Bird Aeris - erfarenheter?

0,5 grad effektive sa måste väl gå att kompensera genom att putta sadeln på railsen? Kanske slår du i vevarna marginellt mindre, men det är nog 99% inbillning. Betyder detta att det att gå sämre att klättra igen?

Ett riktigt långskott, men ändå: Mindre antisquat behöver inte nödvändigtvis vara sämre vid teknisk klättring. Jag kan snarare uppleva tvärtom, mindre antisquat ger mer grepp och mindre pedalkick, bakhjulet hakar helt enkelt inte upp sig lika lätt.

Om sen den minimala skillnaden i AS i just den här situationen är det som märks låter jag vara osagt.

kcobil123 skrev:
-------------------------------------------------------
> Den går att få trampeffektiv med rätt
> inställningar, har för mig att jag både körde
> både mycket sag och lite lågfarts kompression i
> våras när jag precis fått den. Nu har jag både
> mindre sag och mer lågfarts kompression, nu är
> den skapligt trampvänlig. Men om det framför
> allt är cykling på platten som gäller tror jag
> det finns bättre cyklar.

Intressant att höra från er som testat och som kör på Aerisen. Ska väl tillägga att det jag tycker roligast är utförskörning och teknisk cykling i allmänhet. Det jag menar är att det är dumt att bortse från hur den känns på platten då jag spenderar absolut mest tid där.

Får för mig att tex Spectral 7 ex, med 150mm fram och 66,5 ha är lite mer av en kompromiss där. Det är ett annat av mina alternativ. Hipsterbritten mot Mainstreamtysken.

jofahjalm skrev:
> Betyder detta att det
> att gå sämre att klättra igen?

Låter som en fråga för din polare Keith! ;-)

Jag var inne på Bird och skrev ganska mycket med de. För mig föll den bort på grund av att vi kom fram till att det var för mycket vandring bak för mitt behov där jag bor... Blev en cykel med 125 mm bak och 140 fram istället....

Om jag hade bott hemma i Dalarna så hade den nog varit i min ägo ;)

jofahjalm skrev:
> Kollar man linkage designs så ser länkaget ut
> att vara trampeffektvt och ganska normalt
> (progressivt). Att testa en hoj med för lite luft
> i dämparen gör garanterat att den känns sävlig
> , garanterat större effekt än eventuellt
> anti-squat från drivlinan.
>

Japp, det ser ju helt klart bra ut på pappret :)

Jag tror boven kan ha varit att länkaget är så progressivt, trots att bakdämparen kändes så mjuk så kunde jag inte komma i närheten av att använda hela slaget hur mycket jag än hoppade och studsade. Jag vet inte om kcobil123 hade några spacers i luftburken, men jag hade inte kunnat köra den med högre tryck utan att göra en stor del av slaget oanvändbart.

> Jag kollade ett tag på en bird och har läst det
> där om flex. Efter detta så jag frågat några
> som har hojat bird om det stämmer. Ingen har haft
> något att anmärka på. Min helt internetbaserade
> nördanalys är att det förmodligen går att
> cykla på en bird.

Min analys av kcobil123s cykling är att det även går att trampa på en bird.

Hästägar'n: Varför inte skaffa en Transa till? Scout ser ju ganska trevlig ut och borde vara lämplig efterträdare till din Bandit. Annars borde även en Giant Trance SX vara en hygglig kompromiss vad gäller att köra något SBR, men i huvudsak stigcykling. Borde gå hitta 2015-modeller på utförsäljning om du nu inte bestämt dig helt för en Bird. Min erfarenhet sträcker sig dock endast till internetcykling i geometritabeller och artiklar av dessa.

/David

Visst går det trampa på birden, körde 13 mil bergslagsled på en dag i sommar med den och det gick bra! Ang. flex är det inget som jag har märkt. Har inte lagt till några spacers i dämparen, kan ju finnas från fabrik dock.

Kom i lådan...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    137.2 KB · Besök: 28
  • image.jpg
    image.jpg
    169.7 KB · Besök: 20
  • image.jpg
    image.jpg
    142.3 KB · Besök: 25
  • image.jpg
    image.jpg
    158.4 KB · Besök: 36
  • image.jpg
    image.jpg
    179 KB · Besök: 30
storlommen skrev:
> Hästägar'n: Varför inte skaffa en Transa till?
> Scout ser ju ganska trevlig ut och borde vara
> lämplig efterträdare till din Bandit. Annars
> borde även en Giant Trance SX vara en hygglig
> kompromiss vad gäller att köra något SBR, men i
> huvudsak stigcykling. Borde gå hitta
> 2015-modeller på utförsäljning om du nu inte
> bestämt dig helt för en Bird. Min erfarenhet
> sträcker sig dock endast till internetcykling i
> geometritabeller och artiklar av dessa.
>
> /David

Har tänkt att klara mig billigare undan än Transition. Har låst in mig på pang-för-pengen-märkena. Men blev klart sugen idag när jag var in på Velotek och sneglade på transor och Banshees.

Känner inget sug efter giant men Velotek har faktiskt demodag för giant på lördag så då tänkte jag dit och rulla lite. Kanske får feeling.

jofahjalm skrev:
> Kom i lådan...

Nä nån big lad är man ju inte. Blev sugen nu...
Vilken Canyon hade de med i testet?

larsaw skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kom i lådan...
>
> Meh va' fan, klarar inte av att stå på händer o
> läsa! Nöjer mig med den kortare
> internet-versionen:
> http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/m
> ountain-bikes/full-suspension/product/review-bird-
> aeris-custom-build-15-49790/

Läs och skriv en TL;DR till mig.

jofahjalm skrev:
> Det är en iPhone-feature! Man betalar typ 4 papp
> extra för den.

TL;DR? Uppfanns ju före iPhonen. Fast det har ju aldrig hindrat fruktförsäljarna iofs.

jofahjalm skrev:
> Vända bilder. Var tvungen att googla tl,dr.
> Kommer börja besvara jobbmailen med tl,dr. Tack!

Återkom gärna med vilken respons du får på det!

Nu har jag läst ändå.

Det vore ju klart intressant om de skrev hur tung recensenten är när de klagar på att den flexar för en tung cyklist. Är tung 110kg eller 80kg? Det gör ju ganska stor skillad tänker jag.

Hetsjägar´n skrev:
> Har låst in mig på
> pang-för-pengen-märkena.

Kan inte den där granitchefen vara ett alternativ då eller...?

/Johan

Jo Granite chiefen är ju typ samma som Spectralen. Men gillar ändå Canyonen bättre av nån anledning. Får se på lördag hur giant känns.

Ska även låna Björnsitsens Saracen kiliflyer och känna in den långa låga geon ordentligt innan jag luftar kreditkortet, så köper får dröja nån vecka än.

Hetsjägar´n skrev:
> Jo Granite chiefen är ju typ samma som
> Spectralen. Men gillar ändå Canyonen bättre av
> nån anledning. Får se på lördag hur giant
> känns.

"Gilla" är ju kanske det bästa köpargumentet. En cykel man blir glad av är ju viktigare än om det är 66,5 eller 67 grader HA :)

Glöm inte bort att testa Neils Spitfire och Bobbys Scout på lördag så du samlar på dig lite fler referenser. Sen är det bara att slå till på en tjunia ;)

/Johan

JojjeM skrev:
> Amennurå! Nu har du väl ändå köpt nån
> hoj???
>
> /Johan

Haha, nä jag studsar glatt runt på ht:n. Och ser pundet stärkas mot kronan dag för dag...

Hetsjägar´n skrev:
> JojjeM skrev:
> -----
> > Amennurå! Nu har du väl ändå köpt nån
> > hoj???
> >
> > /Johan
>
> Haha, nä jag studsar glatt runt på ht:n. Och ser
> pundet stärkas mot kronan dag för dag...

Bummer.
Har du fått hem rätt grejer för att flacka ut och sänka Tzaren än?

/Johan

jofahjalm skrev:
> Kom i lådan...

Vill man inte läsa upp-och-ner (eller i pappersform) så finns MBUK tillsammans med WhatMTB, MBR, Bike m.fl. att läsa för 99 i månaden på Readly.

JojjeM skrev:
> Hetsjägar´n skrev:
> -----
> > JojjeM skrev:
> >
>
> > -----
> > > Amennurå! Nu har du väl ändå köpt nån
> > > hoj???
> > >
> > > /Johan
> >
> > Haha, nä jag studsar glatt runt på ht:n. Och
> ser
> > pundet stärkas mot kronan dag för dag...
>
> Bummer.
> Har du fått hem rätt grejer för att flacka ut
> och sänka Tzaren än?
>
> /Johan

Jo det kom grejer men visade sig att jag beställt fel. Och att det nog inte finns slackset för så ålderdomliga velocipeder.

Hetsjägar´n skrev:
> Jo det kom grejer men visade sig att jag beställt
> fel. Och att det nog inte finns slackset för så
> ålderdomliga velocipeder.

Hmm. I alla fall en grad borde väl gå att få till även om du har "gammaldags" styrhuvud med 34 mm innerdiameter både uppe och nere. Typ detta: http://www.workscomponents.co.uk/10-degree-ec34--traditional-1-18-fitment-6-p.asp

Sen kanske man kan tycka att det blir dyrt för en ynka grad. Du kanske får leta nån rysk leverantör. Rubeln går väl inget vidare :)

/johan

Hetsjägar´n skrev:
> Dagens fundering är om Aeris är lite för flack
> för mig med sina 66 grader ha. Jag bor ju ändå
> i Uppsala och cyklar övervägande på platten,
> med enstaka utflykter till Hellas, lite rallyn,
> ett par dagar Järvsö per år osv.
>
> Vad tros om att köra den med 140mm gaffel
> istället för 150? Man får ju konfigurera och
> välja de flesta komponenterna själv.

Running 140mm is a bad idea
It would lower the bb to such extent that you will pedal strike so often that you will give up and walk instead
The bike is already very low. This would make it impractical

Rattnalle skrev:
> Jag tror "olika referensramar" och "olika känslig
> cyklist" spelar roll också.
>
> Det gör ju rätt stor skillnad om man menar sitta
> och trampa uppför eller stå och trampa på
> platten också.

It does pedal well in the sense that it has very very little bobbing when pedalling but it is not a carbon 29er
The bike is also design to be sag at 30% front and back so is it very comfortable but not a great accelerator on Flat or when climbing
This is very much resolved by the climb switch on CC Shock if you chose to equips the bike with one (inline CS is best due to light weight)

I run mine with a Pike 160mm dual and I have no issues riding all day on it on mix 'enduro' like terrain only dropping the fork the the 130mm position for long steep climb I fine in Wales and Scotland

Frenchy skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Jag tror "olika referensramar" och "olika
> känslig
> > cyklist" spelar roll också.
> >
> > Det gör ju rätt stor skillnad om man menar
> sitta
> > och trampa uppför eller stå och trampa på
> > platten också.
>
>
> It does pedal well in the sense that it has very
> very little bobbing when pedalling but it is not a
> carbon 29er

Inte för att vara sån men varken hjulstorlek eller rammaterial har något som helst med trampeffektiviteten att göra. Alls typ.

Jag har provtrampat en och den kändes ungefär som alla andra liknande cyklar jag provtrampat, en aning gung men det är mest en fråga om justering och känslighet tror jag.

12204931_1010317875672407_820773267_n.jpg
12063773_1010329609004567_6389025093681003420_n.jpg

Here is the set up I came up with for extreme versatility of use after 'extensive' test riding since I have had access to both the bikes and engineer responsible for it's development

1*11 sram drive 10-42 cassette with 32 front ring(personal preference due to weak engine :) )

CaneCreak Inline CS (climb switch is a miracle worker on technical climb with rooty, rocky and generally slippery steep climb - far beyond what Fox or Rockshox provide in term of full or semi lock out as the shox remain very active when it need to even on small low speed obstacles)

Pike 160 dual position 160-130 for those long steep climb (and since you can now add bottomless tocken to the dual air there is no reason not to indulge just for the 100g or so or added weight)

Bird carbon rims (not the lightest but so far bombproof and really really stiff)

Maxxis DHF-DHR combo (personal preference and I can't be bothered shaping tyres since I keep this bike in UK and don't have a garage to play mechanic in) but for Sweden I would recommend the 3C version to avoid punctures as the terrain is less forgiving than the generally softer ground, less rocky and rooty of the UK trails centres and bikes parks

Brakes are Avid trails but this is really a personal preference. They also offer Shimano SLX-XT-XTR that are absolutely great too.

I talk to Dan yesterday about the 140mm fork. He said it was absolutely find since the bike is original design around a 140mm fork sag at 25% making the bike very agile but a 150mm fork sag at 30% is where the bike is best balance

My 160mm fork is an little of an overkill unless in the alps or on the long rocky descent of south of France or Sierra Nevada
The main avantage is the 65% head angle you get when you set the rear suspension on the 150mm setting. Good combo for lift assisted bike park like Järvsö Åre and the like.

Hope that help with the decision making. Otherwise just flight to Heathrow for the weekend. A €40 cab ride will take you to there office and I am sure they can find someone to bring you and a demo bike to Swinley Forest about 15mn drive from there.

Thanks for the advices! The sad thing is that during the time I´ve been looking around, trying bikes and researching, the bloody bike has become over 2000 kr more expensive due to the stronger pound. Really annoying I think.

Are looking at custom builds and what not now. Since I waited so long I feel I can ride hardtail a while longer. I think...

Jag har en ram på ingång nu, med mitt vanliga tempo har jag väl byggt ihop den till nyår. Om jag lyckas skruva ihop snabbare ska jag skriva nåt om erfarenheter här. Efter jag får ut den i skogen alltså.

Det blev ett impulsköp när jag såg att Large fanns inne igen.. Jag som nästan hade bestämt mig för en blå med röd gaffel :)

Blev bara en helt tom ram. Behöver mer tid till att fundera på spec.

17242729655_077ad398ac_k.jpg

Senast ändrad:
jofahjalm skrev:
> Bara du inte blir snabb nu Rattnalle! Mer bilder!

Jag tror fortsatt att det är vi som sitter på som begränsar :)

EST: Det är väl inget större fel på den egentligen men skitfin är att ta i. Jag har ju inte vågat dekaltrimma min Canyon eftersom jag vill ha kvar garantin :)
Jag tänkte återanvända allt som passar på nya cykeln typ.

Jag nöjde mig med det här:
WP_20151031_12_10_07_Pro.jpg

Senast ändrad:
jofahjalm skrev:
> Bara du inte blir snabb nu Rattnalle! Mer bilder!

Just den här färgen finns lite mer bildporr på deras hemsida. Annars svårt att hitta bra bilder där färgerna syns.

Sen är jag fortfarande lite orolig för att det ska vara något tekniskt fel. Den har nämligen stått som slutsåld ett tag. Men så av en slump kollade jag och då stod det att den fanns inne. Efter att jag hade slängt mina digitala pengar åt deras håll så försvann large i den färgen helt från sidan. Men jag har en orderbekräftelse så jag hoppas att det är OK :)

17241070572_ba487e7886_k.jpg

17242184041_029e11922e_k.jpg

17035319677_7f046e2deb_k.jpg

Tillbaka
Topp