En liten RR om köpet av ett liggunderlag
Som skrivet, närmsta XXL-butik med Nemos liggunderlag var i Kalmar och det ihop med ytterligare 100 kr rabatt avgjorde köpet (dock hade jag redan köpt Expeds på Addnatures tokrea så nu har jag hux flux två).
Först kallt och rått men vindstilla och riktigt fint längs Skånes ostkust. I Blekinge började det blåsa motvind och jag glömde vattenflaskan och fick cykla tillbaka.
Ännu värre väder mot Kalmar och vid havet i Kalmarsund där jag övernattade i ett vindskydd var det inte nådigt. Uppepå det Småländska höglandet vid Vimmerby sov jag i en visserligen mycket fin gammal timmerstuga men helt utkyld som natten kunde varit trevligare. Dessutom var här snö så det blev ett antal mil till fots, vägarna var omöjliga att cykla på utan dubbade däck.
Men halvvägs från Vimmerby mot Vetlanda började det roliga, ingen snö, fint vårväder och fina, nästan bilfria vägar ända till Store Mosse utanför Värnamo där jag äntligen kunde sova ordentligt i en varm och skön stuga :)
Resten av cyklingen hem var inte sämre, de fyrtio milen hem var med känslan att bara susa fram genom Sverige. Cykling när den är som bäst :)
Lite duggregn och svag motvind i Skåne ändrade inte det. 105 mil fick cykeln rulla, plus några till när den fick släpas genom snö och det gick för långsamt för att mätaren skulle registrera.
Haväng
Sevedeleden uppe i trakterna kring Vimmerby
Några bilder från banvallscykling på vägen hem
Mestadels cykling på asfalt såklart men ganska många mil på grus och också en hel del offroad som här där jag hittade det här blocket med en grotta under. Verkade torr och stor nog att övernatta i men fanken vet om jag skulle tycka om känslan att sova där med så många ton sten över mig!
Så här ser liggunderlaget ut förresten, kom mig inte för att använda det under turen, behöver vänja mig hemma lite först vid sån lyx :)
Höll på att glömma bilden som fångar turen bäst :)
.