Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
apropå definitionen av bikepacking uppfattar jag den som mer vildmarksfokuserad än klassikern touring som företrädesvis sker på belagda vägar. den senare lutar åt säng inomhus.

cykelsemester är väl touring med fast med mer grejor medhavda för att klara enklare former av övernattning? typ vandrarhem och tält.

när man är på touring ute i europa finns massor av inkvartering och tältet får mer en nödfunktion. och resultatet av att fråga en markägare om man får sätta upp tältet kan ofta vara att man blir inkvarterad.

en inträdesbiljett helt enkelt.

myggplågan i vårt land diskvalificerar tält stor del av sommarhalvåret.
Nog går det att vara i "vildmark" även med rejäl packning, men det är ju smidigare med en "nimble" packning/cykel.

Sverige och Europa är ju väldigt olika på många sätt. Mer ingenting i Sverige, mer insekter och mer frihet (allemansrätten).

Jag anser att tältet är FÖRUTSÄTTNINGEN för cykling i Sverige, pga insekterna. Utan tältet har man ju ingen fristad.

Bikepacking
man vill ju inte uggla inne i ett tält hela kvällen. och middagstilllagningen får väl ske utomhus för det mesta. liksom det sociala, om man nu är fler i sällskap.

i maj innan insekterna vaknat, och nu en tid innan snön kan tältlivet vara njutbart. dock just i år är myggsäsongen förlängd tyvärr.

Bikepacking
man vill ju inte uggla inne i ett tält hela kvällen. och middagstilllagningen får väl ske utomhus för det mesta. liksom det sociala, om man nu är fler i sällskap.

i maj innan insekterna vaknat, och nu en tid innan snön kan tältlivet vara njutbart. dock just i år är myggsäsongen förlängd tyvärr.
Kan det vara så att du blandar ihop begreppen "man" med "jag"?

Bikepacking

Om valet är att bli ihjälbiten eller att "uggla" i tältet den tid man inte cyklar, väljer jag att inte bli ihjälbiten. Jag beundrar de som kan sova ute tillsammans med insekterna men jag klarar det inte.

Bikepacking
vem har sagt något om fakta?

dock är man och jag ofta synonyma begrepp.
Helt riktigt. ”Man vill ju ha en macka” är en omskrivning för ”Jag vill ju ha en macka”. En del människor använder sällan ordet ”jag” överhuvudtaget. ”Man” har en allmän betydelse också, såklart. I Egalias döttrar säger de ”kvinn” istället. Ganska kul, om man är lagd åt det hållet.

Bikepacking
Läser ikapp... #3450 spårade ur tråden, nu måste det 162 inlägg senare betraktas som en ganska bra trollning. Men kan vi inte återgå till att bråka om huruvida cyklar med sidoväskor hör hemma i tråden?
Som jag skrev i #3557 är det (enligt mig) tveksamt om vare sig kreditkortscykling eller fullastad touring är "bikepacking". Utifrån de icke standardiserade och löst sammansatta reglerna/åsikterna om bikepacking. Kreditkort är ingen packning. Och last i sidoväskor är inte nog "nimble" (men just det var inte intressant nog att diskutera för författaren till #3450). Nånstans därimellan befinner sig bikepacking. Är flaskhållare på gaffeln att betrakta som sidoväskor? Har vikt nåt med det hela att göra? Låt bråket börja (fortsätta)!

Bikepacking
Som jag skrev i #3557 är det (enligt mig) tveksamt om vare sig kreditkortscykling eller fullastad touring är "bikepacking". Utifrån de icke standardiserade och löst sammansatta reglerna/åsikterna om bikepacking. Kreditkort är ingen packning. Och last i sidoväskor är inte nog "nimble" (men just det var inte intressant nog att diskutera för författaren till #3450). Nånstans därimellan befinner sig bikepacking. Är flaskhållare på gaffeln att betrakta som sidoväskor? Har vikt nåt med det hela att göra? Låt bråket börja (fortsätta)!
Jag blev så osäker på om jag fick skriva i tråden, men detta redde ut det hela.
Jag gjorde någon form av bilepacking-nypremiär med förra veckan. Lätt packning och inga packväskor men heller inte hotell. Således ”bikepacking”!
Blev såpass inspirerad att jag beställde en liten ramväska och styrväska till framtida utflykter.

Bilagor

• 00E8DF50-6A27-4D91-9ACE-327FE43100E4.jpeg
    00E8DF50-6A27-4D91-9ACE-327FE43100E4.jpeg
    1.2 MB · Besök: 107
  • FE2AE4FF-2B93-4330-917C-33951C3EA2AC.jpeg
    FE2AE4FF-2B93-4330-917C-33951C3EA2AC.jpeg
    1.3 MB · Besök: 108
Bikepacking
Tur du inte tänkte på BFS, då. :) Och du har säkert många exempel på när "nån" skrivit "man" istf "jag", antar jag? :) Eller är det ännu en "retorisk" fråga som du inte tänker nedlåta dig att svara på?*

*behövs inget svar :)
Men dô, det var ju ingen retorisk fråga. Således kan jag svara på den. ??

Det är rätt vanligt bland elever att skriva ”man” istället för jag. Det är ett sätt att distansera sig, antar jag. Känns inte lika personligt, utlämnande eller ställningstagande att skriva så. Ännu vanligare i talspråk. Kan vara dialektalt i viss mån, eller kanske sociolektalt.

För övrigt anser jag att BSF bjudit på några av de största ögonblicken i modern tv-historia. Inte missat ett avsnitt på tio år.

Bikepacking
Jag gjorde någon form av bilepacking-nypremiär med förra veckan. Lätt packning och inga packväskor men heller inte hotell. Således ”bikepacking”!
Blev såpass inspirerad att jag beställde en liten ramväska och styrväska till framtida utflykter.
Föredömligt! Tycker jag. Man tager vad man haver (sen kompletterar man). :) Vad är det i kastrullen?

Bikepacking
Ser ut som en bra premiär!

Bikepacking
Men dô, det var ju ingen retorisk fråga. Således kan jag svara på den. ??

Det är rätt vanligt bland elever att skriva ”man” istället för jag. Det är ett sätt att distansera sig, antar jag. Känns inte lika personligt, utlämnande eller ställningstagande att skriva så. Ännu vanligare i talspråk. Kan vara dialektalt i viss mån, eller kanske sociolektalt.
Ja, det håller jag med om. Man kan liksom gömma sig bakom ett "man", istf att skriva jag (som en man, eller kvinna).
För övrigt anser jag att BSF bjudit på några av de största ögonblicken i modern tv-historia. Inte missat ett avsnitt på tio år.
Jag har missat de flesta avsnitten, men kan tänka mig att det finns guldklimpar där.

Bikepacking
Nudlar och torkade grönsaker. Enkelt, billigt och gott om man är hungrig. Slängde även i lite brandgul trumpetsvamp som växte en meter från min övernattningsbrygga (tog de jag inte råkat kissa på i mörkret).
Torkade grönsaker går ju såklart också (såg att det var nudlar). Jag har försökt piffa upp nudlarna med diverse saker, men aldrig med torkade grönsaker. Måste testas. Lättare, tåligare och hållbarare än färska grönsaker.

Bikepacking
Nudlar och torkade grönsaker. Enkelt, billigt och gott om man är hungrig. Slängde även i lite brandgul trumpetsvamp som växte en meter från min övernattningsbrygga (tog de jag inte råkat kissa på i mörkret).
Föredömligt enkel mat. När jag vill få nudlarna lite matigare brukar jag komplettera med en näve couscous.

Bikepacking
Jag piffar upp med färska grönsaker (alt frusna) och färdiggrillad kyckling eller en burk tonfisk. Men sånt tar mer plats (som jag men inte riktiga bikepackers har plats med). Och kräver en affär rätt så nära sovplatsen. Torkad mat är smart.

Bikepacking
Apropå nudlar så är det ibland rätt skönt att inte behöva släpa massvis med vatten, så jag har funderat på en enklare vattenrenare. Är det någon som har erfarenhet av den här lilla?
Priset var behagligt, men om funktionen är kass så är det ju dyrt.

Normalt sett brukar jag/man koka vatten innan man lägger i nudlarna, så filter är överflödigt i det fallet. Folk brukar föredra Sawyer squeeze över mini då den har bättre flöde, men jag har inte provat dem. Har en Hydroblu som är så långsam att jag aldrig använt den annat än för att prova i handfatet.

Bikepacking
Normalt sett brukar jag/man koka vatten innan man lägger i nudlarna, så filter är överflödigt i det fallet. Folk brukar föredra Sawyer squeeze över mini då den har bättre flöde, men jag har inte provat dem. Har en Hydroblu som är så långsam att jag aldrig använt den annat än för att prova i handfatet.
Nu var nudlar mest ett exempel, jag tänkte även ha den till att fylla på vattenflaska för dricksvatten också.
Men squeeze fick bra recensioner ser jag, och medföljande påser är dubbelt så stora. Något att fundera på.

Bikepacking
Apropå nudlar så är det ibland rätt skönt att inte behöva släpa massvis med vatten, så jag har funderat på en enklare vattenrenare. Är det någon som har erfarenhet av den här lilla?
Har kört med en Sawyer mini i ett par år på de resor där jag inte har tillgång till rena fjällbäckar. Har funkat bra (såtillvida att jag aldrig blivit magsjuk). Dock är den långsam, man får ofta pressa smutsvattenpåsen rätt rejält. Vännen har en Micro som är lite snabbare, skulle rekommendera den. Den går att hänga upp för att få gravitationsrening, vilket jag tror är svårt med mini. Att tänka på är att keramikfilter kan frysa sönder, så jag brukar sova med den (och mobilen) i nån ficka om det är kallt. Det kan också vara värt att se till så man har utrustning för att backspola filtret med sig, de kan sätta igen snabbt (märkbar skillnad på två dagar) om det är skitigt och man filterar mycket.

Bikepacking
Fungerar grymt bra förutom att påsen är i halvdan kvalitet och slits fort. Fungerar dock lika bra med t.ex. en vanlig PET-flaska då det är samma gänga.

Bikepacking
Har kört med en Sawyer mini i ett par år på de resor där jag inte har tillgång till rena fjällbäckar. Har funkat bra (såtillvida att jag aldrig blivit magsjuk). Dock är den långsam, man får ofta pressa smutsvattenpåsen rätt rejält. Vännen har en Micro som är lite snabbare, skulle rekommendera den. Den går att hänga upp för att få gravitationsrening, vilket jag tror är svårt med mini. Att tänka på är att keramikfilter kan frysa sönder, så jag brukar sova med den (och mobilen) i nån ficka om det är kallt. Det kan också vara värt att se till så man har utrustning för att backspola filtret med sig, de kan sätta igen snabbt (märkbar skillnad på två dagar) om det är skitigt och man filterar mycket.
Fungerar grymt bra förutom att påsen är i halvdan kvalitet och slits fort. Fungerar dock lika bra med t.ex. en vanlig PET-flaska då det är samma gänga.

Tack för bra recensioner.

Då kan Micro kanske vara att föredra. Prisskillnaden var inte enorm, och ett hänga upp är ju bra.
Fick annars tips om den här: https://www.widforss.se/katadyn-befree-gravity-filter-3-0l
En prisklass uppåt, men det kanske är värt det om man är några stycken.

Bikepacking
Bikepacking
Jag gillar vanliga Befree, dvs en mjuk flaska som man klämmer på, bättre än gravitationsvarianterna. Smidigare och lättare att använda även när man inte har tid att rigga upp en uppsättning påsar och filter.

Just var gränsen går mellan bikepacking och touring är väl en flytande skala. Men ursprungligen tillkom ju bikepacking-specifika väskor i Nordamerika för ”unsupported” flerdagars cykelturer på stigar och enklaste formen av skogsvägar/fyrhjulingsspår. En mtb som klarade den typen av underlag hade sällan fästen för pakethållare och sidoväskor fram och bak, och dessutom blev det för tungt och svårframkomligt med stora sidoväskor på knixig singletrack. Därav minimal packning i ramväska, styrväska och sadelväska.

Sen har ju bikepacking-begreppet allt eftersom utvidgats till att inkludera grushojar på asfalt och grusvägar som egentligen mycket väl skulle kunna ha en full uppsättning ortlieb-panniers à la tysk touringturist. Men där det ändå finns en ambition att vara snabbare, ha längre dagsetapper och kunna klara enklare stig.

Men när det kommer en bikepacking-cykel med pakethållare och Revelate Nano Panniers fram och bak, då krävs det åtminstone för mig ganska mycket kisande för att skilja den från en lättare touring-setup.

Kanske är cykelstödet det som avgör?
Med cykelstöd: överårig tysk i cargobyxor med touring-ambitioner, gärna på väg till eller från Nordkap.
Utan cykelstöd: hipp ung-medelålders bikepacker iklädd lycra, med oklar destination men färden går iallafall mest på grus.

Bikepacking
Ni som har varit i naturreservat massa gånger, finns det något man kan ta som ved, eller gäller det att ta med det själv om man vill grilla?
Det beror på vilket naturreservat, varje reservat har egna föreskrifter, men i de allra flesta skogsreservat finns det förbud mot att bryta kvistar och att göra åverkan på levande eller döda träd. Ofta är även eldning i sig reglerad. Kolla länsstyrelsens hemsida och leta upp aktuellt reservat så ser du vad som gäller.

Har man tur finns det rentav iordningställda eldstäder med tillgång på gratis ved.

Bikepacking
Tack för bra recensioner.

Då kan Micro kanske vara att föredra. Prisskillnaden var inte enorm, och ett hänga upp är ju bra.
Fick annars tips om den här: https://www.widforss.se/katadyn-befree-gravity-filter-3-0l
En prisklass uppåt, men det kanske är värt det om man är några stycken.
Jag har en vanlig Katadyn BeFree med 1l-flaska som jag är nöjd med och flödet genom den är ganska bra, men det är sällan jag behöver använder den då jag mest cyklar i södra halvan av landet där det inte är så långt mellan samhällen. Tänk på att sådana filter inte fungerar mot virus och att de snabbt täpps igen om det är mycket partiklar i vattnet. Har även med mig vattenreningstabletter för krissituationer.

Bikepacking
Det beror på vilket naturreservat, varje reservat har egna föreskrifter, men i de allra flesta skogsreservat finns det förbud mot att bryta kvistar och att göra åverkan på levande eller döda träd. Ofta är även eldning i sig reglerad. Kolla länsstyrelsens hemsida och leta upp aktuellt reservat så ser du vad som gäller.

Har man tur finns det rentav iordningställda eldstäder med tillgång på gratis ved.
Tack för snabbt svar!

Tillbaka
Topp