Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Viktig fråga: vad gör ni med pastavatten?

Om man antar att det saltas, men inte för mycket, så är det ju svårt att återbruka. Inte jättestort problem alltid, men försöker ändå slösa mindre vatten inför etapper mer söderut. Har provat att göra snabbkaffe (fy fan) och varm choklad (bleh), finns det något kvar? Spara över natten till morgongröten, eller äta osaltad pasta? Bägge känns som nederlag.

Bikepacking

Om man antar att det saltas, men inte för mycket, så är det ju svårt att återbruka. Inte jättestort problem alltid, men försöker ändå slösa mindre vatten inför etapper mer söderut. Har provat att göra snabbkaffe (fy fan) och varm choklad (bleh), finns det något kvar? Spara över natten till morgongröten, eller äta osaltad pasta? Bägge känns som nederlag.
Med lite finess är det inte mycket vatten kvar när pastan är klar.

Bikepacking
Kör couscous istället om man vill spara. Behövs mkt mindre bränsle & vatten - snabbt & enkelt !

Svårt att hitta torkad tortellini gjord av couscous. Vilket råkar vara en favorit just nu, ett paket på 250 g är typ 750 kcal och klart att äta för 20-30 kr istället för 89 kr för något frystorkat. Men pga formen på pastan blir det flera deciliter vatten kvar!

Bikepacking

Funkar det inte att koka osaltat och sedan gå lös med saltkaret på pastan när den väl är på tallriken?
Då funkar det ju att återanvända vattnet morgonen efter.

Bikepacking
Ja frystorkat är lite onödigt, dyrt och halväckligt. Det behövs bara efter att man varit flera dar i ödemarken. Fördetmesta kommer man väl förbi en butik varannan dag i alla fall, och då kan man laga mat nästan som hemma. Färsk mat håller en dag el två, man kan tex köpa fryst lax el grillad kyckling och ta med.

Eller torka mat själv, kul att testa och det blir smarrigt, billigt och lång hållbarhet. Nötfärs, kyckling, grönsaker osv funkar bra. Komplettera med olja & kryddor och laga till, kanske gräddpulver. Yummy !

Bikepacking
Jag brukar använda det sparade kokvattnet som diskvatten efter måltiden. Lättare att få bort fett och smuts med lite ljummet vatten, och livsmedelshygien är viktigare än att spara några gram bränsle.

Många hävdar ju att de blir ”dåliga i magen av frystorkat” men jag undrar om inte en hel del lättare magbesvär på fjällvandring etc orsakas av dålig hygien snarare än överkänslighet mot frystorkad mat.

Bikepacking
Hur länge tar det att torka köttfärs? brukar torka mycket frukt(banan, äpple, päron)i ugnen som blir smarrigt snacks?
Jag lagar till det lite i stekpannan först, med kryddor och lite tomatsås. Sen 10-12h i ugnen på svag värme, över natten. Det håller mer än ett år i en burk i kylen.
För att laga till det sen lägger man det i varmt vatten i 30m, och steker igen med lite olja & kryddor, kanske mer tomatsås el soja om man har !!

Bikepacking
Så, fick hem min sovsäck, Marmot Micron 40. Den är ju verkligen gigantisk, typ. Missade att den inte hade nån kompressionspåse.

Finns det nåt bra alternativ, eller ska jag bara köra vidare och skaffa en påse/packa direkt i väska?

/noob

Bikepacking
Så, fick hem min sovsäck, Marmot Micron 40. Den är ju verkligen gigantisk, typ. Missade att den inte hade nån kompressionspåse.

Finns det nåt bra alternativ, eller ska jag bara köra vidare och skaffa en påse/packa direkt i väska?

/noob
Packa den i en vanlig drybag på ett par liter. Då kan den komprimeras rätt bra. Eller så kör man som vissa, stuvar den rätt ner i botten på ex sadelväska om man kör med det. Personligen har jag gärna den i ett eget utrymme men det beror ju på lite hur man packar.

Bikepacking

/noob
Jag brukar knöla ner min i den "torra" väskan (den som jag inte behöver öppna förrän tältet är uppslaget). Den fyller ut skrymslen rätt bra. Men det är väl aldrig fel med en bra kompressionspåse (om man vill minimera packvolymen).

Bikepacking
Jag brukar använda det sparade kokvattnet som diskvatten efter måltiden. Lättare att få bort fett och smuts med lite ljummet vatten, och livsmedelshygien är viktigare än att spara några gram bränsle.

Många hävdar ju att de blir ”dåliga i magen av frystorkat” men jag undrar om inte en hel del lättare magbesvär på fjällvandring etc orsakas av dålig hygien snarare än överkänslighet mot frystorkad mat.

Väldigt mkt beror nog på att folk är lite för ivriga och inte låter det frystorkade stå länge nog innan man äter också. Tycker det gör en märkbar skillnad om man låter det stå några minuter extra

Bikepacking
Bikepacking

/noob
Kompressionspåse är nog en bra idé, du kan ju också fundera på en quilt om du vill komma ner i volym. Ganska enkelt att konvertera en gammal sovsäck om du har någon och bara vill testa om det kan vara något för dig.

Bikepacking
En drybag som släpper ut luft (t.ex. https://www.addnature.com/sea-to-summit-evac-5-liter-M507541.html?vgid=G436990&cgid=236195 ) är ett sätt att kunna komprimera och hålla torr. (Vilken storlek som passar får man prova fram.)

Jag skulle rekommendera emot dessa eVent-påsar. De släpper igenom luft åt bägge hållen, så packar man något som vill expandera så kommer det 100% fylla ut all tillgänglig volym i påsen. Vanliga dumma säckar kan man ju åtminstone klämma luften ur så håller de volymen. Jag fyllde en sån här 8L säck med min quilt och den ser ut som en ballong efter en minut oavsett hur mycket luft man försökt klämma ur den, trots att quilten kan komprimeras till typ 4 liter. Däremot tycker jag att kompressionssäckar med eVent-membranet fungerar utmärkt, där finns ju inte möjligheten att expandera på samma sätt.

Bikepacking
Kompressionspåse är nog en bra idé, du kan ju också fundera på en quilt om du vill komma ner i volym. Ganska enkelt att konvertera en gammal sovsäck om du har någon och bara vill testa om det kan vara något för dig.
Hmm, kan detta vara en bra quilt till svensk sommarcamping kanske?

Bikepacking
Ni som använder quilt, är det inte obehagligt rakt på liggunderlaget?

Är inte riktigt med på hur det funkar rent praktiskt egentligen.
De nätter då jag sovit i underställ har det inte varit några problem. Under varma sommarnätter har jag lagt ett reselakan på liggunderlaget och det har funkat helt ok. Jag är ganska varm av mig och har svårt att ligga still, så för mig medför den ökade rörelsefriheten och den smidigare temperaturregleringen att komforten ändå blir högre.

Hmm, kan detta vara en bra quilt till svensk sommarcamping kanske?

Den där har jag varit sugen på själv! Har sett en del positiva omdömen om aegismax på reddit. Har dock för mig att det gått rykten om att dunet i kanske inte tagits fram efter etikens alla regler, men vet inte om det ligger något i det. Polska Cumulus är ju ett annat populärt alternativ, men då drar det iväg lite i pris tror jag.

Bikepacking
De nätter då jag sovit i underställ har det inte varit några problem. Under varma sommarnätter har jag lagt ett reselakan på liggunderlaget och det har funkat helt ok. Jag är ganska varm av mig och har svårt att ligga still, så för mig medför den ökade rörelsefriheten och den smidigare temperaturregleringen att komforten ändå blir högre.

Den där har jag varit sugen på själv! Har sett en del positiva omdömen om aegismax på reddit. Har dock för mig att det gått rykten om att dunet i kanske inte tagits fram efter etikens alla regler, men vet inte om det ligger något i det. Polska Cumulus är ju ett annat populärt alternativ, men då drar det iväg lite i pris tror jag.
Jag tror vi kan utgå från att en quilt från aliexpress för 580kr inte har etiskt dun. Man får nog på sin höjd hoppas att den inte är gjord av Uigurer i arbetsläger

Bikepacking
Jag skulle rekommendera emot dessa eVent-påsar. De släpper igenom luft åt bägge hållen, så packar man något som vill expandera så kommer det 100% fylla ut all tillgänglig volym i påsen. Vanliga dumma säckar kan man ju åtminstone klämma luften ur så håller de volymen. Jag fyllde en sån här 8L säck med min quilt och den ser ut som en ballong efter en minut oavsett hur mycket luft man försökt klämma ur den, trots att quilten kan komprimeras till typ 4 liter. Däremot tycker jag att kompressionssäckar med eVent-membranet fungerar utmärkt, där finns ju inte möjligheten att expandera på samma sätt.
Check, det stämmer att den suger in luft på samma sätt som ut. Jag har fått ut tillräckligt för mig då jag får ner en halvstor sovsäck i en 8L drybag, som sen inte kan återexpandera särskilt, men det kräver en rätt bra matchning drybag/packat objekt. Bra poäng.

Bikepacking
Förtjänsten i vikt och packvolym verkar inte så stor?
Vissa verkar ha remmar som man har runt liggunderlaget?
Tror det brukar ligga mellan 20-30 % i viktskillnad. Dock tror jag inte att det bara är utformningen som spelar roll. Många quilts är gjorda i lättare material än konventionella sovsäckar. Volymen blir ju också mindre, då du varken luva eller ryggdelen.
Remmarna är till för att motverka värmeförlust. Funkar bra enligt internet, men själv har jag alltid valt sovsäck när jag varit orolig att det ska bli så pass kallt.

Bikepacking
Ah. Förlåt.

Jag tror vi kan utgå från att en quilt från aliexpress för 1580kr inte har etiskt dun. Man får nog på sin höjd hoppas att den inte är gjord av Uigurer i arbetsläger

Bättre?
Jag tror vi borde kunna utgå från att ingen quilt för 1580 är av etiskt dun?

Hur som, jag drabbas inte av konsumentkval rent allmänt, så vart dunet kommer ifrån här skiter jag i :)

Bikepacking
ja det låter etiskt att döda gäss för att kunna göra sovtäcken av deras kroppar.

om nån bryr sig om djur på riktigt kan hen gärna läsa per-anders svärds doktorsavhandling om hur det så kallade djurskyddet växte fram som ett sätt att legitimera den framväxande industriella uppfödningen av djur. i det här fallet fungerar djurskyddet så att man helt godtyckligt bestämmer att en nivå av djurplågeri och djurutnyttjande är på rätt sida om reglerna, vilket gör att djurindustrin vågar göra investeringar i att öka produktionen och kunder som annars skulle avstått vågar köpa. att propagera för "etiskt" dun ökar djurutnyttjandet. det är reklam för industriellt och systematiskt massdödande av gäss, när det finns helt godtagbara alternativ.

jag är också övertygad om att det gör att de "etiska" producenterna har ett ekonomiskt intresse av att de oetiska finns kvar. skulle de oetiska försvinna skulle det nämligen uppstå en marknad för ännu mer etiskt dun, vilket hotar investeringarna i nuvarande produktionsmetoder.

Bikepacking
Ah. Förlåt.

Jag tror vi kan utgå från att en quilt från aliexpress för 1580kr inte har etiskt dun. Man får nog på sin höjd hoppas att den inte är gjord av Uigurer i arbetsläger

Bättre?
Antar att du har lite mer insyn i företaget än vad jag har. Eller utgår du bara alltid från att kinesiska produkter är tillverkade av uigrirer i arbetsläger?

Bikepacking
Oavsett vem/vad som började - Kan vi släppa det bara? Snart kommer mod... :D

Har någon erfarenhet av Aegismax quilt, eller annan för svensk sommarcamping?
Jag har en Aegismax UL sovsäck, köptes efter den här recensionen
Nöjd, den är skön och har liten packvolym men den är rätt tunn och inte supervarm så för mig funkar den bara när det är varmt ute. Köpte min på ebay, men säljaren jag köpte av verkar inte finnas kvar. betalade runt 80 euro har jag för mig.

Bikepacking
Bikepacking
Tack för tipsen, får prova med sadelväskan. Jag har ingen vidare erfarenhet så kanske så här stora dom flesta säckar är ändå...
Här är en Micron 40 nerproppad i en 5 liters drybag. Man skulle nog kunna pressa ut lite luft till om man vill.

20220328_074605.jpg

Bikepacking

Rättelse: min Marmot Micron (tog fel på nummer) är inte en ren säck utan en sovsäck/quilt. Jag sover inte rakt på liggunderlaget utan har en innersäck i silke (som agerar komfortskikt).

Bikepacking

Första frågan: prova med ditt underlag i vardagsrummet, det finns lite olika känsla på ytorna. Min S2S funkar okej för mig, men jag har nästan alltid åtminstone t-shirt på mig.

Andra frågan: det finns lite olika lösningar, men jag har en Cumulus Quilt 450 och den kommer med två resårband. När det är kallt så knyter man ihop fotänden och stänger dragkedjan vid fötterna så att det blir som en säck, spänner de lite närmare under kroppen och stänger knäppningen runt halsen. Vid det här laget är det i praktiken väldigt likt en sovsäck. Fosterställning funkar också om det är rejält kallt, vilket inte alltid går med en trång sovsäck.

Är det däremot varmt som sjutton lägger man quilten bredvid sig och stoppar bara in ena foten under den då och då. Mittemellan så kan man låta fotänden vara öppen och skippa att knäppa knappen runt halsen så ligger den ungefär som ett täcke.

Den största anledningen att jag valde quilt är att jag vänder och vrider mig hela tiden, vilket slutar dåligt i en vanlig sovsäck, det blir för mig en tvångsväst eller så har jag huvan i ansiktet och måste trassla mig ut. Med quilten kan jag göra nästan vad som helst och den ligger snällt kvar precis som jag vill ha den.

Bikepacking
Tänkte inte på det.... :giggle:
Den som vågar testa först får posta här i tråden med ett utlåtande.
Kanske kan bli det nya Bikepackingkaffet.......

Jovars, jag förde ju upp frågan för att det smakade skit med saltat pastavatten. Däremot är det helt brukligt med osaltat vatten. Har inte känt något på konsistensen, men det brukar finnas solida rester av pasta i vattnet.

Sen dricker jag ju kallt snabbkaffe på gammalt pastavatten, så jag skulle nog inte tro att det blir nästa smaksuccé på Johan & Nyström.

Bikepacking
Har någon testat tipi med kamin? Jag ser att bland annat 3ful Gear har en.

Jag drömmer som alla andra i min generation om husbil men inser att det är dyrt, mycket jobb och en hel del att sköta. Pengar och tid som hade kunnat läggas på cyklar!

Fördelen med husbil framför nuvarande setup (Bergans 2,5 manna tält) är ståhöjd, värme, laga mat inomhus. På sommaren är det ingen big deal men vår/höst/vinter hade det gjort det roligare att åka ut om man slapp frysa så mycket :)

Tänker att ett rimligt tipi med kamin som base camp vore fint. Kan ta det i Cykelkärran. Kommer kanske inte gå så fort med 10 kg utrustning men va fan - hellre långsam än inomhus :D

Tillbaka
Topp