Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hade bytt framgaffel.Tyvärr har inte min nya cykel fästen för gorilla cage/any cage på gaffeln. Vilka lösningar har ni sett eller använt? Gaffel i kolfiber. Jag är lite orolig att buntband eller slangklämmor ska skava.
köpte själv två såna här Blackburn Bottle Outpost Cage för dom har hål för kardborre spännband och sen tänkte jag ha detta i mellan https://www.amazon.se/gp/product/B083QCDJX7/ref=ox_sc_saved_image_5?smid=A1JLYNE5TPQYD7&th=1Tyvärr har inte min nya cykel fästen för gorilla cage/any cage på gaffeln. Vilka lösningar har ni sett eller använt? Gaffel i kolfiber. Jag är lite orolig att buntband eller slangklämmor ska skava.
Tejpa innan med gorillatejp, skyddsfilm etc?Tyvärr har inte min nya cykel fästen för gorilla cage/any cage på gaffeln. Vilka lösningar har ni sett eller använt? Gaffel i kolfiber. Jag är lite orolig att buntband eller slangklämmor ska skava.
Det kan bli svårt att få ihop både låg vikt, hållbarhet/tillförlitlighet och ”lågt” pris.Jag är på väg att bygga min första 29 Hardtail för bikepacking. Min budget är runt 25000:-
Fokus ligger på låg vikt och hållbarhet/tillförlitlighet, så prisvärt som det är möjligt. Se min lighterpack link för vikter och priser.
Något i stil med detta, fast 2.2 tums däck och en lätt packpåse framtill. Visa bilaga 525561
Den kommer att användas intensivt under 6 månader på 65% grusväg och 35% vandringsled (en del i fjällen).
Än så länge så är tanken att använda aluminiumram (1980g) från Alpkit med framgaffel (650g) i kolfiber (alpkit) med 2.2 tums däck från Race King och 29 hjulpar från Hunt (1831g). Varför inte titan- eller kolfiberram? Jag har helt enkelt inte råd.
Shimano eller SRAM? Det lutar åt 1x12 shimano just nu men är öppen för förslag som är likvärdig i kvalité men med lägre vikt. Jag vill ha så låg granny gear som möjligt. Gärna 28T i kombination med 10-52T. Lutar åt något shimano-kit med bromsar/växlar/drev etc då jag har lite dålig koll.
Jag kommer använda pakethållare (417g) just för att vissa destinationer kräver vandring och då kommer jag ta med en lätt ryggsäck (850g) och fästa baktill och skippa sadelväska. Ramväskan kommer vara en roll top från Alpkit.
Jag skulle behöver lite tips och förslag på delar/verktyg som är hållbara och som kan få mig att komma ner ännu mer i vikt.
Har du kikat in titanramen från OnOne/planet X? bra priser titanram med kolfibergaffel och en massa fästen.Jag är på väg att bygga min första 29 Hardtail för bikepacking. Min budget är runt 25000:-
Fokus ligger på låg vikt och hållbarhet/tillförlitlighet, så prisvärt som det är möjligt. Se min lighterpack link för vikter och priser.
Något i stil med detta, fast 2.2 tums däck och en lätt packpåse framtill. Visa bilaga 525561
Den kommer att användas intensivt under 6 månader på 65% grusväg och 35% vandringsled (en del i fjällen).
Än så länge så är tanken att använda aluminiumram (1980g) från Alpkit med framgaffel (650g) i kolfiber (alpkit) med 2.2 tums däck från Race King och 29 hjulpar från Hunt (1831g). Varför inte titan- eller kolfiberram? Jag har helt enkelt inte råd.
Shimano eller SRAM? Det lutar åt 1x12 shimano just nu men är öppen för förslag som är likvärdig i kvalité men med lägre vikt. Jag vill ha så låg granny gear som möjligt. Gärna 28T i kombination med 10-52T. Lutar åt något shimano-kit med bromsar/växlar/drev etc då jag har lite dålig koll.
Jag kommer använda pakethållare (417g) just för att vissa destinationer kräver vandring och då kommer jag ta med en lätt ryggsäck (850g) och fästa baktill och skippa sadelväska. Ramväskan kommer vara en roll top från Alpkit.
Jag skulle behöver lite tips och förslag på delar/verktyg som är hållbara och som kan få mig att komma ner ännu mer i vikt.
Ramen tar max 2.5 men jag har hört de som säger att den tar 2.8 tum. Det kanske blir bättre med 2.25 eller 2.4 tum. Mitt tanke ligger på rolling resistance och hur mycket jag förlorar på att gå upp i storlek.
Vilka fördelar har man med 1x11?
Om jag kan, så håller jag mig borta från stora leder, inklusive Kungsleden.
Låter som du ska ha en fatbike? Eller Decathlons titangravel med 650b-hjul!Jag kommer cykla runt i Jämtland/Härjedalen under 6 månader, hur långt vet jag inte ännu, men en rejäl bit.
Blir besök på gamla järnframställningsplatser, gamla bruk, fäbodar, sågar, gruvor och äldre kyrkor.
Ramen tar max 2.5 men jag har hört de som säger att den tar 2.8 tum. Det kanske blir bättre med 2.25 eller 2.4 tum. Mitt tanke ligger på rolling resistance och hur mycket jag förlorar på att gå upp i storlek.
Titanramen kostar 1.429,99€ och väger 1860g. Jag kommer ner 120g i vikt för 11000:-. Inte värt det.
Jag har tittat på stålramar/framgafflar från Surly/Nordest etc men tycker att dom väger allt för mycket. Cyklar jag utanför Sverige hade nog valt stål.
Vilka fördelar har man med 1x11?
Om jag kan, så håller jag mig borta från stora leder, inklusive Kungsleden.
Däremot när jag bär på ryggen, då har vikten stor betydelse. Det är bland annat därför det är kul att cykla, det och att man kommer så långt på ingen tid alls.Det är en herrans nåd att vi alla är olika och jag gläds med alla er andra att ni slipper vara som jag. Men om detta hade varit min tur så hade jag inte bekymrat mig så mycket över vikt och rullmotstånd utan mer över att vara överens med cykeln (komfort och tillförlitlighet) och packningen samt att pussla ihop en skön tur. Allt detta sagt med en nypa salt förstås, ounces equals pounds och allt det där och varje onödigt halvkilo på cykeln har du med dig var du går i skogar, berg och dalar. Men jag tänker påfallande sällan på vikt och rullmotstånd om turen är fin.
Är det någon som lyckats få tag på dechatlons titanram? Tycker den varit slut sedan den dök upp första gångenLåter som du ska ha en fatbike? Eller Decathlons titangravel med 650b-hjul!
Check out this product:Unfortunately, my new bike does not have gorilla cage / any cage mounts on the fork. What solutions have you seen or used? Carbon fiber fork. I'm a little worried that cable ties or hose clamps will chafe.
backcountry.scot
Jag använder Salsa Anything Cage HD som jag i de fall det saknas skruvfästen har remmat fast med buntband. På gaffelbenen har jag kombinerat fästet och buntband.Fråga till bikepackinggurusarna!
Min bikepackinghoj ser ut såhär fullpackad för korttur.
Visa bilaga 531527
Och då sov jag såhär, under tarp på luftmadrass insvept i myggnät.
Visa bilaga 531528
Funktionen gick inte att klaga på, men jag har tänkt ändra ett par saker. På denna turen åt jag ute eller på cykeln, och hade inget kök med mig vilket jag vill va om jag ska vara ute längre. Dessutom tänkte jag använda ett Hilleberg Enan enpersonstält nästa gång istället för tarpen.
Till frågan: var ska jag ha köket och tältpinnen?
På bilden ligger sovsäck, liggunderlag och myggnät i sadelväskan tillsammans med lite kläder. Ingen ändring planerad. I randoväskan fram ligger tarp och något mer som jag inte kommer ihåg, vilket räckte för att göra väskan bullig och då kan den ta i reglagen vid växling ibland.
Jag kan lätt byta tarpen mot mjuka delarna av tältet i randoväskan. Ska jag då banda fast tältpinnen bakom randoväskan, i porteurracket? Där finns ganska gott om plats (se bild från smutsig och blöt vintertjänstgöringscykel nedan). Var lägger jag köket? Tänker mig använda ett sånt här med brännare och gas inuti, vilket är på 1,1 liter.
Visa bilaga 531533
Ska man dra fast något på gaffelbenen/porteurrackstagen? Typ sånna här?
Visa bilaga 531535
Där är ju ett kök av min typ klockrent förmodar jag. Dessutom hade jag fått lite utrymme för mat och kanske en till vattenflaska (då det ju går mer vatten vid matlagning).
Jag har ett stort liggunderlag, Exped Synmat 9, som jag inte kan kompromissa bort. Syntetsovsäck men för sommarbruk, inte jätteliten men inte jättestor. Tältet Hilleberg Enan är inte köpt men jag vill inte gå mot ännu lättare kina-tält då jag vill ha förhållandevis robusta grejer.
Låter detta som en plan, eller ser ni några andra smidiga lösningar som jag missar? Pakethållare bak har jag haft tidigare på cykeln och den tillsammans med ett par panniers ligger i en låda. Men jag vill inte riktigt gå ditåt..
Här är utrymmet bakom rando-väskan. Ganska rymligt.. Stagen till racket skulle gå att fästa en väldigt liten pannier på tror jag. Osäker på hur de där väskorna jag bifogade kort på ovan ska fästas, men de borde gå att dra runt på något vis förmodar jag.
Visa bilaga 531537
Ser vad du skriver.?Jag använder Salsa Anything Cage HD som jag i de fall det saknas skruvfästen har remmat fast med buntband. På gaffelbenen har jag kombinerat fästet och buntband.
De gör inte en rando-elegant cykel mer elegant men de funkar bra.
Så är det nog. Förmodligen därför jag vill bort från sidoväskorna - det ser klumpigt ut och känns långsamt..ingen guru här, men är helt för bekvämare och större tält och liggunderlag.
vore det inte tråkigt av aerodynamiska skäl att sätta saker på gaffelbenen? i min hjärna börjar i så fall luta åt att det är enklare att gå all in touring med riktiga sidoväskor.
jag skulle fundera på platsen under bakväskan. skärmarna ser stabila ut, så kanske en specialsydd påhängsväska som stabiliseras med en nästan osynlig skruv genom skärmen?
Men. Kan det vara så lätt???Tältpinnar i ramväskan på ena sidan mm (tar ej mycket plats dock beroende av modell) tältduk+kök i randoväskan + mer?
Jag har funderat kring det där med panniers fram i flera år, och så hade jag bara kunnat hänga på mina befintliga Ortlieb då förmodligen!? Tack för upplysningen.Nu gör du det lite svårt för dig. Bikepacking i all ära, men om du börjar knyta fast småväskor på rackets stag så kan du väl lika gärna hänga på en riktig väska?
Jag har samma rack som du, och skäms inte för att hänga på sidoväskor när nöden kräver det. Föredrar de nättare väskorna på typ 10 liter, men även Vaudes stora backrollers funkar fint i fram.
Visa bilaga 531547
Jag har funderat kring det där med panniers fram i flera år, och så hade jag bara kunnat hänga på mina befintliga Ortlieb då förmodligen!? Tack för upplysningen.
Ett par små nätta tror jag räcker för min del dock, men jag hade ju helt klart föredragit den typen av fastsättning och funktion vid användandet gentemot de väskor jag föreslog tidigare.
Grymt tack för handfast inspo! Och grym cykel!!
Om du ska ut på en sån långrunda kan jag varmt rekommendera PFP, gjorde en där innan Sverigetempot och utan hans justeringar + tips + stretchövningar så hade det varit en betydligt tråkigare historia…Om två månader ska jag ut på en lång tur. Genom Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Italien, Slovenien, Kroatien, Montenegro, Albanien och slutligen Grekland.
Ganska nervös över att frysa i starten och att svettas ihjäl i slutet, och huruvida jag lyckas tälta överallt för att klara budgeten. Men cykeln, den känns ganska stabil nu!
Den har utvecklats till någon slags bastard av touring och bikepacking. Väntar bara på leverans av tempopinnar och funderar på en bikefit hos PFP.
Om två månader ska jag ut på en lång tur. Genom Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Italien, Slovenien, Kroatien, Montenegro, Albanien och slutligen Grekland.
Ganska nervös över att frysa i starten och att svettas ihjäl i slutet, och huruvida jag lyckas tälta överallt för att klara budgeten. Men cykeln, den känns ganska stabil nu!
Den har utvecklats till någon slags bastard av touring och bikepacking. Väntar bara på leverans av tempopinnar och funderar på en bikefit hos PFP.
Om två månader ska jag ut på en lång tur. Genom Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Italien, Slovenien, Kroatien, Montenegro, Albanien och slutligen Grekland.
Ja det blir ju ganska mycket utrymme förlorat med randoväskan på front-racket. Jag körde med ett liknande rack där jag hade tält, sovsäck samt en styrväska "ovanpå". Mjuka saker som går att få in tight på ramen. Har en bild någonstans i tråden men kan leta upp den sen.Men. Kan det vara så lätt???
Jag är osäker på hur mycket plats tältduken tar i randoväskan, och om det blir bulligt eller ej med den och köket där. Att randoväskan är fyrkantig gör att köket passar kasst där. Det var i ärlighetens namn lite tight om utrymme senast, och jag har nästan garanterat inget bra utrymme för mat. Man får väl köra med sånna där food-pouches eller vad influerarna kallar det som hänger på styret, men dom blir ju fulla av vatten om det regnar. Där influerarna cyklar regnar det aldrig eftersom dom inte en enda gång har skärmar på cyklarna heller, så då förstår man ju att det funkar för dom.?
En sån här styrväska hade kanske varit bättre än randoväskan, en aning vilandes på racket, då jag tror att det går att mosa in saker i den mer än i den fyrkantiga randoväskan.
Visa bilaga 531548
Man kan ju också knö ner och packa ihop tältet i en drybag så det blir litet, men då blir det två runda saker som ska ner ett fyrkantigt hål...
Rolig anknytning till mitt tidigare inlägg! Noterar att du löst packningen på ett vuxet och rationellt sett genom att sätta på pakethållare.Om två månader ska jag ut på en lång tur. Genom Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Italien, Slovenien, Kroatien, Montenegro, Albanien och slutligen Grekland.
Min enda invändning mot lösa grejer på racket fram är väl att det blir lite stökigt och mer meck att packa än att bara knö ner saker och stänga ett lock.Ja det blir ju ganska mycket utrymme förlorat med randoväskan på front-racket. Jag körde med ett liknande rack där jag hade tält, sovsäck samt en styrväska "ovanpå". Mjuka saker som går att få in tight på ramen. Har en bild någonstans i tråden men kan leta upp den sen.
Alternativ är ju en hel ramväska, men då skall ju ännu mer saker inhandlas. I så fall flyttar flaskorna till styret (jag gillar ändå att ha minst en flaska på styret), alternativt vanliga flaskställ på benen för extravatten. Oavsett vad tycker jag mjuka flaskhållare/foodpuches som influerarna har är guld till dricka, snacks, mm. Gillar att inte behöva sträcka mig ner till vanliga flaskan med en fullastad cykel eller kunna skicka ner en inköpt dricka
Väldigt likt min setup från en kort tur i somras. Jag körde också med 2st 4l drybags på gaffelbenen, tyckte inte det påverkade egenskaperna allt för mycket på traktorvägar/stigar heller. Hade lätta saker på gaffeln, sovsäck, hängmatta, underquilt.Packning från i somras. Små drybags (4l) på framgaffeln. Den ena med tält och liggunderlag, den andra med sovsäck. Kläder där bak och prylar i ramväskan. Tältpinnen fastsatt på framgaffeln innanför väskan.
Då får man också sova i en bivvy i ett dike och inte på ett synmat 9 :DSå här gör ett ultraproffs: