Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
1: vill slå ett slag för Gotland nu så här ”off season” (japp många caféer och liknande utanför Visby har stängt redan).
2: hur gör ni som cyklar många dagar i rad med cykelkläderna? Har ni med en ny uppsättning varje dag eller lyckas ni torka byxorna? Hur i så fall? Att dra på sig gårdagens fortfarande blöta bibs är som att be om skav och hudirritation. Jag var tvungen att göra så idag eftersom jag helt enkelt glömde ett par brallor till.
3: Finns det ”cykelkalsonger” av hyfsad kvalitet som någon kan rekommendera? Jag har några olika par som är rätt kassa, men idéen med korta kalsonger med lite stoppning och ha flera olika med sig och sen ett par tights över som man inte behöver byta är rätt smart tycker jag.
2. Jag har med mig dubbla bibs. Blir de ena blöta byter jag till de andra och tvättar/torkar de första. I verkligheten har jag aldrig hamnat i sådant oväder att man blir blöt mer än en dag eller så (mitt utejobb säger att de perioder det faktiskt regnar på riktigt i flera dagar är sällsynta) och det kan man leva med. Det är ju verkligen riktigt oskönt att ta på sig blöta kläder direkt på morgonen, och kan vara ett litet helvete innan man hunnit cykla upp värmen, men sen reder det sig upplever jag. Regnar det däremot flera dagar i rad blir det misär hur man än gör, förutom då kanske om man sänker till Z1 och lever i regnkläder..

Att få bibs torra i regnväder är svårt - speciellt om man saknar tarp eller bra tält. Jag brukar alltid ha det ena eller det andra, och då hänger jag alltid upp allt blött på tork (har en tunn lina med mig). Även om grejerna inte är blöta vädrar jag - bibsen vrängda ut och in. När det regnar är luften dock så fuktbemängd att man inte kan räkna med att saker blir torra på riktigt trots det.

Knepet att lägga bibsen på en handduk som man rullar ihop och sen trampar på brukar fungera bra för att ge bibsen ett så bra utgångsläge som möjligt inför att de hängs upp. Dvs tvätt, urvridning, handduksknepet, sen hängtork. Fukten som är kvar i sådana byxor på morgonen är helt okej (om än kall) att leva med. Fungerar dock inte om man inte har rent vatten - tvätt med smutsigt vatten är nog sämre för huden än att bara låta dem vara svettiga. Handduken jag har med är en sån där tunn grej som är värdelös att torka kroppen med, men den torkar åtminstone fort och duger till ovanstående.

Ungefär här krockar mina två världar bikepacking och vanlig vandring. Vid vandring (i skogslandskap) tänder man en brasa under tarpen och hänger upp sina blöta kläder, sen är man varm och torr. De kläder jag vandrar i pallar det utan bekymmer, medan de kläder och övriga grejer jag har när jag cyklar gör det inte. Hade man cyklat lugnt och långsamt på stigar hade man kunnat ha kläder som var funkis på riktigt, men runt 30 km/h på cykel går sådana bort fullständigt. Som vandrare känner jag mig ofta som en pansarvagn som tål att släpas genom skogen, men som cyklist känner man sig som en skör porslinsfigur som får tassa runt på väl hårdgjorda underlag och akta så man inte smutsar ner sig.?

Bikepacking
1: vill slå ett slag för Gotland nu så här ”off season” (japp många caféer och liknande utanför Visby har stängt redan).
2: hur gör ni som cyklar många dagar i rad med cykelkläderna? Har ni med en ny uppsättning varje dag eller lyckas ni torka byxorna? Hur i så fall? Att dra på sig gårdagens fortfarande blöta bibs är som att be om skav och hudirritation. Jag var tvungen att göra så idag eftersom jag helt enkelt glömde ett par brallor till.
3: Finns det ”cykelkalsonger” av hyfsad kvalitet som någon kan rekommendera? Jag har några olika par som är rätt kassa, men idéen med korta kalsonger med lite stoppning och ha flera olika med sig och sen ett par tights över som man inte behöver byta är rätt smart tycker jag.
2: På längre turer 3-4+ dagar tycker jag det är bra med 2 par bibs. Generellt tycker jag det är bra att packa en extra liten tarp om man riskerar mycket regn på en tur. Fyller nästan inget och man slipper torka kläder i tältet. Speciellt då regnkläder kan vara svåra att torka fort utan lite drag. Det tar lite plats men kan även användas till att skydda/torka cykeln vid regn om natten

3: Det har jag inte upplevt. Däremot kan man ju vänja sig till att cykla utan bibs om man har en bra sadel. I sådant tillfälle är det bra med kallingar i merino tycker jag. Dom torkar fort och det blir inte lika svettigt och jobbigt.

Bikepacking
Ett par bibs, två par kortkallingar i merino är standard för mig och jag har inte känt behovet av två par bibs men har inte gjort mer än en vecka-ish på cykel. Jag brukar dock köra samma princip som när jag vandrar och tänker blötombyte och torrombyte och har en rätt strikt uppdelning. Kläder jag har under aktivitet torkar jag så gott det går men torrombytet ska alltid hållas så torrt som möjligt så att det alltid finns något torrt att ta på sig efter en dags vandring i spöregn eller på cykeln. Visst, det är inte alla gånger jätteskönt att dra på sig ett par fuktiga och kalla bibs på morgonen men jag tycker det snabbt går över. Jag har inga problem hudmässigt heller. Sen är jag numera lite klen också, så skulle det vara ihållande regn under flera dagar så hade jag tagit in under tak någonstans. Värre med vandring. Jag gick för några år sedan en tvåveckors vandring i Sarek i september då det regnade nästan hela tiden utom precis i början med temperaturer på 5-10°, helt omöjligt att få något torrt så då var det väldigt viktigt att behålla "torrombytet" så torrt som möjligt.

Bikepacking
2. Jag har med mig dubbla bibs. Blir de ena blöta byter jag till de andra och tvättar/torkar de första. I verkligheten har jag aldrig hamnat i sådant oväder att man blir blöt mer än en dag eller så (mitt utejobb säger att de perioder det faktiskt regnar på riktigt i flera dagar är sällsynta) och det kan man leva med. Det är ju verkligen riktigt oskönt att ta på sig blöta kläder direkt på morgonen, och kan vara ett litet helvete innan man hunnit cykla upp värmen, men sen reder det sig upplever jag. Regnar det däremot flera dagar i rad blir det misär hur man än gör, förutom då kanske om man sänker till Z1 och lever i regnkläder..

Att få bibs torra i regnväder är svårt - speciellt om man saknar tarp eller bra tält. Jag brukar alltid ha det ena eller det andra, och då hänger jag alltid upp allt blött på tork (har en tunn lina med mig). Även om grejerna inte är blöta vädrar jag - bibsen vrängda ut och in. När det regnar är luften dock så fuktbemängd att man inte kan räkna med att saker blir torra på riktigt trots det.

Knepet att lägga bibsen på en handduk som man rullar ihop och sen trampar på brukar fungera bra för att ge bibsen ett så bra utgångsläge som möjligt inför att de hängs upp. Dvs tvätt, urvridning, handduksknepet, sen hängtork. Fukten som är kvar i sådana byxor på morgonen är helt okej (om än kall) att leva med. Fungerar dock inte om man inte har rent vatten - tvätt med smutsigt vatten är nog sämre för huden än att bara låta dem vara svettiga. Handduken jag har med är en sån där tunn grej som är värdelös att torka kroppen med, men den torkar åtminstone fort och duger till ovanstående.

Ungefär här krockar mina två världar bikepacking och vanlig vandring. Vid vandring (i skogslandskap) tänder man en brasa under tarpen och hänger upp sina blöta kläder, sen är man varm och torr. De kläder jag vandrar i pallar det utan bekymmer, medan de kläder och övriga grejer jag har när jag cyklar gör det inte. Hade man cyklat lugnt och långsamt på stigar hade man kunnat ha kläder som var funkis på riktigt, men runt 30 km/h på cykel går sådana bort fullständigt. Som vandrare känner jag mig ofta som en pansarvagn som tål att släpas genom skogen, men som cyklist känner man sig som en skör porslinsfigur som får tassa runt på väl hårdgjorda underlag och akta så man inte smutsar ner sig.?
Delar nästan helt dessa erfarenheter. Stor skillnad när jag vandrar jämfört med bikepackar.
När det kommer till underklader så är det viktigaste att de inte håller inne fukt, så absolut inte bomull. Både ull och hampa ska vara bra men personligen fördrar jag helsyntet som mikrofiber.
Cykeltröja brukar jag bara ha en då det inte gör så mycket om den inte hunnit torka under natten.

Bikepacking
Nu har jag inte cyklat länge i dåligt väder men kör två bibs, tvättar ett på kvällen, torkar 90% torrt under natten, torkar det sista ovanpå sadel-väskan dagen därpå. Brukar torka fort av fartvinden om det inte regnar. Men cyklar på asfalt och har oftast bott inne eller på camping senaste åren (blir gärna så i Europa)

Edit: tror det är olika byxor med. Vissa är som svampar, andra håller inte lika mycket vatten.

Bikepacking
Turen jag intervjua varit ute på cyklades uteslutande i jeansshorts (som en intern hommage till tjejen). Fungerade oförskämt bra; bibsen jag hade med mig för säkerhets skull blev kvar i packningen hela veckan. (Här gör shortsen dock jobbet med att hjälpa till med återhämtning och inget annat.)

Jag körde med ett par bambu-kallingar under. Merino torde vara ännu skönare, visst frågetecken dock för hållbarheten kanske?

Redigerad: jag tycker finfint om min sadel. ?

Bilagor

• PXL_20240814_175740406.jpg
    PXL_20240814_175740406.jpg
    693.8 KB · Besök: 90
Bikepacking
Jag körde med ett par bambu-kallingar under. Merino torde vara ännu skönare, visst frågetecken dock för hållbarheten kanske?
Några andra som skrev om detta också. Jag är frälst av ylle och mina grejer som åker på allra hårdast nötning är strumpor och långkalsonger - saker som håller jättebra imho. Sen provade jag cykla med ett par merinokalsonger UNDER bibsen (enda och sista gången tror jag) och dom dog i "vecket" i ljumsken på en endaste liten 10-milare!?

Råkade vara ett par Raphakalsonger. Reklamerade, men fick till svar att "nää, du kan inte cykla i dem!"? I övrigt bara gott att säga om Rapha på den fronten, men det var lite komiskt.?

Övriga yllekalsonger från mer etablerade kalsongtillverkare har aldrig uppvisat något slitage, men dessa har jag bara kört korta turer upp till 8-10 mil och då under vanliga kläder.

Bikepacking
Några andra som skrev om detta också. Jag är frälst av ylle och mina grejer som åker på allra hårdast nötning är strumpor och långkalsonger - saker som håller jättebra imho. Sen provade jag cykla med ett par merinokalsonger UNDER bibsen (enda och sista gången tror jag) och dom dog i "vecket" i ljumsken på en endaste liten 10-milare!?

Råkade vara ett par Raphakalsonger. Reklamerade, men fick till svar att "nää, du kan inte cykla i dem!"? I övrigt bara gott att säga om Rapha på den fronten, men det var lite komiskt.?

Övriga yllekalsonger från mer etablerade kalsongtillverkare har aldrig uppvisat något slitage, men dessa har jag bara kört korta turer upp till 8-10 mil och då under vanliga kläder.
Jag är lika frälst angående ull och har inte haft några problem med hållbarhet. Kör nästan uteslutande strumpor, kallingar, långkallingar, t-shirt kort- och långärmat i ull till vardag. Har även en del tröjor/sweatshirts i merino men där blir armbågarna slitna på en del. Dock är komforten oslagbar.

Bikepacking
"Endast

"Endast kompatibla med Rapha-bibs"? ? Jeansshortsen kompletterades, skall sägas, med Rapha-tröja i ullblandning vilken rönte ett och annat positivt bemötande på vägar och glass-ställen. ?

Har du måhända tips på merinokallingar med bättre hållbarhet än de där som givetvis (?) inte går att hojar runt i?

Jag körde nu med den famösa tillverkaren Pierre Robert (icke att förväxla med Pierre Cardin. ?). De dubblade dessutom som badbyxor. Fungerade klanderfritt. (Ehuru jag inte skulle önska mina mindre fiender att få dem uppstoppade under näsan i nuläget; de torde bli en utmaning för Cylindan för hemma...)

Bikepacking
"Endast

"Endast kompatibla med Rapha-bibs"? ? Jeansshortsen kompletterades, skall sägas, med Rapha-tröja i ullblandning vilken rönte ett och annat positivt bemötande på vägar och glass-ställen. ?

Har du måhända tips på merinokallingar med bättre hållbarhet än de där som givetvis (?) inte går att hojar runt i?

Jag körde nu med den famösa tillverkaren Pierre Robert (icke att förväxla med Pierre Cardin. ?). De dubblade dessutom som badbyxor. Fungerade klanderfritt. (Ehuru jag inte skulle önska mina mindre fiender att få dem uppstoppade under näsan i nuläget; de torde bli en utmaning för Cylindan för hemma...)
Raphatröjorna i ullblandningen är magiska. Underställströjorna kör jag ofta, både cyklandes och levandes i stort. Dör ALDRIG, på riktigt!?

Gällande kalsonger är jag däremot inte så bevandrad. Långkalsonger från Aclima är lika odödliga (varje-dag-under-grova-arbetbyxor-sittandes-på-knä är inga problem åtminstone 2-4 års vintersäsonger), så nästa gång jag köper kalsonger blir det sådana därifrån tänkte jag. De jag har nu är Icebreaker men de har jag bara på vandring och de jag har har hängt med i några år utan synligt slitage, men jag har märkligt nog närapå alltid bomullskalsonger på mig... Måste se över mina skrupler - gammal vana är båda på gott och ont ibland!

Bikepacking
Jag kan starkt rekommendera bambu kallingar. Använder ej vadderade byxor. Tror att mina favoriter eventuellt kan vara Dressmans premium boxer. Osäker om det verklig n är det då de delar låda med alla andra kallingar :D

Bikepacking
/.../
Ungefär här krockar mina två världar bikepacking och vanlig vandring. Vid vandring (i skogslandskap) tänder man en brasa under tarpen och hänger upp sina blöta kläder, sen är man varm och torr. De kläder jag vandrar i pallar det utan bekymmer, medan de kläder och övriga grejer jag har när jag cyklar gör det inte. /.../
Hur är det, saltar du kläderna något innan du hänger dem på rökning?

Nej, skämt åsido, men varför skulle det inte funka att torka vissa kläder på samma vis? Det låter som om du har tunga kraftiga kläder på dig i skogen till skillnad när du cyklar, och sådana måste ju hålla betydligt mer vatten och ta många gånger längre tid att torka än tunna lätta plagg?

Bikepacking
Hur är det, saltar du kläderna något innan du hänger dem på rökning?

Nej, skämt åsido, men varför skulle det inte funka att torka vissa kläder på samma vis? Det låter som om du har tunga kraftiga kläder på dig i skogen till skillnad när du cyklar, och sådana måste ju hålla betydligt mer vatten och ta många gånger längre tid att torka än tunna lätta plagg?
Ja, medelst svett!?

Helt klart - kläderna i skogen är av helt annat slag. Tätvävd bomull eller ibland tåliga funktionsmaterial ytterst (mer eller mindre flamsäkert kan man väl säga). Saker som tål att sittas på knä med och gå mot grenar, nötas av ryggsäck etc - alternativt "allt i ylle" under yttersta lagret.

På cykel är det skittunna material (vilket är bra ur torkhänseende), och det är något med acceptansen kring att lukta rök konstant när man är i skogen gentemot att lukta rök när man cyklar i "finkläderna"...

Bikepacking
Har haft två par och rimlig tur med vädret. Tvättar när jag har sol, ork och motivation. Fler än två tycker jag känns lite overkill för svensk sommar.

Bikepacking
Jag har en fråga angående tält.

Just nu har ett Naturehike Mongar 2. Det är inte ett dåligt tält men för bikepacking blir det lite för stort och tungt att släpa runt på. Dessutom är det i kortaste laget då jeg är 1.95 lång.

Eftersom jag är lång är urvalet av tält begränsat. Efter mycket letande har jag utsett mig ett Tarptent Dipole DW 1 eller 2 (eller möjligen ett Lightheart Gear Solong 6). Nu är frågan om jag får mest ut av att ta ett 1 eller 2 personers-tält...

Jag sparar ca 300g på 1 persons-tältet om jag tar ett Dipole. Även lite på packstorlek men det är ganska begränsat då stängerna ju är lika långa i bägge tält. Därimot får jag ju många andra möjliga användningsområden och betydligt mycket mer plats om jag tar 2 personers. Till exempel kan jag ta med sonen eller frugan också men det kan ju mitt Mongar i princip redan. Jag har ett familjetält till hela familjen så den funktionen är inte så relevant just nu då små barn inte riktigt funkar i 2x2 tält.

Jag vet att det är väldigt personligt men jag behöver lite input så vill gärna höra era tankar. Det är ingen större prisskillnad på tälten.

Tälten i fråga:

Dipole 1

Dipole 2

Solong 6

Bikepacking
Har samma erfarenhet, men med Rene Herse-däck helt utan punkaskydd! Punktering är ett överskattat problem..?
Nja, nu har jag ibland med mig ett extradäck tejpat i baktriangeln förvisso, men man bör ha med sig en slang även om man kör slanglöst som sista nödlösning om det skiter sig på något vis. Man kan råka ut för revor som inte vätskan tätar och dylikt.

Det är bara att skruva ur ventilen och sätta i slangen. Lite kladdigt kommer det såklart bli.

Jag har egentligen noll invändningar mot slang (förutom för mtb där man får genomslagspunkor på ett helt annat sätt med slang än mer slanglöst) och kör slang på alla cyklar förutom mtb och senaste gravelcykeln som ska agera bikepackingcykel. Generellt sett räknar jag med att få ännu färre punkor framöver, men det finns en aning oro kring eventuellt strul eftersom jag ännu inte punkterat och fått öva på dynaplugsen..
Två punkor på en vecka med Panaracer GK. Det tycker jag är i mesta laget. (GR 1 Team Issue utan slang rullade däremot problemfritt.)

Funderar på att skifta till RH, åtminstone fram där GK sitter; är de någorlunda punkasäkra eller är du bara en hejare på att köra slangvänligt? ?

Bikepacking
Du får en längre diagonal i ett tvåpersonerstält. Vet inte hur mycket väggarna lutar i en Dipole, men du får ju asldrig ut hela golvytan. Jag tycker också att det är knepigt med vandringstavstält. Det blir alltid lite dyrare, lite tyngre och lite svårare att packa än det som annonserats.

Bikepacking
Två punkor på en vecka med Panaracer GK. Det tycker jag är i mesta laget. (GR 1 Team Issue utan slang rullade däremot problemfritt.)

Funderar på att skifta till RH, åtminstone fram där GK sitter; är de någorlunda punkasäkra eller är du bara en hejare på att köra slangvänligt? ?
Har kört många säsonger uteslutande på RH-däck på asfalt och grus och kan uppenbarligen leva med det - skulle inte påstå att jag får punktering ofta.

Med slang MÅSTE man dock undvika flisade cykelbanor (dvs där de lägger på krossgrus 2-5 mm). Sten fastnar i gummit och äter sig sakta in och punkterar slangen. Perioden mellan höst och riktig vinter är därför lite problematisk ibland, och hade jag cykelpendlat varje dag hade jag kört sommardäck (RH), höstdäck (något punkasäkrare) och sen dubbdäck. På lastcykeln kör jag Panaracer Pasela (utan punkaskydd) som är supertunna i slitbanan, och de är ännu mer punkabenägna än RH-däcken som har mycket mer gummi slitytan. På den kör jag ofta dubbdäck väldigt tidigt till väldigt sent eftersom det är en cykel jag använder på turer där jag har tider att passa (jobb, lämna/hämta barn etc).

På grus och asfalt fungerar de ypperligt, men man får såklart punktering oftare än de som har rejält punkaskyddade däck. Jag gör uppenbarligen avvägningen att de är värda den risken och skulle nog ha väldigt svårt att gå tillbaks till andra däck.

Har inte punkat de jag kör slanglöst ännu, men har bara rullat dem 150 mil.

Bikepacking
Jag har en fråga angående tält.

Just nu har ett Naturehike Mongar 2. Det är inte ett dåligt tält men för bikepacking blir det lite för stort och tungt att släpa runt på. Dessutom är det i kortaste laget då jeg är 1.95 lång.

Eftersom jag är lång är urvalet av tält begränsat. Efter mycket letande har jag utsett mig ett Tarptent Dipole DW 1 eller 2 (eller möjligen ett Lightheart Gear Solong 6). Nu är frågan om jag får mest ut av att ta ett 1 eller 2 personers-tält...

Jag sparar ca 300g på 1 persons-tältet om jag tar ett Dipole. Även lite på packstorlek men det är ganska begränsat då stängerna ju är lika långa i bägge tält. Därimot får jag ju många andra möjliga användningsområden och betydligt mycket mer plats om jag tar 2 personers. Till exempel kan jag ta med sonen eller frugan också men det kan ju mitt Mongar i princip redan. Jag har ett familjetält till hela familjen så den funktionen är inte så relevant just nu då små barn inte riktigt funkar i 2x2 tält.

Jag vet att det är väldigt personligt men jag behöver lite input så vill gärna höra era tankar. Det är ingen större prisskillnad på tälten.

Tälten i fråga:

Dipole 1

Dipole 2

Solong 6
Beror väl på hur mycket extra plats man behöver i tältet. Så länge vädret inte är alltför ruskigt så fungerar det ju bra om man kan lägga väskor och grejer i absiden. Men som @mzi skriver så är det ju bättre om man är lång att kunna utnyttja diagonalen.

Ska man vandra är det ju lockande att spara 300g i vikt, iaf om man försöker lätta sin packning. På cykeln spelar viktskillnaden kanske mindre roll. Gällande packstorlek så kan man väl sätta fast stängerna separat på cykeln för att kunna packa effektivare så även mindre packvolym är lockande kan jag tycka..

Bikepacking
Cyklade ett tiotal mil in i Norge, i regn, men fick vända
20240823_123023.jpg
för mobiltelefonen funkade inte. Mobilen fixad men nu är frågan: fortsätta in i Sverige och plocka blåbär eller vända tillbaka mot Jotunheimen? Väderprognosen för Norge är regn varje dag i en vecka. Blåbären lockar nog mest :)

Bikepacking

Tidigare hade Rapha cykelkalsonger i merinoull och hade en tunn cykelstopning, nät i sidorna. Dessa har jag använt i flera år under ett par Vulpine shorts, Rapha knickers eller liknande. Men Rapha har inte sålt dessa cykelkalsonger på många år. Samma sak med deras salva, Chamois cream som jag saknar.

I sommarens semester trip så hade jag 3 par Rapha cykelkalsonger, 1 par Vulpine shorts, 1 Rapha merino ulls tröja med krage, 2 Vulpine merino ulls tröja med krage.

Det tog lite tid att torka dom, men kan stoppa ner i fotändan i sovsäcken om dom inte är för blöta. mina första Rapha tröjor inhandlades 2006. fortfarande har jag nya Rapha cykelkalsonger. Köpte lite för många en gång i tiden.

Bikepacking
Med tanke på att i stort sett hela sommaren har regnat bort, i regionen där jag bor, så har behovet av vettiga regnkläder aktualiserats rejält...
Och jag behöver lite inspiration för jag hittar f*n nada när jag letar, så vad kör ni andra med för regnkläder när ni är ute på tur?

Bikepacking
Det är lite olika. När Dalarna regnade bort på 10-talet så cyklade jag utan skärmar i kortbent och kortärmat. Tror inte det spelade någon roll alls, förutom att jag hade sluppit tugga sand om jag hade haft skärmar. Rainlegs kan vara skönt för att behålla lite temperatur och jag sneglar på Dirtlej av samma anledning.

Bikepacking
Med tanke på att i stort sett hela sommaren har regnat bort, i regionen där jag bor, så har behovet av vettiga regnkläder aktualiserats rejält...
Och jag behöver lite inspiration för jag hittar f*n nada när jag letar, så vad kör ni andra med för regnkläder när ni är ute på tur?

Det är olika. Senast hade jag med ett par gamla gtx-brallor från Tierra med långa dragkedjor och en lätt RAB Flashpoint jacket. Ibland har jag en Houdini Rollercoaster jacket. Skoöverdrag från Rapha. I somras köpte jag ett par Scierra fiskehandskar i 100% latex som var riktigt bra i regn. Raphas skoöverdrag är dock rätt kassa, kardborren är för klen så de tenderar till att gå upp speciellt om man måste gå lite i dom också. Ska modda dom med bra kardborre sen.

Bikepacking
Undrar också. Tycker Gore tex släpper igenom efter några timmar men det bästa jag hittat är ändå goretex paclite regnjacka och regnbyxor. Gillade decathlons byxor med inbyggda skoskydd. Snabba att ta på men ganska skrymmande annars.

Bikepacking
Det är väl lite så att allt med regnkläder är en kompromiss. Du kan få något som håller helt tätt väldigt länge men om du ska röra dig i det blir det extremt varmt.

Om du ska kunna cykla i regnkläder så tror jag det är osannolikt att du hittar något som håller tätt mer än 2-3 timmar i konstant regn, åtminstone om det inte samtidigt ska fungera som en bastu.

Jag har en Endura som fungerar bra, MT500 tror jag den heter, men som sagt håller den inte för evigt. När jag bikepackar brukar jag köra merino och acceptera att bli våt på cykeln. Jag har ett Outdoor Research Helium set som jag har med till läger eller stopp. Det är inte speciellt regntätt jämfört med mycket annat men det fyller ingenting.

Bikepacking
Det är viktigare att hålla sig varm än torr, men då menar jag inte bastuvarm. Men något lite vindtätt kan vara bra för att inte trycka bort det varma vattnet närmast kroppen. Annars håller jag också med föregående skribent: blöt på cykeln, men jag tar oftare tältet när jag stannar.

Bikepacking
Tog en liten tur efter att en bekant frågat efter en bra graveltur. Det är en omväg mot en asfalttur jag kör ibland (men inte ofta, eftersom den är bitvis väldigt norrländsk).
20240831_162130.jpg

Hade spanat in en väg efter älven och jag svängde in. Grusväg!
20240831_165957.jpg

Finaste huset i Loberg.
20240831_171430.jpg

Det är många mil av väldigt sandig mark, som älven skurit sig fram igenom. Torr, karg tallhed med väldigt lite vegetation.
20240831_174457.jpg

Gjorde en avstickare ned mot älven. Renfors syns på andra sidan.
20240831_180552.jpg

Cyklade vidare och träffade på kvarlevorna av linbanan som var igång när jag var liten. Här är cykeln (om nån är intresserad).
20240831_183920.jpg

Här är mer av linbanan, där den gick över Skellefteälven. Den var nästan 10 mil lång och fraktade malm från Kriberg till anrikningsverket i Boliden mellan 1943 till 1987.
20240831_184112.jpg

Svängde förbi Petiknäs och Kusfors. Här ångloket i Kusfors.
20240831_190721.jpg

Det fanns såklart en dressin också.
20240831_190754.jpg

Lite seg i benen (bra motvind hela vägen) var det dags att slå läger.
20240831_203914.jpg

Hade med min wood gas stove (eftersom jag visste/anade att det skulle finnas brännbart) och det fungerade utmärkt. Sov gott och det utlovade regnet på morgonen uteblev. Kunde koka lite kaffevatten utan att behöva bekymra mig för mer än några (rejäla) myggor.
20240901_063715.jpg

Den bar det av hemåt, på andra sidan älven. Även här norrländsk väg genom torra marker.
20240901_073021.jpg

Sista milen kom det lite regn, men det var med tanke på prognosen riktigt bra väder. Allt gick bättre än förväntat, förutom en plötslig framhjulssladd. Som jag klarade genom att inte vara iklickad. Kombipedaler ftw!
20240831_184215.jpg

The end.

Bikepacking
Tog en liten tur efter att en bekant frågat efter en bra graveltur. Det är en omväg mot en asfalttur jag kör ibland (men inte ofta, eftersom den är bitvis väldigt norrländsk).
Visa bilaga 723132
Hade spanat in en väg efter älven och jag svängde in. Grusväg!
Visa bilaga 723133
Finaste huset i Loberg.
Visa bilaga 723134
Det är många mil av väldigt sandig mark, som älven skurit sig fram igenom. Torr, karg tallhed med väldigt lite vegetation.
Visa bilaga 723135
Gjorde en avstickare ned mot älven. Renfors syns på andra sidan.
Visa bilaga 723137
Cyklade vidare och träffade på kvarlevorna av linbanan som var igång när jag var liten. Här är cykeln (om nån är intresserad).
Visa bilaga 723138
Här är mer av linbanan, där den gick över Skellefteälven. Den var nästan 10 mil lång och fraktade malm från Kriberg till anrikningsverket i Boliden mellan 1943 till 1987.
Visa bilaga 723140
Svängde förbi Petiknäs och Kusfors. Här ångloket i Kusfors.
Visa bilaga 723141
Det fanns såklart en dressin också.
Visa bilaga 723143
Lite seg i benen (bra motvind hela vägen) var det dags att slå läger.
Visa bilaga 723144
Hade med min wood gas stove (eftersom jag visste/anade att det skulle finnas brännbart) och det fungerade utmärkt. Sov gott och det utlovade regnet på morgonen uteblev. Kunde koka lite kaffevatten utan att behöva bekymra mig för mer än några (rejäla) myggor.
Visa bilaga 723145
Den bar det av hemåt, på andra sidan älven. Även här norrländsk väg genom torra marker.
Visa bilaga 723146
Sista milen kom det lite regn, men det var med tanke på prognosen riktigt bra väder. Allt gick bättre än förväntat, förutom en plötslig framhjulssladd. Som jag klarade genom att inte vara iklickad. Kombipedaler ftw!
Visa bilaga 723147
The end.

Sista asfaltsbilden ser ut som du vågade dig ut på 95an (370 efter Boliden)?

Bikepacking
Nä, cyklade bara den vägen från Gumboda-Renström. Sen vek jag av mot Renfors (och Bruträsk-Medle). Sämre väg, men väldigt få bilar.
Då vet jag på ett ungefär vilken väg du for.
Letar så smått efter alternativa rutter för cykel, som inte är 95an eller Sverigeleden...
Det stora problemet verkar vara efter Bastuträsk.

Bikepacking
Då vet jag på ett ungefär vilken väg du for.
Letar så smått efter alternativa rutter för cykel, som inte är 95an eller Sverigeleden...
Det stora problemet verkar vara efter Bastuträsk.
Man borde kunna cykla Petiknäs-Jörn-Myrheden. Myrheden har jag passerat genom då jag cyklade upp längs Byskeälven (till Abborrträsk). Inte nån spännande väg, men man slipper stressade bilister.

Bikepacking
Man borde kunna cykla Petiknäs-Jörn-Myrheden. Myrheden har jag passerat genom då jag cyklade upp längs Byskeälven (till Abborrträsk). Inte nån spännande väg, men man slipper stressade bilister.

Tittar mest på andra sidan älven.
Kan man ta sig till Klutmark, utan för mycket trafik så har du en lång sträcka mot Krångfors och därefter så följer man Finnforsen (älven) enda tills man kommer ut på 370 strax innan Rengård.

Efter Rengård, har jag stora problem med att hitta vägar/stigar där jag slipper vända söderut igen...

Bikepacking
Tittar mest på andra sidan älven.
Kan man ta sig till Klutmark, utan för mycket trafik så har du en lång sträcka mot Krångfors och därefter så följer man Finnforsen (älven) enda tills man kommer ut på 370 strax innan Rengård.

Efter Rengård, har jag stora problem med att hitta vägar/stigar där jag slipper vända söderut igen...
Via Flocktjärn kan man ta sig till Klutmark. Jag svängde höger på 370 (innan Rengård) och cyklade Petiknäs-Gumboda, innan jag vände tillbaka. Går ju att fortsätta den vägen (Kusfors/Gumboda) mot Svansele (vet dock inte hur den är). Till Petikträsk och så delar sig vägen. Enligt google maps tar man sig rätt långt på de vägarna (mot Malå eller mer norrut).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp