Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
IMG_9779.jpeg

Bikepacking
Hej o ni moderna och allvetande bikepackingmänniskor!

Jag har kört tubeless på mtb i ett par år men aldrig punkat. Säger kanske mest om hur lite jag cyklar mtb förvisso... Har haft med reservslang i händelse av punka men aldrig behövt använda, så jag vet inte hur stor misären kommer vara när jag väl punkar.

Nu har jag precis byggt ihop ny gruscykel där jag kommer köra slanglöst, och som eventuellt kommer få följa med på tur. Hur gör ni andra med lagningskit? Salami och sådant? Kommer ha med ett reservdäck och två reservslangar på långturer, men jag räknar med att ibland punka och ska jag då stoppa i en slang direkt känns det som jag lika gärna kan köra slang från början.

Så, vad ska jag ha med mig för att laga tubeless i fält?

Bikepacking

Jag har kört tubeless på mtb i ett par år men aldrig punkat. Säger kanske mest om hur lite jag cyklar mtb förvisso... Har haft med reservslang i händelse av punka men aldrig behövt använda, så jag vet inte hur stor misären kommer vara när jag väl punkar.

Nu har jag precis byggt ihop ny gruscykel där jag kommer köra slanglöst, och som eventuellt kommer få följa med på tur. Hur gör ni andra med lagningskit? Salami och sådant? Kommer ha med ett reservdäck och två reservslangar på långturer, men jag räknar med att ibland punka och ska jag då stoppa i en slang direkt känns det som jag lika gärna kan köra slang från början.

Jag knölar in salami och verktyg i vänster öppning på bockstyret, men eftersom jag är lite ängslig av mig har jag även med en slang. Efter fem(?) år med slanglöst har jag dock aldrig använt extraslangen. Dags att släppa sargen?

Bikepacking
Jag knölar in salami och verktyg i vänster öppning på bockstyret, men eftersom jag är lite ängslig av mig har jag även med en slang. Efter fem(?) år med slanglöst har jag dock aldrig använt extraslangen. Dags att släppa sargen?
Låter bra!

Verktygs- och salamitips? Vad händer om man skär sönder ett däck och måste byta till reservdäck - en flaska tubelessvätska med?

Bikepacking
Jag kör "vanlig" salami. Men i stort sett alla ultracyklister och bikepacking-racers verkar ju förespråka dynaplug. Sen har jag en sån park tool tyre boot för att kunna laga däck och faktiskt även tråd och nål. Det är få gram som ligger längst ner i verktygskitet. På längre tur har jag även haft med en liten flaska sealant. Målet är ju att i första hand slippa ta av hjul och däck. Framförallt om man har lite bråkiga däck. Sen har jag slang för worst case (men samma här, aldrig behövt den faktiskt).

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag kör "vanlig" salami. Men i stort sett alla ultracyklister och bikepacking-racers verkar ju förespråka dynaplug. Sen har jag en sån park tool tyre boot för att kunna laga däck och faktiskt även tråd och nål. Det är få gram som ligger längst ner i verktygskitet. På längre tur har jag även haft med en liten flaska sealant. Målet är ju att i första hand slippa ta av hjul och däck. Framförallt om man har lite bråkiga däck. Sen har jag slang för worst case (men samma här, aldrig behövt den faktiskt).
Dynaplug ser ju onekligen riktigt smidigt ut. De än lilla mässingsspetsen lämnar man i däcken helt enkelt...? Om man får genomslag och slår den genom tubelesstejpen ser jag en viss potential för strul, men det kanske är långsökt. Får studera mer Youtube!

Dock ska sägas att jag aldrig fått en sådan punktering på cykeln. Det är ju främst sten som äter sig in sakta men säkert och skapar hål som inte är runda. Undrar hur det funkar då, när skadan är en liten skåra snarare än ett hål..

Givet att man ändå behöver ha av däck och byta eller laga (jag har också alltid nål och tråd med på långtur), och man till slut slabbat iväg all tubelessvätska, är det då inte helt nödvändigt att faktiskt ha ny vätska med sig?

Bikepacking

Jag köpte en dynaplug. Inte haft punka sen dess!

10/10 kan rekommendera

Bikepacking
Dynaplug ser ju onekligen riktigt smidigt ut. De än lilla mässingsspetsen lämnar man i däcken helt enkelt...? Om man får genomslag och slår den genom tubelesstejpen ser jag en viss potential för strul, men det kanske är långsökt. Får studera mer Youtube!

Dock ska sägas att jag aldrig fått en sådan punktering på cykeln. Det är ju främst sten som äter sig in sakta men säkert och skapar hål som inte är runda. Undrar hur det funkar då, när skadan är en liten skåra snarare än ett hål..

Givet att man ändå behöver ha av däck och byta eller laga (jag har också alltid nål och tråd med på långtur), och man till slut slabbat iväg all tubelessvätska, är det då inte helt nödvändigt att faktiskt ha ny vätska med sig?
Har man reservdäck med syfte att få på det tubeless så är nog ny vätska en förutsättning ja. Alternativt en rejäl punka där det mesta läcker ut. Då kan det ju vara skönt att fylla på kanske.

Dynaplugen ligger ju precis under däcket så även med ett genomslag just där så borde ändå djupet i fälgen rädda en, men visst, det finns kanske en minimal risk

Bikepacking
En punka med tubless och 33 mm landsvägsdäck. Jag lyckades inte poppa däcket så det fick bli reservslang (däcket hade krängt av lite för mycket innanjagfick stopp på cykeln). Det var söligt med all halvt torkad vätska men gräs från vägkanten fick duga.

Bikepacking
Tack för många fina svar!

Dynaplugs kommer ju i superelegant förpackning och jag gillar verkligen hur smidiga de verkar vara att använda. Att en sats kostar typ 799 kr är kanske lite hysteriskt, men det ser ju verkligen ut som kvalitetsgrejer.

Finns med glad färg dessutom!?

IMG_6220.jpeg

Att släppa sargen känns dock lite motigt eftersom jag är så inkörd på slang och sätter en del heder i att snabbt och effektivt kunna laga punka i fält, men jag förstår ju också att många saker är bättre med tubeless. Känns därtill som en ganska mogen teknik som man verkar kunna lita på mer eller mindre. Landsvägscykeln med tubelessfälgar men däck monterade med slang tittade lite nervöst på mig precis...?

Bikepacking
Tack för många fina svar!

Dynaplugs kommer ju i superelegant förpackning och jag gillar verkligen hur smidiga de verkar vara att använda. Att en sats kostar typ 799 kr är kanske lite hysteriskt, men det ser ju verkligen ut som kvalitetsgrejer.

Finns med glad färg dessutom!?

Visa bilaga 680621

Att släppa sargen känns dock lite motigt eftersom jag är så inkörd på slang och sätter en del heder i att snabbt och effektivt kunna laga punka i fält, men jag förstår ju också att många saker är bättre med tubeless. Känns därtill som en ganska mogen teknik som man verkar kunna lita på mer eller mindre. Landsvägscykeln med tubelessfälgar men däck monterade med slang tittade lite nervöst på mig precis...?
Finns den i grönt?

Bikepacking
Min enda erfarenhet av tubeless-lagning är Stan’s Darts och de funkar kanonbra. Väldigt enkla att trycka in och håller tätt, men kräver (?) att man kör Stans gucka. I tillägg har jag extra slang ett gäng laglappar från Park Tool.

Bikepacking
Råd om bra uppblåsbart liggunderlag för cykelturer sommar som vinter? Har nu ett vanligt som sjunger på sista versen och har sneglat på ett uppblåsbart för det kan bli väl hårt när man ligger på golv.

Bikepacking
Råd om bra uppblåsbart liggunderlag för cykelturer sommar som vinter? Har nu ett vanligt som sjunger på sista versen och har sneglat på ett uppblåsbart för det kan bli väl hårt när man ligger på golv.
Har du klarat dig med ett vanligt är väl de flesta uppblåsbara en uppgradering? För vinterbruk blir det såklart dyrare. Hur mycket är du beredd att lägga?

Bikepacking
I kategorin, rekommendera det du själv gillar så är detta nog svårslaget i pris, prestanda, vikt och komfort (har dock själv den gamla modellen)

Väljer du mumieformen på samma modell så skalar du bort 100g

Visst, inte superisolerat för vinterbruk, det är det inte

Bikepacking
I kategorin, rekommendera det du själv gillar så är detta nog svårslaget (har dock själv den gamla modellen)

Har kikat på det och det jag funderar på är hållbarheten. Är det ett liggunderlag som håller för flitig användning eller mer ett för sällantripper där man behöver ha lättast möjliga utrustning? Vikten har för mg mindre betydelse eftersom jag främst tänkt packa det på cykeln.

Senast ändrad:
Bikepacking
För de pengarna får du nog vänta på en rea för ett höst/vårliggunderlag. Så gjorde jag och köpte ett Exped på halva priset. Tror det landade på 800, men är knappast "klassat" för vinter.
Kommer köpet ett nytt vanligt också och det räcker med ungefär samma isolering, tror det har ett R-värde på lite över 2 om jag kommer ihåg rätt.

Bikepacking
Min erfarenhet av tjocka och sköna liggunderlag är att det är jättebökigt att sova på dom om man inte bäddar rätt. Detta helt enkelt därför att armarna vill "trilla utanför" då underlagen är ganska smala. Visst, sover du i sovsäcken är det kanske en sak, men på sommaren sover iaf jag oftast med sovsäcken som sovtäcke istället, det blir för varmt annars. Så grejen jag gör är att jag bullar upp med allt löst jag har med mig, och det på varje sida av underlaget, i "armhöjd" ungefär. Då får jag lite styrfart på armarna och dom faller inte ner till tältgolvet. Det kan vara värt ett test om du stöter på samma upplevda problem.

I övrigt har jag två tjocka liggunderlag, varav det ena med "inbyggd pump" i form av en skumgummikudde nuförtiden alltid får stanna hemma. Jag gillar pump-påse bättre.

Bikepacking
I kategorin, rekommendera det du själv gillar så är detta nog svårslaget i pris, prestanda, vikt och komfort (har dock själv den gamla modellen)

Beställde ett sådant igår. Såg att vikterna på addnature inte stämde med Expeds hemsida. Slog till på ett LW även om jag nog hade kunnat klara mig på M/MW men lite vikt fick det vara värt.

Bikepacking
Beställde ett sådant igår. Såg att vikterna på addnature inte stämde med Expeds hemsida. Slog till på ett LW även om jag nog hade kunnat klara mig på M/MW men lite vikt fick det vara värt.
Ja det är ett bra pris. Jag har själv ett Synmat UL M som är föregångaren. Gällande hållbarhet så är det såklart känsligare för stickskador än cellplast och man kanske inte slänger det på backen framför lägerelden. Använder nog inte mitt mer än max 10 nätter per år och det börjar väl sitt 4e år nu. De gamla UL underlagen var väl större risk att de delaminerade till slut snarare än punkterade bortom lagning. Jag har inte punkterat mitt än i alla fall.

När det gäller tjocklek och att hålla sig på plats så är jag ju huvudsakligen sidosovare så jag behöver något lite tjockare för att inte ligga med höften på backen och då har jag aldrig upplevt att armarna ramlar av precis. Alla sover ju olika och behöver komfort anpassad efter det.

En nackdel med expeds madrasser är ju att de helst skall förvaras öppna och utsträckta på ett eller annat sätt

Bikepacking
De jag väljer mellan är ett från Term-a-rest, ett från Exped (det ovan) och ett från Robens. Skiljer det i kvalitet mellan de fabrikaten, tänker främt på Term-a-rest och Exped?

Edit. Ser inte ut att bli något liggunderlag för mig för nu ökade priset på Exped 3R LW från 895 till 1755! Och även samma på det jag tittade på från Term-a-Rest, verkar som de höjer när många köper.

Var samma på Bikester, de sålde ut PC850 kedjor för 75 kr så jag köpte ett litet lager och vips så ökade priset efter det med 50%

Senast ändrad:
Bikepacking
De jag väljer mellan är ett från Term-a-rest, ett från Exped (det ovan) och ett från Robens. Skiljer det i kvalitet mellan de fabrikaten, tänker främt på Term-a-rest och Exped?

Edit. Ser inte ut att bli något liggunderlag för mig för nu ökade priset på Exped 3R LW från 895 till 1755! Och även samma på det jag tittade på från Term-a-Rest, verkar som de höjer när många köper.

Var samma på Bikester, de sålde ut PC850 kedjor för 75 kr så jag köpte ett litet lager och vips så ökade priset efter det med 50%
Ja deras prissättarrobot är helt galen.

Gällande skillnaden i kvalitet så är det nog likvärdigt. Men som sagt, jag vet att Exped hade problem med delaminerande modeller men det är nog inget utbrett problem idag. När jag sökte runt lite inför köp så verkade de flesta vara nöjda med båda.

Bikepacking
Jag har sovit ganska många nätter på Expeds tjocka liggunderlag i 197x65 och 9 cm tjockt eller vad de är, eftersom jag sover som en kratta utomhus tydligen. Lägger mig på ett ställe och vaknar på något helt annat med ont i höfter och nacke och allt vad det är. Började med skumplast och gick till 32 mm tjocklek, sen vidare uppåt till att idag sova hyfsat men då med ett väldigt stort underlag.

Inför förra säsongen var jag nära på att köpa ett Big Agnes Rapide SL, i varianten 51x183 eller vad de är. De är fortfarande tjocka men väger mycket mindre, och har finessen att de har högre "kanter" runt om så man inte ska halka av.

Detta kanske snarast är en tanke riktad åt @Björndalen och inte till dig @aben, men associationerna är väl fria förmodar jag.?

Bikepacking
Bäst tycker jag man sover om man hittar en skreva i berget eller intill en stor stenbumling eller under ett stort träd med en djup lövmatta. Utan tält och med bara ett vanligt liggunderlag. Om det går att hitta en torr plats förstås och det inte kommer regn under natten - däri ligger kruxet så det brukar oftast bli vindskydd ändå.

Myggen glömde jag, sommartid är insektsplågan det det allra värsta. Då vill man gärna ha ett tält.

Bikepacking
Då jag råkade håva in ett liggunderlag i helgen och råkade även bli en av dem som tick tag på ett Nemo bilepackingtält på XXL rean i mellandagarna är jag taggad på sommarens bikepackingäventyr. Saknar bara cykel, sovsäck, packväskor, mm, mm.

Finns fick en plan, eller iallafall en inriktning på allt utom sovsäck som känns som en riktigt djungel, dyr dessutom. Utan budgetbegränsning verkar det enkelt men vill man lägga lagom verkar det direkt dra iväg i vikt eller isolering. Vad behöver man egentligen för spec om man vill tälta, säg från maj till september?

Bikepacking
Då jag råkade håva in ett liggunderlag i helgen och råkade även bli en av dem som tick tag på ett Nemo bilepackingtält på XXL rean i mellandagarna är jag taggad på sommarens bikepackingäventyr. Saknar bara cykel, sovsäck, packväskor, mm, mm.

Finns fick en plan, eller iallafall en inriktning på allt utom sovsäck som känns som en riktigt djungel, dyr dessutom. Utan budgetbegränsning verkar det enkelt men vill man lägga lagom verkar det direkt dra iväg i vikt eller isolering. Vad behöver man egentligen för spec om man vill tälta, säg från maj till september?
Var ska du tälta? Maj till September är rätt varma månader. Med en höst/vårsäck klarar du dig utan problem. Cykel har du nog. Väskor behöver inte vara värst.

Bikepacking

Jag vill ha en varm sovsäck så har oftast vintersäcken med mig om det inte är sommarvärme. Det är så olika beroende på hur hårt jag cyklat och hur trött jag är och ofta sover jag till hälften utanför men ibland behövs värmen och att ligga och frysa en natt kan förstöra hela turen. Sen händer det att allt blir genomblött och då behövs det marginal även om det är plusgrader.

Men vikten har inte stor betydelse på cykeln, det är en helt annan sak om man går med ryggsäck, så det behöver inte vara en dyr, min är en gammal McKinley.

Senast ändrad:
Bikepacking
Var ska du tälta? Maj till September är rätt varma månader. Med en höst/vårsäck klarar du dig utan problem. Cykel har du nog. Väskor behöver inte vara värst.

Var är oklart men har långt både till fjällen och till havet så där lär det inte bli, änn på ett tag iallafall. Bergslagen mest sannolikt.

Jo cykel har jag ju någon men väldigt lämplig hoj är det som är närmast lösning i listan av saker vilket också ökat suger på att ge sig ut änn mer.

Bikepacking
Jo cykel har jag ju någon men väldigt lämplig hoj är det som är närmast lösning i listan av saker vilket också ökat suger på att ge sig ut änn mer.
För mig är det lite så att nya fina saker också hämmar, kom över ett par fina Vaude Aqua Back väskor nu till fyndpris och de känns nästan för fina för att användas. Om de gamla otäta får en reva när cykeln lyfts över ett taggtrådsstängsel är det inte hela världen (har hänt) men det skulle inte vara så kul med de här för att ta ett exempel.

Bikepacking

Det som funkar för en kan vara totalt fel för den andre verkar det som när det kommer till sovsäckar, liggunderlag och annat.

Jag har en Marmot Hydrogen som går ner till -3 och den är en kompromiss för att klara höst och vår och svenska och norska fjäll sommartid. Under sommarmånaderna är den för varm, så jag hade nog köpt en tunnare om jag skulle komplettera med ytterligare en för rent sommarbruk. Eftersom den jag har är både lätt och packar litet är det dock inga problem så jag kan leva med det. Trodde jag var tuff och kunde sova igenom vad som helst, men i motsats till när jag är i rörelse så blir jag fan svinkall när jag ligger helt still på natten. Det är fruktansvärt att frysa när man försöker sova!

Rent praktiskt sover jag med sovsäcken mer eller mindre som ett täcke på sommaren och hade som sagt kunnat tänka mig en tunnare, och gärna en i quiltformat eller vad man ska säga så att den gått att öppna upp och bli till ett stort täcke. Till det en uppsättning ylleunderställ och tunn mössa som komplement om det skulle bli riktigt kallt tidigt eller sent på sommaren.

Sen hade jag nog gärna haft syntet som pallar mycket mer misshandel och väta, men det blir för bylsigt för att få med på en slimmad bikepackingcykel imho..

Bikepacking
Var är oklart men har långt både till fjällen och till havet så där lär det inte bli, änn på ett tag iallafall. Bergslagen mest sannolikt.

Har faktiskt cyklat genom Bergslagen, med en lånad cykel (ingen toppmodell och med Biltemaväskor på pakethållaren). Tror inte jag haft så mycket roligare på min cykel. Jo, lite. Men inte mycket!

Bikepacking
Rent praktiskt sover jag med sovsäcken mer eller mindre som ett täcke på sommaren och hade som sagt kunnat tänka mig en tunnare, och gärna en i quiltformat eller vad man ska säga så att den gått att öppna upp och bli till ett stort täcke. Till det en uppsättning ylleunderställ och tunn mössa som komplement om det skulle bli riktigt kallt tidigt eller sent på sommaren.
Köpte en lätt/dyr sommarsäck/quilt för några år sen. Ett av mina bättre köp. Otroligt flexibel och skön som täcke. Men, man ligger direkt på liggunderlaget, vilket inte är superskönt. Har därför med ett reselakan som jag kan ligga i eller trä över liggunderlaget. Hade med den säcken/quilten på en norrländsk oktobertur. Upptäckte att det definitivt är en sommarsäck. :) Finns såklart innersäckar om man vill förstärka värmen lite, istf att köpa en ny och varmare säck.

Senast ändrad:
Bikepacking
Någon som har tips på billiga väskor, eller vart man kan hitta begagnade? Vet inte vilken typ jag vill ha så det är ju en sak, men tänker att jag måste börja nånstans och testa mig fram. Har sadelväska och lite småväskor som har funkat för dagsturer.

Bikepacking
För mig är det lite så att nya fina saker också hämmar, kom över ett par fina Vaude Aqua Back väskor nu till fyndpris och de känns nästan för fina för att användas. Om de gamla otäta får en reva när cykeln lyfts över ett taggtrådsstängsel är det inte hela världen (har hänt) men det skulle inte vara så kul med de här för att ta ett exempel.
Jag ser istället ofta fram emot första repan, iallafall på en mountainbike. Bevis på att sakerna används till det de är tänkta att användas till. Men hade jag köpt en ny vacker stålracer hade jag nog fått en tår i ögat vid första stenskott.

Tillbaka
Topp