dogday
Aktiv medlem
Bikepacking
En snabbare häst? Känns som innovationsbördan ligger på tillverkaren ?Vilka features vill du ha?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En snabbare häst? Känns som innovationsbördan ligger på tillverkaren ?Vilka features vill du ha?
Håller det ihop?Silkonade pumppåsen i eftermiddags.
Snabbsvar: nej, och skiten har läckt sedan inköp, som jag upptäckte när jag lånade en likadan av polaren och fyllde liggunderlaget på knappt hälften av pumpningarna..?Håller det ihop?
Det är så där det börjar. Sen rätt vad det är så anmäler man sig till sitt första TCR och undrar vad som hände, vad man håller på med och varför. Men det blir nog bra. ?Precis tillbaka från min första bikepackingtur GBG-Båstad.
Köpte tre väskor från XXL’s ”White” för att inte lägga allt för mycket innan jag vet om jag gillart. Tror alla tre gick på en dryg femhundring på rea men de funkade faktiskt utan klagomål och jag fick plats med allt så jag slapp ryggsäck.
Tältet Cloud Up 1 från Naturehike var också toppen, dock inte hårdtestat i regn. Men det tog liten plats och var hyfsat billigt.
Det blir definitivt fler såna här resor!
Visa bilaga 714993
Får börja med att googla TCR, sen går det säkert utför ?Det är så där det börjar. Sen rätt vad det är så anmäler man sig till sitt första TCR och undrar vad som hände, vad man håller på med och varför. Men det blir nog bra. ?
Finns i en tråd nära dig.Får börja med att googla TCR, sen går det säkert utför ?
Såhär bikepackade jag Gbg-Båstad. ?Precis tillbaka från min första bikepackingtur GBG-Båstad.
Köpte tre väskor från XXL’s ”White” för att inte lägga allt för mycket innan jag vet om jag gillart. Tror alla tre gick på en dryg femhundring på rea men de funkade faktiskt utan klagomål och jag fick plats med allt så jag slapp ryggsäck.
Tältet Cloud Up 1 från Naturehike var också toppen, dock inte hårdtestat i regn. Men det tog liten plats och var hyfsat billigt.
Det blir definitivt fler såna här resor!
Visa bilaga 714993
pite-rönnskär, rödkallen och kemi fyr nästa?Lite bitter för att ha varit sjuk sista semesterveckan skippade jag en inbjudan som lekfarbror på Leos lekland, och packade cykeln för en övernattning (eller två). Cyklade ut till Bjuröklubb. Trevliga vägar, motvind (kom ändå ikapp och förbi en elcykel)
Kom fram ganska sent (socialt stopp på vägen som blev pizzastopp). Scoutade efter en tältplats på stora stranden (som var folktom). Inget ställe att slå upp tältet. Cyklade till nästa. Där var det fullt med folk (mest husbilar men också en husvagn och ett tält). Slog upp tältet, åt lite bullar och drack Troca. Väntade till efter 22 innan jag gick ned i vattnet och tvättade av mig. Varmt och skönt! Tillbaka i tältet hörde jag efter ett tag ett konstigt pipande. Inte från det håll husbilarna stod. Gick ut och upptäckte några som beundrade och fotograferade månen. Snubben (till vänster) med stativ och rejäl glugg stod för pipen. :)
Visa bilaga 715023
Mitt läger:
Visa bilaga 715024
Imorn blir det att utforska Bjuröklubb lite närmare. Fem bullar kvar, två koppar kaffe, makrill och ett nudelkok har jag kvar att äta. Och lite jordnötter. Blir bra!
Inte denna tur. :) "Party" ikväll och jobb på måndag.pite-rönnskär, rödkallen och kemi fyr nästa?
pite-rönnskär, rödkallen och kemi fyr nästa?
sista pitebor behöver är mer lokalpatriotism.Kan behöva lite mer lokalpatriotism, så he e bara och bege sig ut ;)
Tänkte mer på området som kallas Norrbotten i stort. Finns så mycket vacker natur och riktiga smultronställen att upptäcka.sista pitebor behöver är mer lokalpatriotism.
Enda människorna jag vet som presenterar sig med namn OCH stad när dom pratar i telefon.
"Hej, det är Jörgen Eriksson från Piiteeee!"![]()
Kanske är för att undvika genetiska särdrag? :)sista pitebor behöver är mer lokalpatriotism.
Enda människorna jag vet som presenterar sig med namn OCH stad när dom pratar i telefon.
"Hej, det är Jörgen Eriksson från Piiteeee!"![]()
Här kan man följa loppet: https://aroundnorway-2024-classic.legendstracking.com/"Around Norway" startar i dag. (Bikepacking-evenemang i några av de mest natursköna regionerna i Norge.) https://www.adventurebikeracing.com/aroundnorway/
Ja det är ett vedkök liknande det som Jormvngandr postade, finns många olika variater som är nästan likadana.Tack. Var lite snabb att posta - missade att det fanns fler sidor i tråden och att kök redan diskuterats.
Jag misstänker också att de finns risk för sot. Det var därför jag ser det som ett komplement när jag paddlar och vikt och volym inte är lika viktigt.
Man kan ju köra med bränsletabletter också. Väger ingenting men är lite långsamt, men ska man mest värma vatten till frystorkat och liknande funkar det bra tycker jag. ”Köket” väger ju under hektot och kostar inget. Sotar litegrann men inte alls som om man eldar med ved.Vedkök. Finns många i olika storlekar, kolla Röda Stjärnan tex. Man allt blir ju svart och sotigt, gaskök är bättre.
Angående Komoot så är det sista dagen imorgon för sommarens rabaterade pris på World Pack.Det är Komoot jag använder, tycker det funkar riktigt bra
Du kan vika lite titanplåt och lägga metatabletten på. Väger under grammet. Jag kan skicka en bild när jag är hemma igen. Men meta känns viktigt om du vill vinna i lättast packning, men dåligt på alla andra sätt. Med det sagt så åker en med i packningen ibland ändå."Köket” väger ju under hektot
Ja det är ett vedkök liknande det som Jormvngandr postade, finns många olika variater som är nästan likadana.
Det blir mer sot jämfört med gasolkök, eller dubbelväggade "wood gas stoves" som delvis bränner gengas, men inte värre än att det går att gnugga av i gräset när det och kokkärlet svalnat.
Fördelen är att det packar ihop till väldigt liten volym och att man slipper släpa på bränsle.
Ja snabbt är det inte, vintertid kan jag tänka mig att det är för dåligt. Men sommartid tycker jag det funkar helt ok att få vatten varmt till gröt eller frystorkat på typ 10 minuter. Jag brukar dock elda två tabletter samtidigt.Du kan vika lite titanplåt och lägga metatabletten på. Väger under grammet. Jag kan skicka en bild när jag är hemma igen. Men meta känns viktigt om du vill vinna i lättast packning, men dåligt på alla andra sätt. Med det sagt så åker en med i packningen ibland ändå.
Har kemin blivit bättre i sådana tabletter på senare år? "Röken" från de metatabletter jag använde till ångmaskinen som liten grabb skulle jag inte vilja ha i närheten av mat.Ja snabbt är det inte, vintertid kan jag tänka mig att det är för dåligt. Men sommartid tycker jag det funkar helt ok att få vatten varmt till gröt eller frystorkat på typ 10 minuter. Jag brukar dock elda två tabletter samtidigt.
De två olika sorter jag provat brinner utan någon påtaglig lukt som märks utomhus i alla fall och mängden sot på kastrullen tycker jag är rätt måttlig. Har svårt att tro att det är någon hälsofara på det sätt man använder dem, men jag slickar ju inte direkt kastrullens utsida ren om vi säger så.Har kemin blivit bättre i sådana tabletter på senare år? "Röken" från de metatabletter jag använde till ångmaskinen som liten grabb skulle jag inte vilja ha i närheten av mat.
Nidingen och Måseskär föreslår jag.pite-rönnskär, rödkallen och kemi fyr nästa?
Trevligt! Jag har en liten rutt till björklubb sparad i "att cykla" lådan. Får se när man tar sig an den.Lite bitter för att ha varit sjuk sista semesterveckan skippade jag en inbjudan som lekfarbror på Leos lekland, och packade cykeln för en övernattning (eller två). Cyklade ut till Bjuröklubb. Trevliga vägar, motvind (kom ändå ikapp och förbi en elcykel)
Kom fram ganska sent (socialt stopp på vägen som blev pizzastopp). Scoutade efter en tältplats på stora stranden (som var folktom). Inget ställe att slå upp tältet. Cyklade till nästa. Där var det fullt med folk (mest husbilar men också en husvagn och ett tält). Slog upp tältet, åt lite bullar och drack Troca. Väntade till efter 22 innan jag gick ned i vattnet och tvättade av mig. Varmt och skönt! Tillbaka i tältet hörde jag efter ett tag ett konstigt pipande. Inte från det håll husbilarna stod. Gick ut och upptäckte några som beundrade och fotograferade månen. Snubben (till vänster) med stativ och rejäl glugg stod för pipen. :)
Visa bilaga 715023
Mitt läger:
Visa bilaga 715024
Imorn blir det att utforska Bjuröklubb lite närmare. Fem bullar kvar, två koppar kaffe, makrill och ett nudelkok har jag kvar att äta. Och lite jordnötter. Blir bra!
Bra idé. Nästan ett måste om man bor i krokarna. Tror den turen är bra under lång tid. Men, att vaska av sig i havet utan att frysa p*ngen av sig är nog inte vanligt alla årstider. :)Trevligt! Jag har en liten rutt till björklubb sparad i "att cykla" lådan. Får se när man tar sig an den.
Har semester nu och ett par veckor framåt. Kanske kan länka ihop den med ett par andra stoppBra idé. Nästan ett måste om man bor i krokarna. Tror den turen är bra under lång tid. Men, att vaska av sig i havet utan att frysa p*ngen av sig är nog inte vanligt alla årstider. :)
Det är en bra avstickare om du passerar förbi. Varifrån kommer du? Sträckan Skellefteå-Umeå är kanske inte bäst på cykel. Det finns luckor, så att säga.Har semester nu och ett par veckor framåt. Kanske kan länka ihop den med ett par andra stopp
Bor ju i Umeå och har cyklat till Piteå ett par gånger, körde en sväng över Robertsfors - Vindeln och tillbaka nu i sommar så har hyfsad koll på, men ja, E4 ställer till det.Det är en bra avstickare om du passerar förbi. Varifrån kommer du? Sträckan Skellefteå-Umeå är kanske inte bäst på cykel. Det finns luckor, så att säga.
Kunde man knyta ihop en sträcka mellan E4an och kusten hade det varit bra. Inlandet funkar ju såklart. Men är kanske inte så spännande? Inre vägen mellan Umeå och Skellefteå (över Botsmark) har jag då aldrig tänkt cykla. Zickzacka lite över Bullmark, Överklinten och Lövånger går kanske?Bor ju i Umeå och har cyklat till Piteå ett par gånger, körde en sväng över Robertsfors - Vindeln och tillbaka nu i sommar så har hyfsad koll på, men ja, E4 ställer till det.
Bor ju i Umeå och har cyklat till Piteå ett par gånger, körde en sväng över Robertsfors - Vindeln och tillbaka nu i sommar så har hyfsad koll på, men ja, E4 ställer till det.
Min nya favorit för att planera turer är https://bikerouter.de/Då kanske det kan vara bra att påminna om denna?
ArcGIS Web Application
esrisverige.maps.arcgis.com
Använder den när jag planerar mina dagsturer och hitills så har den fungerat över förväntan.