig att de fick på nosen för sina glädjesiffror tidigare? 300g 750fp kommer du inte ned till nollan med.
Konstigt för NatureHikes site här säger ju samma 0-6 grader som lappen på sovsäcken:
 

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är fortfarande för lite dun med den fluffigheten för att det ska kunna isolera så mycket. Så det är nog inte uppdaterat på den holländska sidan?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Nu får du bestämma dig vad du ska ha! 🙃 Och berätta gärna lite hur resten av din sov-setup ser ut. De väldigt lätta säckarna har väldigt tunn väv i själva påsen så sover du exponerat (under en press eller liknande) så blåser det lätt rätt igenom och all din varma luft pyser ut. Men det går att be t ex Cumulus (men även de andra tillverkarna som Roberts et al) att sy med lite tjockare väv om det är så du sover.


Kan tänka mig att de fick på nosen för sina glädjesiffror tidigare? 300g 750fp kommer du inte ned till nollan med.
Uppblåsbart liggunderlag och sovsäck.
Oftast med ett Luxe-tält men för ST tänkte jag skippa tältet. Kikat lite på tarp men vet inte om det är riktigt rätt väg att gå för mig. Runt 400 gram för nåt vettigt men om jag kapar 200 på sovsäcken och kanske på mitt liggunderlag (549gram) så balanserar de upp.
Kör jag utan kök klarar jag mig precis under 7 kilo packning, då har jag i princip alla kläder på mig när jag sover, förutom bibs/strumpor som hänger på tork.
 

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Men då kanske du inte ska ha de absolut lättaste vävarna i din säck. Det är lätt att stirra på vikten men det är alltid en avvägning. Om du är i Stockholm så har jag en X-Lite 200, i någon äldre modell som du kan få prova eller klämma på.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Men då kanske du inte ska ha de absolut lättaste vävarna i din säck. Det är lätt att stirra på vikten men det är alltid en avvägning. Om du är i Stockholm så har jag en X-Lite 200, i någon äldre modell som du kan få prova eller klämma på.
Nej precis, får man kompensera med något annat så blir det inte så vettigt. Om det andra inte har mer än en användning, jag sover gärna i allt t ex men kanske inte i regnkläderna ;).

Tack, håller dock till i södern.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer