Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Rockgeist har tagit över all produktion som Porcelain Rocket hade tidigare och gör numer Microwave Panniers som är hölster och packpåsar, lite som deras sadelväskor. Är de för stora?

Helt klart intressant! Dock dubbelt så stora som Nano, vilket kan vara både bra och dåligt :) Tack för tipset!

Bikepacking
Det skulle vara kul att se vad alla här har för cyklar ni bikepackar med

Kona Sutra LTD 2022. Apiduraväskor köpta här på K&S, 1st feedbag och en liten bolt-on snacksväska.
Jag kör än så länge med en Goretex-puppa och en liten presenning, hittar jag ett smidigt tält får jag möblera om lite.
Cykeln marknadsförs som en Dropbar-mtb vilket borde passa min huvudsakliga cykelterräng men jag saknar dämpare. Vid en tur på Roslagsleden för ett tag sedan skakade en av sprintarna i klockan ur.
Gillar den skarpt men känner ibland att jag borde ha köpt en HT mtb istället…

Bilagor

• 08663018-6624-4934-B943-3F343AA18E99.jpeg
    08663018-6624-4934-B943-3F343AA18E99.jpeg
    1.1 MB · Besök: 166
  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    1.3 MB · Besök: 139
Senast ändrad:
Bikepacking
Min Surly Midnight Special gick igenom massa iterationer under min långresa under våren som kan vara kul att se, kändes som olika cyklar. Har vagt minne att jag har/ville skriva liknande post tidigare så det kanske ör en dubbelpost. Tyvärr dåligt med fina bilder med alla väskor monterade, men här är ett gäng från utvecklingen.

Kvällen innan avresa på hotell i Stockholm. Pelago-racka, Carradice panniers på 10L vardera, en Wizard Works Shazam Mini och en ILE Rack Bag står för det mesta av packvolymen.
Visa bilaga 576943

Någonstans på vägen mellan Hamburg och Nederländerna. Front rack och stänkskärmar hemskickade och en sadelväska införskaffad istället eftersom front rack gav massa speed wobbles. Panniers kändes som riktiga ankare i motvinden.
Visa bilaga 576946

Nästa version användes i Nederländerna, Frankrike och Schweiz. Jag skickade hem pakethållaren och panniers, monterade en kolfibergaffel från Cairns tillsammans med ett par cages och gaffelväskor. Min mest minimala setup, men jag fick cykla med min packryggsäck nästan exakt hela tiden. Sexigast utseende, tycker jag.
Visa bilaga 576947

Tillskott av Berthoud Cycles stänkskärmar, Tubus Airy titanrack i Schweiz. En drybag på pakethållaren för att ta överflödsvolym från ryggen.
Visa bilaga 576953

Ett par Revelate Designs Nano Panniers levererades i Italien. Jag var sjukt nöjd med denna setup efter att ha provat allt annat. Saknas bara en styrväska som är lite lättare att montera av för transport på tåg, färjor och annat tjafs och jag skulle gärna byta sadelväskan mot en med ventil det är svårt att komprimera denna med så mycket luft inuti.
Visa bilaga 576942

Vattentanken är en CrankTank4 från Adventure Hydration. Den rymmer 4 L och den är guld värd. Brydde mig nästan aldrig om vatten, kunde tänka en (halv)dag framåt istället för att oroa mig för att cykla helt torr varannan timme.
Wow vilken genomtestning av setuper.
Funderade du något på ett minirack fram för att ha en lättare styrväska på?

Känns som det skulle kunna vara kvickt att ta av/på från ett sånt litet, men utan att bli någon lång bjässe som ditt första mäktiga rack. Som ju var fint, hade gärna haft något sånt på förorts-beatern om fästena fanns där nere.

Bikepacking
Bill bara tacka för alla bra mat-tips! Provat oss igenom nästan alla på en tur mellan Trollhättan-Säffle-ed de senaste dagarna. Succé. ”Kul att äta så gott och nyttigt på tur” sa min fru :D

Mest nöjd är jag dock över min frus bidrag - hon hittade färdig brullepudding där man fick med en påse farinsocker att kandera. Perfekt att ha gaskök.

Varning för osmakliga matbilder.
20220828_221915.jpgIMG_0681.jpg
20220828_140746.jpg

20220827_212622.jpg

Bikepacking
Wow vilken genomtestning av setuper.
Funderade du något på ett minirack fram för att ha en lättare styrväska på?

Känns som det skulle kunna vara kvickt att ta av/på från ett sånt litet, men utan att bli någon lång bjässe som ditt första mäktiga rack. Som ju var fint, hade gärna haft något sånt på förorts-beatern om fästena fanns där nere.

Jag har haft en liten Nitto för att stödja upp min Wizard Works-väska tidigare, men det är helt onödigt när jag har tempopinnar. Vinkeln på väskan skulle bli mer upprätt och öppningen skulle då blockeras av pinnarna.

Bikepacking
Jag hittar inte bilder på när vi cyklade i Uppland, Västmanland och Dalarna med Carradice SQR och Super C, men det måste väl vara bikepacking? Annars har det varit lite touring, även det med dåliga bilder (min hoj är längst bort)
IMG_20200627_174555.jpg
Och nu är det tillbaka med lite nättare packning
PXL_20220724_130458080.jpg

Men det är lite knasigt, man får med sig nästan lika mycket som jag står på den undre bilden som med min lilla touringpackning jag hade förrut. Fyra stycker ortlieb front rollers är 50l, och det där är nog närmare 40l eller något sådant.

Bikepacking
Den enda varianten i stil med Nano Panniers är de nya Poco Panniers från MLD, en väldigt välkänd amerikansk tillverkare av vandringsutrustning. Hade de funnits i våras hade jag valt såna istället för de från Revelate. Vattentäthet är hett.
Här fanns några minisar till tror jag: dehttps://bikepacking.com/index/panniers-for-bikepacking/
Eller den här från fransmännen kanske kan kvala in fast den är för styret? https://www.decathlon.se/p/323982-195258_styrvaska-for-tillbehor-35l-bikepacking.html

Bikepacking
Jag hittade faktiskt en bild till, någonstans i gränslandet mellan touring och bikepacking
Visa bilaga 578011
Fin cykel! Har du kvar den?

Edit: Ser nu att den var med på föregående bild också!

Drar till med en fråga då också, gällande skärmlös cykel. Att köra med cykel utan skärmar lockar en del, även om jag lovat mig själv att inte falla i fällan att börja cykla flerdagars utan skärmar. Men hur gör man rent praktiskt när det blir skitväder och man "måste" cykla ändå? Regn ovanifrån kan jag leva med, men när man blir spolad underifrån och får en stråle vatten rätt i ansiktet i flera mil så är det ju inte alls roligt att cykla. Förstår att packningen skyddar en del såklart, men det är ju ändå en helt annan grej att få fötterna dränkta med konstant nytt vatten osv.

Jag är fullt införstådd med att inte en endaste enda fräck bikepackingcykel, i princip, är skärmförsedd och att det därmed verkar gå bra. Samt att det ytterst sällan regnar speciell mycket (iallafall inte på mig som jobbar ute alla dagar om året). Men ändå.. Hur gör ni?

Senast ändrad:
Bikepacking

Drar till med en fråga då också, gällande skärmlös cykel. Att köra med cykel utan skärmar lockar en del, även om jag lovat mig själv att inte falla i fällan att börja cykla flerdagars utan skärmar. Men hur gör man rent praktiskt när det blir skitväder och man "måste" cykla ändå? Regn ovanifrån kan jag leva med, men när man blir spolad underifrån och får en stråle vatten rätt i ansiktet i flera mil så är det ju inte alls roligt att cykla. Förstår att packningen skyddar en del såklart, men det är ju ändå en helt annan grej att få fötterna dränkta med konstant nytt vatten osv.

Jag är fullt införstådd med att inte en endaste enda fräck bikepackingcykel, i princip, är skärmförsedd och att det därmed verkar gå bra. Samt att det ytterst sällan regnar speciell mycket (iallafall inte på mig som jobbar ute alla dagar om året). Men ändå.. Hur gör ni?

Lider.

Bikepacking
För att inte tala om vad det gör med drivlinan och växlarna.

Bikepacking
Eller låter bli att cykla...? Jag gissar att många instagramcyklister är just instagramcyklister och att deras cyklar syns på bild oftare än de cyklas, men därför är det intressant att fråga sådana som @mzi och @Bikzz, eller för den delen @Raggamuffin som faktiskt verkar cykla på riktigt.

Jag cyklar en del själv i mån av tid, men på allt annat än "snabbrando" - när det egentligen är skit samma om man är blöt en stund - tar jag cykel med skärmar. Nu senast avslutades sista dagen i 2 timmars syndaflod, och då var till och med en av drybagsen blöt inuti! För att inte tala om ramväskor och bibs.. Då hade jag ändå riktiga skärmar som skydd från vägvatten. Hade jag haft ett par dagar kvar av turen hade det inte varit roligt längre skulle jag tro..

Bikepacking
Den har fått bli cykelvagnsdragare på heltid!

Precis som @Raggamuffin säger så gäller det bara att stå ut. Jag cyklade ned från Gagnef i juli 2012, då det regnade runt 100mm. Det var rätt blött, men jag vettefan om det hade hjälpt med skärmar?
Nej det är klart. Precis som jag själv beskriver i föregående inlägg så finns det ju väder som inte skärmar hjälper mot, och då kan det ju likaväl kvitta.

För min del är det regn på fötter, i ansikte och underifrån rätt upp i bibsen som är det jobbiga, och där hjälper skärmar mycket.

Jag letar egentligen bara efter mod och stöd för att ta racern nästa gång jag ska ut på äventyr, istället för en långsammare och tyngre cykel...?

Bikepacking
Nej det är klart. Precis som jag själv beskriver i föregående inlägg så finns det ju väder som inte skärmar hjälper mot, och då kan det ju likaväl kvitta.

För min del är det regn på fötter, i ansikte och underifrån rätt upp i bibsen som är det jobbiga, och där hjälper skärmar mycket.

Jag letar egentligen bara efter mod och stöd för att ta racern nästa gång jag ska ut på äventyr, istället för en långsammare och tyngre cykel...?
Går ju snabbare = kortare tid i regnet!

Bikepacking

2012-regnet är det värsta jag har varit ute i. Då var det forsar i alla backar och grusvägarna regnade bort. Så det första jag gjorde när vi lämnade var att sikta på de djupaste vattenpölarna och riktigt doppa mig. Men då hade jag en SQR bakom sadeln, så jag slapp sprutet upp på ryggen, och jag tror att styrväskan tog en del också, för att jag kommet inte ihåg så mycket problem med ansiktet. Men visst knastrande det lite när vi käkade pizza, det kommer man inte ifrån.

Bikepacking
Får väl lägga till att varje gång så ångrar jag att jag kör utan skärmar :)
Men sen skiner solen och då glömmer man det igen.

Skärmar gör väl mest skillnad när det slutat regna och allt fortfarande är blött, då slipper man bli blöt nerifrån.

Bikepacking
Det håller jag med om! Och en liten grej är ju också om man kör med vagn och öppnar den när det slutat regna, så kan det hända att det sprutar in vatten i vagnen ändå...

Bikepacking
Nu ville jag ju egentligen att ni skulle haft en helt väsensskild världsbild gentemot mig, och att det bara var onödigt med skärmar.

Det är väl en jäkla tur att man ganska snabbt glömmer det jobbiga och bara minns det roliga. Varje gång jag cyklar långt funderar jag på vad fan jag håller på med, men ganska snart efter hemkomst börjar man bli sugen igen.?

Bikepacking
Nu ville jag ju egentligen att ni skulle haft en helt väsensskild världsbild gentemot mig, och att det bara var onödigt med skärmar.

Det är väl en jäkla tur att man ganska snabbt glömmer det jobbiga och bara minns det roliga. Varje gång jag cyklar långt funderar jag på vad fan jag håller på med, men ganska snart efter hemkomst börjar man bli sugen igen.?

Jag brukar bara tycka jag haft roligt om jag under tiden tänkt aldrig mer. Är nåt felkopplat relä antagligen :)

Bikepacking
det bara var onödigt med skärmar
Det är onödigt! Nu finns det ju finskärmar, men jävlar vad mycket tid jag har lagt på att försöka fixa fulskärmar så att de inte ska låta och peta hål på däcken och ta i väskor och fan och hans moster. Bara att slippa det böset är värt att bli blöt i skorna två gånger per år.

Bikepacking
Det är onödigt! Nu finns det ju finskärmar, men jävlar vad mycket tid jag har lagt på att försöka fixa fulskärmar så att de inte ska låta och peta hål på däcken och ta i väskor och fan och hans moster. Bara att slippa det böset är värt att bli blöt i skorna två gånger per år.
Det ska nog sägas att jag med "skärmar" menar skärmar av denna typen:

B3C57912-69C7-4FFB-BA85-110D3C6D6D67.jpeg

Jag har lagt ganska mycket tid på montering men inte en sekund på efterjustering av sådana.?

Bikepacking
Kom att tänka på en sak kring ovanstående cykel. På bilden är det gaffelben-väskornas andra tur, och redan efter första hade stödet i underkant av hållaren börjat böja sig nedåt för att se ut såhär:

60353A21-A6CB-42BA-8FEF-256CEA03F70B.jpeg

Jag blev lite smått missnöjd då jag inte haft något onormalt tungt i väskan och skickade ett mail till Restrap som tillverkat dem. Jag lämnade en elegant och präktig förklaring vad de gjort fel (de skulle inte fräst ut den sista slitsen vid plåtens bockning). Jag fick svar nästan omgående av en mycket trevlig människa som utan knussel skickade två nya, av ny design. De ur första batchen hade inte blivit bra, varpå de uppdaterar desingen. Tänkte att det skulle bli intressant att se om de nya var olika de gamla, men Restrap hade gjort exakt samma bedömning som mig, varpå de nya såg ut såhär (dvs till höger i bild):

F2CBE0E2-84BA-481E-98FA-BEC78C5D01B0.jpeg

Har inte hunnit testa ännu, men jag räknar kallt med att de nya kommer hålla då de gamla var en ren designmiss. Om någon går i köptankar så ska man se till att få den nya modellen!

Grymt bra bemötande av Restrap och snabbt ordnat! Nu har jag lovat att sätta bågfilen i de gamla hållarna.

Bikepacking
Grymt bra bemötande av Restrap och snabbt ordnat! Nu har jag lovat att sätta bågfilen i de gamla hållarna.

Kan bara instämma, haft deras ramväska något år och spännerna gav upp.
Mejlade och frågade om dem kunde skicka nya spännen, slutade med att jag skickade iväg väskan och dem fixade spännen + meshfickorna inuti.
Inget tjafs om kvitto/garanti utan bara schysst bemötande rakt av

Bikepacking

Det är ett helvete utan skärmar. Inte för att man blir blöt, det finns ju regnkläder och vatten kommer ändå ovanifrån, men för vad det gör med cykeln. Så här såg det ut efter en timme på en blöt väg längst med en kanal på väg in mot Rennes... Hela jag såg likadan ut. Parkerade utanför en cykelbutik och alla i butiken ville komma ut och se cykeln. Och då var den ju självklart täckt av lera och såg för jävlig ut. ?

Det värsta är att allt blir skitigt av leran när det dras in och ut från väskorna, och att man inte vill ha någon av väskorna i tältet längre.

Bilagor

• 20220830_205709.jpg
    20220830_205709.jpg
    1.2 MB · Besök: 71
  • 20220830_205728.jpg
    20220830_205728.jpg
    934.8 KB · Besök: 70
  • 20220830_205746.jpg
    20220830_205746.jpg
    728.6 KB · Besök: 86
Bikepacking
Jag körde en tur i början av sommaren med en cykel utan riktiga skärmar och efter halva turen var jag tvungen att använda vattenflaskan för att skölja av det värsta från växel och drivlina för att överhuvudtaget kunna fortsätta och resten av turen fick gå på väg för att jag skulle kunna ta mig hem.

Skärmar med stänklapp fram är ett absolut måste för mig och ävenså en stabil pakethållare.

Bikepacking
Honjo, Gilles Berthoud, Velo Orange. Från fina till semifina. SKS om det kniper…
Den inbördes ordningen ska vara Gilles, Honjo och sen Velo Orange. Bara Gilles är rostfria, och det är det man vill ha. Aluminium blir matt och tråkigt, och fort går det. Jag har en cykel med Velo Orange-skärmar och den fick jag autosola skärmarna på efter en enda vinter. Det har jag aldrig gjort med Gilles, och de har jag haft i många år.

Bikepacking
Vad finns det för finskärmar om man åker 700x50?
Jag köpte Gilles största skärmar, men dom gick inte på när jag körde 700x55. Men där var det ett jäkla pyssel och jag tror att jag fick något som istället för 60 mm breda skärmar för 700-däck var 60 mm för 650B. De passade på bredden men inte på hjulradien, liksom. Dom hänger fortfarande på en krok i källaren och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dom. 700x60 BORDE ju funka på 700x50-däck kan jag tycka.

Bikepacking
Det är ett helvete utan skärmar. Inte för att man blir blöt, det finns ju regnkläder och vatten kommer ändå ovanifrån, men för vad det gör med cykeln. Så här såg det ut efter en timme på en blöt väg längst med en kanal på väg in mot Rennes... Hela jag såg likadan ut. Parkerade utanför en cykelbutik och alla i butiken ville komma ut och se cykeln. Och då var den ju självklart täckt av lera och såg för jävlig ut. ?

Det värsta är att allt blir skitigt av leran när det dras in och ut från väskorna, och att man inte vill ha någon av väskorna i tältet längre.
Tänkvärt! Jag har i princip aldrig någon smuts på annat än hjulen typ. Kör vinterdistans i grupp på grus med sådan cykel och det är knappt så man behöver tvätta mer än någon gång då och då.

Har du fått på några skärmar nu förresten?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp