Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Jovars, jag förde ju upp frågan för att det smakade skit med saltat pastavatten. Däremot är det helt brukligt med osaltat vatten. Har inte känt något på konsistensen, men det brukar finnas solida rester av pasta i vattnet.

Sen dricker jag ju kallt snabbkaffe på gammalt pastavatten, så jag skulle nog inte tro att det blir nästa smaksuccé på Johan & Nyström.
Jag kan i kaffeväg rekommendera Areopress, lyxprodukt men jag skulle inte sova ute på något vis utan den!
Jag har klassikern men det verkar finnas en to-go eller något sånt, då tar den mindre plats och verkar smidigare!

Bikepacking
Har någon testat tipi med kamin? Jag ser att bland annat 3ful Gear har en.

Jag drömmer som alla andra i min generation om husbil men inser att det är dyrt, mycket jobb och en hel del att sköta. Pengar och tid som hade kunnat läggas på cyklar!

Fördelen med husbil framför nuvarande setup (Bergans 2,5 manna tält) är ståhöjd, värme, laga mat inomhus. På sommaren är det ingen big deal men vår/höst/vinter hade det gjort det roligare att åka ut om man slapp frysa så mycket :)

Tänker att ett rimligt tipi med kamin som base camp vore fint. Kan ta det i Cykelkärran. Kommer kanske inte gå så fort med 10 kg utrustning men va fan - hellre långsam än inomhus :D

Själv är bäste dräng! Kolla in Mattes youtubekanal, https://www.youtube.com/user/gurskit8/videos. Han har byggt både kamin och tipi och har även andra lösningar på värme vid vintercamping. #diy

Bikepacking
Haha, jo, men har redan fyra pågående sy-projekt ;) varav ett tält :p

Men bra tips annars! Inget du testat själv?
haha, bra där, det gäller att hålla sig sysselsatt. Jag har varit på väg att klicka hem en ammo-låda och lite annat kul men inte kommit till skott än. Får bli i höst! Vi kanske ska ha en gemensam bygga kaminkurs?!

Bikepacking
Jag kan i kaffeväg rekommendera Areopress, lyxprodukt men jag skulle inte sova ute på något vis utan den!
Jag har klassikern men det verkar finnas en to-go eller något sånt, då tar den mindre plats och verkar smidigare!

Jag har en aeropress som jag brukar använda hemma, men det är ett par saker som fått mig att lämna den hemma och istället välja snabbkaffe för min långtur (passerar 2000 km imorgon): vanligt kaffe finns generellt bara på 500 g förpackning och tar stor volym, aeropressen själv tar massa plats, och så måste man rengöra den och ta hand om kaffesumpen. Mycket lättare, snabbare, och tar mindre volym att bara lösa upp lite brunt pulver!

Bikepacking
Glamping
EFF7E5B5-A9B9-4DCD-8F3A-46FDCCD781F3.jpeg

Bikepacking
Jag har en aeropress som jag brukar använda hemma, men det är ett par saker som fått mig att lämna den hemma och istället välja snabbkaffe för min långtur (passerar 2000 km imorgon): vanligt kaffe finns generellt bara på 500 g förpackning och tar stor volym, aeropressen själv tar massa plats, och så måste man rengöra den och ta hand om kaffesumpen. Mycket lättare, snabbare, och tar mindre volym att bara lösa upp lite brunt pulver!
Fast snabbkaffe är ju odrickbart, det trodde jag vi var överens om :) https://happyride.se/forum/threads/kaffe-vad-har-du-i-kvarnen-koppen.2926190/post-4023513? Nu kör väl alla en bripe? https://happyride.se/forum/threads/kaffe-vad-har-du-i-kvarnen-koppen.2926190/post-4004860

Bikepacking
Är min emaljmug död? Den fick en rejäl smäll då den fångade upp cykeln när jag föll. Det svarta innanmätet är synligt både invändigt och utvändigt. Känns dåligt.
20220401_192752.jpg

20220401_193143.jpg

Bikepacking
Jag skulle inte tveka att dricka ur den under några veckors friluftsliv. Kanske inte förstavalet om det ska bli din standardkopp på jobbet, men inget du tvärdör av.

Hur långt söderut har du kommit nu?

Okej okej, 2 månader kvar, men jag fortsätter tills jag hitter ersättare! Något som fick plats i min Soto New River pot vore perfekt.

Jag är på väg mot Le Havre på franska nordkusten. Vädret är helt brutalt. Det haglade i fem timmar idag och nu på kvällen blåser det fortfarande 12 m/s. Hagel i ansiktet är sjukt smärtsamt i den hastigheten. Skulle gjort 130 km men min själ och kroppstemperatur gav upp och jag hittade en nödcamping vid 99 km. Vinden håller i sig här med och mitt tält slänger sig fram och tillbaka hela tiden, hoppas det håller.

Just som jag skrev började det hagla igen, ännu värre storlek än tidigare. Kolla på denna!
20220401_195055.jpg

Bikepacking
Okej okej, 2 månader kvar, men jag fortsätter tills jag hitter ersättare! Något som fick plats i min Soto New River pot vore perfekt.

Jag är på väg mot Le Havre på franska nordkusten. Vädret är helt brutalt. Det haglade i fem timmar idag och nu på kvällen blåser det fortfarande 12 m/s. Hagel i ansiktet är sjukt smärtsamt i den hastigheten. Skulle gjort 130 km men min själ och kroppstemperatur gav upp och jag hittade en nödcamping vid 99 km. Vinden håller i sig här med och mitt tält slänger sig fram och tillbaka hela tiden, hoppas det håller.

Just som jag skrev började det hagla igen, ännu värre storlek än tidigare. Kolla på denna!
Visa bilaga 547534

Oj, hårda bud. Lite avis på dig, samtidigt som stugvärmen här hemma inte är att förakta. Ska sympatiknäcka en normandisk cider till din ära:)

Bikepacking

Visa bilaga 547534
Kämpa!! ?

Bikepacking

Visa bilaga 547534

Om det är en gammal emaljmugg kan det vara bly och annat skräp i emaljen och om det då lossnar små flisor från hålet (vilket det gärna gör) så är inte det så lyckat. Nya emaljmuggar ska vara ok. Allt enligt olika forum jag läste när min kastrull sprack :)

Bikepacking
Okej, vi fortsätter med frågorna! Vad har ni för fenders när ni är ute? Jag cyklade med en viss FB-grupp en gång förra året och fick höra att det visst var farligt med sådant - grenar kan ju fastna och låsa hjulet. Något sånt har aldrig varit nära för mig, men jag monterade av mina i Hamburg då jag bara såg bra väder framför mig. Nu har jag insett hur jäkla lerigt allt blir om man cyklar på blött underlag. Vilket gör det svårare att få in cykeln på hotellrum när det behövs, och så ser det ju skitigt ut (se nedan). Funkar det för er med hela stänkskydd, eller kör ni på typ mudhuggers eller assavers? Vill egentligen behålla så mycket clearance för bredare däck som möjligt. Honjo och Berthoud lockar med sina vackra metall-fenders, men det känns som att man inte ser dem på bikepacking-cyklar av en anledning?

Bilagor

• 20220402_091539.jpg
    20220402_091539.jpg
    1.3 MB · Besök: 166
Bikepacking
Okej, vi fortsätter med frågorna! Vad har ni för fenders när ni är ute? Jag cyklade med en viss FB-grupp en gång förra året och fick höra att det visst var farligt med sådant - grenar kan ju fastna och låsa hjulet. Något sånt har aldrig varit nära för mig, men jag monterade av mina i Hamburg då jag bara såg bra väder framför mig. Nu har jag insett hur jäkla lerigt allt blir om man cyklar på blött underlag. Vilket gör det svårare att få in cykeln på hotellrum när det behövs, och så ser det ju skitigt ut (se nedan). Funkar det för er med hela stänkskydd, eller kör ni på typ mudhuggers eller assavers? Vill egentligen behålla så mycket clearance för bredare däck som möjligt. Honjo och Berthoud lockar med sina vackra metall-fenders, men det känns som att man inte ser dem på bikepacking-cyklar av en anledning?

Nu kan jag inte svara för bikepacking, men min erfarenhet är att de raceblades jag har till racern inte ger ett fullgott skydd när jag jämför med de heltäckande som är på pendlarhojen.

Tio mil på blöt landsväg i december med raceblades, gav mer skit på racern än en vintersäsong på pendlarhojen. Speciellt på vevpartiet var det en enorm skillnad.

Därför har jag kittat min nya långdistanshoj så att den kan ha hela skärmar. (Bluemels, men om allt funkar kanske jag byter till Honjo)

Bikepacking
Sks bluemel är ett vettigt alternativ om man är orolig för att det ska åka in pinnar mellan. Har både en snabbkoppling vid fästet på ramen som lossnar istället för att låsa upp hjulet

Bikepacking

Tycker att Ass Savers breda Fendor Bendor funkar helt ok, åtminstone för att styra bort det värsta sprutet från rygg och rumpa. På vintern kör jag med en sådan och en framskärm med lång egolapp, även i grisiga förhållanden kommer jag och cykel hem i skapligt representabelt skick.

Bikepacking
Livrädd för att skärmarna ska fastna så följer med spänning. Hade en lampa som föll in i hjulet men klarade mig med blotta förskräckelsen, en liten hjärnskakning och en kvaddad cykel.

Bikepacking
Livrädd för att skärmarna ska fastna så följer med spänning. Hade en lampa som föll in i hjulet men klarade mig med blotta förskräckelsen, en liten hjärnskakning och en kvaddad cykel.
Sks skärmarna exploderar bara ifall det fastnar något i dem, sen lossnar metallstagen från fästet iatället för att låsa hjulet.
Iaf enligt mina erfarenheter

Bikepacking
Hmm, en stor del av Bikepacking trenden är ju att cykeln ska se cool ut, inte som dom där gamla Biketouring typerna med 4 ortliebs. ?:cool: Och då kan man ju inte ha heltäckande stänkskärmar, även om det är överlägset bäst funktionellt - ser inte rätt ut :sneaky::cool:

Förutom att det är dumt ut i kombination så hade jag problemet med mina SKS Bluemel 60 att de låg så nära hjulet att när jag satte in reparationskorv så skrapade den emot skärmarna. Och är det något jag avskyr så är det missljud från cykeln! Och kardborreband, faktiskt.

Bikepacking
Förutom att det är dumt ut i kombination så hade jag problemet med mina SKS Bluemel 60 att de låg så nära hjulet att när jag satte in reparationskorv så skrapade den emot skärmarna. Och är det något jag avskyr så är det missljud från cykeln! Och kardborreband, faktiskt.
Det beror iofs på hur man monterar dem :)

Bikepacking
Jag håller på att fundera på hur jag ska kunna göra mitt sovsystem mindre.
Just nu har jag lite olika alternativ…
Nr 1: Lättviktstält, liggunderlag och sovsäck…
8E3C3CF3-4204-422F-8747-579361F23C0C.jpeg

Det funkar bra, så länge man kan hitta en någorlunda platt plats att slå upp tältet på.

Nr 2: Intesålättvikts-hängmatta (Amok Draumr) liggunderlag (uppblåsbart, Inte kompakt) tarp och sovsäck… Underbar komfort och gillar verkligen komforten samt att hänga istället för att ligga på marken. Stora nackdelen här här, vikt och volym för att ha på cykeln…
0C59FDC7-D467-4625-8C4C-0C5E9E56EBBF.jpeg

Så jag har funderingar på en mindre och lättare hängmatta med tillbehör och fastnade för:
Bra pris!
Här verkar ju både hängmatta och myggnät vara både kompakt och helt ok lätt, men ”underquilt:en” ser ut att ta rätt stor plats…
Tycker alltid jag hamnar i: Man behöver massa mer utrustning och frågan är om det verkligen tar mindre plats/och eller väger mindre…
Någon som har tips, idéer eller erfarenhet?
Vet att det finns många alternativ där ute, men är inte så sugen på att just nu lägga ner flera tusen kronor…

Bikepacking
Visa bilaga 547973
Det funkar bra, så länge man kan hitta en någorlunda platt plats att slå upp tältet på.

Nr 2: Intesålättvikts-hängmatta (Amok Draumr) liggunderlag (uppblåsbart, Inte kompakt) tarp och sovsäck… Underbar komfort och gillar verkligen komforten samt att hänga istället för att ligga på marken. Stora nackdelen här här, vikt och volym för att ha på cykeln…
Visa bilaga 547974

Så jag har funderingar på en mindre och lättare hängmatta med tillbehör och fastnade för:
Bra pris!
Här verkar ju både hängmatta och myggnät vara både kompakt och helt ok lätt, men ”underquilt:en” ser ut att ta rätt stor plats…
Tycker alltid jag hamnar i: Man behöver massa mer utrustning och frågan är om det verkligen tar mindre plats/och eller väger mindre…
Vet att det finns många alternativ där ute, men är inte så sugen på att just nu lägga ner flera tusen kronor…
Kollade, men såg inget ifall det är en assymetrisk hängmatta. Det känns som ett måste ifall man vill sova i den utan att känna sig som en felvänd ostbåge när man vaknar.

Bikepacking
Visa bilaga 547973

Visa bilaga 547974

Bra pris!
Bivybag är väl det som möjligtvis kan bli lättare men med sämre komfort tänker jag. Eller bara köra liggunderlag, sovsäck och tarp.
Tyckte den hängmattekombon du länkar till känns både prisvärd och smidig. Underquilten kändes ju inte superstor nerpackad, tror det är svårt att hitta en med mindre volym i lågprissegmentet om du inte syr själv. Frågan är ju dock om den är så varm? För sommarbruk lär den ju funka utan problem iaf. Robens har en billig tex: https://www.getcamping.se/talt/talt...=7ebaa9e6bdd2c5ae956b9f1d102851c6&fo_s=gplase
Hammocken kändes ju tillräckligt lång iaf så du kan ligga diagonalt.

Bikepacking
Bivybag är väl det som möjligtvis kan bli lättare men med sämre komfort tänker jag. Eller bara köra liggunderlag, sovsäck och tarp.
Tyckte den hängmattekombon du länkar till känns både prisvärd och smidig. Underquilten kändes ju inte superstor nerpackad, tror det är svårt att hitta en med mindre volym i lågprissegmentet om du inte syr själv. Frågan är ju dock om den är så varm? För sommarbruk lär den ju funka utan problem iaf. Robens har en billig tex: https://www.getcamping.se/talt/talt...=7ebaa9e6bdd2c5ae956b9f1d102851c6&fo_s=gplase
Hammocken kändes ju tillräckligt lång iaf så du kan ligga diagonalt.
Tack för input! Har funderat på bivy med. Men då måste man ju återigen sova på marken, och ändå ha tarp och myggskydd, så då sparar jag inte mycket plats mot tältet som i så fall har mer komfort…
Kul att fundera på men också klurigt, dagens I-landsproblem?

Sett någon video om just Alpkits hammock och den verkar gå bra att sova diagonalt i..

Bikepacking
Tack för input! Har funderat på bivy med. Men då måste man ju återigen sova på marken, och ändå ha tarp och myggskydd, så då sparar jag inte mycket plats mot tältet som i så fall har mer komfort…

Sett någon video om just Alpkits hammock och den verkar gå bra att sova diagonalt i..
Har en Outdoor Research helium bivy som väger 520 gram enligt min våg. Den har myggnät och är regnsäker, så man behöver inte tarp och myggskydd om man packar i väskor som tål regn och står ut med att laga mat i regn. Mysfaktorn är dock låg. Har den som ett fast&light-alternativ men har bara använt den en gång då komfort för min del lockat mer än viktbesparing.

Bikepacking
Kul att göra lite research och kolla in prylar ! Själv föredrar jag alltid ett lätt tält, med mygg & regnskydd. Enkelt och bekvämt, och man kan laga käk därinne om man vill. En bivybag är alldeles för obekväm, speciellt om det regnar mkt, och en hängmatta är nog tyngre, man kan inte laga käk, och vaknar sen som en omvänd banan ....

Bikepacking

det är mycket värt att sova gott tycker jag. är verkligen bästa lösningen att snåla in där? utifrån bilden gissar jag att du har plats att bygga ut packningen där bak. antingen genom att spänna något lätt och stort ovanpå eller under sadelväskan. om det blir för svajigt kanske nån slags stabilisator eller en pakethållare. ramen ser inte ut att ha fästpunkter, men det finns ju diverse lösningar för det.

Bikepacking
Tips! Sommarunderquilt från hovleverantören Lidl. Funkar utmärkt när det är lite varmare ute. Dock är den ju lite volymiös.

Bilagor

• DC0D6385-FBF4-4541-B6A5-C42A811B4E43.jpeg
    DC0D6385-FBF4-4541-B6A5-C42A811B4E43.jpeg
    1.1 MB · Besök: 140
Bikepacking
det är mycket värt att sova gott tycker jag. är verkligen bästa lösningen att snåla in där? utifrån bilden gissar jag att du har plats att bygga ut packningen där bak. antingen genom att spänna något lätt och stort ovanpå eller under sadelväskan. om det blir för svajigt kanske nån slags stabilisator eller en pakethållare. ramen ser inte ut att ha fästpunkter, men det finns ju diverse lösningar för det.
Jag håller med, komforten och sömnen är viktig för mig med. Jag har aldrig varit någon gramjägare…
Men möjligheten att hänga när marken är väldigt ojämn är lockande.
Den här bilden är mer representativ mot hur jag brukar packa (och rätt cykel med)
På den här turen hade jag den stora hängmattan men snålade på liggunderlaget, vilket resulterade i urusel sömn?
5690BD5C-02A9-4BE3-AE06-1D846BFFB798.jpeg

Bikepacking
Jag håller med, komforten och sömnen är viktig för mig med. Jag har aldrig varit någon gramjägare…
Den här bilden är mer representativ mot hur jag brukar packa (och rätt cykel med)
På den här turen hade jag den stora hängmattan men snålade på liggunderlaget, vilket resulterade i urusel sömn?
Visa bilaga 548053
pakethållarfästen dessutom! en tubus vega bak så blir det lätt att spänna fast allt du vill ha med :)

Bikepacking
Visa bilaga 548053

Var är det någonstans?

Bikepacking
Visa bilaga 547973

Visa bilaga 547974

Bra pris!
Jag har använt en lätt hängmatta och vanligt cellplastunderlag. Tycker det fungerar jättebra, inte för vinterbruk förvisso. Och cellplasten är ju lite skrymmande, men lätt.
Och
Blir under 500 gram. Är det bra väder går det med liten tarp, men med normalstor tarp blir det bra väderskydd.
Jag har provat med uppblåsbart underlag i hängmattan, men tycker det blev halt och bängligt, mycket smidigare med cellplast.

Tillbaka
Topp