Biltemas spd-pedaler?

Biltemas spd-pedaler?
Har kört med dem sedan de började säljas för ett par år sedan. Helt ok, men den blanka plåtbiten som logon är etsad på knirrade lite mot skon så jag skruvade loss den.

Biltemas spd-pedaler?
DevizioN skrev:
-------------------------------------------------------
> För det priset kan man väll nästan gå upp en
> 20-lapp och köpa shimanos M520 SPD.

M520 är till och med 5,- billigare när jag kollar nätbutiker. Frågan är om det är sån jätteskillnad?

Biltemas spd-pedaler?
Mer hållbara än Shimanos M520 får man leta efter! Lite klumpiga dock. Jag kör 520 på vinterhojen och Biltemas på sommarhojen. Märker ingen större skillnad på dem, mer än att 520 är lite klumpigare och har sämre ler-rens men de känns likadant när skon är iklickad.

Biltemas spd-pedaler?
Skillnaden mellan M520 och Biltema/Wellgo är väl vikten, och den är ju inte helt försumbar då Biltema-pedalerna väger 304gr paret (verklig vikt). Så man får ju snudd på XTR-vikt för Deore-pengar. Mina har gått nästan 2 år nu och känns som nya i lagren och mekanismen.

Funktionen tycker jag är klockren med, väldigt distinkt insteg med ett bra "klick" och lagom mycket float...

Det enda jag skulle klaga på är väl skruvarna som följer med clipsen, jag kommer få borra ur mina för att dom är runddragna p.g.a mjukt gods...

Biltemas spd-pedaler?
jag funderar på att köpa biltema pedaler istället för att byta klossar på mina crank brothers, har kört med wellgo pedaler innan med andra märken på som var grymt bra!

Biltemas spd-pedaler?
De är jättebra. Nästan exakt likadan som shimanopedalerna i funktion. Jag var dock tvungen att karva bort lite gummi från sulan på mina vinterdojor för att få dem att lira perfekt.

Biltemas spd-pedaler?
jag har kört med biltema-pedalerna i några månader, tycker de fungerar bra. Jag har dock inte deras klossar utan använder shimanos multi-release-klossar istället.
Skruvar man dessutom bort den meningslösa skyddsplåten under skon så kommer man under 300 gram.

Jag fick ta isär mina i förra veckan och fetta in dem(de började gnissla), det är glidlager innerst, maskinkullager ytterst. På nåt sätt hade jag lyckats förstöra det fettet som var i dem, förmodligen kommit åt dem med avfettning eller ngt annat dumt. Nu funkar de fint igen.

Biltemas spd-pedaler?
plumse skrev:
> Varför inte då Anders? Det är ju kapslade
> maskinlager i Biltemas Wellgo-pedaler precis som
> alla andra.

Jag vet inte varför men dom jag haft har ett lager brutit samman på totalt under andra vintern. Men det kanske händer med alla andra också i samma prisklass?

Biltemas spd-pedaler?
Lagren borde vara ordentligt tätade tycker jag. Har dissikerat två par och tycker de ser bra ut. Maskinlager på det yttre lagret och glidbussning på det inre. Funktionen tycker jag är okej men jag känner en liten skillnad mot Shimano när man ska i och ur. Fast det är på prinsessan-på-ärten-nivå och inget man behöver bry sig om.

Biltemas spd-pedaler?
Ubu har köpt ett par och är helnöjd, dessutom är han viktjägare och konstaterade att de är lättare än ett par xtr. Går visst skruva loss ngn överflödig skrot på dem också så blir de ännu lättare.

Biltemas spd-pedaler?
Jag tycker inte dom är så mycket att ha. Jag bytte deras SPD-pedaler två gånger med pajade lager och 3:e gången krävde jag pengarna tillbaka. Dom satt på min pendlarcykel och fick en hel del med regn, salt och smuts. Vilket lagren inte klarade så värst bra.

Skulle satsa på något annat istället för dessa.

Biltemas spd-pedaler?
mrwalker skrev:
> Jag tycker inte dom är så mycket att ha. Jag
> bytte deras SPD-pedaler två gånger med pajade
> lager och 3:e gången krävde jag pengarna
> tillbaka. Dom satt på min pendlarcykel och fick
> en hel del med regn, salt och smuts. Vilket lagren
> inte klarade så värst bra.
>
> Skulle satsa på något annat istället för
> dessa.

Frågan är vilka pedaler som egentligen funkar på pendlarhärket? Tröttnade på ständig och
extremt tidskrävande lagerservice på mina PD-M324 -kombipedaler med lösa kulor. Fick ändå
ut drygt 2500 mil på dem vilket kanske är ok, men hade jag inte varit så snål borde jag
slängt skiten för länge sedan.

Får se hur PD-M540 funkar i långa loppet. So far so good.

/N

Biltemas spd-pedaler?
Diverse kommentarer om de Wellgo-pedaler de sägs vara påstår att de löser ut plötsligt och vid dumma tillfällen, som när man tar i lite mer. Det känns inte så tryggt.

Biltemas spd-pedaler?
Har aldrig lyckats dra ur foten ofrivilligt, och då är jag ändå typen som i princip drar hårdare i uppdraget än jag trycker i nedstampet på pedalen när det är uppförsbacke... släpper en pedal någonsin, så släpper den då...

Men å andra sidan kan det väl sägas att fjädrarna blev lite slappa fort, så justerskruven är inte helt på max nu men väldigt nära. Det var dock en snabb inslitningsperiod på fjädrarna första två månaderna typ, sen har dem inte blivit märkbart slappare utan håller clipsen bra...

Jag misstänker lite, utan och veta då, men misstänker att dem som fått ofrivilliga släpp har skruvat åt fjädern där dem vill ha den när pedalerna var nya, och sen inte efterspänt dem efter denna "inslitningsperiod".

Biltemas spd-pedaler?
Niko/Frost skrev:
> Har aldrig lyckats dra ur foten ofrivilligt, och
> då är jag ändå typen som i princip drar
> hårdare i uppdraget än jag trycker i nedstampet
> på pedalen när det är uppförsbacke... släpper
> en pedal någonsin, så släpper den då...
>
> Men å andra sidan kan det väl sägas att
> fjädrarna blev lite slappa fort, så
> justerskruven är inte helt på max nu men
> väldigt nära. Det var dock en snabb
> inslitningsperiod på fjädrarna första två
> månaderna typ, sen har dem inte blivit märkbart
> slappare utan håller clipsen bra...
>
> Jag misstänker lite, utan och veta då, men
> misstänker att dem som fått ofrivilliga släpp
> har skruvat åt fjädern där dem vill ha den när
> pedalerna var nya, och sen inte efterspänt dem
> efter denna "inslitningsperiod".

Låter rimligt, men lurigt ändå!

Biltemas spd-pedaler?
känns samtidigt som att biltema pedalerna får en hårdare bedömning för att dom kommer från biltema, och hamnar gärna på pendlare som får utstå ett bra mycket tyngre liv än de flesta xtr pedaler t ex.

glöm inte att dessa pedaler säkerligen sitter på "dyra" cyklar med tillverkarnas egna namn, och att wellgo tillverkar en o annan pedal per år.

Biltemas spd-pedaler?
Har också köpt pedalerna från Biltema och är väldigt nöjd:-)
Är iochförsig mina första pedaler med clips men än så länge fungerar de utan problem.
Enda anmärkningen var att jag fick ta bort lite material ur sulan på mtb-skon men det
borde väl inte skyllas på pedalen?
Bra pris var det också!

Biltemas spd-pedaler?
bruce skrev:
> Ubu har köpt ett par och är helnöjd, dessutom
> är han viktjägare och konstaterade att de är
> lättare än ett par xtr. Går visst skruva loss
> ngn överflödig skrot på dem också så blir de
> ännu lättare.

men vaddå, dom där plattorna med loggan vägde ju faktiskt nästan 7 gram ihop

Biltemas spd-pedaler?
Köpte de där biltemapedalerna för ett par år sedan (när de kom). Tyckte lagren var fina, men jag hade problem med att fjädern hoppade ur sitt läge. Detta medförde att "låsbygeln" som greppar tag i klossens bakkant hängde lös utan fjäderbelastning = gick ej att klicka fast i pedalen. Jag pillade tillbaka fjädrarna i sitt läge men de fortsatte att hoppa ur med jämna mellanrum så jag bytte tillbaka till Shimano. Tilläggas bör att jag brukar köra med medelhård spänning på pedalerna så jag tror knappast att det berodde på för löst spända fjädrar. Men mina kanske var ett måndagsex.......

När de funkar så är de ju jäkligt prisvärda med tanke på vikten!

Tillbaka
Topp