Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
@Newton Hur har du löst problemet med svaj på sadelstruten?

Edit: @n3wton

Jag har ju också en Restrap sadelväska, dock den mindre 8L varianten. Upplever att den sitter väldigt stabilt men sen står jag väl inte upp och bryter jättemycket när jag har cykeln packad. Tycker det inte borde gå att montera den på särskilt många olika sätt men jag gör på samma sätt/ samma sekvens som i videon.

Bikepacking
Vi har diskuterat
- [L'atelje](https://www.instagram.com/latelje.bags/)
- [Rouge Panda](https://roguepanda.com/products/custom-frame-bag)
- [THLP bags](https://www.thlp.se/)

Bikepacking
Senast ändrad:
Bikepacking
Vet att jag sett det i någon tråd på Happy, men mina sökningar är för dåliga. Tips på tillverkare av ramväskor med custommått?
Jag har en Latelje som är ok, men har börjat släppa lite sömmar efter en sommar med rätt lätt användning. Hörde av mig och ville erbjuda lite konstruktiv feedback men blev lämnad på läst.

THLP i stockholm verkar toppen och gav ett väldigt bombproof intryck av det jag klämt på. Hade jag köpt en ny idag hade jag kontaktat honom

Bikepacking
Någon som har uppskattning hur mycket ett par femlitersväskor på framgaffeln ökar luftmotståndet.

Google gav detta. Svarar inte specifikt på din fråga men du kanske kan dra några slutsatser.

Bikepacking
Någon som har uppskattning hur mycket ett par femlitersväskor på framgaffeln ökar luftmotståndet.
Nu är ju aero krångligt - vad skin friction mot tyget, delamonation/turbulens mellan väskorna och dina ben, eller styr det bort vinden från andra mer turbulenta delar? Räknar vi på 40+kmh rakt framifrån (eller vindtunnel med helt turbulensfri vind) eller på kastvindar, byar och sidvind i 25-30 kvm?

Med allt det sagt är ju en av de absolut största faktorerna när det gäller luftmotstånd frontalarea (den största om jag inte är helt fel ute). Med andra ord bör du kunna sätta cykeln i en trainer (eller liknande), sätta dig på cykeln i position, filma eller fota framifrån när du cyklar. Sedan tejpa på något av samma storlek med målartejp (förutsatt att du inte redan äger väskorna). Filma/fota igen. Mät skillnaden I frontal area.

Under antagandet att väskorna beter sig ungefär som alla andra väskor och kläder du bär på cykeln tycker jag resultatet bör bli tillräckligt bra. Du får ju inga watt per km men kan jämföra med exv andra väskor eller drickaflaskor. Notera också att saker som fladdrar verkar ha oproportionerligt stort luftmotstånd men det är inte faller här :)

Jag har aldrig testat själv men skulle gärna få kritik som visar varför det här är en dålig idé :)

Bikepacking
Nu är ju aero krångligt - vad skin friction mot tyget, delamonation/turbulens mellan väskorna och dina ben, eller styr det bort vinden från andra mer turbulenta delar? Räknar vi på 40+kmh rakt framifrån (eller vindtunnel med helt turbulensfri vind) eller på kastvindar, byar och sidvind i 25-30 kvm?

Med allt det sagt är ju en av de absolut största faktorerna när det gäller luftmotstånd frontalarea (den största om jag inte är helt fel ute). Med andra ord bör du kunna sätta cykeln i en trainer (eller liknande), sätta dig på cykeln i position, filma eller fota framifrån när du cyklar. Sedan tejpa på något av samma storlek med målartejp (förutsatt att du inte redan äger väskorna). Filma/fota igen. Mät skillnaden I frontal area.

Under antagandet att väskorna beter sig ungefär som alla andra väskor och kläder du bär på cykeln tycker jag resultatet bör bli tillräckligt bra. Du får ju inga watt per km men kan jämföra med exv andra väskor eller drickaflaskor. Notera också att saker som fladdrar verkar ha oproportionerligt stort luftmotstånd men det är inte faller här :)

Jag har aldrig testat själv men skulle gärna få kritik som visar varför det här är en dålig idé :)
Enklast blir att montera, köra en platt mil. Demontera och köra samma sträcka igen. På cykel är frontarean svårdefinierad, fungerar gaffelväskorna som vindbrytare till benen?

Bikepacking
Har en Fjällräven/Specialized ramväska som sitter hyggligt i en xl Rocket. Kan lägga upp en bild sen.
Bara löst monterad för fotot men det går nog att bedöma passformen ändå.

Bilagor

• PXL_20240608_075632698.jpg
    PXL_20240608_075632698.jpg
    1.7 MB · Besök: 100
Bikepacking
Enklast blir att montera, köra en platt mil. Demontera och köra samma sträcka igen. På cykel är frontarean svårdefinierad, fungerar gaffelväskorna som vindbrytare till benen?
Jag har funderat på det men det kräver:
- wattmätare - jag är inte kapabel att avgöra om jag cyklar 5% hårdare på ett pass än ett annat.
- samma vindförhållanden (relativt lätt, ta en dag med stiltje).
- gärna flera varv med varannan setup.

Jag har länge tänkt testa en lång nedförsbacke. Det ger högre hastighet (mer effekt av luftmotstånd) och om man startar i ett brant parti och inte trampar (eller har flygande start i exv exakt 10 kmh) kan man mäta tiden det tar att ta sig till en punkt långt ner i backen. Alternativt hastighet när man passerar punkten. Då slipper man wattmätare :)

Men vilket projekt. Innan dess ska matlådor lagas, jobb jobbas osv. Då är ju ett foto rätt snabbt löst :)

Om gaffelväskorna fungerar som vindbrytare bör vaderna ju döljas bakom väskorna på en bild framifrån. Men Jag förstår vad du menar - typ att väskorna leder vinden runt vaderna vilket gör att väskor+vader får en typ aerodynamisk symbios där väskor + vader där vinden från väskorna som du säger leds runt. Det låter osannolikt i hastigheter under 30kmh och turbulent markvind men man vet ju aldrig :) Jan Heine hävdar ju bestämt att en fyrkantig styrväska utan sidfickor har den effekten :D

Bikepacking
Jag har funderat på det men det kräver:
- wattmätare - jag är inte kapabel att avgöra om jag cyklar 5% hårdare på ett pass än ett annat.
- samma vindförhållanden (relativt lätt, ta en dag med stiltje).
- gärna flera varv med varannan setup.

Jag har länge tänkt testa en lång nedförsbacke. Det ger högre hastighet (mer effekt av luftmotstånd) och om man startar i ett brant parti och inte trampar (eller har flygande start i exv exakt 10 kmh) kan man mäta tiden det tar att ta sig till en punkt långt ner i backen. Alternativt hastighet när man passerar punkten. Då slipper man wattmätare :)

Men vilket projekt. Innan dess ska matlådor lagas, jobb jobbas osv. Då är ju ett foto rätt snabbt löst :)

Om gaffelväskorna fungerar som vindbrytare bör vaderna ju döljas bakom väskorna på en bild framifrån. Men Jag förstår vad du menar - typ att väskorna leder vinden runt vaderna vilket gör att väskor+vader får en typ aerodynamisk symbios där väskor + vader där vinden från väskorna som du säger leds runt. Det låter osannolikt i hastigheter under 30kmh och turbulent markvind men man vet ju aldrig :) Jan Heine hävdar ju bestämt att en fyrkantig styrväska utan sidfickor har den effekten :D

Jag tror att 2 m/s vind ger större skillnad än väskorna så omöjligt att hålla koll på ute. Enda sättet att enkelt göra ett utrullningsprov är att ta med en kompis med liknande rull och rulla ut bredvid varandra och så kan du jämföra olika setuper med kompisens rull. Nästa steg är nog att skaffa en wattmätare och en aerometer typ denna https://aerosensor.tech/ men då är ju inte frågan om det inte är bättre att skippa sidoväskorna och köpa andra, bevisat bra från början typ tailfin.

Bikepacking

Koefficienten har i praktiken mycket större betydelse än frontarean. Ett rör med circulärt tvärsnitt har 10 gånger högre Cd än ett rör med droppformat tvärsnitt.

Bikepacking
Tack, fortsätt posta om någon känner till fler! Sammanställer en liten lista med länkar till tillverkare av måttsydda cykelväskor (för framtida forumsök)

- L'atelje https://www.instagram.com/latelje.bags/

- Rouge Panda https://roguepanda.com/products/custom-frame-bag

- THLP bags https://www.thlp.se/

- 7 Roads https://7rbags.com/

- Restrap https://eu.restrap.com/

Bikepacking
Första hjälpen, vad packar ni ned?

Och tips på djävulskt bra myggmedel mottages taksamt, då den säsongen har börjat...

4L vattentät dry bag (tillsammans med powerbank, pannlampa mm.) I det lilla första hjälpen kittet brukar jag ha följande. Resorb, dextrosol, ibuprofen, paracetamol, imodium plus, mygga spray, silvertejp, sporttejp med zinkoxid, compeed extreme skavsårsplåster och compeed skavsår/blåsor plåster (Om du behöver gå många mil med hojen), puderfria nitril engångshandskar 2 par (blåa), blodstopp kompresser olika storlekar, gasbinda, textilplåster, sårtvättservetter, handsprit, våtservetter återfuktande, toapapper. Men jag brukar anpassa innehållet beroende på tillfälle. :)

Bikepacking
Koefficienten har i praktiken mycket större betydelse än frontarean. Ett rör med circulärt tvärsnitt har 10 gånger högre Cd än ett rör med droppformat tvärsnitt.
Självklart! Men eftersom den är svår att ta reda på får man kika på det man kan veta något om. Jag skrev mycket medvetet ”en av de största” - inte den största :)

Jämför vi olika väskor är de ju generellt väldigt runda (packade micro panniers, front roll, feed bags, gaffelväskor).

Jag säger inte att foto-idéen är ett bra mått. Jag tycker det är det bästa måttet man kan lösa själv på fem minuter :)

Edit:
Jag ligger på en lite för kall strand pga familj och har för mycket tid att skriva här.

Bikepacking
Cd-koefficienten minskar betydligt om sidorna är släta och hålrum fylls ut. Två stora hålrum är stora triangeln (som kan fyllas ut med ramväskor och flaskor) och volymen bakom cyklisten (kan fyllas ut med en liten ryggsäck, stor sadelväska eller en väska på en pakethållare).

Bikepacking
Provpackat lite för min tur mellan GBG - Oskarshamn som påbörjas på söndag. Inväntar en mer pålitlig prognos innan jag vet exakt vad jag ska packa med. Köpte specialized/fjällräven setup under kampanj (typ halva priset?). Fick plats med tältet under racket. Dock ganska tight med plats mellan tält och däck som det ser ut nu ?

Bilagor

• PXL_20240609_185933920.jpg
    PXL_20240609_185933920.jpg
    711.6 KB · Besök: 171
  • PXL_20240609_185941459.jpg
    PXL_20240609_185941459.jpg
    780.7 KB · Besök: 163
  • PXL_20240609_185948975.jpg
    PXL_20240609_185948975.jpg
    748.9 KB · Besök: 155
  • PXL_20240609_190007907.jpg
    PXL_20240609_190007907.jpg
    471.9 KB · Besök: 167
Bikepacking
Provpackat lite för min tur mellan GBG - Oskarshamn som påbörjas på söndag. Inväntar en mer pålitlig prognos innan jag vet exakt vad jag ska packa med. Köpte specialized/fjällräven setup under kampanj (typ halva priset?). Fick plats med tältet under racket. Dock ganska tight med plats mellan tält och däck som det ser ut nu ?
Riktigt snyggt!

Bikepacking
Hur stabilt sitter allt vid styret? Tråkigt om tältet skulle åka ner på däcket vid gupp eller liknande. Jag hade funderat på att packa annorlunda med den marginalen.

Bikepacking
Snyggt. Har du löst placeringen på framlampan på något smidigt sätt? Hade tänkt en liknade setup till två race förra året men fick överge den tanken pga att jag inte fick till belysningen framåt.

Bikepacking
Om vi ska försöka vara lite konstruktiva så skulle jag föreslå spännremmar som inte är elastiska, också kanske göra en egen "harness" av typ en sån tunn skärbräda

IMG_1176.png
Lite som dom färdiga man kan köpa:

IMG_1178.jpeg
Fördelar man trycket lite med så man slipper sitta med krokiga tältpinnar

Bikepacking
Hur stabilt sitter allt vid styret? Tråkigt om tältet skulle åka ner på däcket vid gupp eller liknande. Jag hade funderat på att packa annorlunda med den marginalen.
Tycker det sitter ganska bra. Men svårt att säga hur gupp och annat kommer påverkar. Men funderar på att dra en spännrem på längden av tältet också. Ska tilläggas att det endast är duken som sitter fast där. Tältpinnarna ligger i ramväskan.
Jag har en Ravemen framlampa som fäst med hjälp av garmin-fäste. Har använt racket och framväskan på min pendlar under vinter/vår. Då satte jag fästet under racket så den stack fram under väskan. Nu sitter tältet där men ska testa om det går att fästa lampan ändå Fästet sitter på racket mellan väskan och tältet. Det går att fästa den där men frågan är om ljuset hittar ut med denna setup. Ska testa ikväll! Dock tror jag inte någon lampa behövs men man vet ju aldrig. I värsta fall kan jag lägga den i nätstrumpan på framväskan..
Om vi ska försöka vara lite konstruktiva så skulle jag föreslå spännremmar som inte är elastiska, också kanske göra en egen "harness" av typ en sån tunn skärbräda
Bra idé! Ska kika på denna lösning. Tältpinnarna ligger dock i ramväskan för tillfället men fördel hade varit att få bort dem där ifrån

Bikepacking
Cyklade Gottröra–Björklinge–Fagerön–Vätö–Gottröra i helgen med en god vän.

Upplevelsemässigt
~7,5 mil per dag är för mycket cykling för oss. Gillar häng, snack och camp life – att laga mat, läsa, fixa med tält, bada, dricka whiskey etc. Pga sena starter, långa luncher och motvind stora delar av resan blev det sen ankomst till underresearchade och undermåliga lägerplatser 2 av 3 nätter där vi helt enkelt inte orkade annat än nöja oss.

Vissa älskar att cykla långt men jag vill nog mer åt umgänget – nu tog färden (där det är svårt att snacka eller umgås – vandring är en annan grej där man har tid att snacka, stanna och titta på en fågel etc på ett annat sätt) mentalt upp stora delar av dagen, även om aktiva tiden i sadeln inte var så lång. Ska sikta mot 5 mil per dag istället, göra lite bättre research på läger och försöka stanna kvar en extra natt på nåt ställe. Det kommer bli fantastiskt, och det kommer kallas zenpacking!

Avslutet på Vätö var iaf fint, tyvärr valde vädret att gå från "Mallis" till "april, april" under resan, så bad blev vi utan. De sista 6 milen hem i upplevelsemässigt konstant motvind avnjöts i tystnad.

Utrustningsmässigt
Jävligt nöjd med setupen på cykeln, nu är det inte långt kvar tills det inte är långt kvar :geek: Väldigt skönt med en rejäl ramväska som rymmer allt man behöver komma åt snabbt. Tailfin-gaffelväskorna tar 10 liter och det var inte dumt. Ska titta på en lite större drybag till Jack the bike rack-plattformen (men tillräckligt liten för att rymmas under GPS:en) och funderar på att skruva fast versacages på Aeropackens ben för att få lite extra utrymme i starten, då kan dunjacka och nån annan lyxprodukt få plats – och de lär hamna i vindskugga från mina ben.

Bodde i bivy bag, eller strypsäck – så kallad efter att jag fylledäckat i en under regn, dragit igen den helt och vaknat av att jag var nära kvävning. ~500 gram och helt dugligt, men 600 gram till för X-Mid är komforten värd, så det blir det nästa gång.

Skärmavbild 2024-06-10 kl. 15.42.02.png

Secan 58T. 26 kilo vägde cykeln inkl packning och dryck, gissar kring 10 kilo naken. Whiskey vid vevlagret – det är sen gammalt.

IMG_2438.jpeg

Björklinge. Här hanns det faktiskt badas!

IMG_2453.jpeg

Fagerön. Efter försök till hike-a-bike genom skog, träsk och tätare skog på väg mot havet gav vi upp och hamnade på en bildskön men sjöfjärran åker. Got mygg? Jajamen!

IMG_2462.jpeg

Vätö. Stora människoskapta landytor pga restprodukter från stenhuggeri.

Edit: För protokollet – cyklar på René Herse Switchback Hill Extralight (650B x 48 mm). Inga punkor trots partier där vi studsade fram på riktigt bedrövlig och synbart vass grov bergkross (eller vad det kallas, har inte fördjupat mig närmare), typ 50–100mm.

Senast ändrad:
Bikepacking
RR Bie Sörsjön
Härlig bikepackingtur från Bie till Sörsjön i Kolmården för far och son. Jag gjorde turen i Ride with gps och lyckades hitta riktigt fina skogsvägar. Vi övernattade i campingstuga vid Sörsjön vilket var bekvämt efter 8 mils grusåkning. Brorsan mötte upp efter Simonstorp och han hade fixat bastu, pilsner och grillning. Nästa morgon blev det en annan rutt genom skogarna och det var skönt att det blev lite plattare landskap efter att vi passerat Vingåker. Enda problemet var mygginvasionen när sonen skulle byta slang efter en punka långt ute i obygderna söder om Rejmyre. Hemfärden blev drygt 12 mil och det smakade underbart med lasagne efter hemkomsten till Bie.

Bilagor

• Screenshot_20240608-195534.jpg
    Screenshot_20240608-195534.jpg
    162.2 KB · Besök: 100
  • IMG_20240608_123803.jpg
    IMG_20240608_123803.jpg
    962.2 KB · Besök: 93
  • 20240608_165158.jpg
    20240608_165158.jpg
    1.5 MB · Besök: 96
  • 20240608_172319.jpg
    20240608_172319.jpg
    1 MB · Besök: 101
  • IMG_20240608_110111.jpg
    IMG_20240608_110111.jpg
    1.3 MB · Besök: 104
  • IMG_20240607_112745.jpg
    IMG_20240607_112745.jpg
    815.5 KB · Besök: 107
  • 20240607_152644.jpg
    20240607_152644.jpg
    1.1 MB · Besök: 99
  • 20240607_181803.jpg
    20240607_181803.jpg
    1.3 MB · Besök: 74
  • 20240608_160744.jpg
    20240608_160744.jpg
    863.6 KB · Besök: 84
  • 20240608_180755.jpg
    20240608_180755.jpg
    465.9 KB · Besök: 73
  • 20240607_135831.jpg
    20240607_135831.jpg
    1.6 MB · Besök: 80
  • 20240607_085807.jpg
    20240607_085807.jpg
    1.6 MB · Besök: 86
  • IMG-20240607-WA0012.jpeg
    IMG-20240607-WA0012.jpeg
    391.4 KB · Besök: 74
Bikepacking
Cyklade Gottröra–Björklinge–Fagerön–Vätö–Gottröra i helgen med en god vän.

Upplevelsemässigt
~7,5 mil per dag är för mycket cykling för oss. Gillar häng, snack och camp life – att laga mat, läsa, fixa med tält, bada, dricka whiskey etc. Pga sena starter, långa luncher och motvind stora delar av resan blev det sen ankomst till underresearchade och undermåliga lägerplatser 2 av 3 nätter där vi helt enkelt inte orkade annat än nöja oss.

Vissa älskar att cykla långt men jag vill nog mer åt umgänget – nu tog färden (där det är svårt att snacka eller umgås – vandring är en annan grej där man har tid att snacka, stanna och titta på en fågel etc på ett annat sätt) mentalt upp stora delar av dagen, även om aktiva tiden i sadeln inte var så lång. Ska sikta mot 5 mil per dag istället, göra lite bättre research på läger och försöka stanna kvar en extra natt på nåt ställe. Det kommer bli fantastiskt, och det kommer kallas zenpacking!

Avslutet på Vätö var iaf fint, tyvärr valde vädret att gå från "Mallis" till "april, april" under resan, så bad blev vi utan. De sista 6 milen hem i upplevelsemässigt konstant motvind avnjöts i tystnad.

Utrustningsmässigt
Jävligt nöjd med setupen på cykeln, nu är det inte långt kvar tills det inte är långt kvar :geek: Väldigt skönt med en rejäl ramväska som rymmer allt man behöver komma åt snabbt. Tailfin-gaffelväskorna tar 10 liter och det var inte dumt. Ska titta på en lite större drybag till Jack the bike rack-plattformen (men tillräckligt liten för att rymmas under GPS:en) och funderar på att skruva fast versacages på Aeropackens ben för att få lite extra utrymme i starten, då kan dunjacka och nån annan lyxprodukt få plats – och de lär hamna i vindskugga från mina ben.

Bodde i bivy bag, eller strypsäck – så kallad efter att jag fylledäckat i en under regn, dragit igen den helt och vaknat av att jag var nära kvävning. ~500 gram och helt dugligt, men 600 gram till för X-Mid är komforten värd, så det blir det nästa gång.

Secan 58T. 26 kilo vägde cykeln inkl packning och dryck, gissar kring 10 kilo naken. Whiskey vid vevlagret – det är sen gammalt.

Björklinge. Här hanns det faktiskt badas!

Fagerön. Efter försök till hike-a-bike genom skog, träsk och tätare skog på väg mot havet gav vi upp och hamnade på en bildskön men sjöfjärran åker. Got mygg? Jajamen!

Vätö. Stora människoskapta landytor pga restprodukter från stenhuggeri.

Edit: För protokollet – cyklar på René Herse Switchback Hill Extralight (650B x 48 mm). Inga punkor trots partier där vi studsade fram på riktigt bedrövlig och synbart vass grov bergkross (eller vad det kallas, har inte fördjupat mig närmare), typ 50–100mm.

Vad är det för tält som kamraten använde? Ser helt perfekt ut för mig.

Bikepacking
Vad är det för tält som kamraten använde? Ser helt perfekt ut för mig.
En tältvän blev glad för frågan...

MEN SÅ ROLIGT!

Yttertältet är en kinakopia på ett Trailstar från Mountain Laurel Designs. Märket heter Flame’s Creed och finns på Aliexpress. Innertältet är från 3F UL och hör egentligen till deras Lanshan 1.

Kan tillägga att han lånade tältstänger, så det (eller vandringsstavar) torde krävas och tas med i kalkylen.

Bikepacking
En tältvän blev glad för frågan...

MEN SÅ ROLIGT!

Yttertältet är en kinakopia på ett Trailstar från Mountain Laurel Designs. Märket heter Flame’s Creed och finns på Aliexpress. Innertältet är från 3F UL och hör egentligen till deras Lanshan 1.

Kan tillägga att han lånade tältstänger, så det (eller vandringsstavar) torde krävas och tas med i kalkylen.

Cheers, ska spana in.

Bikepacking
Cheers, ska spana in.

Kan tillägga att ett riktigt MLD Trailstar är nära på odödligt (bland annat sjukt populära i Skottland) och inte så mycket dyrare än en kopia. Kopiorna är inte alls är lika välsydda och har sämre materialkvalitet.

Den enda fördelen med kopian är att de fortfarande tillverkar i silnylon, vilket MLD övergett för silpoly och dcf. Detta trots att vissa gärna skulle vilja ha trailstar i silnylon eftersom lite stretch ger ökad flexibilitet med den designen.

Bikepacking
Tycker det sitter ganska bra. Men svårt att säga hur gupp och annat kommer påverkar. Men funderar på att dra en spännrem på längden av tältet också. Ska tilläggas att det endast är duken som sitter fast där. Tältpinnarna ligger i ramväskan.

Jag har en Ravemen framlampa som fäst med hjälp av garmin-fäste. Har använt racket och framväskan på min pendlar under vinter/vår. Då satte jag fästet under racket så den stack fram under väskan. Nu sitter tältet där men ska testa om det går att fästa lampan ändå Fästet sitter på racket mellan väskan och tältet. Det går att fästa den där men frågan är om ljuset hittar ut med denna setup. Ska testa ikväll! Dock tror jag inte någon lampa behövs men man vet ju aldrig. I värsta fall kan jag lägga den i nätstrumpan på framväskan..

Bra idé! Ska kika på denna lösning. Tältpinnarna ligger dock i ramväskan för tillfället men fördel hade varit att få bort dem där ifrån
Du skriver att du använt rack och väska under vinter/vår, dvs hunnit cykla en del med det. Hur mycket last har du haft på det då? Jag köpte racket och den större roll top väskan och efter nogrann montering med momentnyckel (5nm) och det där fippliga snöret (som jag först hade tänkt skippa) så dippade ändå hela racket markant framåt efter två dagars cykling. Visst en del gravel och stök men ändå huvudsakligen slätt underlag. Glömde väga väskan men var inte uppe i 5kg som är den rekommenderade maxvikten. Borde hamnat på ca 3-4 baserat på vad jag hade i den.

Tillbaka
Topp