Billig triathloncykel - bedrar snålheten visheten?

McAdam

Aktiv medlem
Jag har börjat sukta efter en tempo/triathloncykel, men inser ju redan nu att jag inte kommer använda den så mycket. Därför, om det ska bli någon cykel, så får det bli en billig. Har kollat en del på begagnat men tycker generellt att just tempocyklar är övervärderade. Dessutom finns det inte så många av dem så det kan nog vara lite knepigt att hitta någon lämplig cykel inom rimligt avstånd.

Är det någon som har en uppfattning om de lite billigare tempocyklarna, typ Felt B16, Planet x Exocet, Ridley Chronus osv? De jag räknade upp ligger alla omkring 16 000 kr, och är väl ungefär max vad jag vill betala. Är det ok cyklar eller kommer jag ångra att jag inte la till lite och köpte en "riktig" cykel direkt?

Har du en räser?
Droppa styret, kanske byta stam, och på med tempobågar. Fram och upp med sadeln.
Dvs justera räsern för tempoposition så gott det går med minimala inköp.

eketjall sa:
Har du en räser?
Droppa styret, kanske byta stam, och på med tempobågar. Fram och upp med sadeln.
Dvs justera räsern för tempoposition så gott det går med minimala inköp.

Jag har en racer, som jag sätter tempopinnar på när jag ska köra tempolopp eller triathlon. Men jag tycker det är lite omständigt att skruva dit tempostyret och höja/skjuta fram sadeln varje gång.

Jag skulle vilja ha en riktig tempocykel av två anledningar: Dels vill jag slippa konvertera min racer fram och tillbaka, och dels vill jag kunna göra en riktig bikefit på tempon. Känns inte som det är lönt nu när hela cykeln ända är en kompromiss.

Ok,
Köp det du har råd med. Att du har en hoj färdig för tempo/tri gör ju att du kan träna på den oftare när du inte behöver mecka varje gång.
Sittställningen mellan vanlig räser och tempo gör ju betydligt större skillnad än mellan tempo hoj för 15kkr och en för 45kkr.

eketjall sa:
Ok,
Köp det du har råd med. Att du har en hoj färdig för tempo/tri gör ju att du kan träna på den oftare när du inte behöver mecka varje gång.
Sittställningen mellan vanlig räser och tempo gör ju betydligt större skillnad än mellan tempo hoj för 15kkr och en för 45kkr.

Och bara för att en (tempo)cykel är dyrare behöver den ju inte passa bättre, utan kan snarare vara sämre ur det perspektivet (mer integrerat styre etc). Jag körde med en Felt B16 för några år sedan och var nöjd med hur lätt det var att göra ändringar i sittposition.

Planetx hur nöjd som helst och är klart prisvärda.
Som sagt skönt att slippa hålla på att skruva på tempopinnar mm mm det komemr garanterat inte göra att du cyklar mer tempo.

Bilagor

• WP_20150426_004.jpg
    WP_20150426_004.jpg
    384 KB · Besök: 484
En dyr tri-cykel sparar dig ngn watt till, men är i allmänhet bökigare att jobba med vad gäller inställningar, och bromsar. De billigare tenderar att ha standard-bromsar och stora justeringsmöjligheter. Jag har haft en Felt S22 (billig alu) och nu en Felt B12 (halvbillig kolfiber), både är lätta att justera in perfekt. Tycker nog alla ska börja med en sån, och sen när de vet exakt hur de vill sitta ngt år senare kan man skaffa en "super-hoj" om man vill/har råd.

Generellt finns inga FÖR billiga tri-hojar, så det finns ingen snålhet som kan bedra. Det är inte som lvg och mtb där man kan köpa en hoj för 3k och sen upptäcker att den nog var för billig.

Det GÅR att hitta beg hojjar, men hur bra deal det är varierar kraftigt med säljarens insikt om marknaden. Har du inte bråttom skulle jag hålla koll på England/Tyskland eller beg framåt hösten.

McAdam sa:
bllx sa:
Jag körde med en Felt B16 för några år sedan och var nöjd med hur lätt det var att göra ändringar i sittposition.
Hur upplevde du den cykeln jämfört med andra? För jag antar att du cyklar på en dyrare nu?

Geometrin passade på Felt B16 passade mig bra, den är lång och låg. På vägen kan jag inte minnas några direkta skillnader. Bromsarna var bättre än de integrerade jag har nu. Mekaniska växlar var sämre än de elektriska jag har nu. Interna kabeldragningen var ok (ytterhölje hela vägen). Som standard får man en sadelstolpe med positiv offset, vilket gjorde det omöjligt att få sadeln 5 cm bakom vevpariet. En sadelstolpe med negativ offset var inte helt lätt att hitta (en ny kostar €250).

Det har gått en hel del snabbare men min nya cykel, men det beror nog främst på ändringar i sittposition.

Tillbaka
Topp