Biltema cykel skor

boarp1457

Ny medlem
Biltema cykel skor
Är det någon som vet hur man monterar spd på skorna. Står att man skall använda en vass kniv för att göra en tätning.
Hoppas på svar från någon snäll person. ?

Biltema cykel skor
Det finns ofta redan förparforerad del på undersulan som ska väck innan du kan montera dit klossarna. Gummidelen får du loss genom att skära loss den eller dra bort den med en polygrip. Sedan ska det finns hål därunder som klossen ska ligga emot. På insidan av skon så brukar man ta ur innersula för att lägga dit plattan med fänga i så skruvarna i klossarna har något att fästa i. Sedan skruvar du i klossarna å lägger tillbaka innersulan. Beroende på modell kan gängplattan redan finnas imonterad i skon. Men det märker du ju. Har skruvarna ingen gänga att skruva in sig i ska det ligga med i kartongen. Vissa pedaler har även märkt klossarna med Right och left. Tror det endast gäller crank brothers. Shimano ska nog vara samma lika.

Biltema cykel skor
Så långt är jag med. Men att ta en vass kniv och skära till en tätning

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    65.8 KB · Besök: 131
Biltema cykel skor
passar på att ställa lite frågor kring Biltema-dojjan

Jag väljer mellan dessa två par skor.

1. 399:- http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader-och-skor/Cykelskor-27137/

2. 999:- http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/klader-skor-hjalm/skor/mountainbike/shimano-sh-mo88-1.html

OM Biltema-skon skulle sitta okej på min fot, är då Biltema-skon bara 40% så bra (jämförelse med priset) som Shimano-dojjan?

Hade tänkt cykla MTB i Skåne i dynga och byta dojor en gång om året och är fattig. Kommer jag att bli nöjd med Biltema-skorna , duger dom åt mig?

----

Viktigaste frågan:

Är ni många som köpt Biltemas dojja, slängt dom och köpt "riktiga" dojjor?

Biltema cykel skor
KjellKriminell skrev:
-------------------------------------------------------
> passar på att ställa lite frågor kring
> Biltema-dojjan
>
>
> Jag väljer mellan dessa två par skor.
>
>
> 1. 399:-
> http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader
> -och-skor/Cykelskor-27137/
>
>
> 2. 999:-
> http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/klader-s
> kor-hjalm/skor/mountainbike/shimano-sh-mo88-1.html
>
>
>
> OM Biltema-skon skulle sitta okej på min fot, är
> då Biltema-skon bara 40% så bra (jämförelse
> med priset) som Shimano-dojjan?
>
> Hade tänkt cykla MTB i Skåne i dynga och byta
> dojor en gång om året och är fattig. Kommer jag
> att bli nöjd med Biltema-skorna , duger dom åt
> mig?
>
> ----
>
> Viktigaste frågan:
>
> Är ni många som köpt Biltemas dojja, slängt
> dom och köpt "riktiga" dojjor?

Det här är lite av ett osvar, jag har inte prövat biltemas dojor.
Men jag har aldrig haft ett par skor så länge som spd-pjucken. Tror jag köpte mina -04, då har jag använt dem flitigt, ofta dagligen. Pendlat i dem, o budat ett år, använt dem lite i skogen. Lämnat dem till skomakare två gånger, ena gången för att tyget vid hälen var bortnött så hälen låg mot plasten inuti skon, andra gången för att gummit under sulan, bredvid klossarna, var bortnött så jag gick på klossarna. Har även köpt nya skosnören ett antal gånger. Jag bedömer att de har en bra bit kvar till soptunnan ändå.
Alla andra skor sliter jag ut minst ett par om året, då hänger de i trasor.

Jag tror inte att jag köpte osedvanligt bra kvalitet, det står shimano på dem o var bland de billigare i hyllan. Jag tror att de helt enkelt inte alls slits på samma sätt som andra skor, o är något av det mest ekonomiska du kan köpa oavsett pris.

Biltema cykel skor
Jag har kännt på biltemaskon nån gång i butiken och har för mig att de va ordentligt tunga, men de funkar säkert helt ok om de passar på fötterna. Dock brukar man kunna hitta shimanoskor på XXL för samma pengar med jämna mellanrum.

Biltema cykel skor
Jag har nu kört ett tag på Biltema-skor och har inget att klaga på. De sitter bra på min fot och ser inte ut att slitas fort. Det är dock mina första och enda cykelskor så jag kan inte jämföra med något.

Biltema cykel skor
Hej! Håller verkligen med ratatosk, SPD-dojor slits inte som vanliga skor.
Välj med omsorg för skorna kommer du att ha länge ;)
Val av sko beror självklart på vad som passar din fot bäst (smal, bred, hög, låg osv). Förutom detta spelar HUR du använder skon roll, är det så att du bara använder skon till just cykling och vill ha ut maximalt av "pedaltagen" rekommenderar jag en sko med styv sula och bra hälgrepp (annars kan hälen glappa vid rundtramp), om du går mer med skon rekommenderas en med mjukare sula (typ Biltema eller "spinning" sko).

// Larsa

Biltema cykel skor
earnstrom skrev:
-------------------------------------------------------

> Skaffade ett par
> http://www.xxl.se/shimano/M077-MTB-Cykelsko-13/p/1
> 089070_1_Style istället. Lätt värt pengarna,
> och xxl rear dem hyfsat ofta.

Jag har ett par SH-M070 som jag kört med i måååååånga år. Kostade på dem nya innersulor förra året. Tror faktiskt inte det går att slita ut dem. Antar att M077 är minst lika bra.
Däremot hade jag önskat mig en styvare sula. Så när jag köper nytt lär det bero på det snarare än att de gamla är utslitna. Köp rätt från början :)

Biltema cykel skor
Man blir fast med sina första skor ett tag jag. (jag hade ett par NorthWave med snörning i 4 år som såg ut som ett par vanliga skor)

Jag köpte Schimano MO87 på XXL för ca800kr och trivs med dom. Det är inte så dumt att ha ett litet snabbspänne som man klickar högst upp.

Ett tips är att man ofta kan hitta paket med pedal och sko tillsammans, i webshoppar och XXL.

/Andreas

Biltema cykel skor
Jag har samma erfarenhet som Ratatosk. Mina Shimano av MT serien körde jag i många år. Jag sålde dem vidare då de var en hårsmån för små. Det blev förstås Shimano igen när jag köpte nya.

Biltema cykel skor
Använder Shimano Mtb/SPD och de är bra - kompisarna har Biltema som även de är bra. Mina Shimano är i mjukaste laget och lvg-skorna, kolfiber, är roligare att cykla med.

Tillbaka
Topp