Blev med racer. Vilka pedaler skall man ha?

Micke J

Medlem
Som rubriken lyder. Vilka pedaler ska man ha?

Har ingen koll alls. Van med spd från stigcyklingen.

Har förstått att det finns lite olika typer. Vilka för- och nackdelar finns med de olika typerna?

Jag använder för tillfället spd och är i samma sits. Anledningen är att jag hade pedaler och ett par s-works xc-skor. Dom är såpass styva...

Micke J sa:
Pfaff sa:
Funkar alldeles ypperligt med SPD-pedaler.
Och passande skor har du ju redan....

? Det låter ju ekonomiskt fördelaktigt. Men vet inte hur bra racer och Specialized 2FO passar ihop?

Inte jag heller :)

Mina pedaler är Ritchey Pro Paradigm och Shimano PD 600.
Ja, och så plattisar på pendeln och nåt dubbelsidigt Shimano på vintercykeln.

Gourmeterna här brukar gå i spinn på sånt. Men det är kul att föda dom också. :)

Senast ändrad:
Spd sl är överlägset på lvg .
Köp ett par Shimano som matchar gruppen som cykeln i övrigt har

Jag körde spd ett par år, först med mtb-skor o pedaler utan stöd, sen när jag började känna punkt-värk köpte jag pedaler med stöd, efter det billiga shimano-hjul lvg-skor med hål för både spd och lvg-cleats.
Straxt innan mitt VR safe'ade jag dock med lvg-pedaler o cleats, blev billiga men lätta Lifeline med look-mönster från wiggle. Tvivlar på att jag skulle märka skillnad mot spd-sl och jag skiter i ev. klubb-credd.

SPD duger gott. Mången radoräv kör med SPD och cyklar både längre och fortare (över 30 mil) än de flesta av oss vanliga muppar. Är du själv så erfaren att du anser att du har större nytta av något annat pedalsystem så använd då det. Men att påstå att SPD inte fungerar på vägen är inte inkluderande utan kan anses tyda på en väl bokstavlig tolkning av velominati....

+1 på de flesta andra här; har du SPD-skor börja med SPD-pedaler
Ett par PD-M520 kostar under 281 SEK hos Rose; https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-spd-pd-m520-pedals/aid:38003

Men SPD-klossen är liten, mkt mindre än en SPD-SL-kloss, iofs med bra skor med tillräckligt styv sula märks det inte klossen är liten.

När man tar i mkt, särskilt när klossarna börjar bli slitna, så blir det 'vingligare' med pedaler med sämre stöd för klossen.
MEN hur mkt 'vingligare' det blir/upplevs är en personlig sak som beror på (bla) hur 'vingliga' cyklistens fötter/fotleder är.
Det betyder att det inte spelar ngn som helst roll vilken skillnad, eller inte, ngn annan cyklist märker, det är bara man själv som kan avgöra om skillnaden märks eller ej.

Däremot har jag aldrig hört om ngn som har tyckt att cyklingen har blivit sämre med den stora och breda anläggningsytan hos SPD-SL-pedaler.
Rose säljer bra SPD-SL-pedaler för under 520 SEK; https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-spd-sl-pd-r550-pedal-set/aid:670148

/Håkan

Jag kör med SPD på racer å det funkar mkt bra!
Pedal: Shimano PD-A600SPD som har bättre kontaktyta än "vanliga" dubbelsidiga spd pedaler.
Skor: Shimano XC70 som har en styv kolfibersula!
Härligt att oxå kunna gå några meter med skorna om det skulle behövas :)

Bilagor

• 53214-1150_20679.jpg
    53214-1150_20679.jpg
    37.9 KB · Besök: 106
  • g11511_1.jpg
    g11511_1.jpg
    68.3 KB · Besök: 136
Senast ändrad:
Som nämnts.
Börja med SPD om du har (styva) skor.
PD-A520 är billiga och okay och hjälpligt stadiga.

Är det skoj så köp 3-punktspjuck och KEO-pedaler så blir det bättre stöd/tryck.

Stuvarn sa:
Jag kör med SPD på racer å det funkar mkt bra!
Pedal: Shimano PD-A600SPD
Skor: Shimano XC70

+1
Kör också med A600. De har, som synes en ganska bred anliggningsyta så med styva skor så tycker jag de funkar utmärkt! :)

frid!

Kör med LOOK Keo. Funkar bra förutom att klossarna är löjligt lätta att göra sönder när man går de korta sträckor man ändå måste.

Skulle jag inte tävla och alltså vilka kunna spurta utan att vara hindrad av pedalerna skulle jag nog köra vanliga spd med en styv sko. Funkar utmärkt - bara vid rena spurter jag tycker SPD känns något sämre än landsvägspedaler.

Jag kör spd-sl på min lvg och spd på pendlarn och kommer även köra det på min hardtail.

Den största skillnaden är väl att det känns som att man verkligen sitter fast i SL systemet. Spd känns lite vingligt i jämförelse. För mig passar de olika systemet bra för de olika typer av cykling jag ägnar mig åt.

Kör med billiga skor och strax över billiga pedaler på lvg och finare skor men billiga pedaler på resten.

Hej.. Speedplay. Nackdelen är att du då ska hitta passande skor till pedalen, alltså med fyrhålsmönstret som Speedplay delar med äldre Timepedaler. Inga adaptrar mao, då tappar du hela vitsen och kan istället köpa vilket dret som helst. Vitsen är alltså den låga biopositionen, dvs avståndet pedalaxelmitt-skosula. Effekten måste upplevas.. Sen kan ju Speedplayen ställas in med häl in- häl ut, mycket spel- lite spel, utlösningsvinkel.. Finns nu också finfina gummiskydd, vilket är tur, för annars går du på en mässingsplatta, hal som faan.. mvh borano20

Funkar bra med Speedplay och adapter också.

Har tre par Speedplay och två par Bont-skor, ett par Specialized skor och ett par Scott skor. Alla har adapter och på Bont Vaypor och Vaypor + så är det helt underbart att köra med ett par välinställda och anpassade Speedplay Zero

Skall man gasa på å rycka å ha sig så är pedaler avsedda för det bäst. Speciellt om man har lite större fötter.
Körde KéO carbon i 4 år. Tyckte dom var svåra att klicka i. Bytte til Shimano 7800 och sedan 7900. Grymma om ej lättast.

Om man kör rando å sitter och vevar lugnt så funkar SPD.

Jag säger Ultegra.

Vad har ultegra för fördel mot 105 bortsett från typ 20g?
Verkar vara hugget som stucket. Priset är det en rätt stor skillnad på också.

Ska nog försöka hitta styva och sköna Skor och pedaler jag också...

Nä. Dom har jag testat. Inte så bra stöd som "riktiga" racerpedaler.

Ultegra har 100% rostfri fotplatta och går att få i 4 mm längre axel.

Jag har nya 105 på pendlaren. Komposit. Fungerar bra men är lite mindre distinkta när jag klickar i jmf. D-A.

Hej.. Du är nääära.. Bara ett par riktiga skor, så.. Jag köpte ett par svarta DMT, minns inte modellen, från Evans, Speedplayspecific, för runt 650kr. Klar podiumplats i min "mitt livs bästa affärtävling ". Lite bredare i tåboxen än Gaerne. Northwaves nya adapter ser faktiskt bra ut. Finns också Lake, SIDI, Rocket 7.. Jo jag köpte två par DMTs. Kan du ha runt 43 i stl, hör av dig om du tycker ett par Adidas i stl 43 1/3 verkar intressant. Mycket bra skick, trots åldern. Samma pjuck som J Ullrich körde i. mvh borano20

SPD-SL är optimerade för landsväg så varför köra SPD?

Om man redan har ett par SPD-skor eller SPD-pedaler så spar man så klart några kronor på att inte byta, men annars vette sjutton.

Innan jag gick från SPD till SPD-SL trodde jag inte att skillnaden skulle vara så stor som den faktiskt var. Men skillnaden var enorm, framför allt när det kommer till känsla och bekvämlighet.

Många goda råd ? Tror att jag låter spd pedalerna stanna i skogen i alla fall.

Är det så att Speedplay ligger närmare spd i känsla än spd-sl?

Blir spd-sl helt stumt eller har man något spel? Har ett knä som eventuellt kan uppskatta att det inte blir totalt stumt.

Finns det någon butik i Uppsala där man kan testa alla olika typer? Föredrar att handla på Velotek men dom har kanske inte så mycket landsväg?

Senast ändrad:
Skogling sa:
Jag har nya 105 på pendlaren. Komposit. Fungerar bra men är lite mindre distinkta när jag klickar i jmf. D-A.
Internet påstår att skillnaden mellan ultegra och 105 är ej märkbar. När jag frågar så väljer du att jämföra mot dura ace istället? :D

Micke J sa:

Blir spd-sl helt stumt eller har man något spel? Har ett knä som eventuellt kan uppskatta att det inte blir totalt stumt.

Finns det någon butik i Uppsala där man kan testa alla olika typer? Föredrar att handla på Velotek men dom har kanske inte så mycket landsväg?

Shimano SPD-SL Pedalklossar
Röd 0° float
Blå 2° float (finns för toppedaler, som t.ex. Dura Ace SPD-SL)
Gul 6° float (finns för de flesta SPD-SL-pedaler från Shimano)
Look Pedalklossar
Svart 0° float
Grå 4,5° float
Röd 9° float
- See more at: http://guider.wiggle.se/köpguide-till-pedaler-och-klossar#sthash.7jqKLcW1.dpuf

Antar att man vill ha gul när man som jag har knäproblem.

Micke J sa:

Känslan med Speedplay är mer SL. Blir med den designen väldigt stor plattform. Och har man som jag haft en del knäproblem så tycker jag de är överlägsna. Har tidigare gått från Look till Shimano och nu till Speedplay. Jag kommer inte gå tillbaks :)

DRQ96 sa:
Micke J sa:

Känslan med Speedplay är mer SL. Blir med den designen väldigt stor plattform. Och har man som jag haft en del knäproblem så tycker jag de är överlägsna. Har tidigare gått från Look till Shimano och nu till Speedplay. Jag kommer inte gå tillbaks :)

+1 Efter att ha fått problem med SL på längre turer har jag också bytt till speedplay. Funkar bättre för mig. Och ja, det är förmodligen för att jag haft svårt att ställa in klossarna (de gula), varpå kloassar med mer float passar bra. Lite svårare att klicka i tycker jag dock att det är.

NickPick sa:

Har man knäproblem är det viktigaste att klossarna är rätt justerade, inte att man har mycket float. Float är mest en nödlösning för att kunna slarva med klossjusteringen.

Micke J sa:
Nej
Däremot kan den lilla pedalkroppen upplevas som "vinglig" och att den ger sämre "stöd/tryck",
men som jag har skrivit tidigare är detta väldigt individuellt och det finns många som är nöjda med både Speedplay och SPD på lvg

Micke J sa:
Med de gula klossarna (som följer med pedalerna) borde du få tillräckligt med "float".

/Håkan

JT sa:
NickPick sa:

Har man knäproblem är det viktigaste att klossarna är rätt justerade, inte att man har mycket float. Float är mest en nödlösning för att kunna slarva med klossjusteringen.

Riktigt så enkelt är det inte. Jag har använt verktyg för att kunna rikta in och läst på hur man gör. Åh så sätt man igång och trampar och allt är frid och fröjd. Mängden ökas. 30 milare avverkas utan att det känns. Sen står man där i Tyskland, en fin dag i maj. Ensam och med smärta i båda knäna, och en hälsena som inte vill vara med. Så varför chansa på att det är rätt när man kan få ett system som funkar lika bra men med mer float?

Arsozath sa:
Riktigt så enkelt är det inte. Jag har använt verktyg för att kunna rikta in och läst på hur man gör. Åh så sätt man igång och trampar och allt är frid och fröjd. Mängden ökas. 30 milare avverkas utan att det känns. Sen står man där i Tyskland, en fin dag i maj. Ensam och med smärta i båda knäna, och en hälsena som inte vill vara med. Så varför chansa på att det är rätt när man kan få ett system som funkar lika bra men med mer float?

Är din slutsats i det läget att den enda parametern som kan vara orsaken till dina knäproblem i denna, vad jag antar, speciella situationen, är avsaknad av float? Hur utesluter du allt annat?

Du har rätt i "riktigt så enkelt är det inte". Men ingenting är så enkelt. Pedaler med float är inte ekvivalent med avsaknad av knäproblem.

Jag bytte från spd-sl (ultegra) till spd, eftersom jag cyklar mest i stan. Jag vill kunna gå i skorna. Spd-sl är bättre pedaler så länge man är på cykeln, men om man behöver stanna ofta och kanske gå en bit då och då, så är spd mer praktiskt.

JT sa:
Arsozath sa:

Är din slutsats i det läget att den enda parametern som kan vara orsaken till dina knäproblem i denna, vad jag antar, speciella situationen, är avsaknad av float? Hur utesluter du allt annat?

Du har rätt i "riktigt så enkelt är det inte". Men ingenting är så enkelt. Pedaler med float är inte ekvivalent med avsaknad av knäproblem.

Ja det var min slutsats. Efter att ha laborerat med sadelpostiion både på kors och tvärs så fanns det inte så mycket annat det kunde vara. Sen jag bytt till speedplay och SPD så har jag inte känt av något knäproblem alls. Och jag är väl medveten om att det inte är något bevis i sig, utan bara indicier. Men nu behöver jag inte fundera på det alls längre, vilket är skönt. Kan tillägga att jag inte har direkt supernormal fotvinkel vilket förmodligen försvårar klossarnas inställning. De pekar rätt så mycket utåt. Vet inte om det är relaterat till att jag höll på med hästridning när jag var yngre eller om jag råkar ha fått med mig peka-utåt-gener.

Tillbaka
Topp