Biltema igen - framhjul med skivbromsfäste

PerJ

Aktiv medlem
249:- i nya katalogen. Någon som vågat testa?

27-432_l.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Ser ju ut som billiga shimano-nav, men fälg, ekrar och bygge känns lite tvivelaktiga. Men för 249 kan det ju vara värt ett försök om man inte kör så hårt eller är übernoga med vikten

Står ju på sidan precis vad det är för grejer:
Dubbelbottnad Alex ACE 18 fälg 36H med Shimano skivbromsnav HB-M475, försedd med fäste för skivbroms, som har ett yttre fläns med 6 hål, en förutsättning för enkel och smidig skivbromsmontering på framhjulet. OBS: För montering av skivbroms krävs även framgaffel med två fästöron. Hjulet kan även användas med vanliga V-bromsar. Fälgen av aluminium med rostfria ekrar Ø 2 mm. Fälgens bredd: 21,8 mm. Finns i svart och silver.

"...känns lite tvivelaktiga"
Det är som vanligt här på Happy, om det är billigt MÅSTE det vara skräp även om det är samma prylar som på andra ställen där det är 3ggr så dyrt. Nä, det är inget FR-hjul men ett grumt bra instegshjul för den glada nybörjaren. Såg förresten en av Biltemas skärmar på Sportson. Kostade dubbelt så mycket där men de är nog minst dubbelt så bra eftersom de var dubbelt så dyra.

Tjena!

F-n.. Johrn hann före.. Bara navet kostar 240 spänn på hallmans... =D

Har precis köpt ett o det funkar kalas på min SS... inte specielt tungt heller faktiskt... så det är bara o köp om man behöver att bra framhjul till ett mkt bra pris... :Db

Stopp vänta lite här. hb-475, är inte de deore nav??!? isåfall är ju bara navet värt 250,- minst

Samma nav som sitter orginal på Kona Coiler för övrigt. Ett riktigt skitnav som inte tål grusväg? Eller kanske ett underskattat nav som faktiskt tål en hel del? Gissa själva, men jag tror inte Kona specar sin Coiler med skitgrejor...?
Oftast är det ju så att naven håller i evigheter och det är ekrar och fälg som går sönder.
475-navet är ett nav som inte tillör en grupp. Shimano har några sådana komponenter och detta navet är ett sådant. Det är dock likvärdigt med Deore. Nästan samma tätningar i bodyn, i övrigt likadana delar.

hur spänner man ekrar? låter kanske konstigt för er men jag har aldrig gjort det och nu upptäckte jag att en va rätt lös.

Du köper en bra ekernyckel för 80 spänn. De som duger är av den typen som greppar om alla fyra kanterna på nippeln. Tacx har en sån och finns överallt. Sedan är det bara att börja skruva på nipplarna. tyvärr är det svårt att beskriva så det är bara att börja skruva och se vad som händer. Går det åt h*lvete så kan man ju alltid lämna in hjulet men det är alltid värt att testa själv först. Det är faktiskt mycket lättare än du tror =)
Ta det bara lugnt och försiktigt och var observant på vad som händer med hjulet så fixar du det nog.

biltema har mycket bra grejor och ännu mer skit! men för den som vet vad han vill ha och inte behöver det värsta så finns det rätt stor chans att få prisvärda saker. kolla även in deras oljor och smörjmedel som jag tycker funkar bra. självklart är det inte bara så att grejorna är billiga för att de är dåliga - jämför biltema med din lbs! de ligger billigt utanför stan, huset kan inte kostat mycket, inredning är bara hyllor, många områden att få pengar ifrån och mycket större omsättning och inte lika sässongsbetonat. synd bara att de envisas med att trycka sin fula loga lite här och där.

Lite sugen på ett sådant framhjul till min GF eller SS:en. Det framhjul jag har över nu är kass i lagren. :(
Verkar vara ett helt ok framhjul, kanske man skaffar skivbroms fram...

senast jag var på biltema haninge fanns det inge inne att kolla på. nån som vet om de fått in?

Det är säkert ett helt ok hjul. Att det antagligen inte duger till dh eller tävlings-xc betyder inte att det är dåligt. Intressant är att vissa tvekar för att biltema säljer det, istället för att titta på vad det egentligen är för hjul.

Det intressanta här (och oftast annars också) är pris/prestanda- kvoten. Den är antagligen helt outstanding i det här fallet.

MVH /Henrik

haxx:
det är precis samma hjul som hallmans tar dryga 600spänn för.. det är pinsamt om någon säger något annat.

Greetings.

Köpte ett sådant för någon månad sedan, verkar OK förutom att jag fick lossa lite på lagret eftersom det "knorrade".

Heter det så ?

//Matte

Jag köpte mitt på Biltema Haninge förra veckan... det var svårt att hitta för de fanns inte bland cykel-pryls-hyllorna... utan man fick fråga personalen efter det o det låg inne bland omonterade-cykel-kartongerna i en hög...

Navet är rätt dåligt tätat så jag rekomenderar att man skruvar upp det och drar på rejält med fett, och sedan tar och servar det regelbundet.

Klart intressant! Har hitills inte prioriterat byte av V till disk broms, men med dessa priser kan jag nog inte gömma mig längre ;D
Men är det någon som provat det framhjul med navdynamo och lampa?
(26" 27-426 298,00 kr)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1082&iItemId=92311
Borde ha lägre motstånd än dynamo. Frågan är om det lyser tillräckligt bra för att ha på pendlarhojen?
36 ekrat?

Verkar vara ett helt ok hjul, kör med Biltemas kolfiber riser sedan en månad
funkar utmärkt.....än så länge..
Annars tycker jag Biltema är lite kult =)

Måste hoppa in lite här med en kommentar..
Är nog somm dom flesta här säger,framhjulet som biltema säljer båda med skivbromsfeste o navgenerator.Är absolut inga dårliga saker,det med navgenerator är exs precis samma hjul samma som vi säljer i cykelaffären o får från skeppshult fast det kostar ut 1080.-.O tror nog ut priset på skivhjulet sku ligga på ca 7-800.-
som det blev sagt här.Att b-tema kan sälja sånt här så billigt är nog det att dom köper delar i mycke större kvantum än vad en cykelhandlare gör.Men det gör ju inte att delarna blir sämre för det,men är nog en ide o kanske inte använda hjulen till dom helt galna påhitt det är ju bara standar delar som är på inget annat...
mvh mr hyde

Hej!

Jag har hört att hjulet med dynamonav som biltema säljer inte alls är lika de som "vanliga" cyklebutiker
säljer. Utan att navet som sitter på biltemas hjul ska vara gjort i stål och de som butikerna säljer är i aluminium. Vet dock inte om detta stämmer, men det kan väl inte vara allt för svårt att ta reda på. Man borde ju kunna testa med en magnet, se om den fastnar på navet?

/ Lukas

Shimano gör nav i två uppsättningar, bla nexus växelnav finns med dels aluminium och dels med lite mindre rostbeständiga och lite billigare stål.

Jag vet att crescent använde sig av det billígare..

Det lyser jämförbart med en 5W sigma miragelampa. Iaf om man pinnar på lite. =) Inte tillräckligt för skogen, men helt ok för pendling.

Undrar hur fucked vi blir varje gång vi köper något i det här landet?

Om Biltema kan sälja exakt samma produkt för mindre än halva priset av vad en normal cykelhandlare kan...

TnT: Väldigt hårt bakifrån skulle jag gissa på.

Tycker det är lite sorgligt vad höga priser det är på vissa grejjer här, hur var det nu? I Vancouver kunde man köpa en Stinky för motsv. 14000 spänn. I Sverige kan man hitta den för 18000kr i bästa fall...

Undrar vilka påslag det är på Shimanoprylar i Sverige eg? 200% 300%?

Det var någon leverantör som hade priser till butik på sin sida ett tag. Har för mig att butikerna köpte kedjor för typ 4st för knappt 100 spänn. Sen säljs dom väl för 150 spänn st...

Minns tyvärr inte vilka det var som hade gjort den blundern.

Vet också en som fick se pris till butik på en ram 2000kr. Butik sålde den till kund för 8000kr eller något sådant... Undrar om samma påslag finns mellan tillverkare och leverantör, då är det inet förvånande att det är dyrt.

Men men, jag köper fortfarande en jävla massa småprylar lokalt.

muerto:
räkna med minst 100% påslag på _allt_ som säljs hos lbs.

det ska täcka, lön, hyra etc.

det är därför internet handeln är betydligt billigare.. behövs inte vara många anställda (räcker med 1 person ofta)

de kan jobba med ett vanligt jobb på dagarna.. o packa kartonger på kvällarna o skicka iväg.. det tar ingen större tid o packa grejjerna i lådor.

då får man givetvis se till o ha en lokal, men en källarlokal i en förort är inte speciellt dyr att hyra.

Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker det är lite sorgligt vad höga priser det är
> på vissa grejjer här, hur var det nu? I Vancouver
> kunde man köpa en Stinky för motsv. 14000 spänn. I
> Sverige kan man hitta den för 18000kr i bästa
> fall...

Just i det fallet så kan det ha varit så att de skyltat med priset exklusive moms, vilket man inte gör i Sverige. Väldigt många grejjer ser billigare ut utomlands eftersom vi glömmer att lägga på momsen på priserna i huvudet.

Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> rikard: Även med moms blir många saker billigare i
> utländska butiker än i svenska dito...

Definitivt, men skillnaden är inte så stor som man först tror.

Förresten, någon som vet varför Biltema slutat med postorder/webbshop?
Verkar ju helknäppt.. (tycker jag som bor i Gävle och inte orkar åka till Uppsala).

Storleken på marknaden har ju ett och annat att göra med priserna, se bara på USA och Tyskland.

Återigen vill jag påpeka att t ex många stora tyska onlinebutiker även har faktiska butiker, onlineförsäljningen är bara en del av deras verksamhet.

Jag undrar vem som säljer mest framhjul, biltema eller hallmans?

Jag tycker att biltema har visat att det går att sälja saker billigt även i Sverige. Skillnaden ligger inte bara i butiksformatet, jag tror att biltema har mycket skickligare inköpare än de flesta cykeldistributörer.

Tillbaka
Topp