Billig cx med hydrauliska bromsar

Jag är väldigt nöjd med min Viner som jag hade en sväng nere i Alperna nu, jag köpte snikvarianten med mekaniska bromsar men den finns med hydrualiska för 1199£. http://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/viner-strada-bianca

Beror ju lite på vad du ska ha den till, ska du tävla cx är den nog inte optimal, det är rätt flack gaffelvinkel och cykeln känns lång, men den blir å andra sidan väldigt stabil, inga problem alls att hålla 70 km/h utför. Hjulen är väldigt tunga, så de får man nog byta på sikt om man vill ha en sprättig hoj.

Ahh, de mäter ST angle i mm...
Fan dom kan verkligen sin sak de där snillena på OO/PX =)

Edit: Skärmdump...

Screenshot_2016-07-01-09-03-17.png

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Problemet är väl att man måste åka till staffanstorp för att hämta den? Sen så ser jag inte var det står att det är en 54? Bara vad en 54 väger och text och bild är ju rippad från nätet...

Har ringt o kollat att det var en 54 hade själv tänkt köpa men det vart en Cannondale CaadX Ultegra från England....

PS köper du från England så är bromsar o växlar monterat på fel sida, be o få dessa monterade med europeisk fattning så blir det rätt...

Trailarn sa:
Har du storlek 54 så har dessa en grym cykel inne till 40% rea....

En bmc CXA01

http://m.blocket.se/lund/BMC_Crossmachine_cxa_01_2016_40__rabatt_67588083.htm?ca=11&w=3

Läge för lite mer kritiskt tänkande? Cykeln säljs av Returhuset.i befintligt skick. Det handlar alltså knappast om någon ny cykel med garanti. En snabb titt på deras hemsida ger snabbt en bild av omfattningen på deras "cykelavdelning" och övrigt sortiment. Bortsett från att de friskriver sig från ansvar så har de sannolikt varken kompetens eller intresse av cyklar. Det finns sannolikt också ett skäl till att cykeln har hamnat hos RETURhuset.

sebastian_nurmela sa:
Min White cx pro 16 vart stulen, så nu söker jag efter något liknade. Årets White modell är ju betydligt sämre specad så den går bort.

Tråkigt med stölden och tråkigt att White har specat ner flera av sina modeller i år. Däremot så har de ju numera det som borde vara en självklarhet, dvs geometritabeller. Att ramen har en bra geometri som passar cyklisten torde vara den viktigaste aspekten vid ett cykelköp, åtminstone för CX och lvg. Förra årets Pro såg ju lite lattjo ut med bakhjulet ganska långt från sadelröret. Årets modeller, dvs CX Killer och Pro, har en geometri som inte är alltför olik en Focus Mares.

Bele sa:
Trailarn sa:
Har du storlek 54 så har dessa en grym cykel inne till 40% rea....

En bmc CXA01

http://m.blocket.se/lund/BMC_Crossmachine_cxa_01_2016_40__rabatt_67588083.htm?ca=11&w=3

Läge för lite mer kritiskt tänkande? Cykeln säljs av Returhuset.i befintligt skick. Det handlar alltså knappast om någon ny cykel med garanti. En snabb titt på deras hemsida ger snabbt en bild av omfattningen på deras "cykelavdelning" och övrigt sortiment. Bortsett från att de friskriver sig från ansvar så har de sannolikt varken kompetens eller intresse av cyklar. Det finns sannolikt också ett skäl till att cykeln har hamnat hos RETURhuset.

Det är helt nya cyklar som kommer från Team Sportias konkurs på Mobilia i Malmö. Det gäller resten av cykelgrejjerna de har där med.

Jag är ute i samma ärende, söker prisvärd cX eller gravel bike.

sospikey: enligt ett omdöme om Eastway:en hade den lite problem när man skulle trampa. Ngt du upplevt?

Strumbeck sa:
Jag är ute i samma ärende, söker prisvärd cX eller gravel bike.

sospikey: enligt ett omdöme om Eastway:en hade den lite problem när man skulle trampa. Ngt du upplevt?

Det märks de första gångerna man kör. Kedjestagen är lite lustigt utsvängda och om man har stora fötter/skor märks det. Jag anser inte att det är ett problem egentligen. Styv och trevlig ram, färgen ser rätt häftig ut i solen då den har flake/mirra som bryter i flera olika färger...
Genomgående trevlig spec om man tar C1:an. Jag gillar verkligen bettet i bromsarna!

Man vänjer sig fort. Vet inte om någon har den i Sthm, ställ frågan på forumet?! Jag finns i Motala så....
Vad är det som du funderar på som gör dig nervös?

Det som gör mig nervös är väl att jag är _helt_ oteknisk, om nåt inte funkar kommer jag inte kunna åtgärda det, lämna tillbaka etc. Om den passar mig. Men din erfarenhet är att det funkar bra eller?

Strumbeck sa:
Det som gör mig nervös är väl att jag är _helt_ oteknisk, om nåt inte funkar kommer jag inte kunna åtgärda det, lämna tillbaka etc. Om den passar mig. Men din erfarenhet är att det funkar bra eller?

Jag skruvar allting själv så för mig var/är det inga problem att köpa en postorderhoj. Du måste fundera själv om du är beredd att lära dig, har en handlare på orten som skruvar på din importerade hoj eller bita i det sura äpplet och köpa en (dyrare) hoj av en lokal handlare.

Själva köpet gick smidigt, fick hojen på 5 dagar från beställning. Bara att skruva dit sadel och hjul. Man får till och med lite småverktyg med i lådan för detta. Hojen var välbyggd och leveransjusterad. Tycker Wiggle var ok att ha att göra med. De hade repat sadelstolpen så den var lite ful långt ned, jag fick en presentcheck på 300 spänn som plåster på såret.

Sospikey sa:
Strumbeck sa:

Jag skruvar allting själv så för mig var/är det inga problem att köpa en postorderhoj. Du måste fundera själv om du är beredd att lära dig, har en handlare på orten som skruvar på din importerade hoj eller bita i det sura äpplet och köpa en (dyrare) hoj av en lokal handlare.

Själva köpet gick smidigt, fick hojen på 5 dagar från beställning. Bara att skruva dit sadel och hjul. Man får till och med lite småverktyg med i lådan för detta. Hojen var välbyggd och leveransjusterad. Tycker Wiggle var ok att ha att göra med. De hade repat sadelstolpen så den var lite ful långt ned, jag fick en presentcheck på 300 spänn som plåster på såret.

Tack för feedback! Ja det är väl lika bra att lära sig. Om man ska leva med hojen 20 år...

Usch vad jag känner igen mig. Blev av med min White CX Pro 16 inatt och konstaterar precis som du att en rimlig ersättare nog kommer att kosta det dubbla. Jobbigast är ändå att vara av med mitt enda fordon samt det jag tänkte roa mig med på semestern som börjar om mindre än två veckor. Att beställa från England eller Tyskland och vänta ett antal veckor är därför inte ett alternativ för mig.

Har man inte så bråttom är postorder från utlandet absolut inget problem, även för den som inte frivilligt har skit under naglarna. Beställde min förra cykel från On-One (byggs av samma folk som PlanetX), gjorde det lilla som behövdes för att få den i körbart skick och tog den till min LBS (Nellborgs i Linköping) som inte hade något alls emot att se över hur mycket jag klantat mig. Funkade fint tills jag åkte sönder ramen. Man bör ha en bra momentnyckel för moment ner till minst 2 Nm, särskilt om någon del är kolfiber.

Så om man tittar lite mer lokalt:
* 10 990 – Merida Cyclocross 500 http://www.hagacykel.nu/cyklar/cyclocross/merida-cyclo-cross-500-1.html (mekanisk skivbroms, finns bara i 54 hos Haga, vilket är för stort för mig – annars riktigt prisvärt tror jag)
* 11 900 – Focus Mares AX Di2 http://www.hagacykel.nu/cyklar/cyclocross/focus-mares-ax.html (fälgbroms men elektroniska Ultegra)
* 11 995 – Ridley X-Trail A30 http://teamsportiaonline.se/ridley-x-trail-a30-2016 (mekanisk skivbroms)
* 11 995 – Crescent Zepto Expert Sport http://teamsportiaonline.se/crescent-zepto-expert-sport-2016 el. http://www.sportson.se/cyklar/cyclocross/zepto-expert-600.html (äldre 10-delad 105, mekanisk skivbroms, aluminiumgaffel)
* 12 490 – Focus Mares AX 2.0 http://www.hagacykel.nu/cyklar/cyclocross/focus-mares-ax-20.html (mekanisk skivbroms, oklar storlek)
* 13 485 – Giant TCX SLR 2 https://www.smartcyklar.se/giant-tcx-slr-2-2016-herre (mekanisk skivbroms, nyetablerad/oprövad säljare)
* 14 795 – Ridley X-Ride 20 http://teamsportiaonline.se/ridley-x-ride-20-disc-2016 (typ enligt budget, Ultegrareglage)
* 15 995 – Nishiki Cross Comp http://www.sportson.se/catalog/product/view/id/93673 (en bit över budget, mekanisk skivbroms)
* 16 990 – Scott Speedster CX 10 https://www.cykloteket.se/artikel/scott-2016-speedster-cx-10-disc/ el. http://www.sportson.se/catalog/product/view/id/94294/s/speedster-cx-10-disc (en bit över budget, men Ultegra där bak)

Senast ändrad:
Jag var på väg att köpa en cykel där, men när säljaren berättade att de lite finare cyklarna kommer från polisens hittegodsavdelning.
Det är icke uthämtade cyklar som kan vara ett klipp. Cykeln jag tittade på såg ganska fräsch ut men hade en liten skada på ett kedjestag, då det var kol så är det lite svårt att bedöma omfattningen men en spricka var det.

Gbg-Staffanstorp ToR i onödan. Jävla sucker kände jag mig som den dagen. Men en Epic WC för en spottstyver fick mig att boka kundbesök i Skåne snabbt som fan.

Har varit på Haga och Team Sportia under dagen, och för min del lutar det åt antingen en Focus Mares AX 2.0 (de skulle skicka efter en i rätt storlek från Norrköping) eller Crescent Zepto Expert Sport om inte Team Sportia tar in Ridley X-Ride 20 Disc i mindre storlek från leverantör inom rimlig tid.

Det spelar ingen roll vad din cykel kostade, försäkringsbolaget ersätter motsvarande cykel. Dvs hade du mekaniska bromsar och 105 på en alu-ram så är det det dom kommer ersätta.

Nu är det ju ingen CX men jag köpte en Jamis Renegade Expert från Evans. Den var nedsatt till £1238 och kom dessutom med hydrauliska skivbromsar. Plats för 40mm däck, skärmar, 3 flaskor, väskor osv. Har bränt runt på grusvägar, enklare single track och asfalt. Så länge det inte är allt för stökigt så funkar det att vevpartiet inte sitter lika högt som på en CX. Kommer ha hojen till träning och pendling till viss mån. Måste säga att jag är väldigt nöjd med hojen som ett komplement till min Aeroad.

jamis_small.jpg

calleking sa:
Nu är det ju ingen CX men jag köpte en Jamis Renegade Expert från Evans. Den var nedsatt till £1238 och kom dessutom med hydrauliska skivbromsar. Plats för 40mm däck, skärmar, 3 flaskor, väskor osv. Har bränt runt på grusvägar, enklare single track och asfalt. Så länge det inte är allt för stökigt så funkar det att vevpartiet inte sitter lika högt som på en CX. Kommer ha hojen till träning och pendling till viss mån. Måste säga att jag är väldigt nöjd med hojen som ett komplement till min Aeroad.
Mycket för pengen!
Evans föreslår att man kollar i cxköpguiden... Men den är ju inte en cx. :)

Ang cykel och ersättning så brukar folksam kolla modellen på prisjakt (typ) och ersättning efter det.

Foss sa:
Det spelar ingen roll vad din cykel kostade, försäkringsbolaget ersätter motsvarande cykel. Dvs hade du mekaniska bromsar och 105 på en alu-ram så är det det dom kommer ersätta.

Olika med olika, Folksam ersätter från köpvärdet ( minus ev åldersavdrag) och skiter fullständigt vad du gör för pengarna. De kräver heller inga kvitton. Smidigast på marknaden (el min erfarenhet gäller dock bara jämfört med IF, men vad vad jag hört så är det något bolag som jämför vad liknande cykel kostar på Blocket...).

Tyvärr går ju priserna på cyklar upp extremt mycket mer än inflationen så man förlorar på stöld om man vill ersätta en stulen cykel med en ny dito även om man fick 100% av nypriset för den stulna.

/Hon som fått två rätt nya cyklar stulna inom ett halvår (1 år resp 0,5 år). Väntar väl bara på inbrott i lägenheten också... Alla onda ting är väl tre?

Foss sa:

Nu har jag inte hört något från Länsförsäkringar ännu, men jag tror att det blir svårt att argumentera för att försäkringsvärdet är över 10k om de inte är väldigt insatta i Shimanos tämligen överkomplicerade produktflora. Däremot borde man kunna argumentera för just 10k snarare än 7,5k, eftersom det var ett tillfälligt erbjudande och årets modell med samma namn kostar 10k, och det normalpriset dessutom står på kvittot i mitt fall.

Jag ringde folksam och dom ersatte mig med 13000:- ink självrisk fast jag bara betalade 7500:- för hojjen. Räckte med diarie numret från stöldanmälan typ och samtalet tog 20min..

LX sa:
Foss sa:

Nu har jag inte hört något från Länsförsäkringar ännu, men jag tror att det blir svårt att argumentera för att försäkringsvärdet är över 10k om de inte är väldigt insatta i Shimanos tämligen överkomplicerade produktflora. Däremot borde man kunna argumentera för just 10k snarare än 7,5k, eftersom det var ett tillfälligt erbjudande och årets modell med samma namn kostar 10k, och det normalpriset dessutom står på kvittot i mitt fall.

Länsförsäkringar (Stockholm) ger ersättning baserat på vad det kostar att köpa en likvärdig cykel ny idag. Inköpspriset är inte relevant enligt min erfarenhet, speciellt inte då jag köpte en cykel begagnad som sedan blev stulen. Jag pekade då på en liknande (samma märke men en dyrare modell då min hade utgått) och fick pengar motsvarande den minus åldersavdrag och självrisk.

Vad tror ni om dessa tre budgetval från Planet X? Apex 1, bra eller #"¤£? http://www.planetx.co.uk/s?q=apex+1

Är på jakt efter något med möjlighet till skärmar, pakethållare fram eller bak och skulle helst bygga själv, men gissar att det blir svårt att hitta något ekonomiskt försvarbart. Om någon har tips på ram/grupp så får ni gärna hojta till.

Fullkomligt älskar växlar och bromsar på Ridley X-ride20. Kan typ växla och bromsa med lillfingret om jag vill (nästan). Har en scott CR1 med 105 från 2012, där får man ta i och känner att man verkligen för växelföraren med reglaget (kan bero på sockerkletiga vajrar dock). Dessutom ser ultegra hydrauliska på Ridleyn vettiga ut jämfört med de där nyare hydrauliska 105:orna. IMHO. Enda bekymret är att skorna lätt tar i kedjestagen (fast det funkar bra för mig med vinterskor från northwave, om jag minns namnet rätt så de skrapar inte så jättemycket) och min som är en 52:a har tå-överlapp. Och lite synd att den inte väger <8kg.... :)

Ratade precis Crescent Zepto efter provkörning hos Team Sportia (för tung, för svampiga bromsar, halvskum kabeldragning +ANNAT), och bestämde mig för att trycka på knappen för en Ridley X-Ride 10 från Bikester med leverans till sommarstugan på Öland. Ont i plånboken gjorde det, men förhoppningsvis kommer det något positivt ur det hela.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp