Fråga till bikepackinggurusarna!
Min bikepackinghoj ser ut såhär fullpackad för korttur.
Visa bilaga 531527
Och då sov jag såhär, under tarp på luftmadrass insvept i myggnät.
Visa bilaga 531528
Funktionen gick inte att klaga på, men jag har tänkt ändra ett par saker. På denna turen åt jag ute eller på cykeln, och hade inget kök med mig vilket jag vill va om jag ska vara ute längre. Dessutom tänkte jag använda ett Hilleberg Enan enpersonstält nästa gång istället för tarpen.
Till frågan: var ska jag ha köket och tältpinnen?
På bilden ligger sovsäck, liggunderlag och myggnät i sadelväskan tillsammans med lite kläder. Ingen ändring planerad. I randoväskan fram ligger tarp och något mer som jag inte kommer ihåg, vilket räckte för att göra väskan bullig och då kan den ta i reglagen vid växling ibland.
Jag kan lätt byta tarpen mot mjuka delarna av tältet i randoväskan. Ska jag då banda fast tältpinnen bakom randoväskan, i porteurracket? Där finns ganska gott om plats (se bild från smutsig och blöt vintertjänstgöringscykel nedan). Var lägger jag köket? Tänker mig använda ett sånt här med brännare och gas inuti, vilket är på 1,1 liter.
Visa bilaga 531533
Ska man dra fast något på gaffelbenen/porteurrackstagen? Typ sånna här?
Visa bilaga 531535
Där är ju ett kök av min typ klockrent förmodar jag. Dessutom hade jag fått lite utrymme för mat och kanske en till vattenflaska (då det ju går mer vatten vid matlagning).
Jag har ett stort liggunderlag, Exped Synmat 9, som jag inte kan kompromissa bort. Syntetsovsäck men för sommarbruk, inte jätteliten men inte jättestor. Tältet Hilleberg Enan är inte köpt men jag vill inte gå mot ännu lättare kina-tält då jag vill ha förhållandevis robusta grejer.
Låter detta som en plan, eller ser ni några andra smidiga lösningar som jag missar? Pakethållare bak har jag haft tidigare på cykeln och den tillsammans med ett par panniers ligger i en låda. Men jag vill inte riktigt gå ditåt..
Här är utrymmet bakom rando-väskan. Ganska rymligt.. Stagen till racket skulle gå att fästa en väldigt liten pannier på tror jag. Osäker på hur de där väskorna jag bifogade kort på ovan ska fästas, men de borde gå att dra runt på något vis förmodar jag.
Visa bilaga 531537