Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Det där har hon missuppfattat. Vid biketouring/bikepacking ska man köra lagom långt, campa ganska bekvämt, sightsinga lite, laga smarrig mat på campingköket och ta med öl & vin, ha plats i packning för extra stuff.
Hon är alldeles för snabb. Finns inte tid till sånt tjafs :D

Men som sagt, allt från ultraminimalistiskt där sträckan och farten är det viktigaste till att man kanske vill ta det lite lugnare enligt Bikzz filosofi. Det minimalistiska kräver kanske lite mindre plats för allehanda bekvämligheter.

Själv vill jag ha en fin medelväg. Släpar med mig lagom mycket och jag får ihop en ganska bra packning, men jag inte kört så mycket där man behöver allt för stora mängder mat och dryck med sig. Där blir lastutrymmet ett problem märker jag.

Men i år så blir det en hel ramväska istället för halv. Sen fnular jag på att eventuellt byta sadelväskan mot pakethållare och små väskor, framförallt "smala". Alpkit hade ett par små lätta som de tyvärr slutat med.

Senast ändrad:
Bikepacking
Det lär mest vara gubbarna som ligger o vältrar sig i dikena när hon svishar förbi, alltid med ett leende på läpparna. Hennes sömnbehov är visst väldigt minimalt.
Hon har flera fina rullar från ultralopp mm på YT.

Bikepacking
Nu gör du det lite svårt för dig. Bikepacking i all ära, men om du börjar knyta fast småväskor på rackets stag så kan du väl lika gärna hänga på en riktig väska?

Jag har samma rack som du, och skäms inte för att hänga på sidoväskor när nöden kräver det. Föredrar de nättare väskorna på typ 10 liter, men även Vaudes stora backrollers funkar fint i fram.

Visa bilaga 531547
Snygg cykel! Jag har länge varit svag för Wolverinen. Det känns som den var tidigt ute med feta däck!

Men jag tycker mig känna igen den utsiktsplatsen...
IMG_1000.JPG

Fast det var innan bikepacking kom som begrepp så vår packning var kanske vad som kan anses som traditionell.
IMG_1648.JPG

Bikepacking
Funkar förresten B&M-lampan fortfarande? Kan du ladda mobilen direkt eller är det mellanlagring som gäller?
Jag hade massa problem med laddningen ett tag, men det verkar ha varit USB-kabeln som jag använde. Jag stör mig dock på knappen som styr ljus/laddning, får aldrig in rätt läge på den. Borde läsa manualen... igen.

Rolig anknytning till mitt tidigare inlägg! Noterar att du löst packningen på ett vuxet och rationellt sett genom att sätta på pakethållare.

Tempopinnar är för min del nästan avgörande för att kunna cykla långt.

Gällande bikefit blev det som att "hitta hem" för egen del. Därefter har min cykling gjort stora steg framåt i utveckligen. Jag tror dock att du ska se till att få det gjort ganska snart så du hinner anpassa dig till eventuell ny sittställning. Ta upp (och kanske ta med!) tempopinnarna också skulle jag föreslå.

Lycka till med resan, det låter fantastiskt trevligt! Som varandes fjättrad till barn och egenföretagande är det kul att på avstånd följa dem som har möjlighet att röra på sig lite! Dela gärna utrustningslista vid tillfälle! Jag är speciellt intresserad av tält och sovlösningar.

Jag sover på en S2S UL Isolated med en Cumulus Quilt 450 och en Naturehike Aeros kudde. Mitt tält är ett Tarptent Protrail, men jag funderar på att prova ett X-Mid 1 då en lite rymligare design släpps i veckan.

Bikepacking
Snygg cykel! Jag har länge varit svag för Wolverinen. Det känns som den var tidigt ute med feta däck!

Men jag tycker mig känna igen den utsiktsplatsen...
Visa bilaga 531665
Fast det var innan bikepacking kom som begrepp så vår packning var kanske vad som kan anses som traditionell.
Visa bilaga 531666

Haha, poppis ställe uppenbarligen. Kanske inte så konstigt med tanke på utsikten.

Stämmer att det är Oregon, strax norr om Tillamook:
Neahkahnie Viewpoint

Jag köpte Wolverinen 2016 (bilden från 2017 när jag bodde i Portland), då var det verkligen en av få serieproducerade ramar för bock som svalde 2,1". Nu har utbudet ökat en smula :)

Senast ändrad:
Bikepacking
Fråga till bikepackinggurusarna!

Min bikepackinghoj ser ut såhär fullpackad för korttur.
Visa bilaga 531527

Och då sov jag såhär, under tarp på luftmadrass insvept i myggnät.

Visa bilaga 531528

Funktionen gick inte att klaga på, men jag har tänkt ändra ett par saker. På denna turen åt jag ute eller på cykeln, och hade inget kök med mig vilket jag vill va om jag ska vara ute längre. Dessutom tänkte jag använda ett Hilleberg Enan enpersonstält nästa gång istället för tarpen.

Till frågan: var ska jag ha köket och tältpinnen?

På bilden ligger sovsäck, liggunderlag och myggnät i sadelväskan tillsammans med lite kläder. Ingen ändring planerad. I randoväskan fram ligger tarp och något mer som jag inte kommer ihåg, vilket räckte för att göra väskan bullig och då kan den ta i reglagen vid växling ibland.

Jag kan lätt byta tarpen mot mjuka delarna av tältet i randoväskan. Ska jag då banda fast tältpinnen bakom randoväskan, i porteurracket? Där finns ganska gott om plats (se bild från smutsig och blöt vintertjänstgöringscykel nedan). Var lägger jag köket? Tänker mig använda ett sånt här med brännare och gas inuti, vilket är på 1,1 liter.

Visa bilaga 531533

Ska man dra fast något på gaffelbenen/porteurrackstagen? Typ sånna här?

Visa bilaga 531535

Där är ju ett kök av min typ klockrent förmodar jag. Dessutom hade jag fått lite utrymme för mat och kanske en till vattenflaska (då det ju går mer vatten vid matlagning).

Jag har ett stort liggunderlag, Exped Synmat 9, som jag inte kan kompromissa bort. Syntetsovsäck men för sommarbruk, inte jätteliten men inte jättestor. Tältet Hilleberg Enan är inte köpt men jag vill inte gå mot ännu lättare kina-tält då jag vill ha förhållandevis robusta grejer.

Låter detta som en plan, eller ser ni några andra smidiga lösningar som jag missar? Pakethållare bak har jag haft tidigare på cykeln och den tillsammans med ett par panniers ligger i en låda. Men jag vill inte riktigt gå ditåt..

Här är utrymmet bakom rando-väskan. Ganska rymligt.. Stagen till racket skulle gå att fästa en väldigt liten pannier på tror jag. Osäker på hur de där väskorna jag bifogade kort på ovan ska fästas, men de borde gå att dra runt på något vis förmodar jag.

Visa bilaga 531537
Vad är det för front rack och stänkskärmar? Snyggt!

Bikepacking
Med enbart ett hål på gaffeln i lämplig höjd, och vill ha anything cages eller liknande, vad finns för alternativ då?
Jag har så på min Surly CrossCheck. Kombinerat med Topeak VersaMount för ett (eller två) skruvfäste till, och Voilé-remmar som går runt väskan och bakom gaffeln. Blir riktigt stadigt.

Bikepacking
Med enbart ett hål på gaffeln i lämplig höjd, och vill ha anything cages eller liknande, vad finns för alternativ då?

Visa bilaga 531805
Samma som jag skrev tidigare skulle jag rekommendera, Gorilla
Då kan man dra ett av hålen i fästet in i gaffel, så har jag gjort. Genom min Manything cage.

Edit, ser ut som min gaffel är lite bredare än din, så vet inte hur set skulle funka/se ut på din.
16414964080422565567027756603340.jpg
16414964369336500003164046775288.jpg
16414966388995587123503275608602.jpg

Bikepacking
Lätt att glömma plats / möjlighet att ha med sig det där extra man kanske handlar för kvällen.
Ja det är ett lätt att glömma. Man packar tight som fan hemma, nyttjar varje mm. innan man sticker.

Såg tipset på en film om något av ultra racen att ta med en sån typ "jympapåse" så det brukar jag ha med. Har faktiskt nyttjat flertal gånger. Väger inget och tar knappt plats. Funkar som en enkel ryggsäck för tillfälliga inköp. Man kan stoppa blöta eller smutsiga saker i den och packa utanpå annat. Perfekt att packa lite badkläder eller ombyte eller matsaker I om man ex campar och skall ta en tur till stranden eller laga mat.

Bikepacking
Ja det är ett lätt att glömma. Man packar tight som fan hemma, nyttjar varje mm. innan man sticker.

Såg tipset på en film om något av ultra racen att ta med en sån typ "jympapåse" så det brukar jag ha med. Har faktiskt nyttjat flertal gånger. Väger inget och tar knappt plats. Funkar som en enkel ryggsäck för tillfälliga inköp. Man kan stoppa blöta eller smutsiga saker i den och packa utanpå annat. Perfekt att packa lite badkläder eller ombyte eller matsaker I om man ex campar och skall ta en tur till stranden eller laga mat.

Smart, de sista två milen med en chipspåse på ryggen är ju inga problem. Inte så lätt att spänna fast den på cykeln :)

Bikepacking
Fråga till bikepackinggurusarna!
Var lägger jag köket? Tänker mig använda ett sånt här med brännare och gas inuti, vilket är på 1,1 liter.

Visa bilaga 531533

Ska man dra fast något på gaffelbenen/porteurrackstagen? Typ sånna här?

Visa bilaga 531535

Där är ju ett kök av min typ klockrent förmodar jag. Dessutom hade jag fått lite utrymme för mat och kanske en till vattenflaska (då det ju går mer vatten vid matlagning).
Du kan kanske sätta en "anycage" vid vevlagret med köket? På bilden verkar det vara en fatbike så frigång för vevarmar samt framskärmen behövs nog testas i verkligheten.
versacage-downtube.jpg

Bikepacking
Du kan kanske sätta en "anycage" vid vevlagret med köket? På bilden verkar det vara en fatbike så frigång för vevarmar samt framskärmen behövs nog testas i verkligheten.
Visa bilaga 531864
Bra tips! Min ram är högt älskad och detta är nog favoritcykeln om man ska välja en av alla, men den är fem år för gammal för att ha fästen där de moderna ramarna har fästen. Men just under diagonalröret är det ju begränsat vad som händer om infästningen fallerar (till skillnad från på framgaffeln..). Ska helt klart prova med en dylik cage och sen om det fungerar!

Bikepacking
Hej!
Råkade initiera ett måhända galet projekt igår. Har varit i karantän så rastlösheten vet inga gränser.

Det handlar om tre bikepacking-rutter. Genom Götaland, Svealand och Norrland. Ett alldeles för stort projekt för mig i nuläget så jag tänkte att vi kunde göra det tillsammans.

Vill du vara med och skapa detta vansinne? Det finns en FB-grupp för det!

Tillbaka
Topp