[Bildreportage] En lagombra dag i Hellas med Simon

Forumet funkade inte för mig ett tag så jag kikade på Nacka kommuns beslut och protokoll. Vad gäller Nacka gård så står det i förslaget till reservatsregler att förbud för cykling ska gälla i "naturmark". Om det förslaget kom med i beslutet har ni tolkningsproblem framför er. Enligt Stockholms Stadsbyggnadskontor är naturmark ett "samlingsbegrepp för park, skogsmark, grönområde, Jordbruksmark och andra former av sammanhängande naturmarksområden".

Skogstigar ingår väl alltså enligt detta i naturmark?

Calle F skrev:
-------------------------------------------------------

> Skogstigar ingår väl alltså enligt detta i
> naturmark?

Tror inte det. Tror termen används för mark som det inte är stig på. I Nåstens naturskyddsområde finns en sektor där man enligt bestämmelserna varken får gå eller cykla vid sidan av stigen. Mig gör det inget, utanför stigen får man bara massa elände i hjul o drivlina, så jag hojar aldrig vid sidan av stigen. När det gäller naturskyddsvärden, är faktiskt fotgängare värre eftersom de obehindrat kan traska omkring var som helst och trampa ihjäl allt möjligt medan cyklister av mekaniska skäl tenderar att hålla sig på stigarna.

Per

Per skrev:
> Tror inte det. Tror termen används för mark som
> det inte är stig på. I Nåstens naturskyddsområde
> finns en sektor där man enligt bestämmelserna
> varken får gå eller cykla vid sidan av stigen. Mig
> gör det inget, utanför stigen får man bara massa
> elände i hjul o drivlina, så jag hojar aldrig vid
> sidan av stigen. När det gäller naturskyddsvärden,
> är faktiskt fotgängare värre eftersom de
> obehindrat kan traska omkring var som helst och
> trampa ihjäl allt möjligt medan cyklister av
> mekaniska skäl tenderar att hålla sig på
> stigarna.

Det är ju just det där med tolkningen. Om nån hårddrar så försöker dom väl få allt utanför grusväg till skogsmark. Skrivningen i förslaget är säkert tänkt som du menar, men om det blir ens tolkningsbart åt cykelförbudshållet så lär vissa stå där och gapa på mtb:are.

Remissvaren angående reservatsbildning vid Långsjön i Nacka visar rätt tydligt att mountainbike inte uppfattas som "normalt": http://infobanken.nacka.se/politik/...50912/05_Naturreservat_Langsjon_remissvar.doc

Att respektera att handikappade och äldre inte uppskattar NÅGRA cyklister på den speciella stig som har anlagts där verkar dock vara svårare för vissa av dessa remissinstanser att fatta. Dom vill ju "bara" ta sig till stranden snabbare. J-la egoister...

det enda roliga i denna tråden är calles sågning av lagombras motorsågsteknik, resten kan vi nog ta bort nu.

Wilier skrev:
> det enda roliga i denna tråden är calles sågning
> av lagombras motorsågsteknik...

lagombra kanske är extremt vänsterhänt (eller nåt), men alla vänsterhänta kör ju inte högerstyrda bilar för det...

Dom enda jag sett som håller sågen så (innan nån lyckas hejda dom) är alltså just vissa vänsterhänta. Det behövs inte mycket för att få ett kast och den där marginalen man får av att ha svärdet på andra sidan sågen bort ifrån sig behövs då.

:)

(Sen transporterar man aldrig sågen så där utan svärdskydd. Om man inte är rädd om sig själv kan man väl ändå vara rädd om sågen...)

edit: På min sjuårsdag 8 november 1972 halkade min kusin Per-Åke och fick motorsågen över halsen. Han förblödde i princip omgående enligt hans arbetskompis. Jag brukar glömma att jag reagerar som jag gör på t ex bilder som här i tråden, och det var inte meningen att jävlas med eller förödmjuka lagombra på nåt sätt. Dagens utrustning är ju bra mycket bättre, men lite kunskap, marginal och skyddsutrustningär aldrig fel.

Senast redigerad av en moderator:
Vad jag förstår är det en tolkningsfråga vad C6 står för. Från "Beslutsunderlag 050428 - Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det för allmänheten förbjudet att;

C6.cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår,

I tidigare remissversion från maj 2004 (finns fortfarande på Stockholms Stads hemsida):

C6. cykla på elljusspåren, samt utanför stig i naturmark,

Därefter har alla remisser kommit in bl.a. från HNS, SAM och Bimbo Bikers. I remissvaren står att "Föreskriften C6 har, efter samlad bedömning av ingivna synpunkter om cykling, reviderats" - till översta C6. Jag tolkar detta som en tydlig skärpning. Ingen cykling annat än på anlagda stigar (vad det nu är).

Läser man Nacka kommuns fullmäktigeprotokoll frå 12:e september blir det mer grumligt igen eftersom ett parti (mp) ville skärpa C6 ytterligare; "Roland von Malmborg "(mp)"yrkade att föreskrift C6 skulle lyda så att det är förbjudet att cykla inom området, förutom på anlagd väg och på för cykling markerad stig, dock ej elljusspår". Detta avslogs.

Nu börjar jag undra vad det slutgiltiga C6 står för. Man kan tolka det som att cykling, trots allt, är tillåten på alla stigar.

Hmmm...

Var ligger egentligen Långsjön? Det uttalade cykelmotståndet i dokumentet Calle F snokat upp var ju obehagligt, ska det vara på det viset annat än på någon pensionärspromenadrunda i Saltis så har vi ju helt klart ett problem. Det verkar inte vara samma reservatbildning som HNS varit remissinstans för iallafall?

Jag tyckte att fastighetsägare Börje Malmquists slutsats var kul: anhopning av pitbullterriers med påföljande sönderrivning av småbarn kommer att ske pga placeringen av hundrastgården. Hur är den egentligen placerad?

woland skrev:
>
> Läser man Nacka kommuns fullmäktigeprotokoll frå
> 12:e september blir det mer grumligt igen eftersom
> ett parti (mp) ville skärpa C6 ytterligare;
> "Roland von Malmborg "(mp)"yrkade att föreskrift
> C6 skulle lyda så att det är förbjudet att cykla
> inom området, förutom på anlagd väg och på för
> cykling markerad stig, dock ej elljusspår". Detta
> avslogs.

Fundera på hur mycket energi Herr Malmborg kommer lägga på att förbjuda cykling när han och hans kamrater får klagomål på cyklister som stör naturfriden.
Många här verkar vara otroligt naiva om hur cyklister uppfattas. För väldigt många så är cykeln någon form av störning, och definitivt inte naturlig. Visst, vi tycker att vi är hänsynsfulla osv. Efter diskussion med Sörmlandsleden för en månad sedan så kan jag lugnt säga att det finns en hel del klagomål.

Vad spelar det för roll om cykling blir förbjuden i Hellas då?

Uppenbarligen så räckte inte de remisssvar som SAMS, HNS och Bimbo inkom med eftersom man valde att skärpa formuleringen. Flera har arbetat för att cykling skall vara tillåten, men ändå valde man att förbjuda cykling (med vissa undantag). Troligen får detta ett rejält genomslag för övriga skyddsområden som kommer skapas i stockholm. Närmare bestämt så är det 71 områden i Stockholmsområdet som föreslås skyddas som natur- eller kulturreservat inom tio år. Läs mer på http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____4833.asp

Hur tror ni erfarenheter från Hellas området kommer användas?

Formuleringen som är nu är dålig då den lämnar utrymme för tolkning. Läser man dessutom som Belsebub läser Bibeln så får man fram exakt det svar man vill ha. Någon mer än jag som tror att relationen cyklister - andra nyttjare kommer förbättras?

erik h skrev:
> Var ligger egentligen Långsjön?

Den ligger i Saltsjö-Duvnäs, har snickrtat otaliga olagliga bygnationer där under tidigt 80-tal.

den lilla sjön i mitten av bilden
se_MapImageLocator

woland skrev:
> Läser man Nacka kommuns fullmäktigeprotokoll frå
> 12:e september blir det mer grumligt igen eftersom
> ett parti (mp) ville skärpa C6 ytterligare;
> "Roland von Malmborg "(mp)"yrkade att föreskrift
> C6 skulle lyda så att det är förbjudet att cykla
> inom området, förutom på anlagd väg och på för
> cykling markerad stig, dock ej elljusspår". Detta
> avslogs.

Är Roland von Malmborg bara dum i huvudet på eget initiativ eller är det partipolicy?

/Magnus

TBone skrev:
> Är Roland von Malmborg bara dum i huvudet på eget
> initiativ eller är det partipolicy?

Det är nog partipolicy.

Man kan dock fråga honom direkt om man vill:
von.malmborg@swipnet.se

TBone skrev:
> woland skrev:
> > Läser man Nacka kommuns fullmäktigeprotokoll
> frå
> > 12:e september blir det mer grumligt igen
> eftersom
> > ett parti (mp) ville skärpa C6 ytterligare;
> > "Roland von Malmborg "(mp)"yrkade att
> föreskrift
> > C6 skulle lyda så att det är förbjudet att
> cykla
> > inom området, förutom på anlagd väg och på
> för
> > cykling markerad stig, dock ej elljusspår".
> Detta
> > avslogs.
>
>
> /Magnus

Varför skulle han vara dum i huvudet bara för att han inte tycker om cykling? Tror du han är ensam?
Dessutom är det likadan ordalydelse som finns i flera andra kunggörelser/ordningsföreskrifter för naturreservat.

Mattias L, en direkt fråga till dig. Med gällande "skärpt" formulering av c6, tolkar du det som det är tillåtet att cykla på stigarna (ej elljus) i Hellas eller ej?

Calle F skrev:
> Om det från början hade gjorts
> klart för folk att ett område som t ex Hellas
> sparas för det rörliga friluftslivet och inte för
> att det på något vis skulle vara naturmässigt
> unikt hade det blivit mycket mindre
> nyttjarkonflikter.

Det har det redan från dag ett angetts från kommunerna. Det är för att skydda området från exploatering av bostäder mm. Någon annan avsikt från kommunen är det inte, men man har självklart vägt in vissa unika naturmiljöer, men inte tillräcklgit enligt naturvännerna.

Mattias L skrev:
> Varför skulle han vara dum i huvudet bara för att
> han inte tycker om cykling? Tror du han är ensam?

jag får känslan av att tbone tycker att han är dum i huvudet pga partitillhörighet inte pga eventuella cykelåsikter. =)

om vi vänder på det hela.. OM det blir förbud att cykla i hellas, vilka kommer följa det?

mattel skrev:
> om vi vänder på det hela.. OM det blir förbud att
> cykla i hellas, vilka kommer följa det?

Jag kommer nog att cykla mer i hellas om det blir förbud än nu när det är tillåtet.

woland skrev:

> Därefter har alla remisser kommit in bl.a. från
> HNS, SAM och Bimbo Bikers. I remissvaren står att
> "Föreskriften C6 har, efter samlad bedömning av
> ingivna synpunkter om cykling, reviderats" - till
> översta C6. Jag tolkar detta som en tydlig
> skärpning. Ingen cykling annat än på anlagda
> stigar (vad det nu är).

Jag minns yttrandena, och uppfattade uppropets skrivningar som otaktiska just när det gäller C6.

Det man vill göra i Hellas är att obehindrat cykla på befintliga stigar, varför man energiskt borde ha tillstyrkt den ursprungliga lydelsen av C6.

Istället för att göra så argumenterade uppropet för att den lydelsen kunde uppfattas som att man framställde cyklister i en dålig dager, de hojade ju ej utanför stigarna varför skulle man då säga att de inte skulle göra det. Med denna motivering yrkade uppropet energiskt på att ”samt utanför stig i naturmark” borde strykas.

Revideringen av C6 innebär alltså att denna uppropets synpunkt tillmötesgåtts. Man har gjort precis det uppropet begärde i sitt remissyttrande. Detta innebär, att det inte nödvändigtvis är frågan om en skärpning eller en attitydförändring. Snarare har man varit känslig för den kritik som framförts och följt denna.

Rippa, för tillfället tror jag du lugnt kan fortsätta att hoja i Hellas så länge du håller dig på befintliga stigarna.

Per

Roland blev anklagad för valfusk för några år sen pga att han skickat ut valsedlar med sitt namn förkryssat. Han har nog inte alla hästarna i hagen...
Men kan nån göra klart för mig vad som gäller? Eller är allt bara på förslag än så länge??

Mattias L skrev:
> Varför skulle han vara dum i huvudet bara för att
> han inte tycker om cykling? Tror du han är ensam?

Nej, det är inte bara därför jag tror att han är dum ihuvudet. Och nej, han är definitivt inte ensam heller.

Det tragikomiska är att miljöparitet kommit på att cykling är ett miljöproblem i ett område vars syfte är att vara till för rekreation och fridluftsliv för människor. Istället för att att tex tänka "Om folk cyklar som fritidsintresse så kanske de gillar att cykla. Om de gillar cyklar så kanske de cyklar till vardags. Om folk cyklar till vardags så kanske de väljer att inte köra bil i samma omfattning som nu. Om fler personer upptäcker att det kan vara kul att cykla så kanske det då blir fler som cyklar mer och kör mindre bil".

/Magnus

Bryter av med lite härlig sexistisk humor från sidan 3 i den här tråden:

"Bimbo-Bikers, 283 med-lemmar[...]"

Fantastisk avstavning!
dp

dp skrev:
> Bryter av med lite härlig sexistisk humor från
> sidan 3 i den här tråden:
>
> "Bimbo-Bikers, 283 med-lemmar[...]"
>
> Fantastisk avstavning!
> dp

TRANS-Bimbo-bikers??

lundatok skrev:
> Fortsätter med en stålhoj:

Tack, men jag skulle nog behöva en FS för att vaggas till ro... ;-)

Den här tråden är rätt lustig:-)

Lite av en blandning av Sommartorpet och Äntligen hemma.
Nu väntar vi bara på att Ernst och Martin Timell ska dyka med sina skruvdragare:-)

Ärligt talat förstår jag inte vitsen med att bygga upp en massa brädor för att köra på dem när man bor i ett land med urskön natur att cykla i precis över hela landet.
Om man dessutom bygger i trakter där andra aktiva cyklister jobbar hårt för att det ska vara cykling tillåten, utan att fråga om lov så tyder det på hjärnsläpp hos den som sysslar med det.

Man får inte glömma bort att mediakåta människor kan göra allt för sina 5 minuter.
Nu fick paret ingetbra det. Låt oss glömma dem nu och prata cykling istället för brädbyggen.

ha det
Jan

TBone skrev:

Ad hominem argumentation är närmast självdestruktiv. Malmborg bör bemötas med argument. Det finns nämligen övertygande argument för att MTB inte är skadligare för miljön än t ex fotgängare. I vissa avseenden är MTB t o m mindre miljöpåverkande. För att föra ett hypotetiskt resonemang kan man konstatera, att om fotgängare förbjöds medan cyklarna fick vara kvara på stigarna så skulle dessa bli smalare och mer natur vara orörd.

Per

"Man får inte glömma bort att mediakåta människor kan göra allt för sina 5 minuter"

Om du syftar på Andy Warhol-citatet så är det "fifteen minutes of fame"
Ha!
dp

En snabb googling på von malmborgs politiska värv indikerar att argument och fakta förmodligen inte biter på honom. En bra kampsång kanske skulle göra susen dock.

Jag förstår verkligen inte hur en tråd som denna kan bli 6 sidor lång........Börjar ju bli tröttsammare än att diskutera om det skal vara heldämpat eller HT.

Den dagen ni slutar älta anders byggen så kanske han slutar bygga. Det är ivf min gissning.

Ville skrev:
> Jag förstår verkligen inte hur en tråd som denna
> kan bli 6 sidor lång........Börjar ju bli
> tröttsammare än att diskutera om det skal vara
> heldämpat eller HT.
>

Det tycker du bara för att du inte läst hela tråden, vilket blir uppenbart i nedanstående mening:

> Den dagen ni slutar älta anders byggen så kanske
> han slutar bygga. Det är ivf min gissning.

Tråden började handla om reservatsbildningen och reglerna gällande cykling som denna inkluderar redan på sidan 2 eller 3...

småhandlarna får bara 5 minuter, det vet du väl:-)

dp skrev:
> "Man får inte glömma bort att mediakåta människor
> kan göra allt för sina 5 minuter"
>
> Om du syftar på Andy Warhol-citatet så är det
> "fifteen minutes of fame"
> Ha!
> dp
>

Ja, som jag sa tidigare borde "cykling tillåten/ej" ha en egen tråd, men nu hamnade det här. Anders hinderbana har ju diskuterats in absurdum vid tidigare tillfällen. Antar att TnT tyckte det var dags att röra om lite i grytan igen med sitt bildreportage, vad vet jag.

mytomspunnen skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag förstår verkligen inte hur en tråd som
> denna
> > kan bli 6 sidor lång........Börjar ju bli
> > tröttsammare än att diskutera om det skal
> vara
> > heldämpat eller HT.
> >
>
> Det tycker du bara för att du inte läst hela
> tråden, vilket blir uppenbart i nedanstående
> mening:
>
> > Den dagen ni slutar älta anders byggen så
> kanske
> > han slutar bygga. Det är ivf min gissning.
>
> Tråden började handla om reservatsbildningen och
> reglerna gällande cykling som denna inkluderar
> redan på sidan 2 eller 3...
>
>
>
> ------------------------------------
> Rakar jag?
> Proud sponsor of Jomper 2005

Rätt och fel, jag har inte löst hela tråden. Men jag trodde inte heller att den handlade om rubriken längre.

För jag tror fortfarande att om detta skulle varit en tråd som redan första dagen försvann och glömdes bort så skulle anders inte tycka att det var lite roligt att bygga och försöka få in bilder på det här på happy.

Ville skrev:
> För jag tror fortfarande att om detta skulle varit
> en tråd som redan första dagen försvann och
> glömdes bort så skulle anders inte tycka att det
> var lite roligt att bygga och försöka få in bilder
> på det här på happy.
>

Så du tycker inte att det är intressant om cykling blir förbjuden i hellas eller inte?

mytomspunnen skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För jag tror fortfarande att om detta skulle
> varit
> > en tråd som redan första dagen försvann och
> > glömdes bort så skulle anders inte tycka att
> det
> > var lite roligt att bygga och försöka få in
> bilder
> > på det här på happy.
> >
>
> Så du tycker inte att det är intressant om cykling
> blir förbjuden i hellas eller inte?
>
>
>
> Rakar jag?
> Proud sponsor of Jomper 2005

Det kan säkert finnas intresse för det. Även om jag tror att det intreserar er mer än mig.

Men precis som rippa säger så hade det varit bättre från er synvinkel att starta en helt annan tråd om det.

Det ni gör nu är bara att mata vargen=) Oavsett om inte anders näms i alla inlägg.

Ville: Du menar att du tror att Anders tycker att det är extra kul att bygga Northshore eftersom vi tycker det är så dumt? Jag hoppades kanske att han bara byggde för sin egen räkning.

Ville skrev:
> Men precis som rippa säger så hade det varit
> bättre från er synvinkel att starta en helt annan
> tråd om det.
>
Men starta en tråd då!

> Det ni gör nu är bara att mata vargen=) Oavsett om
> inte anders näms i alla inlägg.

Mig gör det ingenting om vargen matas.
Om anders nu är så fånig att hans främsta motiv till byggena är att det retar personer så är han barnsligare än vad jag nånsin kunnat tänka mig. Om han dessutom baserar hur väl han lyckats reta människor efter antal inlägg i en tråd the_TNT skrivit om hans senaste byggnation och inte efter vad som skrivs i tråden är han dessutom desillusionerad till en så hög grad att allt hopp om att han utan handgemäng slutar bygga för länge sedan gått i graven.

Matias. Ja, jag är helt övertygad om att anders till endel bygger för att retas med de som inte gillar hans byggen. Varför skulle han annrs vilja ha upp bilder på det här på happy där han inte "vill" skriva längre.

Mytis, Näää, jag startar ingen ny tråd. För jag tror inte att ett förbud för cykling i hellas löses på happy. Jag tror desutom att risken för det är ganska liten.

Har vi löst mysteriet om man skall ha heldämpad eller inte tex.......och hur många trådar om ämnet har varit.

Dedär sista raderna du skrev om anders och hur du reagerar för att du tycker han är löjlig dycker jag mest lär som dubbelpannkaka=).........Men du gör som du vill.

Själv lämnar jag denna tråd nu och låter er hållas. Jag har sagt vad jag tycker och ni får ta det som ni vill.

rikard skrev:
> En snabb googling på von malmborgs politiska värv
> indikerar att argument och fakta förmodligen inte
> biter på honom. En bra kampsång kanske skulle göra
> susen dock.

Jag får upp följande: Roland von Malmborg, .... Positivhalare, trubadur, världsmedborgare, fredsarbetare, miljökämpe, vegetarian. "Jorden är min hembygd, var mänska hör till min familj, kosmos är mitt fosterland."

Det är givet att man ska argumentera i sak.

Per

jag hittade citatet "den ofentliga sektorn är den demokratiska sektorn" tillskrivet RvM. Jag tycker det säger allt.

är det bara jag som tycker att det inte ser speciellt kul ut att köra på det hindret?(nu kör jag xc i och för sig, utan benskydd och baggyshorts..) Själv tycker jag det vore bättre om man la ner energin på att bygga en o annan spång så det inte blir helt uppkört vid de blötare delarna. Sånna byggen kan nog kommunen vara med på också.
Men var ligger det här så man kan spana in det? Någonstans mellan hammarbybacken o hellas har jag antagit men var mer exakt??

Uhm... Det här bildreportaget är inte lagombras initiativ, men visst, han gillar provokationerna som det väcker.

Grytrörning och lite konstruktiv dialog är nog det främsta syftet, kan inte riktigt motivera det själv. Som det verkar så vill HNS tysta ned det hela och tro att det försvinner...

lagombra och Simona bygger för sig själva och sina vänner, bl.a. några från Cykloteket som gillar att cykla på dem. En av personerna var på väg ut i skogen när jag åkte hem.

rikard skrev:
> jag hittade citatet "den ofentliga sektorn är den
> demokratiska sektorn" tillskrivet RvM. Jag tycker
> det säger allt.

Allt? Det säger väl bara att han står långt till vänster på den politiska skalan. Rätten att cykla är knappast en vänster höger fråga, eller fråga om kristna o kannibaler (du missar väl inte aloveras fotvårdskväll, tag med liten balja, fotfil och handduk, inget köptvång), frågan är faktiskt inte partiskiljande. Samförstånd bör kunna råda över hela spektrat från gamla stalinister till anarkokapitalister som poserar som gråsossar.

Per

Jag tänker inte hindra någon från att försöka debattera, men jag hittade hans profil på mps hemsida också och jag tror, baserat på hans politiska ställningstaganden, faktiskt inte att argument biter på den mannen.

Tillbaka
Topp