Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Tyvärr har inte min nya cykel fästen för gorilla cage/any cage på gaffeln. Vilka lösningar har ni sett eller använt? Gaffel i kolfiber. Jag är lite orolig att buntband eller slangklämmor ska skava.

Bikepacking
Tyvärr har inte min nya cykel fästen för gorilla cage/any cage på gaffeln. Vilka lösningar har ni sett eller använt? Gaffel i kolfiber. Jag är lite orolig att buntband eller slangklämmor ska skava.
köpte själv två såna här Blackburn Bottle Outpost Cage för dom har hål för kardborre spännband och sen tänkte jag ha detta i mellan https://www.amazon.se/gp/product/B083QCDJX7/ref=ox_sc_saved_image_5?smid=A1JLYNE5TPQYD7&th=1
tror de kommer sitta väldig bra.. men allt beror ju på hur mycket det väger och stort man lastar.. bara prövat med silicon matta i mellan och satt bra men inte hunnit ut på riktigt ännu..

Bikepacking
Jag är på väg att bygga min första 29 Hardtail för bikepacking. Min budget är runt 25000:-
Fokus ligger på låg vikt och hållbarhet/tillförlitlighet, så prisvärt som det är möjligt. Se min lighterpack link för vikter och priser.
Något i stil med detta, fast 2.2 tums däck och en lätt packpåse framtill.
oe2q2zk9o8261.jpg

Den kommer att användas intensivt under 6 månader på 65% grusväg och 35% vandringsled (en del i fjällen).
Än så länge så är tanken att använda aluminiumram (1980g) från Alpkit med framgaffel (650g) i kolfiber (alpkit) med 2.2 tums däck från Race King och 29 hjulpar från Hunt (1831g). Varför inte titan- eller kolfiberram? Jag har helt enkelt inte råd.

Shimano eller SRAM? Det lutar åt 1x12 shimano just nu men är öppen för förslag som är likvärdig i kvalité men med lägre vikt. Jag vill ha så låg granny gear som möjligt. Gärna 28T i kombination med 10-52T. Lutar åt något shimano-kit med bromsar/växlar/drev etc då jag har lite dålig koll.

Jag kommer använda pakethållare (417g) just för att vissa destinationer kräver vandring och då kommer jag ta med en lätt ryggsäck (850g) och fästa baktill och skippa sadelväska. Ramväskan kommer vara en roll top från Alpkit.

Jag skulle behöver lite tips och förslag på delar/verktyg som är hållbara och som kan få mig att komma ner ännu mer i vikt.

EDIT: Har funderingar på kolfiberram från Planet X, On-One Whippet. 8000:-.

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag är på väg att bygga min första 29 Hardtail för bikepacking. Min budget är runt 25000:-
Fokus ligger på låg vikt och hållbarhet/tillförlitlighet, så prisvärt som det är möjligt. Se min lighterpack link för vikter och priser.
Något i stil med detta, fast 2.2 tums däck och en lätt packpåse framtill. Visa bilaga 525561

Den kommer att användas intensivt under 6 månader på 65% grusväg och 35% vandringsled (en del i fjällen).
Än så länge så är tanken att använda aluminiumram (1980g) från Alpkit med framgaffel (650g) i kolfiber (alpkit) med 2.2 tums däck från Race King och 29 hjulpar från Hunt (1831g). Varför inte titan- eller kolfiberram? Jag har helt enkelt inte råd.

Shimano eller SRAM? Det lutar åt 1x12 shimano just nu men är öppen för förslag som är likvärdig i kvalité men med lägre vikt. Jag vill ha så låg granny gear som möjligt. Gärna 28T i kombination med 10-52T. Lutar åt något shimano-kit med bromsar/växlar/drev etc då jag har lite dålig koll.

Jag kommer använda pakethållare (417g) just för att vissa destinationer kräver vandring och då kommer jag ta med en lätt ryggsäck (850g) och fästa baktill och skippa sadelväska. Ramväskan kommer vara en roll top från Alpkit.

Jag skulle behöver lite tips och förslag på delar/verktyg som är hållbara och som kan få mig att komma ner ännu mer i vikt.
Det kan bli svårt att få ihop både låg vikt, hållbarhet/tillförlitlighet och ”lågt” pris.
Är vikten verkligen SÅ viktig? Annars hade jag tipsat om nåt från Surly, de känns hyfsat prisvärda och tåliga om än kanske inte det lättaste eller sprittigaste.

Edit: Berätta mer om planerna, det låter som en spännande tur!

Bikepacking
Något i stil med detta, fast 2.2 tums däck och en lätt packpåse framtill. Visa bilaga 525561

Har du kikat in titanramen från OnOne/planet X? bra priser titanram med kolfibergaffel och en massa fästen.
jag tycker 1x12 är lite för finskänsligt för bikepacking. ska du vara ute på långtur luktar lite kungsledenprojekt så skulle jag satsa på 1x11.

Vittoria har ett par riktigt lätta 2.6 däck som jag skulle kört om jag var du. Jag tycker 2.2 blir för snålt på en tunglastat cykel specielt på lite blötare grus eller om du kör stig.

Bikepacking
Jag hade valt en rejäl stålram och gaffel med inte allt för tunna rör, en långfärdscykel skall inte riskera skadas för att den stöter emot minsta lilla sten om den råkar välta. Att spara ett kilo på ramen för det tycker jag inte det är värt på långa vägar.

Bikepacking
Jag kommer cykla runt i Jämtland/Härjedalen under 6 månader, hur långt vet jag inte ännu, men en rejäl bit.
Blir besök på gamla järnframställningsplatser, gamla bruk, fäbodar, sågar, gruvor och äldre kyrkor.
Ramen tar max 2.5 men jag har hört de som säger att den tar 2.8 tum. Det kanske blir bättre med 2.25 eller 2.4 tum. Mitt tanke ligger på rolling resistance och hur mycket jag förlorar på att gå upp i storlek.

Titanramen kostar 1.429,99€ och väger 1860g. Jag kommer ner 120g i vikt för 11000:-. Inte värt det.
Jag har tittat på stålramar/framgafflar från Surly/Nordest etc men tycker att dom väger allt för mycket. Cyklar jag utanför Sverige hade nog valt stål.

Vilka fördelar har man med 1x11?

Om jag kan, så håller jag mig borta från stora leder, inklusive Kungsleden.

Senast ändrad:
Bikepacking
Ramen tar max 2.5 men jag har hört de som säger att den tar 2.8 tum. Det kanske blir bättre med 2.25 eller 2.4 tum. Mitt tanke ligger på rolling resistance och hur mycket jag förlorar på att gå upp i storlek.

Beroende på hur tungt det blir lastat hade jag övervägt att gå upp i volym på däcken för att inte behöva pumpa för hårt, då kommer det bara rulla tyngre.

1x11 är lite mindre känsligt än 1x12, men jag tycker det är marginellt.

Nån som testat Blekingeleden?

Hittade någon blogg men terräng upplevs väldigt olika. Jag tänker mig gravelbike med 50mm däck.

Bikepacking
För att undvika offentlig stegling vågar jag inte leverera några absoluta sanningar, men som jag har förstått det så är inte rullmotståndet högre för bredare däck, även om den myten har fått frodas länge och väl.

Oavsett hur det ligger till med den saken så hade jag valt bredast möjliga däck för en sådan tur, utan tvekan. Med 2,2:or kommer du antingen behöva hålla högt tryck - sämre komfort som i längden saktar ned dig lika mycket som ev. högre rullmotstånd - eller så behåller du lågt tryck och därmed komfort men då kommer du i gengäld att behöva vara försiktigare över stökig terräng för att inte få genomslag.

Men allt funkar, viktigast är att du blir nöjd och att turen blir av. Jag tänker ibland (jo, det är sant) med vördnad på the British lads som korsade Island på 50-60-talet med 1,75”-däck. Shut up ’n’ ride your damn bike säger jag då till pryltoken som är jag.

Bikepacking
Bredare däck och mindre lufttryck ger sämre rull om du kör med Schwalbe Marathon och andra traktordäck.
Mina 650Bx42 rullar som bara den på grusvägar vid 2 bars tryck.
Fullt lastad på asfalt 3.5 bar och fortfarande bra rull.

Bikepacking
Jag kommer cykla runt i Jämtland/Härjedalen under 6 månader, hur långt vet jag inte ännu, men en rejäl bit.
Blir besök på gamla järnframställningsplatser, gamla bruk, fäbodar, sågar, gruvor och äldre kyrkor.

Titanramen kostar 1.429,99€ och väger 1860g. Jag kommer ner 120g i vikt för 11000:-. Inte värt det.
Jag har tittat på stålramar/framgafflar från Surly/Nordest etc men tycker att dom väger allt för mycket. Cyklar jag utanför Sverige hade nog valt stål.

Låter som du ska ha en fatbike? Eller Decathlons titangravel med 650b-hjul!

Bikepacking
Det är en herrans nåd att vi alla är olika och jag gläds med alla er andra att ni slipper vara som jag. Men om detta hade varit min tur så hade jag inte bekymrat mig så mycket över vikt och rullmotstånd utan mer över att vara överens med cykeln (komfort och tillförlitlighet) och packningen samt att pussla ihop en skön tur. Allt detta sagt med en nypa salt förstås, ounces equals pounds och allt det där och varje onödigt halvkilo på cykeln har du med dig var du går i skogar, berg och dalar. Men jag tänker påfallande sällan på vikt och rullmotstånd om turen är fin.

Senast ändrad:
Bikepacking
Det är en herrans nåd att vi alla är olika och jag gläds med alla er andra att ni slipper vara som jag. Men om detta hade varit min tur så hade jag inte bekymrat mig så mycket över vikt och rullmotstånd utan mer över att vara överens med cykeln (komfort och tillförlitlighet) och packningen samt att pussla ihop en skön tur. Allt detta sagt med en nypa salt förstås, ounces equals pounds och allt det där och varje onödigt halvkilo på cykeln har du med dig var du går i skogar, berg och dalar. Men jag tänker påfallande sällan på vikt och rullmotstånd om turen är fin.
Däremot när jag bär på ryggen, då har vikten stor betydelse. Det är bland annat därför det är kul att cykla, det och att man kommer så långt på ingen tid alls.

Bikepacking
Unfortunately, my new bike does not have gorilla cage / any cage mounts on the fork. What solutions have you seen or used? Carbon fiber fork. I'm a little worried that cable ties or hose clamps will chafe.
Check out this product:

Looks to be a good fit for just about any fork.

Bikepacking
Fråga till bikepackinggurusarna!

Min bikepackinghoj ser ut såhär fullpackad för korttur.
E557D7FF-91A8-452C-A9CC-71E523DF3465.jpeg

Och då sov jag såhär, under tarp på luftmadrass insvept i myggnät.

E510A7E8-2C73-4DFF-B047-A259D594326A.jpeg

Funktionen gick inte att klaga på, men jag har tänkt ändra ett par saker. På denna turen åt jag ute eller på cykeln, och hade inget kök med mig vilket jag vill va om jag ska vara ute längre. Dessutom tänkte jag använda ett Hilleberg Enan enpersonstält nästa gång istället för tarpen.

Till frågan: var ska jag ha köket och tältpinnen?

På bilden ligger sovsäck, liggunderlag och myggnät i sadelväskan tillsammans med lite kläder. Ingen ändring planerad. I randoväskan fram ligger tarp och något mer som jag inte kommer ihåg, vilket räckte för att göra väskan bullig och då kan den ta i reglagen vid växling ibland.

Jag kan lätt byta tarpen mot mjuka delarna av tältet i randoväskan. Ska jag då banda fast tältpinnen bakom randoväskan, i porteurracket? Där finns ganska gott om plats (se bild från smutsig och blöt vintertjänstgöringscykel nedan). Var lägger jag köket? Tänker mig använda ett sånt här med brännare och gas inuti, vilket är på 1,1 liter.

276B9E24-6CFE-45FA-B428-D67E2FC0C2EF.jpeg

Ska man dra fast något på gaffelbenen/porteurrackstagen? Typ sånna här?

9B15FB29-D200-421F-AEE8-45D5F4888574.jpeg

Där är ju ett kök av min typ klockrent förmodar jag. Dessutom hade jag fått lite utrymme för mat och kanske en till vattenflaska (då det ju går mer vatten vid matlagning).

Jag har ett stort liggunderlag, Exped Synmat 9, som jag inte kan kompromissa bort. Syntetsovsäck men för sommarbruk, inte jätteliten men inte jättestor. Tältet Hilleberg Enan är inte köpt men jag vill inte gå mot ännu lättare kina-tält då jag vill ha förhållandevis robusta grejer.

Låter detta som en plan, eller ser ni några andra smidiga lösningar som jag missar? Pakethållare bak har jag haft tidigare på cykeln och den tillsammans med ett par panniers ligger i en låda. Men jag vill inte riktigt gå ditåt..

Här är utrymmet bakom rando-väskan. Ganska rymligt.. Stagen till racket skulle gå att fästa en väldigt liten pannier på tror jag. Osäker på hur de där väskorna jag bifogade kort på ovan ska fästas, men de borde gå att dra runt på något vis förmodar jag.

2D10C8D4-30D0-4E20-9242-C2DEC644079B.jpeg

Bikepacking
Fråga till bikepackinggurusarna!

Min bikepackinghoj ser ut såhär fullpackad för korttur.
Visa bilaga 531527

Och då sov jag såhär, under tarp på luftmadrass insvept i myggnät.

Visa bilaga 531528

Funktionen gick inte att klaga på, men jag har tänkt ändra ett par saker. På denna turen åt jag ute eller på cykeln, och hade inget kök med mig vilket jag vill va om jag ska vara ute längre. Dessutom tänkte jag använda ett Hilleberg Enan enpersonstält nästa gång istället för tarpen.

Till frågan: var ska jag ha köket och tältpinnen?

På bilden ligger sovsäck, liggunderlag och myggnät i sadelväskan tillsammans med lite kläder. Ingen ändring planerad. I randoväskan fram ligger tarp och något mer som jag inte kommer ihåg, vilket räckte för att göra väskan bullig och då kan den ta i reglagen vid växling ibland.

Jag kan lätt byta tarpen mot mjuka delarna av tältet i randoväskan. Ska jag då banda fast tältpinnen bakom randoväskan, i porteurracket? Där finns ganska gott om plats (se bild från smutsig och blöt vintertjänstgöringscykel nedan). Var lägger jag köket? Tänker mig använda ett sånt här med brännare och gas inuti, vilket är på 1,1 liter.

Visa bilaga 531533

Ska man dra fast något på gaffelbenen/porteurrackstagen? Typ sånna här?

Visa bilaga 531535

Där är ju ett kök av min typ klockrent förmodar jag. Dessutom hade jag fått lite utrymme för mat och kanske en till vattenflaska (då det ju går mer vatten vid matlagning).

Jag har ett stort liggunderlag, Exped Synmat 9, som jag inte kan kompromissa bort. Syntetsovsäck men för sommarbruk, inte jätteliten men inte jättestor. Tältet Hilleberg Enan är inte köpt men jag vill inte gå mot ännu lättare kina-tält då jag vill ha förhållandevis robusta grejer.

Låter detta som en plan, eller ser ni några andra smidiga lösningar som jag missar? Pakethållare bak har jag haft tidigare på cykeln och den tillsammans med ett par panniers ligger i en låda. Men jag vill inte riktigt gå ditåt..

Här är utrymmet bakom rando-väskan. Ganska rymligt.. Stagen till racket skulle gå att fästa en väldigt liten pannier på tror jag. Osäker på hur de där väskorna jag bifogade kort på ovan ska fästas, men de borde gå att dra runt på något vis förmodar jag.

Visa bilaga 531537
Jag använder Salsa Anything Cage HD som jag i de fall det saknas skruvfästen har remmat fast med buntband. På gaffelbenen har jag kombinerat fästet och buntband.

De gör inte en rando-elegant cykel mer elegant men de funkar bra.

Bikepacking
Jag använder Salsa Anything Cage HD som jag i de fall det saknas skruvfästen har remmat fast med buntband. På gaffelbenen har jag kombinerat fästet och buntband.

De gör inte en rando-elegant cykel mer elegant men de funkar bra.
Ser vad du skriver.?

Men jag tänker nog att jag inte vill ha mer material tillagt som inte är en väska. Gaffelbenet och ena staget från racket borde väl gå att användas för att dra fast en väska? Det känns ärligt talar lite tveksamt med saker som sitter endast med band så nära framhjulet, om något skulle skita sig, så därför är jag lite tveksam till väsktypen öht.

Bikepacking
ingen guru här, men är helt för bekvämare och större tält och liggunderlag.

vore det inte tråkigt av aerodynamiska skäl att sätta saker på gaffelbenen? i min hjärna börjar i så fall luta åt att det är enklare att gå all in touring med riktiga sidoväskor.

jag skulle fundera på platsen under bakväskan. skärmarna ser stabila ut, så kanske en specialsydd påhängsväska som stabiliseras med en nästan osynlig skruv genom skärmen?

Bikepacking
ingen guru här, men är helt för bekvämare och större tält och liggunderlag.

vore det inte tråkigt av aerodynamiska skäl att sätta saker på gaffelbenen? i min hjärna börjar i så fall luta åt att det är enklare att gå all in touring med riktiga sidoväskor.

jag skulle fundera på platsen under bakväskan. skärmarna ser stabila ut, så kanske en specialsydd påhängsväska som stabiliseras med en nästan osynlig skruv genom skärmen?
Så är det nog. Förmodligen därför jag vill bort från sidoväskorna - det ser klumpigt ut och känns långsamt..

Ett alternativ är ju annars att sätta på pakethållaren och lägga tältet eller tälten plus annat i en drybag ovanpå pakethållaren. Men grejen är att cykeln dubblar som gruscykel under vinterträningarna med klubben och då vill jag inte släpa på en pakethållare till utöver den jag redan har fram.

Man kanske skulle kunna klämma fast ett par sådana där gaffelbensväskor liggandes upp mot porteurrackets undersida, typ här:

FB59A833-2043-44FD-A013-FB7F4C39A730.jpeg

Känns som det hade gjort frontarean lite mindre och nättare. Hade behövt en väska för att provmontera lite, vilket jag hoppas LBSen har..

Bikepacking
Nu gör du det lite svårt för dig. Bikepacking i all ära, men om du börjar knyta fast småväskor på rackets stag så kan du väl lika gärna hänga på en riktig väska?

Jag har samma rack som du, och skäms inte för att hänga på sidoväskor när nöden kräver det. Föredrar de nättare väskorna på typ 10 liter, men även Vaudes stora backrollers funkar fint i fram.

IMG_20170524_112627.jpg

Bikepacking
Tältpinnar i ramväskan på ena sidan mm (tar ej mycket plats dock beroende av modell) tältduk+kök i randoväskan + mer?
Men. Kan det vara så lätt???

Jag är osäker på hur mycket plats tältduken tar i randoväskan, och om det blir bulligt eller ej med den och köket där. Att randoväskan är fyrkantig gör att köket passar kasst där. Det var i ärlighetens namn lite tight om utrymme senast, och jag har nästan garanterat inget bra utrymme för mat. Man får väl köra med sånna där food-pouches eller vad influerarna kallar det som hänger på styret, men dom blir ju fulla av vatten om det regnar. Där influerarna cyklar regnar det aldrig eftersom dom inte en enda gång har skärmar på cyklarna heller, så då förstår man ju att det funkar för dom.?

En sån här styrväska hade kanske varit bättre än randoväskan, en aning vilandes på racket, då jag tror att det går att mosa in saker i den mer än i den fyrkantiga randoväskan.

9C32CEE6-2DC1-4936-974E-991463D1F470.jpeg

Man kan ju också knö ner och packa ihop tältet i en drybag så det blir litet, men då blir det två runda saker som ska ner ett fyrkantigt hål...

Bikepacking
Nu gör du det lite svårt för dig. Bikepacking i all ära, men om du börjar knyta fast småväskor på rackets stag så kan du väl lika gärna hänga på en riktig väska?

Jag har samma rack som du, och skäms inte för att hänga på sidoväskor när nöden kräver det. Föredrar de nättare väskorna på typ 10 liter, men även Vaudes stora backrollers funkar fint i fram.

Visa bilaga 531547
Jag har funderat kring det där med panniers fram i flera år, och så hade jag bara kunnat hänga på mina befintliga Ortlieb då förmodligen!? Tack för upplysningen.

Ett par små nätta tror jag räcker för min del dock, men jag hade ju helt klart föredragit den typen av fastsättning och funktion vid användandet gentemot de väskor jag föreslog tidigare.

Grymt tack för handfast inspo! Och grym cykel!!

Bikepacking
Jag har den varianten du länkar till där. Tyckte att din box såg väldigt rymlig ut :).

Jag körde packningen nedan under en helg sommartid och hade för mycket kläder och hade kunnat ha sandaler eller skippat skor.

B6FF839C-00EC-4ECE-9EBC-911264DAA600.jpeg

Bikepacking
Jag har funderat kring det där med panniers fram i flera år, och så hade jag bara kunnat hänga på mina befintliga Ortlieb då förmodligen!? Tack för upplysningen.

Ett par små nätta tror jag räcker för min del dock, men jag hade ju helt klart föredragit den typen av fastsättning och funktion vid användandet gentemot de väskor jag föreslog tidigare.

Grymt tack för handfast inspo! Och grym cykel!!

Det var det lilla.

Jag tycker att bikepacking ibland drabbas av samma fenomen som när man "bara ska handla två saker i livsmedelsbutiken, så jag behöver ingen korg". Sedan står man där vid kassan som en julgran men morötter intryckta mellan hals och axel och en limpa hängandes från livremmen.

Bikepacking
För de som tidigare har frågat om olika lösningar för gaffel utan hål så kan jag rekommendera dessa,
Gorilla clip. Köpte mina från bikeinn, var svåra att hitta i Sverige.

Kom med zipties, som går in i hållaren på ett snyggt sätt, tillsammans med skenor i gummi som går runt gafflen. Detta tillsammans med lite helikoptertejp sitter som berget utan att man behövde dra sönder kolfibergaffeln. Man kan dra ett varv gorillatejp också om man är nojjig.

På dessa har jag sen satt King Manything cage i titan KingCage. Sen på dessa kör jag Revelate Polecat 3.5l

För mig, som behövde lite lättare och extra förvaring framtill, samt inte orkade köpa ny gaffel mm, så är det en bra lösning. Jag har ej några tunga saker, men det bör/ska hålla för åtminstone 1.5-2kg per sida. Jag kör köket i ena och en neoair xlite i andra.

Bikepacking
Om två månader ska jag ut på en lång tur. Genom Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Italien, Slovenien, Kroatien, Montenegro, Albanien och slutligen Grekland.

Ganska nervös över att frysa i starten och att svettas ihjäl i slutet, och huruvida jag lyckas tälta överallt för att klara budgeten. Men cykeln, den känns ganska stabil nu!

Den har utvecklats till någon slags bastard av touring och bikepacking. Väntar bara på leverans av tempopinnar och funderar på en bikefit hos PFP.

Bilagor

• 20220101_173943.jpg
    20220101_173943.jpg
    440 KB · Besök: 170
  • 20220104_160131.jpg
    20220104_160131.jpg
    389.5 KB · Besök: 183
Bikepacking
Om två månader ska jag ut på en lång tur. Genom Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Italien, Slovenien, Kroatien, Montenegro, Albanien och slutligen Grekland.

Ganska nervös över att frysa i starten och att svettas ihjäl i slutet, och huruvida jag lyckas tälta överallt för att klara budgeten. Men cykeln, den känns ganska stabil nu!

Den har utvecklats till någon slags bastard av touring och bikepacking. Väntar bara på leverans av tempopinnar och funderar på en bikefit hos PFP.
Om du ska ut på en sån långrunda kan jag varmt rekommendera PFP, gjorde en där innan Sverigetempot och utan hans justeringar + tips + stretchövningar så hade det varit en betydligt tråkigare historia…
Dem tusenlapparna kan spara in en massa smärta ??

Schysst setup ?

Senast ändrad:
Bikepacking

Låter som ett härligt äventyr!

Kan vara en idé att skicka hem de varma kläderna när du passerat de kalla delarna av turen. Kan bli väl investerad fraktkostnad.

Bikepacking

Funkar förresten B&M-lampan fortfarande? Kan du ladda mobilen direkt eller är det mellanlagring som gäller?

Bikepacking
Men. Kan det vara så lätt???

Jag är osäker på hur mycket plats tältduken tar i randoväskan, och om det blir bulligt eller ej med den och köket där. Att randoväskan är fyrkantig gör att köket passar kasst där. Det var i ärlighetens namn lite tight om utrymme senast, och jag har nästan garanterat inget bra utrymme för mat. Man får väl köra med sånna där food-pouches eller vad influerarna kallar det som hänger på styret, men dom blir ju fulla av vatten om det regnar. Där influerarna cyklar regnar det aldrig eftersom dom inte en enda gång har skärmar på cyklarna heller, så då förstår man ju att det funkar för dom.?

En sån här styrväska hade kanske varit bättre än randoväskan, en aning vilandes på racket, då jag tror att det går att mosa in saker i den mer än i den fyrkantiga randoväskan.

Visa bilaga 531548

Man kan ju också knö ner och packa ihop tältet i en drybag så det blir litet, men då blir det två runda saker som ska ner ett fyrkantigt hål...
Ja det blir ju ganska mycket utrymme förlorat med randoväskan på front-racket. Jag körde med ett liknande rack där jag hade tält, sovsäck samt en styrväska "ovanpå". Mjuka saker som går att få in tight på ramen. Har en bild någonstans i tråden men kan leta upp den sen.

Alternativ är ju en hel ramväska, men då skall ju ännu mer saker inhandlas. I så fall flyttar flaskorna till styret (jag gillar ändå att ha minst en flaska på styret), alternativt vanliga flaskställ på benen för extravatten. Oavsett vad tycker jag mjuka flaskhållare/foodpuches som influerarna har är guld till dricka, snacks, mm. Gillar att inte behöva sträcka mig ner till vanliga flaskan med en fullastad cykel eller kunna skicka ner en inköpt dricka

Bikepacking

Rolig anknytning till mitt tidigare inlägg! Noterar att du löst packningen på ett vuxet och rationellt sett genom att sätta på pakethållare.

Tempopinnar är för min del nästan avgörande för att kunna cykla långt.

Gällande bikefit blev det som att "hitta hem" för egen del. Därefter har min cykling gjort stora steg framåt i utveckligen. Jag tror dock att du ska se till att få det gjort ganska snart så du hinner anpassa dig till eventuell ny sittställning. Ta upp (och kanske ta med!) tempopinnarna också skulle jag föreslå.

Lycka till med resan, det låter fantastiskt trevligt! Som varandes fjättrad till barn och egenföretagande är det kul att på avstånd följa dem som har möjlighet att röra på sig lite! Dela gärna utrustningslista vid tillfälle! Jag är speciellt intresserad av tält och sovlösningar.

Bikepacking
Ja det blir ju ganska mycket utrymme förlorat med randoväskan på front-racket. Jag körde med ett liknande rack där jag hade tält, sovsäck samt en styrväska "ovanpå". Mjuka saker som går att få in tight på ramen. Har en bild någonstans i tråden men kan leta upp den sen.

Alternativ är ju en hel ramväska, men då skall ju ännu mer saker inhandlas. I så fall flyttar flaskorna till styret (jag gillar ändå att ha minst en flaska på styret), alternativt vanliga flaskställ på benen för extravatten. Oavsett vad tycker jag mjuka flaskhållare/foodpuches som influerarna har är guld till dricka, snacks, mm. Gillar att inte behöva sträcka mig ner till vanliga flaskan med en fullastad cykel eller kunna skicka ner en inköpt dricka
Min enda invändning mot lösa grejer på racket fram är väl att det blir lite stökigt och mer meck att packa än att bara knö ner saker och stänga ett lock.

Har inte provat hel ramväska, men ser vissa nackdelar med det. En är såklart att behöva köpa mer saker, och att behöva flytta flaskhållare osv när cykeln används så ofta i vanliga livet.

Två sådana där food pouches står nog på inköpslistan. Funderar dock på om de krockar med tempobågarna (som @Raemoe kanske snart kan svara på), samt hur de beter sig när det regnat en hel dag. Jag har bra skärmar så cykeln blir nästan aldrig smutsig, men jag tänker att det kanske ändå blir lite grisigt i dem efter ett tag.

Bikepacking
Åh, det där med plats! Det hjälper ju inte när väskor redan finns, men rullstängning med extra mycket utrymme är som en dröm vid bikepacking. Då kan en justera beroende på hur mycket packning en har.

När maten i början/efter handling svämmar över alla bräddar finns det den där extra lilla platsen att trycka in allehanda livsnödvändigheter, och efter hand som en äter upp packningen så rullas bara väskorna in mer och blir mindre. Mycket praktiskt.

Om en konstruerar egna väskor kan det vara en god idé att lägga till lite extra längd. Det väger inte mycket och eftersom det rullas in tar det knappt nån plats.

Det var ju inte alls hjälpsamt för dig @n3wton, så det är väl mer en parentes. :)

Bikepacking
Packning från i somras. Små drybags (4l) på framgaffeln. Den ena med tält och liggunderlag, den andra med sovsäck. Kläder där bak och prylar i ramväskan. Tältpinnen fastsatt på framgaffeln innanför väskan.
Väldigt likt min setup från en kort tur i somras. Jag körde också med 2st 4l drybags på gaffelbenen, tyckte inte det påverkade egenskaperna allt för mycket på traktorvägar/stigar heller. Hade lätta saker på gaffeln, sovsäck, hängmatta, underquilt.
20210725_110318.jpg

Annars är väl det korrekta numera att ha en Tailfin med väska bak. Ger mer volym och studsar mindre än en vanlig sadelväska.

Tillbaka
Topp