Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Ser fram emot tältrecension i skarpt läge, för visst var det du som hade köpt Nemo-tältet?

Korrekt. Fipplat en del med infästningen, har lagt till distanser urskurna ur sittunderlägg på remmarna för att kunna hålla om styret. Sen har jag även fixar temporär rörisolering till ramen som jag tänkte ha när jag kör med tältet på för min cykel har en logga med vassa hörn. Slutresultatet blev stabilt och bra. Recension kan jag ordna efter några nätter.

Bikepacking
40! Kan inte ens komma på saker att rimligen ta med för att komma upp i den vikten om man inte börjar lasta på flak med öl.
Det är 25 kg packning med mat och vatten, finns de som har det dubbla och ännu mer med sig. Så länge cykeln är stabil nog har vikten inte så stor betydelse när man cyklar utan det är mest vid lyft över staket och stättor man känner av den.

Senast ändrad:
Bikepacking
Det är 25 kg packning med mat och vatten, finns de som har det dubbla och ännu mer med sig. Så länge cykeln är stabil nog har vikten inte så stor betydelse när man cyklar utan det är mest vid lyft över staket och stättor man känner av den.

Skall bli intressant att se vad jag landar på, när jag fått hem alla prylarna, packat, och är redo för avfärd...
Bara fetingen väger runt 15kg

Bikepacking
På tal om vikt och packningsstrategier etc så skulle jag säga att en modern bikepackinguppsättning med en bra sadelväska (en dålig sådan sabbar massor om den svajar tror jag) gör att man får en cykel som behåller stora delar av sina egenskaper. Jag försöker cykla så likt min "vanliga" cykling som möjligt även när jag kör längre sträckor, vilket innebär att jag försöker hålla god fart, ståcykla uppför och köra så inspirerat det går eller som orken tillåter. När man varit seg i benen en bra stund, men så kommer det en go utförsbacke, följt av böljande grusväg intill vackra sjöar, med cykeln som en naturlig del av kroppen och som svarar gott när man trampar på hårdare - jäklar vad gött!

Att man därtill får det supertight att få plats med sina grejer är en stor fördel, för då lämnar man onödiga skiten hemma.

Med 40 kg cykel hade jag förlorat stora delar av cykelglädjen skulle jag tro. Jag är ingen weightweenie öht men det finns gränser även för mig. Som vanligt är man ute efter olika upplevelser förmodar jag, vilket packningen lär vara ett kvitto på.

Bikepacking
Med packning tar man det i ett annat tempo, av naturliga skäl. Och pauserna är lyx (med alla prylar). Man har dessutom mer tid att njuta av omgivningarna. :)

Bikepacking
Med packning tar man det i ett annat tempo, av naturliga skäl. Och pauserna är lyx (med alla prylar). Man har dessutom mer tid att njuta av omgivningarna. :)
Man kan ju också tycka att lyx är att komma bort från det man alltid har i vardagen annars. Cyklar man snabbare får man mer omgivningar under en given tid, inte mindre.?

Försöker såklart skoja till det lite. Det går verkligen att jaga tag i olika upplevelser i sadeln, och tur är väl det!

Bikepacking
En stor friheten för mig med lättpackning på vandring till fjälls och även bikepacking är att jag har färre pinaler att hålla reda på. Det är en fröjd att packa ryggsäcken på morgonen när sakerna är överskådliga i antal, samma på cykeln. Största vinsten är som @n3wton säger att lämna prylar hemma! Less is more.

Bikepacking
Man kan ju också tycka att lyx är att komma bort från det man alltid har i vardagen annars. Cyklar man snabbare får man mer omgivningar under en given tid, inte mindre.?

Försöker såklart skoja till det lite. Det går verkligen att jaga tag i olika upplevelser i sadeln, och tur är väl det!
Jag ser det (ofrånkomligt) låga tempot som en lyx. Det löns inte att stressa. Såklart är det kul att kunna cykla snabbt och långt. Men det tilltalar mig inte på semestern (dessutom är jag gammal och slö, så högt tempo är svårt). På tur vill jag känna lugnet numera. Sen kan man ju se en utmaning i många höjdmeter med tung cykel också. Om man är på det humöret. :) Huvudsaken är att man cyklar och njuter.

Bikepacking
Hur många klara cykla både snabbt och långt? Jimmy Rönn och några till kanske men även för dem handlar det mycket om att hushålla maximalt med krafterna. Finns några bra poddar på internet där han berättar om både Sverigerekordet på 73 h och Polen Runt, mycket lyssningsvärda tycker jag. Blir intressant att se vad han kan göra på RAAM i sommar.

Senast ändrad:
Bikepacking
En stor friheten för mig med lättpackning på vandring till fjälls och även bikepacking är att jag har färre pinaler att hålla reda på. Det är en fröjd att packa ryggsäcken på morgonen när sakerna är överskådliga i antal, samma på cykeln. Största vinsten är som @n3wton säger att lämna prylar hemma! Less is more.
Att ha packat ned läckerheter som rökt lax, renbiffar, hemkokt blåbärskräm, god ost och gott bröd och annat, det är fröjd när det packas upp under en tur .)

Bikepacking
Att ha packat ned läckerheter som rökt lax, renbiffar, hemkokt blåbärskräm, god ost och gott bröd och annat, det är fröjd när det packas upp under en tur .)
Håller helt med! En låg basvikt tillåter att man kan lyxa till det som man vill. Skön säng, god mat, hopfällbar stol, fiskespö etc. Tung packningen uppstår när man lyxar till det på flera sätt på samma gång. Jag väljer ofta att lyxa till det med maten och är mer sparsmakad på andra vis.

Bikepacking
Vikten blir förstås mindre när maten äts upp och sen är jag själv både ganska lång och tung så det är inte så mycket som det kanske låter.

Bikepacking
Jag har dock en plan att i år (med senaste cykelinköpet) cykla lätt (för kortare utflykter i närområdet). Ut en dag, sova och göra frukost, och hem. Då behövs inte så mycket prylar. Det ena utesluter inte det andra!

Bikepacking
I helgen bär det av för det första ”riktiga” bikepackingäventyret. Provpackat och vägde hojen. Landar ganska exakt på 20kg med fyllda vattenflaskor, utan mat, men då har jag ju ingen jättelätt hoj från början. Blir intressant att se hur trögt det blir att harva runt på, vad väger era hojar för säg 1-2 dygns tur?
Vi ska iväg över Kristi Flygare, men det blir tor-sön. Dock kommer vi stanna och bunkra under tiden, så jag ska ta och väga ekipaget innan avfärd. Men vi räknar med ca 5-6 mil per dag. Primärt för att kunna ta lite lugnare frukostar, pauser vid någon fin utsikt. Men då har jag en cykel som väger in på 14 utan last. Och upplevelsen får oss är att se och njuta av naturen. Mestadels grusvägar, men med spår av stig.

Senast ändrad:
Bikepacking
Träningsmässigt tror jag också det kan vara en fördel att inte optimera utrustningen för mycket på snabbhet under träning, av samma anledning som man vintercyklar, att cykla nu i varmt väder och ljus är ganska soft jämfört med under vintern.

Senast ändrad:
Bikepacking
Träningsmässigt tror jag också det kan vara en fördel att inte optimera utrustningen för mycket på snabbhet under träning, av samma anledning som man vintercyklar, att cykla nu i varmt väder och ljus är ganska soft jämfört med under vintern.
Håller med! Stigcyklingen under vintern (och även pendlingen) gör att man uppskattar våren och sommaren mer.

Bikepacking
Drog iväg ett mail igår och fick följande svar:

Hej WSMC,

Ja, ZAP Plus WP sitter ihop som ett par och går inte att frigöra från varandra.

Däremot har dessa, som ett exempel möjligheten att användas endast en åt gången https://atranvelo.com/product/travel-side-panniers/

Med vänlig hälsning / AtranVelo
Tackar, såg en bra rabatt på dem och trodde att jag skulle hinna förbi en butik och kolla i dag, men det gjorde jag inte, men då släpper jag det. Inväntar rabatt på någon lämpligare modell.

Bikepacking

Dessutom, om man optimerar för snabbhet så hinner man ju inte njuta av omgivningen och de förhoppningsvis vackra vyerna.

Bikepacking
Jag förstår poängen och kan ibland lura mig själv att tänka likadant när jag ska försöka få nån annan att att göra nåt jobbigt, men egentligen tycker jag det är samma typ av resonemang som den gamla norge-historien där en norrman slår sig med en hammare på tummen bara för att det är så skönt när han slutar göra det.
Dessutom, om man optimerar för snabbhet så hinner man ju inte njuta av omgivningen och de förhoppningsvis vackra vyerna.
Då borde man väl inte cykla alls utan bara vandra. Cykla är så hetsigt! Man hinner inte alls se lika mycket detaljer i omgivningen som om man går riktigt långsamt.

Bikepacking
Då borde man väl inte cykla alls utan bara vandra. Cykla är så hetsigt! Man hinner inte alls se lika mycket detaljer i omgivningen som om man går riktigt långsamt.
Med bara skor kommer man ingen vart. Med en tempocykel tar man sig jättelångt. Kalla mig tråkig, men jag tror på lagom. De få gånger jag plockar ut racern och försöker hålla lite fart riktas uppmärksamheten från omgivningarna till sprickor, skarvar och potthål. Inte alls samma sköna känsla.

Bikepacking
Vad som är ”lagom” och vilka motivationsfaktorer vi har är väldigt olika. Mitt ”lagom” är nog både kortare, snabbare och lättare än abens ”lagom” till exempel. Därför tror jag det är helt meningslöst att hävda att en viss hastighet eller en viss typ av utrustning som man själv är nöjd med passar någon annan.
Utmärkt att dela med sig av vad man har/gör på sin bikepacking och samtidigt berätta vad man prioriterar är konstruktivt.

Bikepacking
Vad som är ”lagom” och vilka motivationsfaktorer vi har är väldigt olika. Mitt ”lagom” är nog både kortare, snabbare och lättare än abens ”lagom” till exempel. Därför tror jag det är helt meningslöst att hävda att en viss hastighet eller en viss typ av utrustning som man själv är nöjd med passar någon annan.
Utmärkt att dela med sig av vad man har/gör på sin bikepacking och samtidigt berätta vad man prioriterar är konstruktivt.
Couldn't agree more. :)

Bikepacking
Varje tur är ju unik också beroende på höjdprofil, underlag, förväntad temperatur osv så vad man packar med sig skiljer sig ju en del. Min grundpackning är rätt lätt, mycket för att jag vandrat i många år och för en femton år sen blev bekant med Jörgen Johansson som skrivit "fjäderlätt"-böckerna med många bra tips och tankesätt. Kör nu med ett Gossamer Gear The One-tält på en bra bit under kilot, en Pajak-sovsäck på ca 330g och ett Exped Synmat så grundpackningen väger bara något kilo. Totalt kanske 5ish kg (exklusive vikt på väskor).

I år blir det en tur i Norge strax söder om Jotunheimen och då blir det en del höjdmeter och några längre backar på runt 10% så jag har konverterat till 12-delat Eagle GX AXS med 10-52 bak och en 34 klinga fram för kunna ta det lugnt i brantare och längre backar. Får hoppas att de elektroniska växlarna inte fallerar under turen..

Har även skaffat ett Aeroe Spider rack och två 8L säckar då jag troligen kommer ta med en lite varmare dunjacka och kanske en Marmot Hydrogen sovsäck beroende på hur vädret förväntas bli. Mat brukar jag sällan släpa längre sträckor utan planerar istället inköp efter hand men har en reserv med lite bars och annat så man klarar sig ett dygn extra.

Just nu funderar jag lite på om jag skulle testa köra med plattisar istället för spd.. hm..

IMG_3291.jpg

IMG_3361.jpg

Bikepacking
Varje tur är ju unik också beroende på höjdprofil, underlag, förväntad temperatur osv så vad man packar med sig skiljer sig ju en del. Min grundpackning är rätt lätt, mycket för att jag vandrat i många år och för en femton år sen blev bekant med Jörgen Johansson som skrivit "fjäderlätt"-böckerna med många bra tips och tankesätt. Kör nu med ett Gossamer Gear The One-tält på en bra bit under kilot, en Pajak-sovsäck på ca 330g och ett Exped Synmat så grundpackningen väger bara något kilo. Totalt kanske 5ish kg (exklusive vikt på väskor).

I år blir det en tur i Norge strax söder om Jotunheimen och då blir det en del höjdmeter och några längre backar på runt 10% så jag har konverterat till 12-delat Eagle GX AXS med 10-52 bak och en 34 klinga fram för kunna ta det lugnt i brantare och längre backar. Får hoppas att de elektroniska växlarna inte fallerar under turen..

Har även skaffat ett Aeroe Spider rack och två 8L säckar då jag troligen kommer ta med en lite varmare dunjacka och kanske en Marmot Hydrogen sovsäck beroende på hur vädret förväntas bli. Mat brukar jag sällan släpa längre sträckor utan planerar istället inköp efter hand men har en reserv med lite bars och annat så man klarar sig ett dygn extra.

Just nu funderar jag lite på om jag skulle testa köra med plattisar istället för spd.. hm..

Visa bilaga 696249
Visa bilaga 696250
Kör kombipedaler! De funkar utmärkt med sandaler varma dagar. Justja, Norge...

Bikepacking
hehe ja, jag tänkte snarare en låg typ trekkingsko om vi exempelvis vill göra en topptur till fots om vädret är bra.
Såna skor verkar funka till cykling också. Och betydligt bättre än spd till vandring. Alltid bra med handlingsutrymme. Toppturer är bra skit i Norge. Visst, skorna lär inte matcha resten av ekipaget (som ser väldigt sportigt/funktionsenligt ut), men... Är det nån som bryr sig om sånt, egentligen? :)

Bikepacking
Såna skor verkar funka till cykling också. Och betydligt bättre än spd till vandring. Alltid bra med handlingsutrymme. Toppturer är bra skit i Norge. Visst, skorna lär inte matcha resten av ekipaget (som ser väldigt sportigt/funktionsenligt ut), men... Är det nån som bryr sig om sånt, egentligen? :)
Haha nä imagen har jag slutat bry mig om för länge sen. Lutar nog åt att köra så. De Fizik terra jag brukar använda är okej att gå i men inget jag gärna går i längre sträckor.

Bikepacking
Jag har cyklat både UTU 1500 och MSR 1200 med plattisar och cykelskor för plattisar. Bägge rundorna hade några skapliga backar. Det var inte ofta jag kände att spd-sl hade varit bättre. Det som kan vara jobbigt med vandringsskor är om sulans mönster och nabbarna på pedalerna tvingar in foten i fel vinkel.

Bikepacking
När jag cyklade till Grekland 2022 vägde cykel med all packning (utom mat och vatten) cirka 31 kg vid start. Jag trimmade vikten under tiden och kom fram med en total vikt omkring 23 kg. Det blev definitivt en bättre upplevelse på cykeln mot slutet, men det har mest att göra med att jag bytte ut packväskor och pakethållare. Dock kom jag nästan exakt lika långt under en 24-timmars under första veckan i Danmark som den jag körde med slutliga vikten i Italien.

Bikepacking

Visa bilaga 696249
Visa bilaga 696250
Var har du hittat ditt rack för bakhjulet? ?

Bikepacking
Har blivit många Biketours genom europa. Dom senaste var det väl ca 12-14 kg packning vid start, förutom cykeln då. Tycker det var ett bra eget val mellan bekvämlighet och vikt, men andra väljer annorlunda. En del vill ha Superlätt, andra tungt och bekvämt -> up to you, inget är fel, bara egna val.

Sen förespråkar jag extra space i packningen, så att man kan köpa mat & öl för en dag eller två och ta med.
Aldrig SPD såklart, vanliga skor är bäst.

https://happyride.se/forum/threads/rr-budapest-amsterdam-swe-del-6.3221561/

Tillbaka
Topp