Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Jag har hört att vissa tycker att de sover sämre på liggunderlag där "cellerna" går på tvären som på det från Nemo, men jag har inte testat själv.
Vissa isolerade uppblåsbara liggunderlag låter väldigt mycket om man är van vid traditionella liggunderlag, så besväras man av onaturliga ljud när man ska sova så kan det vara värt att försöka klämma lite på dem innan inköp.
Själv har jag ett Big Agnes Zoom UL och det prasslar betydligt mer än jag skulle önska när man rör på sig.

Senast ändrad:
Bikepacking
Är lite sugen på en customsydd pandaväska. Någon som har erfarenhet av dem?

Bikepacking
Vad
jag skulle kolla på THLP om du vill ha customväska. https://www.instagram.com/thlp_bags?igsh=MWRkZWthaWF3NmxzeA==

Jag har en annan svensk tillverkare på min ramväska, där har sömmar börjat gå upp efter ett år och när jag skrev och frågade om jag kunde lämna lite feedback blev jag lämnad på läst meddelande ?

Bikepacking
Bikepacking
Liggunderlag, vilket skall jag välja? Exped Ultra 3R eller Nemo Quasar 3D? Båda samma värde på isolering och samma bredd, det som skiljer är att Nemos är 9 cm tjockt och Exped 7 cm men Exped väger mindre, 560 gr mot 935 för Nemos. Kan köpa båda på rea för ungefär samma pris

Helst hade jag egentligen velat haft Exped Dura 6R som är lite kraftigare och bättre isolerat men Addnature hann slå igen innan det kom på rea.

Jag är jättenöjd med mitt Exped Ultra 3R - vet att det inte svarar på frågan tyvärr, men det är kanon!

Bikepacking
Jag har hört att vissa tycker att de sover sämre på liggunderlag där "cellerna" går på tvären som på det från Nemo, men jag har inte testat själv.
Vissa isolerade uppblåsbara liggunderlag låter väldigt mycket om man är van vid traditionella liggunderlag, så besväras man av onaturliga ljud när man ska sova så kan det vara värt att försöka klämma lite på dem innan inköp.
Själv har jag ett Big Agnes Zoom UL och det prasslar betydligt mer än jag skulle önska när man rör på sig.
För mig är det tvärtom om. De tvärgående cellerna är små och känns inte. Längsgående ger gropar som axlar, armbågar och knän fastnar i. Har haft samma Thermarest i 18 år nu. Sen har vi 4 till i familjen.

Bikepacking
Kan ha frågat tidigare, men senil som man är...
Förslag på ramväska till Salsa Mukluk som täcker hela utrymmet?
Har tittat på Revelate designs, Ortlieb, och Salsas egna.

Revelates verkar vara endast för kolfiberramen och endast vissa årsmodeller, men kan eventuellt passa ändå.
Enda stället jag har hittat ett ställe som säljer Salsas egna, är Justpedal. och vissa köpare verkar ha fått problem med att dragkedjan på de väskarna går sönder.
Slutligen så har vi då Ortlieb, och där är det den större av väskorna som är intressant, men jag får ingen kläm på huruvida den passar i ramen, trots användande av måttband...

Har även slängt ett getöga på Blackburn, men blir inte direkt klok på deras storlekar...

Apidura?

Bikepacking

Revelates verkar vara endast för kolfiberramen och endast vissa årsmodeller, men kan eventuellt passa ändå.
Enda stället jag har hittat ett ställe som säljer Salsas egna, är Justpedal. och vissa köpare verkar ha fått problem med att dragkedjan på de väskarna går sönder.
Slutligen så har vi då Ortlieb, och där är det den större av väskorna som är intressant, men jag får ingen kläm på huruvida den passar i ramen, trots användande av måttband...

Har även slängt ett getöga på Blackburn, men blir inte direkt klok på deras storlekar...

Apidura?
Du ska inte få en custom-sydd då?
Vet att Restrap syr på mått och önskemål i vart fall

Bikepacking

Apidura?
Finns ju ett par tillverkare i sverige som gör måttsydda. Dom thlp väskorna jag klämt på har känts kanon

Bikepacking
Bikepacking
@jolov har du förslag på tillverkare?
Det här är thlp instagramen och hemsidan

Bikepacking
Liggunderlag, vilket skall jag välja? Exped Ultra 3R eller Nemo Quasar 3D? Båda samma värde på isolering och samma bredd, det som skiljer är att Nemos är 9 cm tjockt och Exped 7 cm men Exped väger mindre, 560 gr mot 935 för Nemos. Kan köpa båda på rea för ungefär samma pris

Helst hade jag egentligen velat haft Exped Dura 6R som är lite kraftigare och bättre isolerat men Addnature hann slå igen innan det kom på rea.

Enda som fanns av Nemos var i Kalmar och kunde inte skickas. Så det blev en sådan, sitter nu i lägereldens sken vid Kalmarsund och kokar spagetti med köttbullar :)

20240309_185729.jpg

Senast ändrad:
Bikepacking
Sitter och funderar på vad den bästa lösningen är på att fästa en pakethållare på en Radon AL 10 som inte har fästen för pakethållare.

Tubus har ju thru axel adapter, men jag har ingen aning om den fungerar då monteringsbredden på bakhjulet är 148mm och deras andra adapter vet jag inte riktigt om den passar/funkar.

Billigaste lösningen är fulmeka dit rörklämmor på ramen och köpa en sadelklämma med fästen.
Med lite mek och justeringar med nån adapter kommer man kanske undan med 600:-.
Och den dyraste lösningen är att köpa något i stil med ortlieb quick-rack/old man rack.

Bikepacking
Jag har beställt två ramväskor av dom och har en Alamo top tube bag också. Bra grejer och bra kommunikation under processen.

Bikepacking
Sitter och funderar på vad den bästa lösningen är på att fästa en pakethållare på en Radon AL 10 som inte har fästen för pakethållare.

Tubus har ju thru axel adapter, men jag har ingen aning om den fungerar då monteringsbredden på bakhjulet är 148mm och deras andra adapter vet jag inte riktigt om den passar/funkar.

Billigaste lösningen är fulmeka dit rörklämmor på ramen och köpa en sadelklämma med fästen.
Och den dyraste lösningen är att köpa något i stil med ortlieb quick-rack/old man rack.
Frågan är ju främst kanske hur pass stökigt du kommer cykla med packning?
Du har ju även Tailfin som jag själv förespråkar, klart dyrare men hela ekosystemet är genomtänkt och du har bra andrahandsvärde på sakerna om du tänkt sälja samt sakerna sitter fast utan skaka o föra oljud med sig.

Sen har du ju även Aeroe spider rack som vad jag hört många är nöjda med och kör man bara sidoväskorna så funkar det även bra som bärhandtag om du behöver lyfta cykeln packad vilket kan vara skönt på sina ställen.

Bikepacking

Billigaste lösningen är fulmeka dit mmorörklär på ramen och köpa en sadelklämma med fästen.

Inte testat den axeln men den ser vettig ut och är nog ett bättre alternativ än slangklämmor om du vill köra med vanlig bakpakethållare och stora tunga sidoväskor. Har genom åren använt slangklämmor, p-klämmor, hålband, U-klammrar osv och de är utmärkta på all sätt och vis men klarar inte den typen av belastning. Nu är det ingen höjdare med tung packning på den hojen ändå men värt att tänka på. Väljer du även Tubus pakethållare klarar chromoly rören att formas för att passa 148 old axel. Att bara bända isär benen och skruva dit den skapar spänningar och är nog något man skall undvika. ;)

Bikepacking
Inte testat den axeln men den ser vettig ut och är nog ett bättre alternativ än slangklämmor om du vill köra med vanlig bakpakethållare och stora tunga sidoväskor. Har genom åren använt slangklämmor, p-klämmor, hålband, U-klammrar osv och de är utmärkta på all sätt och vis men klarar inte den typen av belastning. Nu är det ingen höjdare med tung packning på den hojen ändå men värt att tänka på. Väljer du även Tubus pakethållare klarar chromoly rören att formas för att passa 148 old axel. Att bara bända isär benen och skruva dit den skapar spänningar och är nog något man skall undvika. ;)
Dom här måste ju vara det mest hållbara och billigaste lösningen som finns. Runt 100:-
Tubus clamp set

Bikepacking
En liten RR om köpet av ett liggunderlag

Som skrivet, närmsta XXL-butik med Nemos liggunderlag var i Kalmar och det ihop med ytterligare 100 kr rabatt avgjorde köpet (dock hade jag redan köpt Expeds på Addnatures tokrea så nu har jag hux flux två).

Först kallt och rått men vindstilla och riktigt fint längs Skånes ostkust. I Blekinge började det blåsa motvind och jag glömde vattenflaskan och fick cykla tillbaka.

Ännu värre väder mot Kalmar och vid havet i Kalmarsund där jag övernattade i ett vindskydd var det inte nådigt. Uppepå det Småländska höglandet vid Vimmerby sov jag i en visserligen mycket fin gammal timmerstuga men helt utkyld som natten kunde varit trevligare. Dessutom var här snö så det blev ett antal mil till fots, vägarna var omöjliga att cykla på utan dubbade däck.

Men halvvägs från Vimmerby mot Vetlanda började det roliga, ingen snö, fint vårväder och fina, nästan bilfria vägar ända till Store Mosse utanför Värnamo där jag äntligen kunde sova ordentligt i en varm och skön stuga :)

Resten av cyklingen hem var inte sämre, de fyrtio milen hem var med känslan att bara susa fram genom Sverige. Cykling när den är som bäst :)

Lite duggregn och svag motvind i Skåne ändrade inte det. 105 mil fick cykeln rulla, plus några till när den fick släpas genom snö och det gick för långsamt för att mätaren skulle registrera.

53586801856_b5aa33a475_o_d.jpg

Haväng
53587140275_c95a5d74fb_o_d.jpg

53588037585_31915994ea_o_d.jpg

Sevedeleden uppe i trakterna kring Vimmerby

53587912924_88c97f7b00_o_d.jpg

53586723732_f02f516987_o_d.jpg

Några bilder från banvallscykling på vägen hem
53587804728_27e53e4c76_o_d.jpg

53587911524_e3aa4004d1_o_d.jpg

53588037365_200ae0e2de_o_d.jpg

Mestadels cykling på asfalt såklart men ganska många mil på grus och också en hel del offroad som här där jag hittade det här blocket med en grotta under. Verkade torr och stor nog att övernatta i men fanken vet om jag skulle tycka om känslan att sova där med så många ton sten över mig!

53588038890_5a63a0df72_o_d.jpg

Så här ser liggunderlaget ut förresten, kom mig inte för att använda det under turen, behöver vänja mig hemma lite först vid sån lyx :)

53587591091_cd22c99433_o_d.jpg

Höll på att glömma bilden som fångar turen bäst :)

53585829802_48915b5dc6_o_d.jpg

.

Senast ändrad:
Bikepacking
En liten RR om köpet av ett liggunderlag

Som skrivet, närmsta XXL-butik med Nemos liggunderlag var i Kalmar och det ihop med ytterligare 100 kr rabatt avgjorde köpet (dock hade jag redan köpt Expeds på Addnatures tokrea så nu har jag hux flux två).

Först kallt och rått men vindstilla och riktigt fint längs Skånes ostkust. I Blekinge började det blåsa motvind och jag glömde vattenflaskan och fick cykla tillbaka.

Ännu värre väder mot Kalmar och vid havet i Kalmarsund där jag övernattade i ett vindskydd var det inte nådigt. Uppepå det Småländska höglandet vid Vimmerby sov jag i en visserligen mycket fin gammal timmerstuga men helt utkyld som natten kunde varit trevligare. Dessutom var här snö så det blev ett antal mil till fots, vägarna var omöjliga att cykla på utan dubbade däck.

Men halvvägs från Vimmerby mot Vetlanda började det roliga, ingen snö, fint vårväder och fina, nästan bilfria vägar ända till Store Mosse utanför Värnamo där jag äntligen kunde sova ordentligt i en varm och skön stuga :)

Resten av cyklingen hem var inte sämre, de fyrtio milen hem var med känslan att bara susa fram genom Sverige. Cykling när den är som bäst :)

Lite duggregn och svag motvind i Skåne ändrade inte det. 105 mil fick cykeln rulla, plus några till när den fick släpas genom snö och det gick för långsamt för att mätaren skulle registrera.

53586801856_b5aa33a475_o_d.jpg

Haväng
53587140275_c95a5d74fb_o_d.jpg

53588037585_31915994ea_o_d.jpg

Sevedeleden uppe i trakterna kring Vimmerby

53587912924_88c97f7b00_o_d.jpg

53586723732_f02f516987_o_d.jpg

Några bilder från banvallscykling på vägen hem
53587804728_27e53e4c76_o_d.jpg

53587911524_e3aa4004d1_o_d.jpg

53588037365_200ae0e2de_o_d.jpg

Mestadels cykling på asfalt såklart men ganska många mil på grus och också en hel del offroad som här där jag hittade det här blocket med en grotta under. Verkade torr och stor nog att övernatta i men fanken vet om jag skulle tycka om känslan att sova där med så många ton sten över mig!

53588038890_5a63a0df72_o_d.jpg

Så här ser liggunderlaget ut förresten, kom mig inte för att använda det under turen, behöver vänja mig hemma lite först vid sån lyx :)

53587591091_cd22c99433_o_d.jpg

Höll på att glömma bilden som fångar turen bäst :)

53585829802_48915b5dc6_o_d.jpg

.
Tack för härlig läsning och fina bilder.
Och jag håller med, skulle inte riktigt vara bekväm med en sån bumling över huvudet.

Bikepacking
Visa bilaga 682446
Senaste tidens lätt hysteriska reor lär ju vara dåligt för branchen på både lång och kort sikt. Men den enes död den andres bröd…

…har onekligen gett mig ett fint kit för rimliga pengar. Ett i princip 3-säsongers set på lite drygt 2,5 kg för lite dryga 3000:- lär vara svårslaget.

Tafatt jämfört med andras äventyr men man måste ju börja någonstans. Varmaste mars-natten i mannaminne gav möjligheten att testa inköpen i natt. Utan cykel, i trädgården…?️. I underställ, mössa och sockor vaknade jag lite kall men med tunn dunjacka och tunna vantar blev det perfekt. Blåsigt och sommartält där innertältet är mest mesh hade nog stor påverkan på komforten just i natt. Är det kallare behöver jag ev. någonting mer på benen.

Men nu är jag kalibrerad och nästa varmare natt bär det av utanför tomtgräns!

IMG_1672.jpeg

Bikepacking
På tal om test av utrustning så kom jag också iväg med nya tältet innan vintern la sig. Kändes ovant men ändå bekant att plocka fram all utrustning jag använde på rundan till Grekland. Börjar bli dags ett planera en ny resa, men troligen till fots denna gång.

Bilagor

• 20231105_083228.jpg
    20231105_083228.jpg
    1.2 MB · Besök: 76
  • 20231105_083630.jpg
    20231105_083630.jpg
    1,022.7 KB · Besök: 74
Bikepacking
Tänkte testa mitt nya uppblåsbara liggunderlag på nästa tur. Har sett att en del använder skyddsöverdrag. Är det att rekommendera för livslängden av liggunderlaget eller räcker det med en bit lättviktspresenning under när man ligger i vindskydd? Och sen sovsäcken direkt ovanpå liggunderlaget?

Har tyckt vanliga i skum är mjuka nog om de är i tjockare varianter så det skall bli intressant med sådan här 9 cm.

Senast ändrad:
Bikepacking
Tänkte testa mitt nya uppblåsbara liggunderlag på nästa tur. Har sett att en del använder skyddsöverdrag. Är det att rekommendera för livslängden av liggunderlaget eller räcker det med en bit lättviktspresenning under när man ligger i vindskydd? Och sen sovsäcken direkt ovanpå liggunderlaget?

Har tyckt vanliga i skum är mjuka nog om de är i tjockare varianter så det skall bli intressant med sådan här 9 cm.
Om du inte köpt den allra tunnaste lättviktsvarianten skulle jag säga att du inte ens behöver pressening. Överdrag tänker jag främst används när man använder sig av quilt och sover direkt på liggunderlaget.

Bikepacking
Bikepacking
Inget skyddar egentligen ett uppblåsbart liggunderlag från allt som är vasst nog att göra hål i det, och allt som gör ett hyfsat jobb tar otroligt mycket volym relativt till nyttan det gör. Ett lager 2 mm skumplast tar ju mer plats än de flesta liggunderlag. Bäst att ha som vana att borsta rent golvet innan man lägger ut liggunderlaget, och att känna igenom gräset där man tänker ligga innan man reser tältet. Vi har som tur inga tornbuskar som kryper längst med marken som är vanligt på andra ställen, men är man i exempelvis Frankrike är det smart att känna runt på tältgolvet inuti tältet när tältet är rest också. Många gånger har jag helt missat någon växt med taggar som helt obekymrat gör massa hål rakt igenom tältduken när man viktar golvet.

Bikepacking
Jag ska rulla ner till Budapest från Göteborg på grusvägar i sommar. 60/40 grus/asfalt enligt Komoot. Kör med 40mm däck just nu men vill slänga på lite större för bekväm körning, vägarna är lite hipp som happ och med tanke på lastad cykel. Vill ha något snabbrullat, har kollat på Cinturato gravel H 50mm. Någon som har erfarenhet av dessa eller liknande däck som skulle passa för grusvägarna i Polen/Slovakien etc?

Bikepacking
Jag ska rulla ner till Budapest från Göteborg på grusvägar i sommar. 60/40 grus/asfalt enligt Komoot. Kör med 40mm däck just nu men vill slänga på lite större för bekväm körning, vägarna är lite hipp som happ och med tanke på lastad cykel. Vill ha något snabbrullat, har kollat på Cinturato gravel H 50mm. Någon som har erfarenhet av dessa eller liknande däck som skulle passa för grusvägarna i Polen/Slovakien

Får du plats med Thunder burt så är dom bland som snabbaste däcken nu kan ha. Mtb däck är generellt snabbare än gravel. Dom är 53 mm.

Annars är det specialized pathfinder som gäller

Bikepacking
Bikepacking

Man måste vara lite försiktig med uppblåsbara liggunderlag, om det blir punka kan turen vara förstörd... Jag har använt bitar av byggplast under, i vindskydd tex. Plus att kolla efter ojämnheter. Finns ju färdiga skydd att köpa oxå, i tyvek tex.

Bikepacking
Hej!
Tänkte ge mig ut på längre en grus touring runda. vill köra Trans German rutten och tänkte cykla dit men vill helst cykla så mycket grus som möjligt dit. Är det någon som vet om man kan hitta unmapping Sweden rutten som gpx fil någonstans. Tänkte cykla sthlm örebro och sedan hoppa på unmapping rutten ner till Helsingborg. sen ta mig ner till Gedser, Danmark och ta båten till Rostock och sen vidare.

Någon som har tips på om det finns några färdiga rutter på delar av denna runda eller andra tips på färdvägar och hur man hittar bästa gruset?

ha det fint / Mårten

Tillbaka
Topp