bekväm grop hejdå
Aktiv medlem
Bikepacking
vad är det du vill skapa exakt? tre gpx-filer? uppmärkta leder? vari består vansinnet?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej! Bra frågor!vad är det du vill skapa exakt? tre gpx-filer? uppmärkta leder? vari består vansinnet?
Jag kan tänka mig att bidra i Götaland, men inte om man måste ta det via Facebook. Vad är det för fel på happy?Hej!
Råkade initiera ett måhända galet projekt igår. Har varit i karantän så rastlösheten vet inga gränser.
Det handlar om tre bikepacking-rutter. Genom Götaland, Svealand och Norrland. Ett alldeles för stort projekt för mig i nuläget så jag tänkte att vi kunde göra det tillsammans.
Vill du vara med och skapa detta vansinne? Det finns en FB-grupp för det!
www.facebook.com
Hej!Jag kan tänka mig att bidra i Götaland, men inte om man måste ta det via Facebook. Vad är det för fel på happy?
Det är i allra högsta grad ett ideellt projekt. Eller, jag tror nog inte att det är ett projekt ens. Inte än. Jag fick idén igår och några nappade på den. Vi får se vad det utmynnar i.aha, så du blir en slags redaktör som samlar in lokalkännedom och sätter samman? det vore en storslagen insats.
är det ett ideellt projekt, eller blir det "the mercedes enervit gothaland bikepacking route"?
De olika länens turistbyråer brukar ha info om olika cykelleder, tex;Hade inte haft en tanke på att det skulle kunna finnas något företag bakom en sådan grej, förrän du nämnde det.
Nej, det finns det ingen anledning till att vara. Det går såklart bra att skriva saker på alla möjliga forum, men det gör ju också att det blir svårt att administrera. Några säger något i ett forum som andra inte är med i, och andra i ett forum som några inte är med i. Det blir lite trögt väl?jag kommer gärna med tips i östergötland, om rutten passerar här.
men det behöver väl inte vara antingen fb eller happy? för att nå den bästa expertisen i varje landsända är det nog en fördel att vara plattformsagnostisk.
hur tänker du dig att arbetet läggs upp? först ta in tips om fina sträckor, platser och sovställen, sedan göra en preliminär rutt, sedan ny omgång med åsikter och regelrätta bråk om dragningen? :)
Några säger något i ett forum som andra inte är med i, och andra i ett forum som några inte är med i. Det blir lite trögt väl?
Så, om man vill vara med och skapa det här så är det i nuläget FB-gruppen som kommer användas till det
Men kom igen. Jag vet att det här är ett forum, men är det verkligen rätt forum för att diskutera olika forum? Finns det inte ett annat forum för det?Det här motsäger sig lite, det förutsätter att ALLA är med i Facebook
Var skulle det vara då? Det var ju här frågan dök upp :) du får skapa en ny tråd dåMen kom igen. Jag vet att det här är ett forum, men är det verkligen rätt forum för att diskutera olika forum? Finns det inte ett annat forum för det?
När jag planerar rutter för mig själv hamnar jag i attNej, det finns det ingen anledning till att vara. Det går såklart bra att skriva saker på alla möjliga forum, men det gör ju också att det blir svårt att administrera. Några säger något i ett forum som andra inte är med i, och andra i ett forum som några inte är med i. Det blir lite trögt väl?
Så, om man vill vara med och skapa det här så är det i nuläget FB-gruppen som kommer användas till det. Här på happy kan vi prata om vilken krystad idé det är. Eller vilken cykel som är bäst lämpad för att cykla någon av rutterna? Eller vilken öl man ska ta med sig?
Men för att koka ihop idén till något som är genomförbart blev det nu en FB-grupp.
I den gruppen behöver vi nu ta ställning till de sakerna du frågar om. Hur gör vi det här egentligen? Ska det bestämmas några riktlinjer för varje landskap gällande distans? Jag menar, det går säkert att göra en bikepacking-rutt i Dalarna som är rolig i ett par veckor, men då kommer ingen palla ansluta till den efter att ha cyklat i de andra landskapen i Svealand.
En del frågor att resonera kring alltså. Och som i alla sådana här företaganden: bråk, frustration, avhopp, påhopp, inhopp. Upplopp?
Jag gillar verkligen gummibanden på jeansen, nintendoväskan och den lite kaxiga bakhjulspositionen. Det var helt enkelt bättre för även inom bikepacking. F-n.en så kallad verklighetskontroll bara. det här gick också bra: Visa bilaga 539894
trots avsaknad av direct mount top tube bag och custom frame bag, boost spacing och multiverktyg i styrröret.
Naturehike brukar ju vara poppis som billigt lättviktasalternstiv. Typ cloud up 2 eller vad det heter.Någon som har köpt ett "billigt" tält + madrass på typ Amazon och kan bjuda på en recension?
Yes det jag kollade på lite..ok kvalite tro?Naturehike brukar ju vara poppis som billigt lättviktasalternstiv. Typ cloud up 2 eller vad det heter.
Jag har två Naturhike-tält i olika modeller. Bra kvalite i förhållande till pris!Yes det jag kollade på lite..ok kvalite tro?
Trevlig Youtube-kanal du har, har tidigare kollat på flera av dina klipp :)Jag har haft ett Naturehike Cloud Up 2 i fem år nu och är supernöjd. Funkar perfekt för mina behov. Väger ca 1,5 kg, passar bra i mina bikepacking/touringväskor och är rymligt nog för att rymma mig och all min packning inuti. Har gjort en recension av det här:
+1 riktigt bra!Trevlig Youtube-kanal du har, har tidigare kollat på flera av dina klipp :)
Nice! Ser ju super ut!Jag har haft ett Naturehike Cloud Up 2 i fem år nu och är supernöjd. Funkar perfekt för mina behov. Väger ca 1,5 kg, passar bra i mina bikepacking/touringväskor och är rymligt nog för att rymma mig och all min packning inuti. Har gjort en recension av det här:
Haha jag vet, var lite lat kan man väl lugnt säga. Jag har läst i tråden, och tror jag har kommit fram till:Liggunderlag och sovsäck är ju lite som tält, väldigt beroende på personliga preferenser. Det har avhandlats några gånger tidigare i tråden, du får läsa från början :) eller söka typ: https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/post-4003226
När det gäller tältfrågan så har jag ett Cloud-up för 2pers om du vill klämma på det i Sthlm.
Blir en bra setup!Haha jag vet, var lite lat kan man väl lugnt säga. Jag har läst i tråden, och tror jag har kommit fram till:
Tält Naturehike Cloud Up 2 (ca. 1500ish)
Liggunderlag Sea to Summit Ether Lite XT eller Ultralight Insulated (ca 1000-1300 på Bikeinn)
Sovsäck Marmot Micron 40 eller 50 (1500?)
Jag hade definitivt satsat på ett isolerat liggunderlag om man har tänkt tälta under vår/höst. Många satsar på att köpa en dyr och varm sovsäck, men snålar in på liggunderlaget. Man kan ha hur varm sovsäck som helst, men har man en ett undermåligt liggunderlag kommer man ändå bli kall av kylan från marken. Men bägge liggunderlagen som du nämner duger bra för de förhållanden vi har här upp i norr.Haha jag vet, var lite lat kan man väl lugnt säga. Jag har läst i tråden, och tror jag har kommit fram till:
Tält Naturehike Cloud Up 2 (ca. 1500ish)
Liggunderlag Sea to Summit Ether Lite XT eller Ultralight Insulated (ca 1000-1300 på Bikeinn)
Sovsäck Marmot Micron 40 eller 50 (1500?)
Om man skulle få för sig att tälta på typ Island i juli. Funkar denna setup då?Blir en bra setup!
Ingen aning om vädret på Island i juni men spontant så borde det ju funka fint, är väl kanske mer som vår/höst här? Kanske ett bättre isolerat liggunderlag vore trevligt om det är kyligt som @hedslice är inne på men det går ju att komma runt på lite olika sätt, t ex med ett vanligt skumplastunderlag som man kör under det uppblåsbara osv.Om man skulle få för sig att tälta på typ Island i juli. Funkar denna setup då?
Har man otur så kan det vara som skitväder i fjällen, regn & blåst och bara några grader varmt. Så om det händer behövs en varmare sovsäck och ett bättre tält som klarar oväder.Om man skulle få för sig att tälta på typ Island i juli. Funkar denna setup då?
Ang väder på island i juli, alla foton tagna inom tre-fyra timmar.Om man skulle få för sig att tälta på typ Island i juli. Funkar denna setup då?
På Island finns det inte många träd, så om det blåser så blåser det ordentligt. För Island skulle jag satsa på ett tält som funkar i de svenska fjällen.Om man skulle få för sig att tälta på typ Island i juli. Funkar denna setup då?
Tältade en månad på Island i juni 2016. Hade ett MSR Hubba NX som blåste sönder tre nätter innan jag var färdig :) I övrigt hade jag ett oisolerat uppblåsbart liggunderlag och en gammal haglöfs sovsäck som typ funkar ner till nollan. Nu höll jag mig nära kusten hela tiden så jag hade inte problem med "fjäll"väder och dylikt, men det kunde ju blåsa riktigt ändå. Sen hade jag nog tur med vädret överlag också. Bara en dag som fick avbrytas på grund av motvind, och under drygt 200 cyklade mil regnade det kanske 5. Det regnade mer än så, men då cyklade jag inte :DOm man skulle få för sig att tälta på typ Island i juli. Funkar denna setup då?
Lite sen på bollen nu, men på r/ultralight hittar du nog recensioner om det mestaNågon som har köpt ett "billigt" tält + madrass på typ Amazon och kan bjuda på en recension?
![]()
Är det här det nya häftiga? Slippa slå upp tält, kunna ta vattenvägen när det behövs? 150 000 riktpris...
![]()
RV Review: A bike. A boat. An RV. The Z-Triton is all of these
Life can be so limiting. And decisions so difficult. Imagine you have a weekend to get away but you enjoy bicycling, enjoy boating but also love RVing. But, reawww.rvtravel.com
kan inte bestämma mig för om detta får mig att älska eller hata människor :') :C![]()
Är det här det nya häftiga? Slippa slå upp tält, kunna ta vattenvägen när det behövs? 150 000 riktpris...
![]()
RV Review: A bike. A boat. An RV. The Z-Triton is all of these
Life can be so limiting. And decisions so difficult. Imagine you have a weekend to get away but you enjoy bicycling, enjoy boating but also love RVing. But, reawww.rvtravel.com
eller en ny landsvägscykel med nästan komplett ultegragrupp. men sen tillkommer pedaler förstås.Är det verkligen nödvändigt? För 150.000 SEK borde man kunna få
Men detta är kanske fel Forum för det....