Cyklade
Gottröra–Björklinge–Fagerön–Vätö–Gottröra i helgen med en god vän.
Upplevelsemässigt
~7,5 mil per dag är för mycket cykling för oss. Gillar häng, snack och camp life – att laga mat, läsa, fixa med tält, bada, dricka whiskey etc. Pga sena starter, långa luncher och motvind stora delar av resan blev det sen ankomst till underresearchade och undermåliga lägerplatser 2 av 3 nätter där vi helt enkelt inte orkade annat än nöja oss.
Vissa
älskar att cykla långt men jag vill nog mer åt umgänget – nu tog färden (där det är svårt att snacka eller umgås – vandring är en annan grej där man har tid att snacka, stanna och titta på en fågel etc på ett annat sätt) mentalt upp stora delar av dagen, även om aktiva tiden i sadeln inte var så lång. Ska sikta mot 5 mil per dag istället, göra lite bättre research på läger och försöka stanna kvar en extra natt på nåt ställe. Det kommer bli fantastiskt, och det kommer kallas zenpacking!
Avslutet på Vätö var iaf fint, tyvärr valde vädret att gå från "Mallis" till "april, april" under resan, så bad blev vi utan. De sista 6 milen hem i upplevelsemässigt konstant motvind avnjöts i tystnad.
Utrustningsmässigt
Jävligt nöjd med setupen på cykeln, nu är det inte långt kvar tills det inte är långt kvar

Väldigt skönt med en rejäl ramväska som rymmer allt man behöver komma åt snabbt. Tailfin-gaffelväskorna tar 10 liter och det var inte dumt. Ska titta på en lite större drybag till Jack the bike rack-plattformen (men tillräckligt liten för att rymmas under GPS:en) och funderar på att skruva fast versacages på Aeropackens ben för att få lite extra utrymme i starten, då kan dunjacka och nån annan lyxprodukt få plats – och de lär hamna i vindskugga från mina ben.
Bodde i bivy bag, eller strypsäck – så kallad efter att jag fylledäckat i en under regn, dragit igen den helt och vaknat av att jag var nära kvävning. ~500 gram och helt dugligt, men 600 gram till för X-Mid är komforten värd, så det blir det nästa gång.
Secan 58T. 26 kilo vägde cykeln inkl packning och dryck, gissar kring 10 kilo naken. Whiskey vid vevlagret – det är sen gammalt.
Björklinge. Här hanns det faktiskt badas!
Fagerön. Efter försök till hike-a-bike genom skog, träsk och tätare skog på väg mot havet gav vi upp och hamnade på en bildskön men sjöfjärran åker. Got mygg? Jajamen!
Vätö. Stora människoskapta landytor pga restprodukter från stenhuggeri.
Edit: För protokollet – cyklar på René Herse Switchback Hill Extralight (650B x 48 mm). Inga punkor trots partier där vi studsade fram på riktigt bedrövlig och synbart vass grov bergkross (eller vad det kallas, har inte fördjupat mig närmare), typ 50–100mm.