Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Någon som har tips på billiga väskor, eller vart man kan hitta begagnade? Vet inte vilken typ jag vill ha så det är ju en sak, men tänker att jag måste börja nånstans och testa mig fram. Har sadelväska och lite småväskor som har funkat för dagsturer.

Det dyker upp en del här till och från. Kanske finns någon dedikerad grupp på FB?
Annars har väl alla webshoppar det mesta, sortera efter pris.

Tänker man bo i tält hade jag gått på Restrap idag, såhär i efterhand ångrar jag nästan att man investerat i typ hela Apiduras sortiment :). Praktiskt att kunna ta in packningen utan att lossa eller behöva justera väskorna varje morgon.

Bikepacking
Har faktiskt cyklat genom Bergslagen, med en lånad cykel (ingen toppmodell och med Biltemaväskor på pakethållaren). Tror inte jag haft så mycket roligare på min cykel. Jo, lite. Men inte mycket!
Jo, jag har unde de senaste åren klämt många mil på min grushoj som är en 25 år gammal MTB modifierad till grusraket. Inga problem att ta sig fram men den har flera svagheter. När en ram dök upp som löser dessa till oslagbart pris så blev frestelsen för stor. I vår ska komponenterna transplaneras över. Plannen var dagsturer på grus men så råkade jag bli med ett bikepackingtält, och så lite youtube på det och plötsligt hänger jag i denna tråd och planerar flerdagarsturer för fullt.

Bikepacking
Bikepacking
Någon som har tips på billiga väskor, eller vart man kan hitta begagnade? Vet inte vilken typ jag vill ha så det är ju en sak, men tänker att jag måste börja nånstans och testa mig fram. Har sadelväska och lite småväskor som har funkat för dagsturer.
Det stora problemet är nog att veta vad man vill ha då många väskor som är till synes lika kan sitta helt olika på cykeln eller fungera/inte fungera för ditt behov (då har jag utelämnat allt som heter kvalitet, pris, prestige och utseende ur ekvationen).

Skall du köra "bikepackingsetup" så rekommenderar jag i alla fall en sadelväska med löstagbar drybag, så mycket enklare att hantera enligt mig. Fram är lite av ett meck beroende på styre framförallt, ett MTB med rakt styre, en gravel med brett flare-styre eller en mer racig setup med lågt och smalt bockstyre kommer ha helt olika förutsättningar att lasta en väska/drybag.

Ramväska är liiite enklare då man i stort kan gå på måtten, jag körde med hel ramväska förra året för första gången. Har bara kört med "halva" innan. Det var helt klart ett bättre utbyttjande av ytan, men även här spelar ju ramstorlek roll på hur mycket du kan lasta

Bikepacking
Var är oklart men har långt både till fjällen och till havet så där lär det inte bli, änn på ett tag iallafall. Bergslagen mest sannolikt.

Jo cykel har jag ju någon men väldigt lämplig hoj är det som är närmast lösning i listan av saker vilket också ökat suger på att ge sig ut änn mer.
Funderar på Bergslagen till våren, planerar en tur över Krille Flygare. Har fått kontakt med en person på Bergslagen Cykling som ska hjälpa oss ta fram en rutt som är mestadels stig och grus.

Med passande cykel och väskor ökar suget ännu mer. Brukar drömmande kolla tillbaka på olika riggningar av cykeln och fundera på hur jag ska göra nästa gång, vad jag ska välja bort och vad jag ska lägga till.

Bikepacking
Jo, jag har unde de senaste åren klämt många mil på min grushoj som är en 25 år gammal MTB modifierad till grusraket. Inga problem att ta sig fram men den har flera svagheter. När en ram dök upp som löser dessa till oslagbart pris så blev frestelsen för stor. I vår ska komponenterna transplaneras över. Plannen var dagsturer på grus men så råkade jag bli med ett bikepackingtält, och så lite youtube på det och plötsligt hänger jag i denna tråd och planerar flerdagarsturer för fullt.
Då har du ju ett utmärkt utgångsläge. "Bara" detaljerna kvar.

Bikepacking
Dagsturer är kul men flerdagars ger en ny dimension till det hela eftersom man kommer så långt.

Fast det spelar egentligen ingen roll hur långt eller kort, fort eller långsamt man cyklar utan det som har betydelse är glädjen att cykla [Eddy Merckx, fritt citerat]

Senast ändrad:
Bikepacking
Det stora problemet är nog att veta vad man vill ha då många väskor som är till synes lika kan sitta helt olika på cykeln eller fungera/inte fungera för ditt behov (då har jag utelämnat allt som heter kvalitet, pris, prestige och utseende ur ekvationen).

Skall du köra "bikepackingsetup" så rekommenderar jag i alla fall en sadelväska med löstagbar drybag, så mycket enklare att hantera enligt mig. Fram är lite av ett meck beroende på styre framförallt, ett MTB med rakt styre, en gravel med brett flare-styre eller en mer racig setup med lågt och smalt bockstyre kommer ha helt olika förutsättningar att lasta en väska/drybag.

Ramväska är liiite enklare då man i stort kan gå på måtten, jag körde med hel ramväska förra året för första gången. Har bara kört med "halva" innan. Det var helt klart ett bättre utbyttjande av ytan, men även här spelar ju ramstorlek roll på hur mycket du kan lasta
Ja det är ju det som är svårt, att veta innan man har testat olika varianter. Sadelväska med lös påse har jag och den funkar fint. Sen är det ju för styre, gaffel, ram och om det ev blir pakethållare där det finns många alternativ som gör det svårare att välja. Men helst skulle jag nog köpa relativt billigt beggat för att kunna testa mig fram.

Bikepacking
Det här tänker jag kan vara ett upplägg kring sovsäck(ar), baserat – tro det eller ej – på mina egna erfarenheter och behov:

En sovsäck i Marmot Hydrogen-klassen (lätt, komforttemp under nollan) är en bra bassäck, då klarar man 3 säsonger/några minusgrader vilket innebär tex bikepacking april/påsk och fjällvandring i september. Högsommaren klarar man dugligt om man använder den som delvis täckande täcke.
~3500 SEK • ~650 gram
Dyr, men för mig värd det för låg volym och vikt under många år.

Som billigt komplement för högsommar kan man köpa en tunnare lågbudget-säck. Har en (ej längre i lager) Urberg-lättviktare som är på ca: 1 liter, som min mamma hjälpte mig sy om till quilt för att spara några gram och få bättre komfort – på högsommaren är säckformen överflödig för att hålla värmen och mer besvärlig än quilt/täcke. Den funkar fint när det inte blir kallare än ~13 grader, även om den säkert är ratead som varmare än så som säck.
~400 SEK • ~500 gram
Jag sparar inte så jättemycket vikt, fokus är komforten av svalare säck, sen packstorlek.

Vill man lyxa så kan ju komplementet komma i dun och vara lite varmare/lättare, men då blir det också några tusen dyrare

Bikepacking
Det här tänker jag kan vara ett upplägg kring sovsäck(ar), baserat – tro det eller ej – på mina egna erfarenheter och behov:

En sovsäck i Marmot Hydrogen-klassen (lätt, komforttemp under nollan) är en bra bassäck, då klarar man 3 säsonger/några minusgrader vilket innebär tex bikepacking april/påsk och fjällvandring i september. Högsommaren klarar man dugligt om man använder den som delvis täckande täcke.
~3500 SEK • ~650 gram
Dyr, men för mig värd det för låg volym och vikt under många år.

Som billigt komplement för högsommar kan man köpa en tunnare lågbudget-säck. Har en (ej längre i lager) Urberg-lättviktare som är på ca: 1 liter, som min mamma hjälpte mig sy om till quilt för att spara några gram och få bättre komfort – på högsommaren är säckformen överflödig för att hålla värmen och mer besvärlig än quilt/täcke. Den funkar fint när det inte blir kallare än ~13 grader, även om den säkert är ratead som varmare än så som säck.
~400 SEK • ~500 gram
Jag sparar inte så jättemycket vikt, fokus är komforten av svalare säck, sen packstorlek.

Vill man lyxa så kan ju komplementet komma i dun och vara lite varmare/lättare, men då blir det också några tusen dyrare
Kör ungefär samma men tycker det här är svårt. Upplever ni att syntet-säckar åldras väldigt fort? Min var väl någon månad eller två i fält totalt (förvaras uppackad torrt och luftigt) men tycker de åldras fort.

Bikepacking
Kör ungefär samma men tycker det här är svårt. Upplever ni att syntet-säckar åldras väldigt fort? Min var väl någon månad eller två i fält totalt (förvaras uppackad torrt och luftigt) men tycker de åldras fort.
Jag upplever det också så, men båda mina syntetsäckar är ganska gamla när jag tänker efter så det är kanske inte så konstigt att de tappat en del.

Senast ändrad:
Bikepacking
Ska man köra en regelrätt slimmad bikepacking-setup för stigcykling med sadelväska, ramväska och styrväska så är utrymmet minst sagt begränsat. Sommartid har jag en Sea to Summit Spark Sp1 (förstärker med dunjackan om det är kyligt). Skulle aldrig få plats med en syntetsäck (ens för sommartemperatur) i nuvarande packningsutrymmen. Är så klart en helt annan sak om man kör sidoväskor och/eller pakethållare.

Bikepacking
Ska man köra en regelrätt slimmad bikepacking-setup för stigcykling med sadelväska, ramväska och styrväska så är utrymmet minst sagt begränsat. Sommartid har jag en Sea to Summit Spark Sp1 (förstärker med dunjackan om det är kyligt). Skulle aldrig få plats med en syntetsäck (ens för sommartemperatur) i nuvarande packningsutrymmen. Är så klart en helt annan sak om man kör sidoväskor och/eller pakethållare.
Komfort tar plats. Så är det.

Bikepacking
Stämmer säkert. Jag använder min ganska sällan (köpte en dunquilt på pangrea, så det är oftast den som är med då den funkar från typ 8 grader utan stöd). Diffar nog mellan olika sorters syntetfyllning också, men där har ju dun en stor fördel i att det alltid funkar på samma sätt utan att man behöver göra research på specifika materialet.

Bikepacking
Jo, trångt är det ju. Föredrar bikepacking-stuket pga fördelning av vikt som ger trevligare egenskaper, men kompletterar med väskor på framgaffeln för att få lite mer utrymme - bra för att få med komfort som sandaler och chipsen jag handlar innan kvällsstoppet. Fyller absolut inte allt till max, men baserat på tillverkarnas siffror har jag plats för 56 liter om jag räknar/minns rätt ?

Bikepacking
Jo, trångt är det ju. Föredrar bikepacking-stuket pga fördelning av vikt som ger trevligare egenskaper, men kompletterar med väskor på framgaffeln för att få lite mer utrymme - bra för att få med komfort som sandaler och chipsen jag handlar innan kvällsstoppet. Fyller absolut inte allt till max, men baserat på tillverkarnas siffror har jag plats för 56 liter om jag räknar/minns rätt ?
Brukar köra två eller tre och då är det gott om plats :) en tar köket, en tältduken, en tältpinnarna ?

Bikepacking

Jag föredrar också minimal packning, då är det lätt att ta nån rolig omväg/genväg på stigar om det blir tillfälle till det.

Jag har plats för 11 liter i sadelväskan, max 8 liter i styrväska när jag kör bockstyre, 2x5 liter på gaffelbenen och ca 2,5 i ramväska. Dvs totalt drygt 30 liter. Sen har jag också en minimal ryggsäck i silnylon som jag kan stoppa eventuella kvällsinköp i.

Bikepacking
Jag föredrar också minimal packning, då är det lätt att ta nån rolig omväg/genväg på stigar om det blir tillfälle till det.

Jag har plats för 11 liter i sadelväskan, max 8 liter i styrväska när jag kör bockstyre, 2x5 liter på gaffelbenen och ca 2,5 i ramväska. Dvs totalt drygt 30 liter. Sen har jag också en minimal ryggsäck i silnylon som jag kan stoppa eventuella kvällsinköp i.
Mmm, en riktig liten och lätt silnylonrygga är bra att ha med nästan jämnt!

Bikepacking
Funderar på Bergslagen till våren, planerar en tur över Krille Flygare. Har fått kontakt med en person på Bergslagen Cykling som ska hjälpa oss ta fram en rutt som är mestadels stig och grus.

Med passande cykel och väskor ökar suget ännu mer. Brukar drömmande kolla tillbaka på olika riggningar av cykeln och fundera på hur jag ska göra nästa gång, vad jag ska välja bort och vad jag ska lägga till.
Skriver du en RR sen? Vore kul att höra hur rutten går osv, är sugen på att testa bike-packing på ritktigt nån gång

Bikepacking
Var är oklart men har långt både till fjällen och till havet så där lär det inte bli, änn på ett tag iallafall. Bergslagen mest sannolikt.

Jo cykel har jag ju någon men väldigt lämplig hoj är det som är närmast lösning i listan av saker vilket också ökat suger på att ge sig ut änn mer.
Nu är jag inte så värst haj på excels statistikfunktioner men resultatet ser rimligt ut. Men ta det med en nypa salt och lite humor.
Tog data från en mätstation i Bergslagen (Kloten, senaste 15 åren). Det är enbart beräknad på natt (22:00-06:00). Det blir i princip medel så percentilerna blir ju lite konstiga men andelarna blir absoluta på timmvärdet (tror jag...). Så himla noga är det ju inte (man har ju justermöjligheter, olika preferenser, etc.) men lite kul ändå.

1707916399553.png

Summerat eller the Bergslagen ultimate sommarsovsäcksguide:
  • Ska man börja tälta redan i April så måste man ha en säck för 0°C men man behöver inte gå lägre än så.
  • Kan man hålla sig till Maj så klarar man sig ganska bra på en sovsäck för +5°C September ut. Oktober regnar det ju bara ändå så det kan man ju strunta i.
  • Med en +10°C säck kommer man frysa ibland, även i Juli och Augusti.

Senast ändrad:
Bikepacking
Nu är jag inte så värst haj på excels statistikfunktioner men resultatet ser rimligt ut.
Tog data från en mätstation i Bergslagen (Kloten). Det är enbart beräknad på natt (22:00-06:00). Det blir i princip medel så percentilerna blir ju lite konstiga men andelarna blir absoluta på timmvärdet (tror jag...). Så himla noga är det ju inte (man har ju justermöjligheter) men lite kul ändå.

Visa bilaga 680950

Summerat eller the Bergslagen ultimate sommarsovsäcksguide:
  • Ska man börja tälta redan i April så måste man ha en säck för 0°C men man behöver inte gå lägre än så.
  • Kan man hålla sig till Maj så klarar man sig ganska bra på en sovsäck för +5°C September ut. Oktober regnar det ju bara ändå så det kan man ju strunta i.
  • Med en +10°C säck kommer man frysa ibland, även i Juli och Augusti.
Måste och måste. Man dör ju inte av en kall natt (med lätt/litet sommartäcke).

Bikepacking
Editerade precis och adderade att man ska ta det med en nypa salt och lite humor?.

Men jag som enbart brukar tälta i juli hade ingen känsla för hur det faktiskt ser ut.
Ingen har nog den (fingertopps)känslan. :) Det kan vara endast ett par plusgrader på midsommarafton i mina hoods. Så, det enda man vara säker på är att man inte kan vara säker på nåt. Med lite förstärkningskläder klarar man oftast det mesta. Så, du får göra en oproffsig avvägning och vara ungefär lika bra på att gissa som proffsen. :)

Bikepacking
Jag tar gärna lite marginal ifall jag ska sova ute efter att gått/cyklat/skidat långt. Dom extra grammen är värda att bära på för att vara varm och bekväm över natten
Jag har oftast mycket marginal (eftersom jag har enklare att fylla mina väskor istf att packa slimmat). Ska dock försöka mig på lättare packning i år!

Bikepacking
Jag kör inte med några gaffelväskor, undviker dem helst. Jag har en Revelate Designs Terapin 14L som sadelväska. I somras packade jag såhär för lite inspiration:

Övre raden f.v. Jacka Patagonia micro puff hoody, två merino tischor, buff, 3/4 långkallingar, skjorta, tunna långbyxor från Houdini
Nedre raden f.v. Sovsäck Pajak radical ulz, tjocksockar merino, liggunderlag Exped synmat, två par kortkallingar i merino, tunna "damstrumpor" (torkar rekordsnabbt), handskar

Visa bilaga 677210
Visa bilaga 677213

Hela cykeln packad och klar inför avfärd (tältet, ett Gossamer Gear the one sitter uppe på sadelväskan). Tanken är att kunna slå upp tältet direkt om det regnar och kunna slänga in packpåsen från sadelväskan utan att behöva något från den för att slippa öppna den i regn.

Visa bilaga 677211

I styrväskan saker som inte är lika fuktkänsliga
Övre raden f.v. skaljacka RAB, kameraobjektiv, påse med hygienartiklar, skoöverdrag, "medicinpåse"
Nedre raden f.v. regnbrallor, benvärmare, liten handduk, dasspapper

Visa bilaga 677212

I ramväskan: verktyg, bars, kniv och sånt jox. Mobil och smågrejer i topptubsväskan. I lilla svarta väskan fram (revelate designs Egress) har jag powerbank, kameraprylar. Jag har också två "mountain feed bags". Kan ha en cykelflaska i ena och snacks/småjox.
Vad är det för ramväska och storlek på ramen?

Bikepacking
Beställde några väskor direkt från Crosso i söndags, och kunde hämta ut dom redan i dag. Verkar kunna tåla en del "stryk". TPU Cordura, fästen i rostfritt stål och svetsade sömmar. Och bra pris. ☺️

Bilagor

• Crosso Twist IMG_0675.JPG
    Crosso Twist IMG_0675.JPG
    368.7 KB · Besök: 69
Senast ändrad:
Bikepacking
Jag har oftast mycket marginal (eftersom jag har enklare att fylla mina väskor istf att packa slimmat). Ska dock försöka mig på lättare packning i år!
Man sparar in mycket tid genom att inte behöva handla så ofta om man kan ha med sig mera proviant. Dessutom inte kul att behöva lämna cykeln obevakad utanför affären.

Bikepacking
Man sparar in mycket tid genom att inte behöva handla så ofta om man kan ha med sig mera proviant. Dessutom inte kul att behöva lämna cykeln obevakad utanför affären.
Jag misstänker att jag förlorar mer på min låga snittfart (som sänks av all packning) än på att handla fler gånger (har ju lås så helt obevakad är inte cykeln). :) Men, jag gillar det (lägre) tempot. Känner mig skönt ostressad med all packning. Och jag har möjligheten att äta av det jag har med mig (även om jag stannar och handlar på vägen) om jag hittar ett bra ställe.

Bikepacking
Nu sänkte de det lite kortare 183 cm Exped 3R MW till 765 kr så jag köpte ett sådant men egentligen vill jag helst ha en av de andra, får se, kommer den på rea kanske jag byter.

Edit. Kostar en dag senare det dubbla, 1575 kr - snabba ryck!

Funderar även på en vår-höst sovsäck med både syntet och dun i samma säck men det är kanske dumt? Inte särskilt lätt men ändå fuktkänsligt?

Senast ändrad:
Bikepacking
Funderar även på en vår-höst sovsäck med både syntet och dun i samma säck men det är kanske dumt? Inte särskilt lätt men ändå fuktkänsligt?
Är det inte en sån teoretisk kompromiss (bra på flera saker) som i praktiken blir dålig på två saker? Inte bra på nåt sätt medans de andra två iaf är bra på nåt sätt.

Bikepacking
Innersäck som ger några graders värme? Om du har en hyfsad sommarsäck. De är inte tokdyra.
Sommarsäcken är väl använd under många år och mogen för pensionering, den funkar nu bara när det är riktig sommarvärme . Men kollade lite till och det verkar inte så svårt att hittade vår-höst säckar med syntetfyllning till rimligt pris.

Bikepacking
[RR] Nygårdssjön runt (eller att konsten att undvika mello).

Då och då försöker jag ta mig ut och sova ute. Men många helger försvinner av olika anledningar och det blir sällan så många utfärder som jag önskar. Men förra lördagen kom jag iväg på en liten tur i närområdet. Jag var nära att stanna hemma, men när jag väl kommit på rull fanns inga tvivel på att jag tagit rätt beslut.

IMG_9774[1].JPG IMG_9776[1].JPG

För att inte få en massa timmar i vindskyddet innan läggdags blev avfärden efter mörkrets inbrott. Snö på marken gjorde att lampan lyste upp ordentligt, men det gjorde det också tungtrampat bitvis på de stigavsnitt jag hade. Turen gick till ett vindskydd längs Jälmån https://www.vastsverige.com/svenljunga-tranemo/produkter/jalmaleden/. Jälmåleden har flera fina vindskydd, och man kan cykla, vanda eller paddla längs den.

IMG_9779[1].JPG 1708199495110.png

Efter jag kommit fram startade jag en eld. Tog på mig mina förstärkningsplatt, packade ut min sovutrustning, och andades. Jag åt en pastakopp till kvällsmat, enkelt och varmt. Det är otroligt befriande för mig att komma ut i ensamheten, i mörkret, och få vara en liten liten del av kosmos.

Natten var bra. Jag fick dock ta på mig lite mer av mina kläder än vad jag brukar.

IMG_9780[1].JPG IMG_9781[1].JPG IMG_9782[1].JPG

Låg en bra stund på morgonen och bara njöt av den kalla luften i ansiktet och värmen i sovsäcken innan jag kokade mig en kopp te och åt en smörgås jag hade haft med mig.

Rullade ihop min sovutrustning innan jag rullade hem i ett vackert vinterlandskap.

IMG_9785[1].JPG IMG_9788[1].JPG

1708199509639.png

Bikepacking
Jag måste fråga- har ni några knep för att komma ut på tur? @desmo är inne på det lite men hur gör ni för att det ska bli av?

Jag har ett tips som funkar för mig. Jag brukar någon gång om året boka en längre resa (3-9 dagar) med två vänner och då blir det ju av men det är ett stort projekt och kräver att allas kalendrar, semestrar och eventuella familjer matchar. De där små helg-turerna själv eller med en vän i stan/partner blir aldrig av. Andra åtaganden och event mm kommer i vägen.

Bikepacking
Jag måste fråga- har ni några knep för att komma ut på tur? @desmo är inne på det lite men hur gör ni för att det ska bli av?

Jag har ett tips som funkar för mig. Jag brukar någon gång om året boka en längre resa (3-9 dagar) med två vänner och då blir det ju av men det är ett stort projekt och kräver att allas kalendrar, semestrar och eventuella familjer matchar. De där små helg-turerna själv eller med en vän i stan/partner blir aldrig av. Andra åtaganden och event mm kommer i vägen.
Förrförra sommaren skulle jag på konsert i Göteborg och sen cykla på Gotland efter det. Ville inte ta bilen 80 mil bara för att få med mig cykeln, så jag tog cykeln. I protest mot att man inte får ta med cykeln på tåget. Motvind hela vägen men jag hann till konserten och Gotland är ju alltid en vinnare. Lämnade cykeln hos en kompis och cyklade hem i somras. Är dålig på kortare turer men jag är en jäkel att kolla på Google maps, så jag har sett ut ställen jag vill se närmare (och tälta på). Ska försöka bocka av några såna ställen i år. Jag menar, en utenatt gör ju liksom ingen skillnad mot för att sova hemma.

Bikepacking

Jag måste ta på mig min egoistiska tröja som jag trivs dåligt i för att komma iväg på mina turer. Att helt enkelt prioritera mig själv ett par timmar. Lämna över ansvaret för mat, disk, nattning av barnen för att göra sin utflykt kan ju te sig egoistiskt, men jag tror det är bra för hela familjen med lite egentid ibland!

Bikepacking
Jag brukar också göra som desmo. Typ sticka iväg efter att fredagsmiddagen inmundigats, cykla några timmar. Tälta någonstans fint. Cykla några timmar dagen efter så att jag är hemma typ mitt på eftermiddagen. Då är det fortfarande mycket helg kvar med familjen.

Tillbaka
Topp