Bli bilfri - men hur ska vi ta oss till lopp?

Det är så idiotiskt att SJ inte har en begränsning på bagagestorlek (du ska kunna bära det själv) men inte tillåter cyklar. Tanter som med nöd och näppe släpar på två enorma väskor á 20kg som de sen ställer i gången eller vid ett säte är ok.

Tillbaka med kombinerade bagagevagnar med 10 cykelplatser. En cykel som står vertikalt tar verkligen inte mycket plats och väger knappt något.

Jag skulle göra många fler weekendresor om jag fick ta med cykeln på tåget.
som jag skrev i inlägg #26 är det numera uttryckligen tillåtet ta med cykel på sj ponerat den är i någon form av emballage och inte längre än 140 cm.

i praktiken alltså ta av ett eller båda hjulen.

du skall också vara förmögen bära på den på tåget 'själv'.

detta har i praktiken funkat även tidigare, men bra att nu inte vara i händerna på övernitiska nybörjarkonduktörer.

Tjena happy!

Vi har bestämt oss för att göra oss av med bilen. Vi använder bilen så sällan att vi har kommit fram till att bilpooler (Volvo on Demand/Kinto Share etc) är ett bättre alternativ för oss.

Det enda kruxet är ju det här med att frakta cyklar på bil (främst för att ta sig till olika lopp). Ett alternativ då är ju att skaffa en vettig cykelhållare för dragkrok (idag kör vi cyklarna på taket). Problemet med detta blir fram för allt att det kraftigt begränsar utbudet (och därmed närheten) av bilar att hyra.

Ett annat alternativ skulle kunna vara sugkoppsbaserade alternativ (t.ex. SeaSucker). Att fästa cykeln med sugkoppar på taket känns lite.... vanskligt, men av allt att döma så verkar de fungera väldigt bra. Skulle dessa fungera bra för användning på hyrbilar? Har någon här erfarenhet av liknande produkter? Eller har ni någon annan smart lösning för att få med sig cyklar till sommarens lopp om man inte äger en bil?

Tack!
Nyfiken, vad skulle kostnaden för en helgresa bli med sån bilpool, typ 120mil körning fredag-söndag?

som jag skrev i inlägg #26 är det numera uttryckligen tillåtet ta med cykel på sj ponerat den är i någon form av emballage och inte längre än 140 cm.

i praktiken alltså ta av ett eller båda hjulen.

du skall också vara förmögen bära på den på tåget 'själv'.

detta har i praktiken funkat även tidigare, men bra att nu inte vara i händerna på övernitiska nybörjarkonduktörer.
Vore trevligt om man kunde slippa emballagedelen. Om man vill ta tåget 1-2 timmar, cykla en sväng på en söndag i lite nya omgivningar och ta tåget hem så är det lite irriterande att behöva hålla på och dra med ett par sopsäckar för att inte riskera att hamna i dispyt med någon nitisk konduktör.

Vore väldigt trevligt att bara ta på cykeln som den är såsom det går hos en del bolag i Sverige.

jag gör något liknande på daglig basis. använder aldrig fodral till denna, och på över 20 år har det efterfrågats summa en gång varpå mitt enkla och accepterade svar var 'nej'.

2x10 växlar schlumpf/dura ace. utväxling 29-113 växeltum, alltså som vilken bra racer som helst och däck med rull som inte skäms i en klubbklunga.

det är värre om man önskar något liknande för skogsåka. finns visserligen sj-accepterade fällbara 26-mtb, men de väger tyvärr bly. alltför leriga bör de ju inte heller vara...
.
29D27AF5-C397-42D8-BC6E-183F06CDBB71.jpeg

Kanske bara mina sträckor där de slarvar. Uppsala-Stockholm, Stockholm-Eskilstuna och Stockholm-Malmö hade jag gärna haft nitiska konduktörer på någon gång :)
Stockholm-Malmö är min standardresa och där har det aldrig fått stå bagage i mittgången eller vid utgångarna. Även på nattågen till Åre har de varit noga med att det inte finns bagage i gångarna.

Stockholm-Malmö är min standardresa och där har det aldrig fått stå bagage i mittgången eller vid utgångarna. Även på nattågen till Åre har de varit noga med att det inte finns bagage i gångarna.
vissa tågtyper är besvärligare än andra. men nyss visade gula fara ryms inne i en trebäddars sovkupé :)

Äger ingen vikcykel och är inte särskilt intresserad av att köpa en. I synnerhet inte för att enkom kunna göra SJ-resor med cykel. Tycker därför fortfarande att det vore trevligt om man bara kunde plocka på cykeln på tåget utan demontering och emballagekrav p.s.s. som är möjligt med andra tågbolag i Sverige och utomlands.

ja det vore bra. men verkligheten ser tyvärr annorlunda ut. trots numera tillåtelse ta med cyklar på sj en del hänsyn att ta, så son det framgått även i denna tråd.

även på tåg med dedicerade cykelplatser (liksom på flyg har utrymmet viss begränsning, och man tar man med fullstor cykel alltid risken att det är 'fullt'.

när jag köpte vikcykel var även jag skeptisk till vilken nytta den måtte ha. men väl på plats uppstår tusen möjligheter. på det sättet lite lik en mobiltelefon.

bara det att konsekvent slippa låsa cykeln. när man skall in någonstans, ta med den bara. och slipp oro för stöldrisk.

Borde kunna landa på 3695 SEK. 3 dagar bilhyra + 1200x2 SEK i kilometeravgift.

Njae. Jag har gratiskonto på Volvo on Demand och då får jag 3 195 kr för fredag kl 16-söndag kl 19 och 75 mil. Ink bensin. 2 695 kr för 50 mil. Blir ju mycket billigare om man betalar månadsavgift.

Kinto brukar vara klart billigare om man tar en Yaris. Beror ju på hur många man är.

Moveabout är ännu billigare men då är det ju elbil vilket kräver lite omställning kanske.

Njae. Jag har gratiskonto på Volvo on Demand och då får jag 3 195 kr för fredag kl 16-söndag kl 19 och 75 mil. Ink bensin. 2 695 kr för 50 mil. Blir ju mycket billigare om man betalar månadsavgift.

Kinto brukar vara klart billigare om man tar en Yaris. Beror ju på hur många man är.

Moveabout är ännu billigare men då är det ju elbil vilket kräver lite omställning kanske.
Men nu var det ju 120 mil som frågades om, inte 50 eller 75.

ja det vore bra. men verkligheten ser tyvärr annorlunda ut. trots numera tillåtelse ta med cyklar på sj en del hänsyn att ta, så son det framgått även i denna tråd.

även på tåg med dedicerade cykelplatser (liksom på flyg har utrymmet viss begränsning, och man tar man med fullstor cykel alltid risken att det är 'fullt'.

när jag köpte vikcykel var även jag skeptisk till vilken nytta den måtte ha. men väl på plats uppstår tusen möjligheter. på det sättet lite lik en mobiltelefon.

bara det att konsekvent slippa låsa cykeln. när man skall in någonstans, ta med den bara. och slipp oro för stöldrisk.
Verkligheten är förhoppningsvis inte konstant.

Om jag tittar på hur mitt cyklande ser ut så misstänker jag att det är tämligen få tillfällen då en vikcykel skulle erbjuda en betydande fördel jämfört med "vanlig" lvg-cykel och en del tillfällen där jag misstänker att jag inte skulle vilja ha en vikcykel. Att köpa en tingest med de egenskaperna känns inte så motiverande.

En ytterligare (liten men ändå..) fördel med vikcykel är att jag med min användning kan ha lampor på! cykeln utan att de blir snodda.. lite skön grej som aldrig har funkat för mig tidigare.

Vore trevligt om man kunde slippa emballagedelen. Om man vill ta tåget 1-2 timmar, cykla en sväng på en söndag i lite nya omgivningar och ta tåget hem så är det lite irriterande att behöva hålla på och dra med ett par sopsäckar för att inte riskera att hamna i dispyt med någon nitisk konduktör.

Vore väldigt trevligt att bara ta på cykeln som den är såsom det går hos en del bolag i Sverige.
En tanke, kraftig nylonväska med handtag runt ramen.. Borde det inte tekniskt sätt räknas som emballage? Eller att man tejpar på packpapper? xD

Man får hata sitt bilägande ordentligt när man dra på CX tävling i GBG - STHLM, två hojar, 6 hjulpar osv i en... Yaris ;)

En tanke, kraftig nylonväska med handtag runt ramen.. Borde det inte tekniskt sätt räknas som emballage? Eller att man tejpar på packpapper? xD
Inte med på hur du menar. Om jag ska använda en nylonväska för återfärden behöver jag som jag ser det göra något av följande.
  1. Förvara den från det att jag kliver av tåget på utfärden till dess att jag kommer tillbaka. Känns lite meckigt att hitta en bra plats på en godtycklig tågstation.
  2. Ha med väskan under cyklingen, vilket jag helst vill undvika, i synnerhet om jag tänker mig att cykla utan förvaringsmöjlighet (t.ex. ryggsäck).
  3. Slänga nylonväskan som jag använt på utfärden och köpa en ny inför hemfärden. Förmodligen ogörbart i de flesta fall och dessutom slöseri.
Inget av dessa alternativ attraherar mig så våldsamt. Alternativ 2 är väl sannolikt minst dåligt givet att man kan hitta en lätt väska som kan komprimeras till liten volym och att man har någon form av packmöjlighet.

Inte med på hur du menar. Om jag ska använda en nylonväska för återfärden behöver jag som jag ser det göra något av följande.
  1. Förvara den från det att jag kliver av tåget på utfärden till dess att jag kommer tillbaka. Känns lite meckigt att hitta en bra plats på en godtycklig tågstation.
  2. Ha med väskan under cyklingen, vilket jag helst vill undvika, i synnerhet om jag tänker mig att cykla utan förvaringsmöjlighet (t.ex. ryggsäck).
  3. Slänga nylonväskan som jag använt på utfärden och köpa en ny inför hemfärden. Förmodligen ogörbart i de flesta fall och dessutom slöseri.
Inget av dessa alternativ attraherar mig så våldsamt. Alternativ 2 är väl sannolikt minst dåligt givet att man kan hitta en lätt väska som kan komprimeras till liten volym och att man har någon form av packmöjlighet.
Pytteliten, tunn "väska" över mitten av ramen; av sorten som går att knyckla ihop i fickan. Väska som teknikalitet; utan riktig försök. Tänk ikea-kasse som går att stänga.

Pytteliten, tunn "väska" över mitten av ramen; av sorten som går att knyckla ihop i fickan. Väska som teknikalitet; utan riktig försök. Tänk ikea-kasse som går att stänga.
Ska det vara IKEA-kassetjocklek på materialet och rymma en cykelram blir det ju dock en viss volym. Och om man dessutom behöver packa ner hjulen i en annan kasse lär det inte finnas mkt plats kvar i tröjfickorna utan det lär bli "ryggsäckstvång" för min del. Att dra den runt överröret funkar dåligt för mig då jag drar emot knäna mot överröret, ffa när jag står upp.

Sen vill nog jag ha ett sätt att packa cykeln s.a. det odiskutabelt följer SJ:s regler. Ogillar att stå och käfta med personal kring regeltolkningar.

Jag tänkte testa något i den här stilen. Sj kräver ju inte vaddering eller hard case så bör inte vara några problem.

14B9D102-8B2D-485E-819A-D69B71C471DC.jpeg6460D702-9B5E-4E03-A3DF-C164BFC8358C.jpeg

Notera att cykeln på bilden har avtagbar gaffel och därmed är lite mindre än annars. Dock procentuellt inte mer än att väskan fortfarande bör få plats under sadeln som ovan.

För 15 år sedan kunde jag cykla hela vägen upp på perrongen i Davis, gå ombord på tåget, hänga upp min cykel på en krok och tuffa ned mot SF.
Kommer inte ihåg hur många krokar det var per vagn för cyklar, men runt 8 st viskar ett dammigt minne.
Så vill jag kunna göra i Sverige. Veta att det finns plats för min cykel, inte behöva gömma en sönderplockad cykel i en påse för att folk inte tål att se geometriska former.

Jag tänkte testa något i den här stilen. Sj kräver ju inte vaddering eller hard case så bör inte vara några problem.

Visa bilaga 591210Visa bilaga 591211

Notera att cykeln på bilden har avtagbar gaffel och därmed är lite mindre än annars. Dock procentuellt inte mer än att väskan fortfarande bör få plats under sadeln som ovan.
Man undrar ju lite hur det är med slitstyrkan på materialet i en så tunn sak.

Personligen skulle jag nog i så fall hellre försöka fästa den under styret, om möjligt.

Har åkt en hel del tåg i Italien med cykel och är vad jag kan komma på en gång som jag missat tåg p.g.a. det varit fullt vad det gällde cyklar. Och det även med kreativt italienskt regeltänjande vad gällde max antal cyklar (officiellt 12 eller 16 kanske).

Har i över ett år kört med en hållare på bagageluckan (Thule Outway Platform) när jag har hyrt bil, och tycker det funkat toppen. Inte haft något problem med några uthyrare (Hertz, OKQ8, M, iMove) angående märken eller så, och kunnat ta min och min frus MTB med oss. Enda nackdelarna är max 15kg per cykel, och att bilen drar rätt mycket mer. T.ex. våran ID3 kom ~20 mil istället för ~30 på en laddning. Tror att deras andra (som inte är plattform) antagligen drar lite mindre, men då är det något mindre skonsamt för cykeln.

Är också bilfri, men hyr bil på sommaren. Seasucker Talon är perfekt när man ska få med sig en cykel. Ska man få med sig flera cyklar så föredrar jag modeller där man inte behöver plocka bort framhjulet. Har även 4st Thulehållare där jag bara behöver växla ”fötter” beroende på bil. Hyr oftast på Hertz och samma bilmodell. Det är enligt min erfarenhet inte alltid det sitter en dragkrok på deras bilar.
Fördelen med Seasucker att det är lätt att ta av och på. Därmed slipper man köra runt med cykelhållare när de inte används.
TalonVisa bilaga 591107
BomberVisa bilaga 591108
Snyggt med mini bomber bak-å-fram för att få plats bakom andra ??
Jag har kört mellan vanliga Thule på taket nån gång, lite meckigt att få plats, men det funkar.

Tack för all input! Det lutar nog åt Seasucker eller en dragkrokshängd hållare. Hyra större bil är ett bra alternativ, men då tappar jag tyvärr fördelen med att ha både Volvo on Demand och Kinto på promenadavstånd. Tåg kommer nog i få fall att ta mig hela vägen till loppet.

Seasucker:
+ bör fungera på vilken hyrbil som helst
+ verkar vara OK enkel att bära/förvara
- kräver adapter för QR/Thru Axle/Boost (dock små och enkla adaptrar, inget stort minus)
- mina nerver (se nedan)

Dragkrogshållare (Thule velospace etc)
+ Mer beprövad lösning, upplevs inte som lika osäker (jag tror att Seasucker fungerar bra, men det känns ändå lite obehagligt...)
+ Bred cykelkompatibilitet
- Begränsar utbudet av hyrbilar
- Större och tyngre att bära och förvara
Har tappat min hoj en gång… på en dyr Thule plattformshistoria för tre hojar. ?
Kolfiberskyddet lyckades snurra så att ramgreppet tappades. Som tur var så höll hjulstropparna, så det var bara styre och frambroms som rök.

Tillbaka
Topp