Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Funderar på att unna mig ett rack och ett par väskor.

Är Tubus Logo något att satsa på?
Läste något test för en tid sedan som lät lovande, men det florerar ju så mycket köpt förtäckt reklam så uppskattar personliga erfarenheter.

Lite utan tydlig motivering har jag bokmärkt ett par Ortlieb väskor och ett par Vaude:

Gillar spontant formen på Vaude bättre eftersom man sällan packar mycket med räta hörn och platsen i hörnen därmed riskerar att bli dött utrymme i ordlieb väskorna.

Brukar annars strappa på cykeln och cykla med ryggsäck vilket jag gärna slipper, eftersom ryggsäcken är 40L så gissar jag på liknande volym i väskorna, reflektioner uppskattad.

Söker mig gärna till dåliga grusvägar, sitter allt kvar när man dundrar ner i 20km/h för en dålig grusväg och det plötsligt spolats ett dike rätt över vägen av ett monsunregn dagen innan så det smäller i hela cykeln?

Senast ändrad:
Bikepacking
@Juhlin Jag skaffade mig ett par Tubus Cargo, eller rättare sagt föregångaren men det är små skillnader, för att få bågen bak som stöttar sidoväskorna. Kvalitetsmässigt och även utförandemässigt är jag klart nöjd, hade velat ha någon cm bredare hylla upptill men det är en mindre sak. Mycket stabila och välgjorda.

Den modell du länkar till är smalare och har ned- och bakflyttade stag för väskorna, både fördel och nackdel beroende på cykel

Bikepacking
Funderar på att unna mig ett rack och ett par väskor.

Är Tubus Logo något att satsa på?
Läste något test för en tid sedan som lät lovande, men det florerar ju så mycket köpt förtäckt reklam så uppskattar personliga erfarenheter.

Lite utan tydlig motivering har jag bokmärkt ett par Ortlieb väskor och ett par Vaude:

Gillar spontant formen på Vaude bättre eftersom man sällan packar mycket med räta hörn och platsen i hörnen därmed riskerar att bli dött utrymme i ordlieb väskorna.

Brukar annars strappa på cykeln och cykla med ryggsäck vilket jag gärna slipper, eftersom ryggsäcken är 40L så gissar jag på liknande volym i väskorna, reflektioner uppskattad.

Söker mig gärna till dåliga grusvägar, sitter allt kvar när man dundrar ner i 20km/h för en dålig grusväg och det plötsligt spolats ett dike rätt över vägen av ett monsunregn dagen innan så det smäller i hela cykeln?
Har du tittat på de här? 100% vattentäta och lätta att packa. Väsentligt billigare också. Finns med extra-fack frampå om jag minns rätt. Håller för evigt om man sköter dem typ. IMG_0623.jpeg

Skallrar på grusväg men sitter kvar är min erfarenhet. Vill du ha bort skaller ska man, enligt vad jag läst, satsa på modell med gummiband som håller ner metallkrokar på väskan. Se bild. Istället för modellen som syns ovan (ortliebs) med plastkrokar med spärr som håller runt rören i pakethållaren.
IMG_0629.jpeg

Kombineras lämpligen enligt mig med denna för plånbok, snacks mm.
IMG_0625.jpeg

Sedan tältet (i varje fall yttertältet) på pakethållaren. Då behöver du inte 40 liter i väskorna utan kan köpa något mindre som klassas som bike-packning och skallrar mindre ;)
IMG_0628.jpeg

Senast ändrad:
Bikepacking
Mina Vaude har hängt med några år nu och sitter ff bra, trots precis såna vägar. Men, det kanske är/varit mest tur? De sitter iaf väldigt tight (snabblåsen är sjukt trevliga). Värt (i mina ögon) att betala lite mer för bra/justerbara möjligheter till justering mot pakethållaren.

Bikepacking
jag planerar en tur på gotland i sommar, cykla och samtidigt stanna till hos lite vänner/kollegor på ön.

men för att motivera inköpet av utrustningen vill jag köra lite overnighters i närheten av stockholm, tänker att jag ska kunna sticka iväg efter jobbet, cykla ett par timmar, sova och sen direkt till jobbet dagen därpå.

nån som har något tips på mål ifall jag utgår ifrån hammarby sjöstad? två mål jag själv tänkt är antingen gålö eller björnö

Bikepacking
jag planerar en tur på gotland i sommar, cykla och samtidigt stanna till hos lite vänner/kollegor på ön.

men för att motivera inköpet av utrustningen vill jag köra lite overnighters i närheten av stockholm, tänker att jag ska kunna sticka iväg efter jobbet, cykla ett par timmar, sova och sen direkt till jobbet dagen därpå.

nån som har något tips på mål ifall jag utgår ifrån hammarby sjöstad? två mål jag själv tänkt är antingen gålö eller björnö
Är ingen expert på vägarna kring Stockholm, men är det inte rätt få (och därmed rätt trafikerade) vägar ut dit? Går ju att ta pendeln och komma bort lite mer.

Bikepacking

Beror lite på vad du har för cykel, men för två somrar sedan trampade vi ut till Kvarnsjön vid Gustavsberg. Lite stigcykling för att ta sig sista biten ut till gläntan där vi tältade. Vi cyklade ett halvt varv runt sjön, så att vi var på motsatta sidan av sjön gentemot stora vägen.
1708517648846.png

1708517679278.png

Fina ledningsgator att cykla i.
1708517853416.png

Annars finns det en bra tältplats i närheten av badet vid Södersved, på den lilla ön Storholmen (ej att förväxla med Storholmen norr om Lidingö). Här kan dock markägaren använda marken för fårbete, och då är man inte välkommen, så det är bra att ha ett alternativ.

1708518073234.png

Bikepacking

Björnö är guld. Gör en variant av denna ut dit om du vill cykla småvägarna.

Vad det gäller Gotland så bör du spana in Aurgotland-rutten. Den är fin!

Senast ändrad:
Bikepacking

Jag har liknande funderingar och tänker på strandkanten söder om Spångbro. Har dock inte valt ut något specifikt ställe.

Bikepacking

Beror lite på var du jobbar och hur långt du vill cykla på morgonen. Jag körde en overnighter i Paradiset i höstas, jag hängde upp hängmattan en dryg meter från Trehörningen och tittade på solnedgången. Det finns fina ställen i Tyresta vid Långsjön / Stensjön också. Egentligen finns det ju massvis med fina ställen överallt, men en sjö är ju nice bara för sakens skull... Om du inte vill cykla så långt är det ju fint runt Sandasjön och Strålsjön vid Älta. Till Trehörningen mellan Erstavik och Saltis kan man cykla gravel på ett ungefär, där finns det ett vindskydd också.

Bikepacking
Har tänkt att köra en lätt bikepacking i sommar. Jag har tänkt 1-2 övernattningar, detta på vandrarhem eller liknande så tält eller större sovutrustning behövs inte. Det är framför allt civila kläder och någon kamera och så som jag vill ha med extra. Jag är inne på att köpa någon typ av sadelväska eller triangelväska. Vad skulle ni föredra? Det lutar åt triangelväska men kanske något vital nackdel som jag missat med en sådan?

Bikepacking
Har tänkt att köra en lätt bikepacking i sommar. Jag har tänkt 1-2 övernattningar, detta på vandrarhem eller liknande så tält eller större sovutrustning behövs inte. Det är framför allt civila kläder och någon kamera och så som jag vill ha med extra. Jag är inne på att köpa någon typ av sadelväska eller triangelväska. Vad skulle ni föredra? Det lutar åt triangelväska men kanske något vital nackdel som jag missat med en sådan?
Jag skulle tänka lite: "packvolym per krona". En ramväska är inte supersnygg, men det är inte en stor sadelväska heller. Har införskaffat både och som jag tänkte testa i sommar (för liknande turer).

Bikepacking
Det beror lite på vad du har för cykel och geometri. Kör du en ramväska på en gravel får du väldigt mycket volym, är det en heldämpad MTB så minskar volymen. Fördelen med en ramväska är att du får packningsvikten väldigt centrerad. Om du kör med vattenblåsa kan du dra ut slangen och fästa på styret så blir det lättåtkomlig dryck.
Nackdelen är ju att de blir lite plattare, så en systemkamera med stort objektiv kanske blir svår att få plats med. Cyklar du på öppna ytor blir den även ett vindfång mot sidvindar. Men cyklar du på grusvägar eller stigar i skogen är det ett mindre problem.

Bikepacking
Det beror lite på vad du har för cykel och geometri. Kör du en ramväska på en gravel får du väldigt mycket volym, är det en heldämpad MTB så minskar volymen. Fördelen med en ramväska är att du får packningsvikten väldigt centrerad. Om du kör med vattenblåsa kan du dra ut slangen och fästa på styret så blir det lättåtkomlig dryck.
Nackdelen är ju att de blir lite plattare, så en systemkamera med stort objektiv kanske blir svår att få plats med. Cyklar du på öppna ytor blir den även ett vindfång mot sidvindar. Men cyklar du på grusvägar eller stigar i skogen är det ett mindre problem.
Det ska bli väldigt intressant att testa med mer packning högre upp (stora sadelväskan). Är ju van med mycket vikt långt ned (packväskor).

Bikepacking
Det ska bli väldigt intressant att testa med mer packning högre upp (stora sadelväskan). Är ju van med mycket vikt långt ned (packväskor).
Jag gillar att ha packning på sadeln. Har kört med både korvformad väska och en annan mer ställningsmonterad. Gillar senare varianten mer, då det är lättare att hitta saker i den. Men det är en smaksak, antar jag.
1708683260275.png

Bikepacking
Jag gillar att ha packning på sadeln. Har kört med både korvformad väska och en annan mer ställningsmonterad. Gillar senare varianten mer, då det är lättare att hitta saker i den. Men det är en smaksak, antar jag.
Visa bilaga 682418
Jag har ju inte testat än. Men jag förstår absolut fördelarna. Det är ju väldigt slimmat och aerodynamiskt. Och går att använda på sportigare cyklar utan en massa fästen. Men det tar tid att bryta vanor.

Bikepacking
IMG_1623.jpeg
Senaste tidens lätt hysteriska reor lär ju vara dåligt för branchen på både lång och kort sikt. Men den enes död den andres bröd…

…har onekligen gett mig ett fint kit för rimliga pengar. Ett i princip 3-säsongers set på lite drygt 2,5 kg för lite dryga 3000:- lär vara svårslaget.

Senast ändrad:
Bikepacking
Visa bilaga 682446
Senaste tidens lätt hysteriska reor lär ju vara dåligt för branchen på både lång och kort sikt. Men den enes död den andres bröd…

…har onekligen gett mig ett fint kit för rimliga pengar. Ett i princip 3-säsongers set på lite drygt 2,5 kg för lite dryga 3000:- lär vara svårslaget.

Och just det, även denna trevliga sak har inhämtats för nästintill halva priset.
IMG_1624.jpeg

Bikepacking
Jag har ju inte testat än. Men jag förstår absolut fördelarna. Det är ju väldigt slimmat och aerodynamiskt. Och går att använda på sportigare cyklar utan en massa fästen. Men det tar tid att bryta vanor.
Själv kör jag oslimmat och osportigt, men jag tar mig fram nästan överallt. Vi brukar räkna med en snitthastighet på ca 15-18 km/h när vi är ute.

Bikepacking
Själv kör jag oslimmat och osportigt, men jag tar mig fram nästan överallt. Vi brukar räkna med en snitthastighet på ca 15-18 km/h när vi är ute.
Jag cyklar också osportigt. Men kittlas av tanken att komma längre varje dag (eller lika långt med mindre ansträngning). Att slippa bära en fullastad cykel genom krånglig terräng är nog också trevligt.

Bikepacking
Vet inte om det kvalar in som bikepacking, men frun och jag tänkte ta racerhojarna på en väldigt tidig vårtur i mars, med endast en övernattning på spahotell. Ganska kort tur, men jag vill helst inte kånka på ryggsäck.

Har haft en klämpakethållare liggande ett tag. Minns inte var jag köpte den, Bikester eller BT? Den har stag som man klämmer fast med snabbkopplingar i sadelstagen, så all last tas inte av klämkopplingen runt sadelstolpen.

Kan det bli bra att sätta på aluminiumracern? Tänkte fodra klämkopplingarna med rejält gummi.

Typ:

Bikepacking
Vet inte om det kvalar in som bikepacking, men frun och jag tänkte ta racerhojarna på en väldigt tidig vårtur i mars, med endast en övernattning på spahotell. Ganska kort tur, men jag vill helst inte kånka på ryggsäck.

Har haft en klämpakethållare liggande ett tag. Minns inte var jag köpte den, Bikester eller BT? Den har stag som man klämmer fast med snabbkopplingar i sadelstagen, så all last tas inte av klämkopplingen runt sadelstolpen.

Kan det bli bra att sätta på aluminiumracern? Tänkte fodra klämkopplingarna med rejält gummi.

Typ:
Kan du fästa klämkopplingen nära nåt starkt (bromsinfästning eller närmare navet)? Rören är ju svagast i mitten. Jag tycker att det borde gå bra. Det mesta av vikten (som inte lär vara alltför stor) ska väl tas upp av sadelstolpen? Men, detta är tyckande.

Bikepacking

Typ:
Vad ska du ha grejerna i? Om du ändå behöver köpa någon form av väska tycker jag du kan köpa en "riktig" sadelväska direkt. Rätt modell av sådan sitter riktigt bra och är perfekt att packa kläder och dylikt i vilket jag gissar att det handlar om i detta fallet.

Har du redan packlösning med pakethållaren blir det ju en annan grej såklart. Kan inte uttala mig om hur en soffan fungerar, men det är förmodligen inga problem..

Bikepacking
Som flera varit inne på så kan beror det lite på vad du ska packa, ramväskor är som sagt i regel ganska smala. Sedan är dom svåra att kombinera med vattenflaskor om man vill ha det och inte kör Camelbak eller liknande.

Enda nackdelen en rejäl sadelväska i mina ögon är att beroende på hur man fått fast den och hur den är packad så kan den ibland bil lite svajig. Men ska du packa med mer än en t-shirt och ett par kalsonger skulle jag välja en sadelväska alla dagar i veckan. De flesta går att spänna ihop efter den mängd pryttlar du har i också.

Bikepacking

Jag har ganska starka åsikter här.

Har du med en kamera är väl poängen att kunna fota snabbt och enkelt när något fint dyker upp? Då ska den vara nära till hands.

IMG_0672.jpeg
Korv under sadeln - mjuka saker du inte behöver under dagen. Korven behöver packas hårt för att hålla formen och kunna spännas utan svaj. Sovsäck är perfekt. Lätt, fyller ut, kan packas hårt. Kamera är dåligt. Kan inte packas på det sättet. Civila kläder hade jag lagt här. Även regnkläder om det är fint väder. Bäst tycker jag de är som har lösa påsar man kan ta med sig in i tältet enkelt.

IMG_0671.jpeg
Ramvöska - saker som inte måste packas hårt för att hålla formen men som jag ändå måste stanna för att använda. Lagkit, mat, vattenblåsa, regnbyxor och skoskydd om det är lite ostabilt. Svårt fiska ut något från botten av ramväskan snabbt och enkelt. I alla fall om den är fullstor. Helst bara saker du kan lämna över natten på cykeln för ramväskor sitter oftast mer permanent.

IMG_0625.jpeg
Styrväska. Allt man behöver i farten eller som enkelt behöver kunna tas med. Värdesaker (ska kunna tas loss enkelt om man ska in på mataffär etc), kamera (bara stanna, öppna locket och ta ut kameran), kanske regnkacka, mobil etc. Skaffa en som enkelt kan tas loss och som är helt vattentät.

Bubblare:
Om du har en liten kamera och vill fota i farten är ju en feedbag toppen. Även bra för energi.
IMG_0674.jpeg

Bred bakväska. Bättre än korv men fortfarande - varje gång jag vill fota ska jag luta cykeln mot något eller försöka hålla cykeln och rota i väskan samtidigt. Med en styr/ramvöska håller man cykeln med låren helt instinktivt utan problem.

Lämpligen kan man ju köpa väskorna från någon av våra småskaliga producenter :) vi har ju flera bara i Sverige!

Blackburn-bilden är från bikepacking.com. Rekommenderas om någon mot förmodan missat.
Bilderna från etsy avsåg:

Bilagor

• IMG_0673.jpeg
    IMG_0673.jpeg
    42.1 KB · Besök: 38
Bikepacking
Bra sammanfattning @Jonatan F , men om man som @Johanxd är ute efter "kreditkortstouring", med bara en väska så känns en "korv under sadeln" som en bra universallösning som går att bygga vidare på om andan faller på senare. Ev att redan i första läget som du säger komplettera med en typ feedbag eller styrstamsväska om man vill kunna komma åt typ kamera (om det är en mindre) och snacks medan man är på rull.

Bikepacking
Bra sammanfattning @Jonatan F , men om man som @Johanxd är ute efter "kreditkortstouring", med bara en väska så känns en "korv under sadeln" som en bra universallösning som går att bygga vidare på om andan faller på senare. Ev att redan i första läget som du säger komplettera med en typ feedbag eller styrstamsväska om man vill kunna komma åt typ kamera (om det är en mindre) och snacks medan man är på rull.
Korv är ju förvisso perfekt för civila kläder. Men om man bara ska bort två dagar kan jag tycka korv är lite overkill (det räcker väl med ett litet reselakan, ett par rena bibs, möjligen tunna byxor och en t-shirt om man vill äta på restaurang typ. Annars badbyxor och en ren T-shirt + tandborste).

Hade varmt rekommenderat styrväska :)

Bikepacking
Vad ska du ha grejerna i? Om du ändå behöver köpa någon form av väska tycker jag du kan köpa en "riktig" sadelväska direkt. Rätt modell av sådan sitter riktigt bra och är perfekt att packa kläder och dylikt i vilket jag gissar att det handlar om i detta fallet.

Har du redan packlösning med pakethållaren blir det ju en annan grej såklart. Kan inte uttala mig om hur en soffan fungerar, men det är förmodligen inga problem..

Tänkte att eftersom jag ändå har den där klämpakethållaren liggande, så kan jag använda den. Har både två par små (förvisso scheizzequalität, men funkar) och större sidoväskor och ett par drybags som skulle kunna stroppas på lastytan om man inte vill ha väskor.

Vill vänta lite med att handla "korvundersadeln-väska" tills jag vet om det är lönt. Ett ganska dyrt koncept om man räknar kronor per liter och eftersom jag inte måste jaga gram, kan jag tycka att en pakethållare är en mycket mera mångsidig och stabil lösning. Tailfin kanske vore ultimat?

Bikepacking
Tänkte att eftersom jag ändå har den där klämpakethållaren liggande, så kan jag använda den. Har både två par små (förvisso scheizzequalität, men funkar) och större sidoväskor och ett par drybags som skulle kunna stroppas på lastytan om man inte vill ha väskor.

Vill vänta lite med att handla "korvundersadeln-väska" tills jag vet om det är lönt. Ett ganska dyrt koncept om man räknar kronor per liter och eftersom jag inte måste jaga gram, kan jag tycka att en pakethållare är en mycket mera mångsidig och stabil lösning. Tailfin kanske vore ultimat?
Hade Biltemas gamla modell utan stagen. Den gick tvärt av under färd - lite läskigt :D Annars kan jag bara hålla med :)

Det är väldigt praktiskt. Gärna en klassisk modell man kan rota runt i under färd.
Intressant! Har de flärpar eller nät eller något som hindrar saker att katapultera ut ur väskan vid gupp? Funderar på att komplettera med det nämligen på min klassiska vaude-låda :)

Bikepacking
När jag cyklat flerdagars rando har jag använt stor sadelväska, ramväska som bara fyller ut övre delen av triangeln, styrväska, två feed bags, en liten ramväska ovanför ramen och en midjeväska. I midjeväskan har jag plånboken, stämpelkort och annat som jag inte vill lämna utan tillsyn. Feed bags rymmer energi, läsglasögon, en extra flaska dryck om jag köper någon utefter vägen, liten fickkniv och lite annat smått. I styrväskan har jag regnkläder och övriga förstärkningsplagg.

Bikepacking
Hmm, får kolla så det inte är en sådan jag har. Tror faktiskt att det var Bikester jag köpte min av...
Kollat. Min är från Bikester. Står "Internetstores GmbH" på den.

Ser dock att grundkonstruktionen är väldigt lik, för att inte säga samma som BTs modell. Detaljer skiljer, bla har jag ingen fjäderbelastad bagagehållare på lastytan.
För övrigt KÄNNS den lättare än jag trodde, men när jag väger utan stagen, tja...

Bilagor

• 1708765641198425010494231738531.jpg
    1708765641198425010494231738531.jpg
    427.2 KB · Besök: 44
Bikepacking
Har tänkt att köra en lätt bikepacking i sommar. Jag har tänkt 1-2 övernattningar, detta på vandrarhem eller liknande så tält eller större sovutrustning behövs inte. Det är framför allt civila kläder och någon kamera och så som jag vill ha med extra. Jag är inne på att köpa någon typ av sadelväska eller triangelväska. Vad skulle ni föredra?

+1

om man som @Johanxd är ute efter "kreditkortstouring", med bara en väska så känns en "korv under sadeln" som en bra universallösning som går att bygga vidare på om andan faller på senare.
Vill man kolla på packlistor för minimalistisk "kreditkortstouring" finns det åtminstone en från en svensk alpcyklist som är intressant
Liksom hela hans site om cykling, med denna karta
alps.jpg

Bikepacking
+1

Vill man kolla på packlistor för minimalistisk "kreditkortstouring" finns det åtminstone en från en svensk alpcyklist som är intressant
Liksom hela hans site om cykling, med denna karta
alps.jpg

Kul! Han har även gett ut en bok, har ett strålande nyhetsbrev om Apple och har varit fantastisk när jag träffat på honom i rollen som it-person som kan laga eller uppgradera hårdvara. Rekommenderar honom varmt.

Kollat. Min är från Bikester. Står "Internetstores GmbH" på den.

Ser dock att grundkonstruktionen är väldigt lik, för att inte säga samma som BTs modell. Detaljer skiljer, bla har jag ingen fjäderbelastad bagagehållare på lastytan.
För övrigt KÄNNS den lättare än jag trodde, men när jag väger utan stagen, tja...
Det är den här modellen jag hade. Men om jag minns rätt var det på den tiden ett skruvhål, internt rör eller gjut-plutt eller något på undersidan fem cm från klämman till sadelsrolpen. Perfekt brottanvisning. Men din verkar inte ha det?

IMG_0685.png

Bikepacking
Kul! Han har även gett ut en bok, har ett strålande nyhetsbrev om Apple och har varit fantastisk när jag träffat på honom i rollen som it-person som kan laga eller uppgradera hårdvara. Rekommenderar honom varmt.

Det är den här modellen jag hade. Men om jag minns rätt var det på den tiden ett skruvhål, internt rör eller gjut-plutt eller något på undersidan fem cm från klämman till sadelsrolpen. Perfekt brottanvisning. Men din verkar inte ha det?

Visa bilaga 682667
Den du länkar till (Biltemas) har ju inga bärande stag. Jag har faktiskt en sådan också som ligger och skräpar någonstans. Har aldrig använt den.

Tillbaka
Topp