Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser ut som vindskyddet vid Jälmån. Fint ställe.
Ser ut som vindskyddet vid Jälmån. Fint ställe.
Den borde finnas där, men kanske ändå inte.Tycker dessutom du kan posta ett inlägg i https://happyride.se/forum/threads/visa-din-fatbike.2007290/
Istället för att försöka gömma skönheten... ;)
Hej o ni moderna och allvetande bikepackingmänniskor!
Jag har kört tubeless på mtb i ett par år men aldrig punkat. Säger kanske mest om hur lite jag cyklar mtb förvisso... Har haft med reservslang i händelse av punka men aldrig behövt använda, så jag vet inte hur stor misären kommer vara när jag väl punkar.
Nu har jag precis byggt ihop ny gruscykel där jag kommer köra slanglöst, och som eventuellt kommer få följa med på tur. Hur gör ni andra med lagningskit? Salami och sådant? Kommer ha med ett reservdäck och två reservslangar på långturer, men jag räknar med att ibland punka och ska jag då stoppa i en slang direkt känns det som jag lika gärna kan köra slang från början.
Så, vad ska jag ha med mig för att laga tubeless i fält?
Låter bra!Jag knölar in salami och verktyg i vänster öppning på bockstyret, men eftersom jag är lite ängslig av mig har jag även med en slang. Efter fem(?) år med slanglöst har jag dock aldrig använt extraslangen. Dags att släppa sargen?
Dynaplug ser ju onekligen riktigt smidigt ut. De än lilla mässingsspetsen lämnar man i däcken helt enkelt...? Om man får genomslag och slår den genom tubelesstejpen ser jag en viss potential för strul, men det kanske är långsökt. Får studera mer Youtube!Jag kör "vanlig" salami. Men i stort sett alla ultracyklister och bikepacking-racers verkar ju förespråka dynaplug. Sen har jag en sån park tool tyre boot för att kunna laga däck och faktiskt även tråd och nål. Det är få gram som ligger längst ner i verktygskitet. På längre tur har jag även haft med en liten flaska sealant. Målet är ju att i första hand slippa ta av hjul och däck. Framförallt om man har lite bråkiga däck. Sen har jag slang för worst case (men samma här, aldrig behövt den faktiskt).
Hej o ni moderna och allvetande bikepackingmänniskor!
Jag har kört tubeless på mtb i ett par år men aldrig punkat. Säger kanske mest om hur lite jag cyklar mtb förvisso... Har haft med reservslang i händelse av punka men aldrig behövt använda, så jag vet inte hur stor misären kommer vara när jag väl punkar.
Nu har jag precis byggt ihop ny gruscykel där jag kommer köra slanglöst, och som eventuellt kommer få följa med på tur. Hur gör ni andra med lagningskit? Salami och sådant? Kommer ha med ett reservdäck och två reservslangar på långturer, men jag räknar med att ibland punka och ska jag då stoppa i en slang direkt känns det som jag lika gärna kan köra slang från början.
Så, vad ska jag ha med mig för att laga tubeless i fält?
Har man reservdäck med syfte att få på det tubeless så är nog ny vätska en förutsättning ja. Alternativt en rejäl punka där det mesta läcker ut. Då kan det ju vara skönt att fylla på kanske.Dynaplug ser ju onekligen riktigt smidigt ut. De än lilla mässingsspetsen lämnar man i däcken helt enkelt...? Om man får genomslag och slår den genom tubelesstejpen ser jag en viss potential för strul, men det kanske är långsökt. Får studera mer Youtube!
Dock ska sägas att jag aldrig fått en sådan punktering på cykeln. Det är ju främst sten som äter sig in sakta men säkert och skapar hål som inte är runda. Undrar hur det funkar då, när skadan är en liten skåra snarare än ett hål..
Givet att man ändå behöver ha av däck och byta eller laga (jag har också alltid nål och tråd med på långtur), och man till slut slabbat iväg all tubelessvätska, är det då inte helt nödvändigt att faktiskt ha ny vätska med sig?
Finns den i grönt?Tack för många fina svar!
Dynaplugs kommer ju i superelegant förpackning och jag gillar verkligen hur smidiga de verkar vara att använda. Att en sats kostar typ 799 kr är kanske lite hysteriskt, men det ser ju verkligen ut som kvalitetsgrejer.
Finns med glad färg dessutom!?
Visa bilaga 680621
Att släppa sargen känns dock lite motigt eftersom jag är så inkörd på slang och sätter en del heder i att snabbt och effektivt kunna laga punka i fält, men jag förstår ju också att många saker är bättre med tubeless. Känns därtill som en ganska mogen teknik som man verkar kunna lita på mer eller mindre. Landsvägscykeln med tubelessfälgar men däck monterade med slang tittade lite nervöst på mig precis...?
Har du klarat dig med ett vanligt är väl de flesta uppblåsbara en uppgradering? För vinterbruk blir det såklart dyrare. Hur mycket är du beredd att lägga?Råd om bra uppblåsbart liggunderlag för cykelturer sommar som vinter? Har nu ett vanligt som sjunger på sista versen och har sneglat på ett uppblåsbart för det kan bli väl hårt när man ligger på golv.
En tusenlapp ungefär som max.Har du klarat dig med ett vanligt är väl de flesta uppblåsbara en uppgradering? För vinterbruk blir det såklart dyrare. Hur mycket är du beredd att lägga?
För de pengarna får du nog vänta på en rea för ett höst/vårliggunderlag. Så gjorde jag och köpte ett Exped på halva priset. Tror det landade på 800, men är knappast "klassat" för vinter.En tusenlapp ungefär som max.
Har kikat på det och det jag funderar på är hållbarheten. Är det ett liggunderlag som håller för flitig användning eller mer ett för sällantripper där man behöver ha lättast möjliga utrustning? Vikten har för mg mindre betydelse eftersom jag främst tänkt packa det på cykeln.I kategorin, rekommendera det du själv gillar så är detta nog svårslaget (har dock själv den gamla modellen)
![]()
Exped Ultra 3R M
Exped Ultra 3R M är ett ultralätt och kompakt liggunderlag, framtaget för vandring, trekking, bikepacking och alpinism mellan vår och höst. Liggunderlaget tillverkas av ett återvunnet material, medan Synmat Technology med Texpedloft-isolering säkerställer maximal värme under liggunderlagets livst...www.addnature.com
Väljer du mumieformen på samma modell så skalar du bort 100g
Visst, inte superisolerat för vinterbruk, det är det inte
Kommer köpet ett nytt vanligt också och det räcker med ungefär samma isolering, tror det har ett R-värde på lite över 2 om jag kommer ihåg rätt.För de pengarna får du nog vänta på en rea för ett höst/vårliggunderlag. Så gjorde jag och köpte ett Exped på halva priset. Tror det landade på 800, men är knappast "klassat" för vinter.
Finns den i grönt?
Oooh, internskämt at it's best!?
Med dubbla så blir det ju en annan sak. Och har du ett cellplast underst så tar ju det mycket av slitaget underifrån.Kommer köpet ett nytt vanligt också och det räcker med ungefär samma isolering, tror det har ett R-värde på lite över 2 om jag kommer ihåg rätt.
I kategorin, rekommendera det du själv gillar så är detta nog svårslaget i pris, prestanda, vikt och komfort (har dock själv den gamla modellen)
![]()
Exped Ultra 3R M
Exped Ultra 3R M är ett ultralätt och kompakt liggunderlag, framtaget för vandring, trekking, bikepacking och alpinism mellan vår och höst. Liggunderlaget tillverkas av ett återvunnet material, medan Synmat Technology med Texpedloft-isolering säkerställer maximal värme under liggunderlagets livst...www.addnature.com
Väljer du mumieformen på samma modell så skalar du bort 100g
Visst, inte superisolerat för vinterbruk, det är det inte
Ja det är ett bra pris. Jag har själv ett Synmat UL M som är föregångaren. Gällande hållbarhet så är det såklart känsligare för stickskador än cellplast och man kanske inte slänger det på backen framför lägerelden. Använder nog inte mitt mer än max 10 nätter per år och det börjar väl sitt 4e år nu. De gamla UL underlagen var väl större risk att de delaminerade till slut snarare än punkterade bortom lagning. Jag har inte punkterat mitt än i alla fall.Beställde ett sådant igår. Såg att vikterna på addnature inte stämde med Expeds hemsida. Slog till på ett LW även om jag nog hade kunnat klara mig på M/MW men lite vikt fick det vara värt.
Ja deras prissättarrobot är helt galen.De jag väljer mellan är ett från Term-a-rest, ett från Exped (det ovan) och ett från Robens. Skiljer det i kvalitet mellan de fabrikaten, tänker främt på Term-a-rest och Exped?
Edit. Ser inte ut att bli något liggunderlag för mig för nu ökade priset på Exped 3R LW från 895 till 1755! Och även samma på det jag tittade på från Term-a-Rest, verkar som de höjer när många köper.
Var samma på Bikester, de sålde ut PC850 kedjor för 75 kr så jag köpte ett litet lager och vips så ökade priset efter det med 50%
Var ska du tälta? Maj till September är rätt varma månader. Med en höst/vårsäck klarar du dig utan problem. Cykel har du nog. Väskor behöver inte vara värst.Då jag råkade håva in ett liggunderlag i helgen och råkade även bli en av dem som tick tag på ett Nemo bilepackingtält på XXL rean i mellandagarna är jag taggad på sommarens bikepackingäventyr. Saknar bara cykel, sovsäck, packväskor, mm, mm.
Finns fick en plan, eller iallafall en inriktning på allt utom sovsäck som känns som en riktigt djungel, dyr dessutom. Utan budgetbegränsning verkar det enkelt men vill man lägga lagom verkar det direkt dra iväg i vikt eller isolering. Vad behöver man egentligen för spec om man vill tälta, säg från maj till september?
Jag vill ha en varm sovsäck så har oftast vintersäcken med mig om det inte är sommarvärme. Det är så olika beroende på hur hårt jag cyklat och hur trött jag är och ofta sover jag till hälften utanför men ibland behövs värmen och att ligga och frysa en natt kan förstöra hela turen. Sen händer det att allt blir genomblött och då behövs det marginal även om det är plusgrader.Då jag råkade håva in ett liggunderlag i helgen och råkade även bli en av dem som tick tag på ett Nemo bilepackingtält på XXL rean i mellandagarna är jag taggad på sommarens bikepackingäventyr. Saknar bara cykel, sovsäck, packväskor, mm, mm.
Finns fick en plan, eller iallafall en inriktning på allt utom sovsäck som känns som en riktigt djungel, dyr dessutom. Utan budgetbegränsning verkar det enkelt men vill man lägga lagom verkar det direkt dra iväg i vikt eller isolering. Vad behöver man egentligen för spec om man vill tälta, säg från maj till september?
Var ska du tälta? Maj till September är rätt varma månader. Med en höst/vårsäck klarar du dig utan problem. Cykel har du nog. Väskor behöver inte vara värst.
För mig är det lite så att nya fina saker också hämmar, kom över ett par fina Vaude Aqua Back väskor nu till fyndpris och de känns nästan för fina för att användas. Om de gamla otäta får en reva när cykeln lyfts över ett taggtrådsstängsel är det inte hela världen (har hänt) men det skulle inte vara så kul med de här för att ta ett exempel.Jo cykel har jag ju någon men väldigt lämplig hoj är det som är närmast lösning i listan av saker vilket också ökat suger på att ge sig ut änn mer.
Det som funkar för en kan vara totalt fel för den andre verkar det som när det kommer till sovsäckar, liggunderlag och annat.Då jag råkade håva in ett liggunderlag i helgen och råkade även bli en av dem som tick tag på ett Nemo bilepackingtält på XXL rean i mellandagarna är jag taggad på sommarens bikepackingäventyr. Saknar bara cykel, sovsäck, packväskor, mm, mm.
Har faktiskt cyklat genom Bergslagen, med en lånad cykel (ingen toppmodell och med Biltemaväskor på pakethållaren). Tror inte jag haft så mycket roligare på min cykel. Jo, lite. Men inte mycket!Var är oklart men har långt både till fjällen och till havet så där lär det inte bli, änn på ett tag iallafall. Bergslagen mest sannolikt.
Jo cykel har jag ju någon men väldigt lämplig hoj är det som är närmast lösning i listan av saker vilket också ökat suger på att ge sig ut änn mer.
Köpte en lätt/dyr sommarsäck/quilt för några år sen. Ett av mina bättre köp. Otroligt flexibel och skön som täcke. Men, man ligger direkt på liggunderlaget, vilket inte är superskönt. Har därför med ett reselakan som jag kan ligga i eller trä över liggunderlaget. Hade med den säcken/quilten på en norrländsk oktobertur. Upptäckte att det definitivt är en sommarsäck. :) Finns såklart innersäckar om man vill förstärka värmen lite, istf att köpa en ny och varmare säck.Rent praktiskt sover jag med sovsäcken mer eller mindre som ett täcke på sommaren och hade som sagt kunnat tänka mig en tunnare, och gärna en i quiltformat eller vad man ska säga så att den gått att öppna upp och bli till ett stort täcke. Till det en uppsättning ylleunderställ och tunn mössa som komplement om det skulle bli riktigt kallt tidigt eller sent på sommaren.
Jag ser istället ofta fram emot första repan, iallafall på en mountainbike. Bevis på att sakerna används till det de är tänkta att användas till. Men hade jag köpt en ny vacker stålracer hade jag nog fått en tår i ögat vid första stenskott.För mig är det lite så att nya fina saker också hämmar, kom över ett par fina Vaude Aqua Back väskor nu till fyndpris och de känns nästan för fina för att användas. Om de gamla otäta får en reva när cykeln lyfts över ett taggtrådsstängsel är det inte hela världen (har hänt) men det skulle inte vara så kul med de här för att ta ett exempel.