Billingeracet 2016

gunners

Medlem
Billingeracet 2016
Har inte sett någon tråd om Billingeracet, så drar igång en. Hur ser banan ut i år, några förändringar. Blir det två långa backar på slutet i år med.

Billingeracet 2016
Däckval.
hur är banan just nu ? hemma är det torrt och fint i skogen, jag funderar på byta till thunder burt alternativet är race king som sitter på nu

Billingeracet 2016
Kallt... *brrr*

Bilagor

• VadretSkovde2016.png
    VadretSkovde2016.png
    4.3 KB · Besök: 25
Billingeracet 2016
Fulkinesen sa:

Usch!
Långbibs, regnshorts och underställ+regnjacka får det bli.
Trist. Det som varit så underbart väder fram tills nu.
Hade man fått önska så hade 12-15 grader, mulet och vindstilla med torrt underlag varit det optimala.

Men vad sätter man på fötterna? Inte vinterskorna va? Eller behövs det? Blir banan väldigt snabbt blöt?

Senast ändrad:
Billingeracet 2016
Thermobibs, knävärmare.
Underställ, armvärmare, jersey, vindväst.

På fötterna kör jag lite tjockare ullstrumpor, brukar räcka när man är race-varm.

Billingeracet 2016
Jösses, det är inte vinter pojkar...
2014 var det ~10 grader och lervälling.
körde i samma uppsättning som nedan, och kommer köra samma i år igen om inte prognosen ändras till lördag

Korta bibs, kortärmad tröja och armvärmare.
Kan hända att man kör benvärmare i början för att sedan plocka av sig.

Kör man tillräckligt hårt så blir man varm oavsett.

Billingeracet 2016
Var det så kallt 2014? Det var lerigt men var väl fint väder?
Åkte som ovan då fast utan knävärmare. Annat än korta bibs efter april är förbjudet ;) Underställslinne har jag alltid i vilket fall.

Problemet med långloppen om man inte är så snabb är att man inte orkar hålla så högt tempo så man är varm så många timmar, värt att tänka på när man sätter upp sitt tidsmål.

Billingeracet 2016
Vi som var med 2009 ved vad kallt är. Fegar ur i år, min kropp tycker jag är gammal och tackar mig genom kraftiga bröstsmärtor som läkarna inte kan identifiera. Ipren-kur i en vecka och siktar på LL-premiär till Lida istället.

Billingeracet 2016
JockeP sa:
Fulkinesen sa:

Usch!
Långbibs, regnshorts och underställ+regnjacka får det bli.
Trist. Det som varit så underbart väder fram tills nu.
Hade man fått önska så hade 12-15 grader, mulet och vindstilla med torrt underlag varit det optimala.

Men vad sätter man på fötterna? Inte vinterskorna va? Eller behövs det? Blir banan väldigt snabbt blöt?

Sommarskor fast med skoöverdrag

Billingeracet 2016
Siktar du på
1: 1,20 - 1,30
2: 2
3: 2,40 - 3,00
4: 3,45 - 4,00

så borde det klara sig runt 5.

111111111111111111.jpg

Mycket mer är det inte att hålla koll på imho. Strupen och hästbacken vet man ju när de kommer =)

Senast ändrad:
Billingeracet 2016
Nu har jag bestämt mig för däck, tryck, och hela kittet.
Det blir lättrullat bak och mönstrat fram.
Testar även en taktik med mjukare dämpare för att inte få så j*vla ont i ryggen efter 2.5h.
Byter alltså lite trampeffektivitet i början mot att förhoppningsvis kunna stå på mer i slutet av loppet. =)

Förra året förbättrade jag min tid med 33 minuter mot 2014. Känns ganska orealistiskt att kapa lika mycket detta året. :P

Billingeracet 2016
Synd om det kommer för mycket väta på lördag. Var ute nu och körde rydsloopen och den är rekordsnabb. Preppad av arrangören och hård och torr. Såpass torr att det behövs lite vått, för nu är det rejält dammigt att ligga på led under många av kilometrarna och kantgreppet är lite sådär just nu på många ställen där det kan gå undan på slingrande stigar.

Om det bara kommer några millimeter regn så kommer underlaget vara helt perfekt och rekordsnabbt, och en temp runt tio grader innebär mycket syre i luften. :)

En glad nyhet är att ni som kört förut får en ny upplevelse och äntligen kommer få köra endurostigen åt "rätt håll" alltså åt motsatt håll mot tidigare år. Det innebär flera miniutförslöpor som ger cykelglädje för den som behärskar och har lite pigghetstips kvar i ben och hjärna.

Själv ska jag ombesörja döttrars konfirmation, men jag tror och hoppas att det kommer bli ett kanonkul lopp för er som kommer köra.

Senast ändrad:
Billingeracet 2016
Eveningstar sa:
Nu har jag bestämt mig för däck, tryck, och hela kittet.
Det blir lättrullat bak och mönstrat fram.
Testar även en taktik med mjukare dämpare för att inte få så j*vla ont i ryggen efter 2.5h.
Byter alltså lite trampeffektivitet i början mot att förhoppningsvis kunna stå på mer i slutet av loppet. =)

Förra året förbättrade jag min tid med 33 minuter mot 2014. Känns ganska orealistiskt att kapa lika mycket detta året. :P

Jag kör nog på samma sak. Siktar på samma taktik, ryggont bromsar mer på slutet än något annat.

Billingeracet 2016
Bue sa:
Vad blir vinnartiden imorgon?

3:04:11 kommer Bleckur passera mållinjen på, tätt följd av Wengelin tvåa och Flockhart på 3:e plats.

Edit: Öijer kommer hitta sina pangben någonstans i lådan med wienerlängder och vörtbröd och segla in på en stark 9:e plats efter en stenhård spurt upp för sista backen. =)

Senast ändrad:
Billingeracet 2016
Var på väg att slänga på Thunder Burt men insåg att det kan bli lite regn så X-kingen får sitta kvar.

Nu är allt packat och klart så nu kan man glida ner i soffan och börja drömma mardrömmar om alla backar imorgon :)

Billingeracet 2016
Ja det här blir kul. Regn hela natten och något orutinerat slog vi upp tältet under ett träd så gigantiska droppar har bombaderat tältduken hela natten. Noll sömn.
Glömde den tänkta frukosten i Stockholm så nu får det bli improviserad frukost istället.
Campingvärden höll iaf extraöppet igårkväll så det var ett stort plus.

Det är thunderburt som gäller fram idag va? :P

Billingeracet 2016
Eveningstar sa:
Ja det här blir kul. Regn hela natten och något orutinerat slog vi upp tältet under ett träd så gigantiska droppar har bombaderat tältduken hela natten. Noll sömn.
Glömde den tänkta frukosten i Stockholm så nu får det bli improviserad frukost istället.
Campingvärden höll iaf extraöppet igårkväll så det var ett stort plus.

Det är thunderburt som gäller fram idag va? :P

O fy fan, men du tränar ditt pannben på det sättet ;)
Nja, det blir nog inga TB alls idag, känns d som...

Billingeracet 2016
Banan var episkt fin nästan hela vägen iår :)
Regnet som kom störde knappt, banan höll ihop riktigt bra och några värre gegghål existerade inte.
Många körde riktigt bra idag måste jag säga , bra kört!

Billingeracet 2016
Fy tusan vad trött man är nu, men nöjd. I mål på 32:a plats i H30.
Dagens genidrag var att ha tunna latexhandskar under de vanliga handskarna, varm och gott hela vägen.

Billingeracet 2016
Men i H30 måste väl tiden för första placering vara helt fel?
1.46. En timme före Wengelin??

Men ett jäkligt fint arrangemang som vanligt.
Mkt bra depåer.
Banan var episk, men den grusade nedförsbacken var rejält läskig.

Billingeracet 2016
Misär, va trött jag blev... Efter ett skapligt förstavarv gick jag helt slut när den finaste biten kom med 2 mil justa singeltrack. ?
Men vilket fint arregemang! Kanon! Tack till alla som bidrog! ?? vinegum i depåerna var definitivt räddningen!
Stigarna var otroligt fina och välordnade. Vore kul att åka dit och köra endurostigen och rekordstigen under mer avslappnade former.
Kallt om fötterna och fingrarna idag, skönt att duscharna var varma trots att man gick i mål på fel sida mitten!

Billingeracet 2016
Jag blev skittrött.
Banan har aldrig varit så bra.
Frös faktiskt inte alls - lyckades pricka perfekt, men tog trots planen långa ben.

Den där nya svarta singeln i början och i den branta nerförslutet sög fast rätt hårt. Trodde jag hade fel på hojjen =)

Andra loopen är fantastiskt.

Billingeracet 2016
Körde för första gången i år och det var verkligen en super-bana, trots regnet var det ingen gegga. Bra grepp förutom lite hala rötter här och där. Körde på Spec.FastTrak Control och det kändes som ett bra val. Hade som målsättning att klara 4 timmar och lyckades med några minuters marginal. Precis som Raggamuffin var jag orolig över att något var seriöst fel på cykeln eftersom det gick så trögt på banvallen med det svarta gruset.
Mycket bra arrangemang med funktionärer på alla kritiska ställen och suverän banmarkering. Det enda jag kan klaga på är att kall mat under dagens förhållanden inte var så kul.

Billingeracet 2016
Ja jäklar, den svarta singeln har jag förträngt!!!!!
Höjdpunkten var nog ändå när jag stannade i botten av strupen och slog en båge där, det var skönt!

Tillbaka
Topp