Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Håller just på att fixa med en mindre pakethållare att passa över framhjulet på min gravelbike. Kör nu med 38cm brett styre efter att ha växlat ner via 42 och 40, och med 38-bredd får jag inte längre plats med något vettigt mellan broms/växelhandtagen. Inte ens mitt lilla Copperspur-tält med de korta bikepackigstängerna passar mellan spakarna utan att det tar i för mycket och omöjliggör vettiga växlingar. Men jag vill kunna lasta cykeln fram annat än på gaffelbenen, så då får det bli en pakethållare för tältet, och det kommer jag spänna fast i linje med cykeln/längsmed pakethållaren, och inte tvärs över.

Pakethållaren blev en enkel och billig från Cykelkraft https://www.cykelkraft.se/pakethallare-atran-tour-front-avs-m-klamma-24in-28in-mattsvart-max-10-kg

För att kunna få dit den på cykeln har jag behövt tillverka ett eget stag som fästs i hålet för främre stänkskärmen. På min hoj sitter det hålet på baksidan av gaffeln, så staget går i en krök genom gaffeln-grenen och vinklar sedan uppåt för att passa på pakethållaren. Jodå, jag kommer lägga ut en bild när jag väl fått monterat ihop det hela.

Nu en fråga: Skulle man vinna något vettigt i styrka/tillförlitlighet på att gänga om hålen i gaffeln för pakethållarmontaget från M5 till M6? Det sitter metallinsatser i kolfibergaffeln så det skadar inte strukturellt. Idéer kring detta? Har du haft en M5-skruv som gått av i samband med bikepacking?

Bikepacking
Min killgissning är att skruvens dimensioner inte är avgörande för hållfasthet. Jag tror att risken är betydligt större att du bryter loss insatsen från gaffeln.

Bikepacking
Min killgissning är att skruvens dimensioner inte är avgörande för hållfasthet. Jag tror att risken är betydligt större att du bryter loss insatsen från gaffeln.

Just den övre fästpunkten är M6 så där känner jag mig trygg. De roterande krafterna på pakethållaren bör vara relativt milda och det är i stort enbart dessa som den ensamma skruven kommer behöva hantera - allt på grund av (eller tack vare) pakethållarens utformning och hur mitt egna fäste ser ut. Kanske blir enklare att visa med en bild framöver. Det är de nedre skruvhålen jag är lite mer fundersam kring. Men total packvikt kommer samtidigt hamna på max 4 kg (tält, footprint, eventuellt lite kläder) så det är inga större laster vi pratar om. Kanske att jag bara ska vara lugn, bakre pakethållaren sitter ju med samma dimension (M5) när den väl är monterad, och den har ju inte lossnat även med långt större last än 3-4 kilo. Nåja, bör kunna klämma upp en bild under veckan.

Edit: Funderasde ett varv till, och förstår nu att du nog menade de nedre fästpunkterna och ifall jag försöker gänga dessa. Korrekt uppfattat?

Senast ändrad:
Bikepacking
Just den övre fästpunkten är M6 så där känner jag mig trygg. De roterande krafterna på pakethållaren bör vara relativt milda och det är i stort enbart dessa som den ensamma skruven kommer behöva hantera - allt på grund av (eller tack vare) pakethållarens utformning och hur mitt egna fäste ser ut. Kanske blir enklare att visa med en bild framöver. Det är de nedre skruvhålen jag är lite mer fundersam kring. Men total packvikt kommer samtidigt hamna på max 4 kg (tält, footprint, eventuellt lite kläder) så det är inga större laster vi pratar om. Kanske att jag bara ska vara lugn, bakre pakethållaren sitter ju med samma dimension (M5) när den väl är monterad, och den har ju inte lossnat även med långt större last än 3-4 kilo. Nåja, bör kunna klämma upp en bild under veckan.

Edit: Funderasde ett varv till, och förstår nu att du nog menade de nedre fästpunkterna och ifall jag försöker gänga dessa. Korrekt uppfattat?
Stålram...

Bikepacking
Nu en fråga: Skulle man vinna något vettigt i styrka/tillförlitlighet på att gänga om hålen i gaffeln för pakethållarmontaget från M5 till M6? Det sitter metallinsatser i kolfibergaffeln så det skadar inte strukturellt. Idéer kring detta? Har du haft en M5-skruv som gått av i samband med bikepacking?
Låt gängan vara är mitt råd, klart större risk att det blir sämre och svagare än starkare av att förstora. M5 lär hålla för all last man kan tänkas ha.

Bikepacking
Bra fråga, vet knappt själv men ett systermärke till Nordest. Om jag förstått rätt så drivs Nordest av 2-3 stycken och Jeronimo drivs av en av dem. Ramen kom i en Nordestlåda så. Liter mer traditionella än Nordest-ramarna. Föll mest för färgen (och priset).

Tyckte redan att en annan ram av Jeronimo liknade en Nordest ram.

Bikepacking
Köpte själv en när den reades ut. Ser ganska bra ut. Jag ville ha något för gravel och bikepack med lite högre stack och stryktålighet. Är lite allergisk mot den interna vajerdragningen dock men man kan inte få allt. Den är lite onödigt komplex, framförallt att ha egna portar för DI2 istället för att bara ha andra bussningar till portarna. Man drar liksom inte både växelvajer och di2.

Diagonalröret har tre hål för flaskställ både ovan och under, vilket möjliggör flexibel placering, men av någon anledning har man inte gjort det på sadelröret som har en väldigt hög placering, den vill jag ha långt ner, framförallt om man har halv ramväska. Men men, petitesser.

Senast ändrad:
Bikepacking
Köpte själv en när den reades ut. Ser ganska bra ut. Jag ville ha något för gravel och bikepack med lite högre stack och stryktålighet. Är lite allergisk mot den interna vajerdragningen dock men man kan inte få allt. Den är lite onödigt komplex, framförallt att ha egna portar för DI2 istället för att bara ha andra bussningar till portarna. Man drar liksom inte både växelvajer och di2.

Toppröret har tre hål för flaskställ både ovan och under, vilket möjliggör flexibel placering, men av någon anledning har man inte gjort det på sadelröret som har en väldigt hög placering, den vill jag ha långt ner, framförallt om man har halv ramväska. Men men, petitesser.

Håller med. Som en schweizerost och alla gummipluttar hade hål för kabel och jag kommer köra 1x och utan dropper så blev många hål över. Köpte dessa på AliExpress och passade riktigt bra. IMG_1615.jpeg

Bikepacking

Toppröret har tre hål för flaskställ både ovan och under, vilket möjliggör flexibel placering, men av någon anledning har man inte gjort det på sadelröret som har en väldigt hög placering, den vill jag ha långt ner, framförallt om man har halv ramväska. Men men, petitesser.

Konstigt. Är det samma på Nordest Albarda?

Är nöjd att min Nordest Bardino har inget intern förutom ett hål i sadelröret till droppern (men det är en mtb).

Bikepacking
Helt förskräckligt med alla hål, helt ocyklingsbar, jag ska ändå inte köpa någon cykel i år för det har jag redan bestämt att jag ska göra först nästa år, kan vi släppa den nu? ???

På ämnet om att borra m5 till en större dimension av skruv vill jag bestämt hävda att det kommer endast göra fästet svagare. En korrekt åtdragen m5 kommer klara all normal belastning man kan förvänta sig på en cykel.

När det kommer till onormal belastning är skillnaden försumbar mellan m5 och m6.

Med onormal belastning tänker jag främst på en för löst åtdragen skruv som pakethållaren skakar sönder.

Är du orolig för om den håller, använd Loctite.

Bikepacking
Avgående M5 så sitter ju bakre pakethållare också i M5, och det skulle inte förvåna mig om någon av tyskarna jag sett på kontinenten packat över 70 kg på sin pakethållare. Själv har haft runt 35 kg på en pakethållare, inga problem där. Det är nog kolfibern eller gjutningen mellan kol och stål som släpper långt innan bulten går av. Och det händer inte heller i närheten av de fjärdervikterna som det planeras för.

Bikepacking
20240226_170900.jpg

Funkar, sitter stabilt trots att jag inte ens dragit alla tre skruvarna i botten.
Bygeln jag tillverkat går alltså genom gaffelöppningen och sitter sedan skruvad baifrån in i gaffeln, i stänkskärmsfästet. Jag filade och putsade till staget så att det inte ligger an mot gaffeln, så enda kontaktytan i överkant är på baksidan i direkt anslutning till själva skruven.
20240226_171936.jpg

Har inte testat att montera hjulet ännu för att se om det fortfarande finns plats för skärmen, men jag tror det ska vara problemfritt iaf med ett 38mm däck. Får forska lite mer i det framöver.

Bikepacking
Visa bilaga 683000

Funkar, sitter stabilt trots att jag inte ens dragit alla tre skruvarna i botten.
Bygeln jag tillverkat går alltså genom gaffelöppningen och sitter sedan skruvad baifrån in i gaffeln, i stänkskärmsfästet. Jag filade och putsade till staget så att det inte ligger an mot gaffeln, så enda kontaktytan i överkant är på baksidan i direkt anslutning till själva skruven. Visa bilaga 683001

Har inte testat att montera hjulet ännu för att se om det fortfarande finns plats för skärmen, men jag tror det ska vara problemfritt iaf med ett 38mm däck. Får forska lite mer i det framöver.
Väldigt klurigt!
Jag skulle vara lite försiktig med en kolfibergaffel. Är kolfibern gjord som den borde vara är den designad för vissa belastningar, och inte andra. Det finns en risk att du belastar den på ett sätt den inte är skapt för.
Marginalerna brukar vara stora, så länga du inte skjutsar runt kompisar eller har 30kg panniers där fram fungerar det säkert bra,.

Bikepacking
Jag ska nog göra en kortare vinkel (som jag fäster bara fram i bromsfästet) i vanligt plat

Väldigt klurigt!
Jag skulle vara lite försiktig med en kolfibergaffel. Är kolfibern gjord som den borde vara är den designad för vissa belastningar, och inte andra. Det finns en risk att du belastar den på ett sätt den inte är skapt för.
Marginalerna brukar vara stora, så länga du inte skjutsar runt kompisar eller har 30kg panniers där fram fungerar det säkert bra,.
Tältet, runt 2 kg max inklusive den extra packpåsen. Det är det hela. Borde vara problemfritt.

Bikepacking
Har 4-7 dagar till sommaren att bikepacka, och tänkte be om tips på rutter med så mycket singletrack som möjligt. Helst i Sverige, men är rätt flexibel vad gäller geografiskt läge. Det är singletrack som är huvudingrediensen i sökandet nu.
Tänker att jag kör nånstans mellan 50-100 km per dag, beroende på terräng.
Kör på en 29” hardtail med en del packutrymme (som kan expanderas vid behov på framgaffeln) så jag behöver inte passera butiker varje dag.

Tack på förhand!

Bikepacking
Någon som har provat Sea to Summits Watercell system på någon/några turer och kan dela med sig av erfarenheter? Det är främst den minsta (4L) som jag är intresserad av.

Edit: länken.

Bikepacking
Någon som har provat Sea to Summits Watercell system på någon/några turer och kan dela med sig av erfarenheter? Det är främst den minsta (4L) som jag är intresserad av.

Edit: länken.

Vet inget om den länkade, men köpte Ortliebs motsvarighet förra året. Nöjd.

Bikepacking
Hur var den att packa och ev transportera full med vätska på cykeln?

När den är helt full så är det inga problem förutom vikten, men halvfull så beter den sig av naturliga skäl som en halvfull påse med vatten - den hänger med i svängarna men med lite tröghet så att säga.

Jag brukar sällan köra med för mycket vatten, utan fyller den strax innan tältet ska upp. Den kopplas med fördel ihop med ett filter (ingår olika typer av gängor, jag kör med Sawyer mini), för att slippa ev. kass mage under färd.

Bikepacking
När den är helt full så är det inga problem förutom vikten, men halvfull så beter den sig av naturliga skäl som en halvfull påse med vatten - den hänger med i svängarna men med lite tröghet så att säga.

Jag brukar sällan köra med för mycket vatten, utan fyller den strax innan tältet ska upp. Den kopplas med fördel ihop med ett filter (ingår olika typer av gängor, jag kör med Sawyer mini), för att slippa ev. kass mage under färd.

Min tanke är att den placeras i en lagom stor drybag på pakethållaren alternativt 2 mindre fastsatta med cargo cages på framgaffeln. Det senare är mest för att behålla någon form av balans mellan fäste och styrning

Bikepacking
Min tanke är att den placeras i en lagom stor drybag på pakethållaren alternativt 2 mindre fastsatta med cargo cages på framgaffeln. Det senare är mest för att behålla någon form av balans mellan fäste och styrning
Jag kör oxå en ortlieb 4L. En stor fördel är att den är lätt att spänna fast i båda ändar. Jag spänner fast den tvärs över hundburen och har den oftast halvfull utan att märka av den. Med jag kvalar nog inte in som bikepacking...
IMG_20230725_133514741.jpg

Bikepacking
Bestämde mig nu i vintras för att jag också förtjänar en bikepacking setup, även om jag nog klarat mig med mina nuvarande Ortlieb på pakethållare för dom enstaka utfärderna kring hemmet. Men jag har ögonen på en tur som involverar lite regelrätt fjällcykling och då måste man ju såklart gå all in med nya väskor (det blev såklart dom billigaste jag kunde hitta). Idag blev det lite lätt provmontering och det känns lovande även om jag inte packat in någon av min campingutrustning än så det kanske blir några desperata nyköp när jag inser att grejerna inte får plats ?. Jag kommer även ha en 5l midjeväska med vätskeblåsa.
20240304_175424.jpg

Bikepacking
Liggunderlag, vilket skall jag välja? Exped Ultra 3R eller Nemo Quasar 3D? Båda samma värde på isolering och samma bredd, det som skiljer är att Nemos är 9 cm tjockt och Exped 7 cm men Exped väger mindre, 560 gr mot 935 för Nemos. Kan köpa båda på rea för ungefär samma pris

Helst hade jag egentligen velat haft Exped Dura 6R som är lite kraftigare och bättre isolerat men Addnature hann slå igen innan det kom på rea.

Tillbaka
Topp