Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
vad är det du vill skapa exakt? tre gpx-filer? uppmärkta leder? vari består vansinnet?
Hej! Bra frågor!
Tankarna gick såhär efter att legat i karantän och kollat typ alla bikepackingfilmer på youtube:
Det finns för få i Sverige -> det måste ordnas -> jag hinner ju inte cykla så mycket jag vill men jag kan ju alltid rita rutter -> men jag kan ju inte rita en rutt som jag själv inte cyklar och vet om den är bra -> kanske kan man göra det här tillsammans?

Till en början är väl målet att skapa tre gpx-filer. Uppmärkta leder hade jag inte ens tänkt tanken på…
Jag tror vansinnet ligger i att faktiskt försöka få ihop det. Jag menar, vem som helst kan ju klicka fram rutter. Det fixar sig ju mer eller mindre själv, men att de är noga utvalda av folk som kan trakterna blir lite svårare.

Och ja, det är en krystad geografisk begränsning för rutterna :)

Bikepacking
Hej!
Råkade initiera ett måhända galet projekt igår. Har varit i karantän så rastlösheten vet inga gränser.

Det handlar om tre bikepacking-rutter. Genom Götaland, Svealand och Norrland. Ett alldeles för stort projekt för mig i nuläget så jag tänkte att vi kunde göra det tillsammans.

Vill du vara med och skapa detta vansinne? Det finns en FB-grupp för det!
Jag kan tänka mig att bidra i Götaland, men inte om man måste ta det via Facebook. Vad är det för fel på happy?

Bikepacking
Jag kan tänka mig att bidra i Götaland, men inte om man måste ta det via Facebook. Vad är det för fel på happy?
Hej!

Var ska jag börja? ;)

Det är väl lite så att om jag hade startat en tråd här och postat länk till den på Bikepacking Sverige på FB, hade någon där undrat varför det inte gjordes en FB-grupp :) Sen får någon jävel på Flashback reda på det hela och då är det ju kört.

Bikepacking
aha, så du blir en slags redaktör som samlar in lokalkännedom och sätter samman? det vore en storslagen insats.

är det ett ideellt projekt, eller blir det "the mercedes enervit gothaland bikepacking route"?
Det är i allra högsta grad ett ideellt projekt. Eller, jag tror nog inte att det är ett projekt ens. Inte än. Jag fick idén igår och några nappade på den. Vi får se vad det utmynnar i.

Hade inte haft en tanke på att det skulle kunna finnas något företag bakom en sådan grej, förrän du nämnde det.

Bikepacking
jag kommer gärna med tips i östergötland, om rutten passerar här.

men det behöver väl inte vara antingen fb eller happy? för att nå den bästa expertisen i varje landsända är det nog en fördel att vara plattformsagnostisk.

hur tänker du dig att arbetet läggs upp? först ta in tips om fina sträckor, platser och sovställen, sedan göra en preliminär rutt, sedan ny omgång med åsikter och regelrätta bråk om dragningen? :)

Bikepacking
jag kommer gärna med tips i östergötland, om rutten passerar här.

men det behöver väl inte vara antingen fb eller happy? för att nå den bästa expertisen i varje landsända är det nog en fördel att vara plattformsagnostisk.

hur tänker du dig att arbetet läggs upp? först ta in tips om fina sträckor, platser och sovställen, sedan göra en preliminär rutt, sedan ny omgång med åsikter och regelrätta bråk om dragningen? :)
Nej, det finns det ingen anledning till att vara. Det går såklart bra att skriva saker på alla möjliga forum, men det gör ju också att det blir svårt att administrera. Några säger något i ett forum som andra inte är med i, och andra i ett forum som några inte är med i. Det blir lite trögt väl?

Så, om man vill vara med och skapa det här så är det i nuläget FB-gruppen som kommer användas till det. Här på happy kan vi prata om vilken krystad idé det är. Eller vilken cykel som är bäst lämpad för att cykla någon av rutterna? Eller vilken öl man ska ta med sig?

Men för att koka ihop idén till något som är genomförbart blev det nu en FB-grupp.

I den gruppen behöver vi nu ta ställning till de sakerna du frågar om. Hur gör vi det här egentligen? Ska det bestämmas några riktlinjer för varje landskap gällande distans? Jag menar, det går säkert att göra en bikepacking-rutt i Dalarna som är rolig i ett par veckor, men då kommer ingen palla ansluta till den efter att ha cyklat i de andra landskapen i Svealand.

En del frågor att resonera kring alltså. Och som i alla sådana här företaganden: bråk, frustration, avhopp, påhopp, inhopp. Upplopp?

Bikepacking
Nej, det finns det ingen anledning till att vara. Det går såklart bra att skriva saker på alla möjliga forum, men det gör ju också att det blir svårt att administrera. Några säger något i ett forum som andra inte är med i, och andra i ett forum som några inte är med i. Det blir lite trögt väl?

Så, om man vill vara med och skapa det här så är det i nuläget FB-gruppen som kommer användas till det. Här på happy kan vi prata om vilken krystad idé det är. Eller vilken cykel som är bäst lämpad för att cykla någon av rutterna? Eller vilken öl man ska ta med sig?

Men för att koka ihop idén till något som är genomförbart blev det nu en FB-grupp.

I den gruppen behöver vi nu ta ställning till de sakerna du frågar om. Hur gör vi det här egentligen? Ska det bestämmas några riktlinjer för varje landskap gällande distans? Jag menar, det går säkert att göra en bikepacking-rutt i Dalarna som är rolig i ett par veckor, men då kommer ingen palla ansluta till den efter att ha cyklat i de andra landskapen i Svealand.

En del frågor att resonera kring alltså. Och som i alla sådana här företaganden: bråk, frustration, avhopp, påhopp, inhopp. Upplopp?
När jag planerar rutter för mig själv hamnar jag i att

1) bestämma start- och målplatser
2) hitta bra övernattningsplatser
3) ev hitta ställen att fylla på mat och vatten
4) knyta ihop ovanstående med en killer-rutt

Sen är det en iterativ process där sovplatser kan behöva ändras p g a ruttmöjligheter.

Så om jag vore er skulle jag börja med tydliga start- och målplatser som kanske t o m går att ta sig till med kollektivtrafik.

Bikepacking
en så kallad verklighetskontroll bara. det här gick också bra:
20220217_110709.jpg

trots avsaknad av direct mount top tube bag och custom frame bag, boost spacing och multiverktyg i styrröret.

Bikepacking
Precis, egentligen fanns det inte så mkt att förbättra sen den bilden, men cykelindustrin har ändrat ändå. Skivbromsar & 1*12 & invändiga vajrar och annat tjafs.

Bikepacking
en så kallad verklighetskontroll bara. det här gick också bra: Visa bilaga 539894

trots avsaknad av direct mount top tube bag och custom frame bag, boost spacing och multiverktyg i styrröret.
Jag gillar verkligen gummibanden på jeansen, nintendoväskan och den lite kaxiga bakhjulspositionen. Det var helt enkelt bättre för även inom bikepacking. F-n.

Bikepacking
Lanshan 1 eller 2 verkar vara populärt. Kräver sömtätning och stänger men många verkar gilla det. Har dock aldrig fattat alla olika versioner som finns…

Bikepacking
Jag blir inte klok på alla modeller av alla märken. Snurrigt! Jag vill bara ha nåt lätt osom funkar på vanliga typ campingplatser, inte uppe på K2.

Finns det CloudUp, för 1,2,3 personer eller är CloudUp 2 för två personer, eller version 2? Sen finns det CloudUp 2 Ultralight. Ehm.

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag har haft ett Naturehike Cloud Up 2 i fem år nu och är supernöjd. Funkar perfekt för mina behov. Väger ca 1,5 kg, passar bra i mina bikepacking/touringväskor och är rymligt nog för att rymma mig och all min packning inuti. Har gjort en recension av det här:
Trevlig Youtube-kanal du har, har tidigare kollat på flera av dina klipp :)

Bikepacking
Liggunderlag och sovsäck är ju lite som tält, väldigt beroende på personliga preferenser och var och när du ska använda det. Det har avhandlats några gånger tidigare i tråden, du får läsa från början :) eller söka typ: https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/post-4003226
När det gäller tältfrågan så har jag ett Cloud-up för 2pers om du vill klämma på det i Sthlm.

Senast ändrad:
Bikepacking
Liggunderlag och sovsäck är ju lite som tält, väldigt beroende på personliga preferenser. Det har avhandlats några gånger tidigare i tråden, du får läsa från början :) eller söka typ: https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/post-4003226
När det gäller tältfrågan så har jag ett Cloud-up för 2pers om du vill klämma på det i Sthlm.
Haha jag vet, var lite lat kan man väl lugnt säga. Jag har läst i tråden, och tror jag har kommit fram till:

Tält Naturehike Cloud Up 2 (ca. 1500ish)
Liggunderlag Sea to Summit Ether Lite XT eller Ultralight Insulated (ca 1000-1300 på Bikeinn)
Sovsäck Marmot Micron 40 eller 50 (1500?)

Bikepacking
Haha jag vet, var lite lat kan man väl lugnt säga. Jag har läst i tråden, och tror jag har kommit fram till:

Tält Naturehike Cloud Up 2 (ca. 1500ish)
Liggunderlag Sea to Summit Ether Lite XT eller Ultralight Insulated (ca 1000-1300 på Bikeinn)
Sovsäck Marmot Micron 40 eller 50 (1500?)
Jag hade definitivt satsat på ett isolerat liggunderlag om man har tänkt tälta under vår/höst. Många satsar på att köpa en dyr och varm sovsäck, men snålar in på liggunderlaget. Man kan ha hur varm sovsäck som helst, men har man en ett undermåligt liggunderlag kommer man ändå bli kall av kylan från marken. Men bägge liggunderlagen som du nämner duger bra för de förhållanden vi har här upp i norr.

Bikepacking
Om man skulle få för sig att tälta på typ Island i juli. Funkar denna setup då?
Ingen aning om vädret på Island i juni men spontant så borde det ju funka fint, är väl kanske mer som vår/höst här? Kanske ett bättre isolerat liggunderlag vore trevligt om det är kyligt som @hedslice är inne på men det går ju att komma runt på lite olika sätt, t ex med ett vanligt skumplastunderlag som man kör under det uppblåsbara osv.

Bikepacking
Om man skulle få för sig att tälta på typ Island i juli. Funkar denna setup då?
Tältade en månad på Island i juni 2016. Hade ett MSR Hubba NX som blåste sönder tre nätter innan jag var färdig :) I övrigt hade jag ett oisolerat uppblåsbart liggunderlag och en gammal haglöfs sovsäck som typ funkar ner till nollan. Nu höll jag mig nära kusten hela tiden så jag hade inte problem med "fjäll"väder och dylikt, men det kunde ju blåsa riktigt ändå. Sen hade jag nog tur med vädret överlag också. Bara en dag som fick avbrytas på grund av motvind, och under drygt 200 cyklade mil regnade det kanske 5. Det regnade mer än så, men då cyklade jag inte :D

...och jag tror att den där utrustningen skulle funka, men YMMV, som vanligt.

>> https://happyride.se/forum/threads/rr-island-runt-2016-06.3061402/

Bikepacking
Bikepacking
Z-Triton-hero.jpg

Är det här det nya häftiga? Slippa slå upp tält, kunna ta vattenvägen när det behövs? 150 000 riktpris...
kan inte bestämma mig för om detta får mig att älska eller hata människor :') :C

Är det verkligen nödvändigt? För 150.000 SEK borde man kunna få
Men detta är kanske fel Forum för det....
eller en ny landsvägscykel med nästan komplett ultegragrupp. men sen tillkommer pedaler förstås.

Tillbaka
Topp