n3wton
Aktiv medlem
Bikepacking
2. Jag har med mig dubbla bibs. Blir de ena blöta byter jag till de andra och tvättar/torkar de första. I verkligheten har jag aldrig hamnat i sådant oväder att man blir blöt mer än en dag eller så (mitt utejobb säger att de perioder det faktiskt regnar på riktigt i flera dagar är sällsynta) och det kan man leva med. Det är ju verkligen riktigt oskönt att ta på sig blöta kläder direkt på morgonen, och kan vara ett litet helvete innan man hunnit cykla upp värmen, men sen reder det sig upplever jag. Regnar det däremot flera dagar i rad blir det misär hur man än gör, förutom då kanske om man sänker till Z1 och lever i regnkläder..1: vill slå ett slag för Gotland nu så här ”off season” (japp många caféer och liknande utanför Visby har stängt redan).
2: hur gör ni som cyklar många dagar i rad med cykelkläderna? Har ni med en ny uppsättning varje dag eller lyckas ni torka byxorna? Hur i så fall? Att dra på sig gårdagens fortfarande blöta bibs är som att be om skav och hudirritation. Jag var tvungen att göra så idag eftersom jag helt enkelt glömde ett par brallor till.
3: Finns det ”cykelkalsonger” av hyfsad kvalitet som någon kan rekommendera? Jag har några olika par som är rätt kassa, men idéen med korta kalsonger med lite stoppning och ha flera olika med sig och sen ett par tights över som man inte behöver byta är rätt smart tycker jag.
Att få bibs torra i regnväder är svårt - speciellt om man saknar tarp eller bra tält. Jag brukar alltid ha det ena eller det andra, och då hänger jag alltid upp allt blött på tork (har en tunn lina med mig). Även om grejerna inte är blöta vädrar jag - bibsen vrängda ut och in. När det regnar är luften dock så fuktbemängd att man inte kan räkna med att saker blir torra på riktigt trots det.
Knepet att lägga bibsen på en handduk som man rullar ihop och sen trampar på brukar fungera bra för att ge bibsen ett så bra utgångsläge som möjligt inför att de hängs upp. Dvs tvätt, urvridning, handduksknepet, sen hängtork. Fukten som är kvar i sådana byxor på morgonen är helt okej (om än kall) att leva med. Fungerar dock inte om man inte har rent vatten - tvätt med smutsigt vatten är nog sämre för huden än att bara låta dem vara svettiga. Handduken jag har med är en sån där tunn grej som är värdelös att torka kroppen med, men den torkar åtminstone fort och duger till ovanstående.
Ungefär här krockar mina två världar bikepacking och vanlig vandring. Vid vandring (i skogslandskap) tänder man en brasa under tarpen och hänger upp sina blöta kläder, sen är man varm och torr. De kläder jag vandrar i pallar det utan bekymmer, medan de kläder och övriga grejer jag har när jag cyklar gör det inte. Hade man cyklat lugnt och långsamt på stigar hade man kunnat ha kläder som var funkis på riktigt, men runt 30 km/h på cykel går sådana bort fullständigt. Som vandrare känner jag mig ofta som en pansarvagn som tål att släpas genom skogen, men som cyklist känner man sig som en skör porslinsfigur som får tassa runt på väl hårdgjorda underlag och akta så man inte smutsar ner sig.?