Varje tur är ju unik också beroende på höjdprofil, underlag, förväntad temperatur osv så vad man packar med sig skiljer sig ju en del. Min grundpackning är rätt lätt, mycket för att jag vandrat i många år och för en femton år sen blev bekant med Jörgen Johansson som skrivit "fjäderlätt"-böckerna med många bra tips och tankesätt. Kör nu med ett Gossamer Gear The One-tält på en bra bit under kilot, en Pajak-sovsäck på ca 330g och ett Exped Synmat så grundpackningen väger bara något kilo. Totalt kanske 5ish kg (exklusive vikt på väskor).
I år blir det en tur i Norge strax söder om Jotunheimen och då blir det en del höjdmeter och några längre backar på runt 10% så jag har konverterat till 12-delat Eagle GX AXS med 10-52 bak och en 34 klinga fram för kunna ta det lugnt i brantare och längre backar. Får hoppas att de elektroniska växlarna inte fallerar under turen..
Har även skaffat ett Aeroe Spider rack och två 8L säckar då jag troligen kommer ta med en lite varmare dunjacka och kanske en Marmot Hydrogen sovsäck beroende på hur vädret förväntas bli. Mat brukar jag sällan släpa längre sträckor utan planerar istället inköp efter hand men har en reserv med lite bars och annat så man klarar sig ett dygn extra.
Just nu funderar jag lite på om jag skulle testa köra med plattisar istället för spd.. hm..
Visa bilaga 696249
Visa bilaga 696250