Bikepacking

cleanus

Ny medlem
Bikepacking
Nu i januari / februari? Eller senare?
Tack, och då har du ändå inte sett grönkålen jag hade med. Det var nice. Säg till när så kan jag guida i nordväst.
tack tack hörni! jag tänker kanske mer i vår när inte solen är uppe i tio minuter. följde sydkustleden som en del av en större tour i somras vilket var rätt gött men kanske inte världens mest spännande slinga. har hört att det ska finnas mycket grus i skåne!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
tack tack hörni! jag tänker kanske mer i vår när inte solen är uppe i tio minuter. följde sydkustleden som en del av en större tour i somras vilket var rätt gött men kanske inte världens mest spännande slinga. har hört att det ska finnas mycket grus i skåne!
Sydost är roligare än Sydkust.

Visst finns det rätt mycket grus men man korsar ju ändå hela på en dag =)
Jag tänkte ta några turer i Småland till våren istället.

Chalshus

Aktiv medlem
Bikepacking
Som stekepanne bruker jeg en MSR Alpine i rustfritt stål. Litt tyngre, men fungerer meget bra. 20cm i diameter. Primus har en tilsvarende på 25cm, men denne blir for stor.

Jetboil Skillet med non stick belegg er også meget god i bruk. Men usikker på hvordan den er på bål.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Var har ni era bränsleflaskor? Jag har den mestadels på underröret såsom på den här bilden:

P1190586.jpg

Det går alltid bra (dock på riktig jobbiga stigar såsom Kungsleden flyttar den till ramväskan) men nu vill jag ha den lilla bensinpumpen in i flaskan för det går inte att dra den varje gång ut/in med tjocka vinterhandskar utan att spilla bensin.

P1190521.jpg

P1190587.jpg

Och att pumpen stickar ut så där på en fatbikemonster är inte heller en så bra idé. Vill inte ha bensin i packning och ryggsäck så letar nu efter ett annat bra ställe på cykeln.

P1190591.jpg

Har nu klippt av en vattenflaska och den sitter nu som skydd över bränsleflaskan. Det funkar jättefint men vackert är det inte. Nån som har ett smartare och vackrare tips?

Senast ändrad:

Chalshus

Aktiv medlem
Bikepacking
Jeg tar ut pumpen og oppbevarer den sammen med brenneren i en plastpose. Så bruker jeg et lokk på brenselflasken.
På vintertur hvor det er viktig å få start på kokapparatet, ville jeg vurdert å ta med en ekstra pumpe. Ellers kan du jo lage bål. Det er alltid trivelig.

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Någon mer än jag som har bekymmer med Expeds uppblåsbara liggunderlag?
Jag har två som tappar luft, utan att jag kan hitta något hål. Kan det vara fukt som gör att limningar släpper? Lärde mig precis via youtube att de inte ska förvaras i sina påsar utan helst hängandes.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Hur gamla är de? Exped hade problem tidigare, inte minst att kanaler sprack och fick bulor. Men vi har ett gäng Expeds, från helt ofodrade till tjocka vintermadrasser och alla håller tätt. Men framförallt deras med dunisolering ska man helst förvara luftigt, hängande eller liggande under sängen.

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Hur gamla är de? Exped hade problem tidigare, inte minst att kanaler sprack och fick bulor. Men vi har ett gäng Expeds, från helt ofodrade till tjocka vintermadrasser och alla håller tätt. Men framförallt deras med dunisolering ska man helst förvara luftigt, hängande eller liggande under sängen.
Jag har mitt Synmat UL utrullat under sängen med ventilerna öppna som de rekommenderar. UL har ju bara två års garanti mot fem år på "icke-ul" så jag vågar inget annat.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Jeg forvarmer med miljøbensin. Fungerer utmerket.
Testade idag i 18minusgrader både rödsprit och miljöbensin som förvärmning och det gick betydligt bättre med miljöbensin. Sotade bara lite (rödsprit gör det inte alls). Så ska köra det som förvärmingbränsle, det behövs ju bara några droppar så det blir inte så mycket på en långtur.

På vintertur hvor det er viktig å få start på kokapparatet, ville jeg vurdert å ta med en ekstra pumpe.
Hmm, nää, det går tyvär inte. Planen är en riktig långvintertur (typ några veckor på skoterleder, i djup snö och sånt) och har så många grejer med mig att jag tvivlar om det skulle funka. Fatbiken är riktigt tung och stort packat nu. Och det blir bara mer och mer. Blir lite nervös att jag ska sjunka fast i djup snö och får vänta där till våren kommer :)

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Fra en overnighter i Vassfaret i 2014 (tror jeg) . Vi tok med en eske med konfekt. Det var en god idè.
Mums ! Det gäller att fixa lite smarrig mat !

sby9.jpg

Någon mer än jag som har bekymmer med Expeds uppblåsbara liggunderlag?
Jag har två som tappar luft, utan att jag kan hitta något hål. Kan det vara fukt som gör att limningar släpper? Lärde mig precis via youtube att de inte ska förvaras i sina påsar utan helst hängandes.
Uppblåsbara verkar numera vara en viss risk... En del med dålig kvalitet från fabrik, risk för pyspunka, man måste ha någon typ av groundsheet på dom flesta underlag så att det inte blir punka, nästan omöjligt att hitta & laga småhål i fält....
Jag hade ett gammalt Thermarest under många år förut, helt bombproof, synd att det till sist gav upp.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bikepacking
Jag har också varit med om att ett Exped spruckit mellan kanalerna. Downmat 9. Tror jag fick ett nytt på garanti, men det var högst opraktiskt uppe på fjället.. Och ett annat läckte som ett såll typ överallt, så det kasserades.

Men nu har vi haft Synmat UL i rätt många år och de har trots att de känns bräckliga fungerat bra. De är dock 99% av sin tid i stolfodralen, det har bara varit vid fjällvandring de använts utan. I kajak eller ute med båten känns inte vikt och storlek lika kritiskt även om de är väldigt små även med fodralen på. Fodralen kan dessutom kopplas ihop så att det blir en trevlig dubbelsäng av dem.

Chalshus

Aktiv medlem
Bikepacking
Jeg har hatt to Synmat UL som har delaminert. Exped hadde problemer med dette i 2015-20017. Jeg kjenner ikke til at det har vært mange feil etter dette.
Liggeunderlaget delaminerte første natten på julebord i Danmark for noen år siden. Fem netter på et slitent Zlite Sol på tregulv i shelters var ikke spesielt behagelig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer