Billigast på insatsoptik?

implor

Aktiv medlem
Någon som nyligen varit runt nyligen och frågat pris på glas till insatsoptik?

Hittat ett par glasögon där man kan köpa till en ram för insatsoptiken. Frågan är vad det skulle kosta från en optiker....

Pfaff

Aktiv medlem
Någon som nyligen varit runt nyligen och frågat pris på glas till insatsoptik?

Hittat ett par glasögon där man kan köpa till en ram för insatsoptiken. Frågan är vad det skulle kosta från en optiker....
Beror i hög grad på vilka synfel som ska korrigeras och vilken kvalité på glas och ytbehandling du vill ha.

sub_sonic

Medlem
Jag beställde färdigslipade istället. (Har inte så speciella krav på vilka sportglasögon jag vill ha)
https://extraoptical.se/sportglasogon/skidglasogon blev det.

Men det optimala är nog att ha byteslinser för både sol, mörker, dimma, osv.

var andra jag kikade på.

Jonatan F

Aktiv medlem
Jag har gjort samma resa. Vissa optiker kunde slipa ner ett glas från ett par gamla glasögon till rätt storlek om det fanns att ta av. Jag släppte dock hela idén eftersom det verkar imma rätt mycket i insatserna och jag vill gärna ha glasögonen även när det är regnigt och kallt (med andra ytterlinser).

För att ge någon form av svar så sa min optiker att det skulle bli lite billigare än vad mina vanliga glasögon kostar eftersom insatslinserna ofta är mindre och rundare och inte behöver repskydd mm. Dock långt ifrån billigt. Jag Har också extra allt på mina glasögon.

Jag planerar köra clip on i sommar och sedan köpa slipade plastlinser från någon billigare ooakley-konkurrent när det kommer ut på marknaden. Tyckte jag läste att blizz var på G med det.

implor

Aktiv medlem
Jag beställde färdigslipade istället. (Har inte så speciella krav på vilka sportglasögon jag vill ha)
https://extraoptical.se/sportglasogon/skidglasogon blev det.

Men det optimala är nog att ha byteslinser för både sol, mörker, dimma, osv.

var andra jag kikade på.
Kikat på extraoptik!

men utbudet är extremt skralt och få bilder hur deras glasögon ser ut på ett huvud.

snöat in mig på Bliz Vision då dom ser snygga ut men hamnar på runt 1000-1200kr med insatsoptikram(utan glasen) och extralinser.

implor

Aktiv medlem
Då jag har -7.75 på ett öga borde man nog ha tunnaste glaset och då drar det iväg. Får räkna med 2500-3000kr hur jag än gör.

GoranS

Aktiv medlem
Jag kör med insatsoptik och min erfarenhet är att det är långtifrån alla optiker som vill ta på sig att slipa in glas i den typen av bågar. Vissa försöker också hävda att det krävs svindyra specialglas. Har funkat bra för mig utan det på tre par; ett par blev stulet och en uppdatering skedde p.g.a. förändrad syn. Dock har jag nog bara knappt halva ditt synfel. Vet inte om det påverkar.

implor

Aktiv medlem
Jag kör med insatsoptik och min erfarenhet är att det är långtifrån alla optiker som vill ta på sig att slipa in glas i den typen av bågar. Vissa försöker också hävda att det krävs svindyra specialglas. Har funkat bra för mig utan det på tre par; ett par blev stulet och en uppdatering skedde p.g.a. förändrad syn. Dock har jag nog bara knappt halva ditt synfel. Vet inte om det påverkar.
I princip så borde mina glabli dubbelt så tjocka som dina. Orkar du mäta tjockleken?

blir dom väldigt tjocka så riskerar man att ögonfransar tar i glaset.

Edit: var det en lokal optiker eller en kedja du köpte ifrån? Minns du priset?

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Lokal optiker. Sprang första gången runt bland kedjor inne i stan och frågade utan någon lycka. Gick sen, i lätt desperation, in hos den lokala optikern nere i centrum och där var det inga som helst problem. Har därefter nyttjat denna optiker.

Har för mig att det gått på 700-900 kronor. Har dock bytt mina vanliga glasögon samtidigt vid ett par av tillfällena så jag ska inte svära på att det är exakt rätt. Den storleksordningen har det dock legat på.

Är det tjocklek i ytterkant du menar eller optiskt centrum? Det senare har jag nog ingen utrustning som jag lätt kan mäta den med.

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Lokal optiker. Sprang första gången runt bland kedjor inne i stan och frågade utan någon lycka. Gick sen, i lätt desperation, in hos den lokala optikern nere i centrum och där var det inga som helst problem. Har därefter nyttjat denna optiker.

Har för mig att det gått på 700-900 kronor. Har dock bytt mina vanliga glasögon samtidigt vid ett par av tillfällena så jag ska inte svära på att det är exakt rätt. Den storleksordningen har det dock legat på.

Är det tjocklek i ytterkant du menar eller optiskt centrum? Det senare har jag nog ingen utrustning som jag lätt kan mäta den med.
Är i kanten jag menar dvs tjockaste stället.

Pfaff

Aktiv medlem
Hej Mr. Magoo 🤓
Jag brukade köra med insatser i cykelglasögon (men efter starroperation förra vintern kör jag enbart med mina vanliga glasögon som funkar minst lika bra) som slipades in av en lokal optiker. Det gick, vill jag minnas, på omkring 2.000:- för 8-9 år sedan. Hög cylinder, hälften så närsynt som du och antireflexbehandlade men inte högbrytande glas. Tyvärr tog optikern inte riktigt hänsyn till att linsen hamnade så nära ögat som de gör i sportglasögon så funktionen var sådär. Efter den erfarenhet tror jag ändå att man bör gå till en optiker med sportglasögon som specialitet.

HåkanC

Aktiv medlem
Fick den här reklamen i dag
solglas%C3%B6gon-f%C3%B6r-sport-i-din-styrka.jpg

Smarteyes Sportglasögon
Kompletta enkelslipade sportglasögon: från 4000 kr
Kompletta progressiva sportglasögon: från 6500 kr

Det är väl iofs inte exakt det du letar efter,
men om priset är viktigt kanske de kan vara intressanta ändå?

sub_sonic

Medlem
Hej Mr. Magoo 🤓
Jag brukade köra med insatser i cykelglasögon (men efter starroperation förra vintern kör jag enbart med mina vanliga glasögon som funkar minst lika bra) som slipades in av en lokal optiker. Det gick, vill jag minnas, på omkring 2.000:- för 8-9 år sedan. Hög cylinder, hälften så närsynt som du och antireflexbehandlade men inte högbrytande glas. Tyvärr tog optikern inte riktigt hänsyn till att linsen hamnade så nära ögat som de gör i sportglasögon så funktionen var sådär. Efter den erfarenhet tror jag ändå att man bör gå till en optiker med sportglasögon som specialitet.

Det som är mest störande med vanliga brillor, tycker jag, är att hjälmen vilar på "hörnen" eller vad man säger. Skalmarna kanske? Alltså hjälmen trycker glasögonen mot näsan, och när det är guppigt/slagigt så smäller hjälmen i glasögonen hela tiden. Har man sportglasögon så är de formade efter ansiktet på ett annat sätt och "hörnen" sticker inte ut så.

Pfaff

Aktiv medlem
Det som är mest störande med vanliga brillor, tycker jag, är att hjälmen vilar på "hörnen" eller vad man säger. Skalmarna kanske? Alltså hjälmen trycker glasögonen mot näsan, och när det är guppigt/slagigt så smäller hjälmen i glasögonen hela tiden. Har man sportglasögon så är de formade efter ansiktet på ett annat sätt och "hörnen" sticker inte ut så.

Beror ju helt på vilka brillor (och hjälmar, kanske) man har. Jag har inga liknande problem med något av tre olika par.

Fast det är klart, kör man med nåt sånt här blir det nog problem 😎
39632E2F-06A6-4DD6-B025-DE27CE729B99.jpeg

implor

Aktiv medlem
Fick den här reklamen i dag
solglas%C3%B6gon-f%C3%B6r-sport-i-din-styrka.jpg

Smarteyes Sportglasögon
Kompletta enkelslipade sportglasögon: från 4000 kr
Kompletta progressiva sportglasögon: från 6500 kr

Det är väl iofs inte exakt det du letar efter,
men om priset är viktigt kanske de kan vara intressanta ändå?
Är bra osugen på att lägga dom pengarna. Extraoptik tar 800kr för glasögon ink slipad insats.

kollade synen hos synsam förra veckan och kikade på ett par glasögon och då ville dom ha runt 3800kr för glasögon och glas (tror glasögonen var runt 2000kr).

men synsam lär vara dyrast. Tänkte om det fanns någon återförsäljare med bättre priser. Extraoptik klarar ju tydligen av att inkludera allt under 1000lappen.

GoranS

Aktiv medlem
En sak jag gillar med insatsoptik är att man har samma synkorrektionsglas medan man kan kombinera med olika "ytterlinser" för ev. ljusreduktion. Om man vill ha det med slipade glas, d.v.s. utan insats, så kan det dra iväg och bli rätt dyrt.

Jag har ett par fotokromatiska ytterglas som jag använder om det finns risk att jag kommer att behöva cykla i mörker eller dåliga ljusförhållanden och ett par mörka icke-fotokromatiska som jag oftast använder annars. Egentligen skulle jag kunna ha de fotokromatiska som standardlinser men de var lite dyrare så då känns det rimligare att "spara" dem tills de verkligen behövs. Att jag alls har ett par helsvarta är primärt för att jag tycker de är lite skönare för ögonen när jag är ute och cyklar heldagsturer i soligt väder och uppe i bergen på sydligare breddgrader. Under sådana förhållanden gillar jag den extra reduktion som de mörka linserna ger jämfört med de fotokromatiska.

Manurhin2

Aktiv medlem
Tänk på att glasögon med inserts funkar kanon i torrt väder om man inte dryper av svett men är katastrof i regn.
Jag har slutat använda mina.

M

implor

Aktiv medlem
De jag har ligger på 2,2-2,3 mm i tjocklek i ytterkant. Jag minns ärligt talat inte exakt hur starka de är, men jag har för mig att det är någonstans mellan -3,5 och -4.
Då kommer mina hamna runt 4.5mm. Kör man dyraste glaset så blir dom bara 2.5mm. Men behöver nästan känna hur "illa" det är med 4.5mm. Kanske är ett ickeproblem då man bara kommer ha på sig glasögona några timmar.

implor

Aktiv medlem
Tänk på att glasögon med inserts funkar kanon i torrt väder om man inte dryper av svett men är katastrof i regn.
Jag har slutat använda mina.

M
Har det inte mycket med hur dom ventilerar? Att det immar när man står still är lugnt men så fort man åker iväg vill man ju att de ska sluta.

Alternativ är kanske ett par rejäla pilot brillor. Min anledning till att ha sportglasögon är att min vanliga är så små att jag tårar upp när det går fort.

Manurhin2

Aktiv medlem
Har det inte mycket med hur dom ventilerar? Att det immar när man står still är lugnt men så fort man åker iväg vill man ju att de ska sluta.

Alternativ är kanske ett par rejäla pilot brillor. Min anledning till att ha sportglasögon är att min vanliga är så små att jag tårar upp när det går fort.
När det regnar rejält eller om du svettas ymnigt så finns 4 ytor med droppar.
Jag kommer att beställa slipade glas till mina oakleys från england bara jag får tummen ur.
Självklart är det bättre med cykelglasögon än vanliga.

GoranS

Aktiv medlem
Nu kör jag landsväg men har kört en hel del i värme och i såpass branta backar att farten landar på ensiffrigt antal km/h och jag har ytterst sällan haft problem med svett i ögonen. Kör med keps och typiskt tar svetten vägen via skärmspetsen innan den droppar ner. Men det är uppenbart individuellt hur man får det att funka och om man gillar/klarar att cykla med keps om det blir varmt. Finns ju även band som man kan ha som ska leda bort svetten så att den inte rinner ner vid ögonen.

Med keps tycker jag att även regnbiten primärt orsakar problem på utsidan av "främre glaset". Och det har man ju väsentligen även om man bara har ett slipat glas. Även här är dock säkert kepsen en bidragande orsak till att det inte kommer in så mkt vatten mellan linsen och insatsoptiken.

Sen argumenterar jag inte för att insatsoptik skulle vara bättre än att ha direktslipade glas. Det jag säger är bara att för mig funkar insatsoptiken såpass bra att jag inte riktigt kan motivera för mig själv att gå upp till prisklassen som exempelvis HåkanC:s förslag ligger i.

GoranS

Aktiv medlem
Då kommer mina hamna runt 4.5mm. Kör man dyraste glaset så blir dom bara 2.5mm. Men behöver nästan känna hur "illa" det är med 4.5mm. Kanske är ett ickeproblem då man bara kommer ha på sig glasögona några timmar.
Jag vågar inte gissa om det blir bra eller inte. Har något minne av att jag blev tillfrågad om ungefärligt synfel första gången jag skaffade insatser, just för att alltför tjocka glas skulle bli svårt att få det att funka med.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Är bra osugen på att lägga dom pengarna. Extraoptik tar 800kr för glasögon ink slipad insats.

kollade synen hos synsam förra veckan och kikade på ett par glasögon och då ville dom ha runt 3800kr för glasögon och glas (tror glasögonen var runt 2000kr).

men synsam lär vara dyrast. Tänkte om det fanns någon återförsäljare med bättre priser. Extraoptik klarar ju tydligen av att inkludera allt under 1000lappen.

Jag har dessa slipade med solglas som jag cyklar med om sommaren, de ventilerar mycket bättre än mina vanliga glasögon...åtminstone på mitt ansikte. Sen är de inte lika flashiga/snygga som jag skulle vilja, men de tjänar sitt syfte. De går även att få med klara glas.

implor

Aktiv medlem
Får fundera lite hur jag gör. Cyklar en hel del i dåligt väder men då går det ofta inte lika fort så kanske får köra med mina vanliga glasögon då.

Verkar som man hamnar runt 1200-1400kr ink glas för ett par Bliz Vision. Köper till en extra klar lins så täcker man upp det mesta. Synoptik tar 600kr för enkelslipade glas.

1609795669309.png

Blir nog och beställa och testa hur bra det funkar. Finns anti-imma spray som förbättrade en del. Använde det när jag spelade paintball med glasögon för många år sedan. Borde kommit ännu bättre produkter.

GoranS

Aktiv medlem
Kändes som onödigt bred "ram" på insatsdelen. Åt sidorna spelar det säkert ingen roll, men i nederkant skulle det möjligen kunna upplevas som lite irriterande. På den variant på insats jag har fästs glaset bara i överkant och det finns ingen ram åt sidorna eller i underkant.

hoxa

Medlem
Jag har ett par insatsglas till några adidas sportglajjor. Jag tycker det blir rätt bökigt och immigt och jobbigt. En kompis har exakt samma uppsättning men han tycker det funkar bra. Så allt är väl lite personliga preferenser. Jag har rätt långa ögonfransar så de slår liksom i hela tiden vilket såklart gör att jag tänker på dem extra mycket. När jag inte har linser kör jag nu istället med ett par Oakley "vanliga" glasögon fast med fördelen att de väger lika lite och sitter lika bra som Oakleys sportisar gör och jag slipper se ut som att jag varit på audition för nästa marvel-film (det sista dock en smaksak :) )

xzbatt

Aktiv medlem
Får fundera lite hur jag gör. Cyklar en hel del i dåligt väder men då går det ofta inte lika fort så kanske får köra med mina vanliga glasögon då.

Verkar som man hamnar runt 1200-1400kr ink glas för ett par Bliz Vision. Köper till en extra klar lins så täcker man upp det mesta. Synoptik tar 600kr för enkelslipade glas.

Visa bilaga 462827

Blir nog och beställa och testa hur bra det funkar. Finns anti-imma spray som förbättrade en del. Använde det när jag spelade paintball med glasögon för många år sedan. Borde kommit ännu bättre produkter.

Har du beställt och testat än?

Jag är också sugen på ovan glasögon och behöver lösa något innan utomhussäsongen kommer igång.

BuTTuS

Aktiv medlem

Mats65

Aktiv medlem
Hmm, 1,7cm höga, blir de inte ivägen, eller sitter "styrkan" i nederkant på dom?
Cyklar alltid med linser bakom sportglasögonen, men har ju nu passerat 50 så då börjar dator/klocka blir svåra att se...
Styrkan är likadan över hela. Man kan klippa så att de blir mindre om de är för stora men jag har inte behövt göra det.

För övrigt finns de till bra pris på amazon. Beställde nya häromdagen för 191 kr/par.

C-dale

Aktiv medlem
Starropererad på på ögonen o valde fokus på längre avstånd. För att se cykeldator mm använder jag
Hmm, 1,7cm höga, blir de inte ivägen, eller sitter "styrkan" i nederkant på dom?
Cyklar alltid med linser bakom sportglasögonen, men har ju nu passerat 50 så då börjar dator/klocka blir svåra att se...
Kör mest Oakley M-frame med de höga Heaterglasen. Med andra glasögon /glas har jag problem med att överdelen av bågen skymmer sikten när jag kör hyfsat framåtlutad .

Jensen

Aktiv medlem

Manurhin2

Aktiv medlem
Så borde hamna rätt lika som om du betalt engelska momsen men inte svensk
Det lär bli snäppet dyrare men ändå ok.
Engelska momsen är väl i häraden 18-20% tror jag.
I och med att dom lyft engelska momsen så är jag nöjd, hade dom varit helt off så hade jag åkt på både engelsk och svensk.

molleben

Aktiv medlem
Jag har abonnemang på Synsam sedan 3 år tillbaka. Då har man tre par glasögon och kan byta ett par varje år. Jag har alla progressiva, ett par vanliga, ett par slipade solglasögon och ett par Rudy project med insatser (har väl c:a +4.0-5.0 så de tyckte inte att det skulle bli bra med slipade cykelbrillor). Priset beror naturligtvis på vilka styrkor man har och om man vill ha "värsta" glasen med alla tillägg. Jag betalar c.a 1300kr/månad vilket är dyrt men det funkar jäkligt bra och händer något så täcker försäkringen allt. Om man behöver byta styrkor vi synförändring så ingår byte i alla tre paren. Finns väl liknade upplägg hos t.ex. Synoptik som är betydligt billigare. Mina Rudy funkar utmärkt så länge det inte är väldigt fuktigt, då bildas imma mellan glasen. I vanligt regn är det inga problem. Blir det riktigt dåligt väder och fuktigt när man är ute så har jag tagit bort det yttre glaset så länge. Det har bara hänt 2 ggr på tre år. Svetten är inga problem för de ventilerar ok. Använder dom även vi utförsåkning. Dyrt men bra...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer