billigaste/enklaste renovering?

• Trådstartare Trådstartare HEI
  • Start datum Start datum

HEI

Ny medlem
Nu har min systers cykel/ min fulcykel (odämpad, Univega 500 tror jag den heter) nästan gett upp. När jag drar igång vid rödljus måste jag ta det lugnt för att kedjan överhuvudtaget ska greppa "kuggarna" både fram och bak. Att allt i drivlinan är helt slut är jag övertygad om, cykeln har stått ute året om i över sju år och inget annat än pedaler är bytt. Den har inte fått särskilt mycket kärlek i övrigt heller, lite olja på kedjan varje vår ungefär.

Det jag undrar är om det fortfarande finns delar som passar, jag hittar sjudelade kasetter hos cyklecomponents. Sen behövs klingor fram (iallafall dom två största), är det bara att räkna hur många skruvar dom är skruvade med och antal tänder och beställa såna också? Passande kedja också. Det borde vara allt som behövs behöver tycker jag.

Det borde gå på 5-600 enligt priserna på hemsidan... För det får jag ju nästan en heldämpad cykel med xt-komponenter från Tyskland... Nej inte riktigt, och inlägget handlar inte om priser heller.

Tänker jag helt fel, krävs verktyg för en tusenlapp eller borde jag leta efter ett singelspeedbakhjul, köpa en ny klinga fram och byta bromsar? Det sista tycker jag låter minst lika kul/lockande.

Sist vill jag säga att jag tycker det är åt helvete att en cykel med alivio/stx-delar kan hålla helt utan vård så länge. Vet inte vad det kan vara i mil, men lite över tusen är det nog. Samtidigt är fincykeln knappt använd och har ändå varit på en liten vård av "tramplagret". Jag tänker aldrig inse att det inte är värt att köpa det dyraste, det måste alltid vara målet, men lite svider det.

Det finns två varianter av fembultade klingor, men är det fyrbultat så finns det bara en. Enklare vevpartier har tyvärr ofta nitade klingor, då går det inte byta dem (Eller går det att borra ur nitarna? Vet inte hur de brukar vara konstruerade).

Köp stålklingor om du hittar, de håller längre. Antagligen har det hjälpt fulcykeln att hålla länge, brukar sitta sådana på billiga grupper.

STX bakväxeln är seg! Har sladdat in min i stenar och dammat i trottoarkanter men den vägrar ge upp! Den är från 99...

Kvalitet är bara förnamnet, snackade med en snubbe på LBS och han sa att det antagligen var kvaliteten som gjorde att STX slutade tillverkas... ;)

CRC brukar ha billiga klingor för 7-delat, annars är det nytt vevparti som gäller och det är inte särskilt billigt.

Gå till en cykelhandlare. Alltid har de några gamla grejer som ligger längst in på hyllan som passar.

Jag behövde nya klingor till min vintercykel. Men det fanns inga billiga som passade, så det slutade med att jag köpte ett helt nytt vevparti för 150 kr. Visserligen inte det allra lättaste men duger alldeles utmärkt på fulcykeln.

/Anders

"Sist vill jag säga att jag tycker det är åt helvete att en cykel med alivio/stx-delar kan hålla helt utan vård så länge. Vet inte vad det kan vara i mil, men lite över tusen är det nog. Samtidigt är fincykeln knappt använd och har ändå varit på en liten vård av "tramplagret". Jag tänker aldrig inse att det inte är värt att köpa det dyraste, det måste alltid vara målet, men lite svider det."

Jag håller med. Jag hade en Univega Alpina 530 innan jag skaffade min Heckler i våras och den har jag kört till och från jobbet med i 6 år och de senaste tre åren ca 2 hårda skogsturer i veckan. Visst har jag bytt kedja, kassett, bakväxel och framdrev, men vevlager, styrlager, nav mm rullar fortfarande utan problem. Det tycker jag är anmärkningsvärt. Man kan väl tillägga att jag tex aldrig har monterat av vevlagret eller naven.

Univega är underskattat!
/Per

Biltema har kedja till sjudelat för 39:- om jag inte misstar mig. Då får du ju ner priset på kedjan i alla fall...Dessutom har de ju kedjeolja för typ 20:- så nu finns inga anledningar att inte låta kedjan bada lite oftare i olja.

Du kan behöva det här verktyget för att få loss vevpartiet:
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-024_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=44581

Du behöver dessutom dessa två för att få loss den gamla kassetten:
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-026_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=44529

Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-008_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=13342

Summa: 100,-

Dessutom behöver du en kedjebrytare för att korta den nya kedjan till rätt längd, men det borde du ha en redan.

Lossa klingbultarna innan du drar loss vevpartiet, annars kan det lätt bli lite jobbigt :)

Tillbaka
Topp