Blir sämre med åren, trots regelbunden träning

Rodge68

Aktiv medlem
Vill höra vad ni, Happy-doktorer, har för ideer om mitt tillstånd!

Jag är ca 56år och har cyklat regelbundet de senaste 15 åren (ca 4-6 pass/vecka under säsong och spinning under vinterhalvåret). De som jag haft mig med ut och introducerat i MTB-cyklingens värld har alla blivit bättre än mig, eller rättare sagt så orkar de mer än mig ganska snart.

Det är precis som en motor utan vridmoment, jag tappar orken så fort det går uppför och det känns som om jag drar på mig mjölksyra direkt. Jag hänger ändå i och köra mina 1½h, men det är inte roligt när orken tryter så som den gör. Jag upplever att det kanske är astmamedicinen som fungerar dåligt, för det känns som om det är svårt att få syre, men det kan lika gärna vara hjärtat. Det är under de senaste 10 åren som jag har upplevt att konditionen blir sämre och sämre, medan under de första åren blev den bättre och bättre.

Jag har astma som jag medicinerar mot med vanlig inhalator och jag har pollenallergi som jag äter desloratadin regelbundet under 6 månader. Ligger lite högt i blodtryck, 135/85 i vila och under arbetsprov så kunde man se att mitt blodtryck stack iväg direkt vid cyklingens start. Skjöt iväg upp till 220 men stannade där och sedan kom pulsen sakta ikapp, detta skulle jag hålla koll på, men de sa att jag var som en vältränad brandman konditionsmässigt (cyklade länge).
Självklart kan åldern spela in här, men jag jämför mig mot andra jämnåriga och då tycker jag att jag borde vara i bättre form.

I övrigt tror jag att jag är frisk....

Har ni några förslag till vad jag ska börja med och låter det som om det är rätt att börja med astman eller ska man även kolla blodtrycket under belastning?

Astma medicinen kan påverka både hjärtrytm och blodtryck det gör min astma medicin så jag slutade att ta den och vad händer jo ork blir bättre men i första hand konsultera en läkare som titta över medicinen och vad den påverkar.

Har liknande symptom men ingen astma men 8år äldre. Äter blodtryckssänkande medicin som helt klart påverkar min ork.

Astma medicinen kan påverka både hjärtrytm och blodtryck det gör min astma medicin så jag slutade att ta den och vad händer jo ork blir bättre men i första hand konsultera en läkare som titta över medicinen och vad den påverkar.
Även jag har förhöjt blodtryck samt sömnbesvär med dålig nattsömn i samband med astmamediciner (inhalator innehållande kortison).
Har slutat med detta och prövar alternativ medicinering vilket jag mår bättre av.
Rekommenderar att du vänder dig till din läkare!

Det låter väl helt normalt att man som 56-åring ser en nedgång under de senaste 10 åren i ens fysiska form? Det krävs fokus, struktur och kunskap för att jobba mot ålderns skoningslösa nedmontering, och det låter som det finns en hel att jobba med där för TS ("spinning under vinterhalvåret" skvallrar lite om att det inte riktigt finns någon struktur eller kunskap bakom upplägget). Kika på om du kan få hjälp med ditt träningsupplägg av någon som kan sina saker (finns många företag som erbjuder detta idag), så kommer nog nedgången i din fysiska form inte bli lika drastisk.

Nu kommer folk förmodligen hata på mig, men det skiter jag i.
Har du kollat din testosteronhalt?
Inget hat, men lite färska fakta om det.
Pannbensförtunning har liknande symptom och drabbar en del av oss i takt med att åren går.

Har liknande medicinering o upplevelse - min självdiagnos är att jag behöver kombinera cyklingen med löpning o styrketräning.
Jag löper o klarar kompensera styrkebortfall med högra kadens men saknar möjligheten att bröta på uppför utan syrapåslag. Styrketräning står på att-göra-listan men är ju ack så tråkigt.
Sen är det väl bara o inse att man kanske har peaken bakom sig men..

Har dina ben blivit smalare ? Fungerar nervbanorna ned till benen lika bra nu som då? Är själv lite trång i svanken. O min pappa har spinal stenos.

Jag har också tappat en bra ork med åren (är 56...) och när det hände så tänkte jag att allt har sin tid. Topprestation i kondissport är över, jag fincyklar nu på ett annat sätt än förr och har hittat ny sport att fokusera på (paddling) eftersom jag tror att den lite åldrande kroppen behöver lagom med kondissport och en rejäl komplettering med nåt som kan bevara muskelmassa på hela kroppen. Som tex paddling kompletterat med lagom cykling.

Håller med. 5 mil betyder åtminstone en dag off, 10 mil kanske tre, men man är stolt och nöjd ändå. Högintensiva pass kunde man förr göra flera per dag, men så icke längre.

Upplever liknande. Tänker börja med styrketräning om ca en vecka. Tänkte ge gymet en chans även om det är tråkigt.

Jag tänker personligen förtvina sakta, för tråkigt att träna gym regelbundet. Annars så tappar man ju muskelmassa och explosivitet med åldern.

Styrketräning är nog tyvärr enda lösningen om man inte vill tappa muskelmassa. Om gym känns tråkigt har Trailfit MTB pass för hemmet (har använt deras gratisövningar på instagram).

Jag brukar köra lite intervall med hojen. Står upp och kör ett segment snabbt, paus och så ett segment till osv. Lite minienduro på platten kan man säga. Annars är det lätt att man blir sittande och bara maler på och det skapar ju varken styrka eller explosivitet.

Om du känner att du inte hänger med andra MTB-cyklister så kanske också gå teknikkurser. Kan vara att du har haft bra kondition som kompenserat för att du har dålig teknik i skogen.

Många bra kommentarer ovan o jag vill bara lägga till en sak som jag tror ingen annan tar upp:
Många "gubbar" som tränar utan någon plan tenderar att köra alla sina pass "halvhårt", dvs ofta i pulszon 3. Tränar man alltid i den zonen så ligger man i ett område som inte medför någon förbättring, samtidigt som man aldrig återhämtar sig riktigt.
Teorin bakom "polariserad träning", som i princip alla pålästa sysslar med, är att ett träningspass antingen ska vara stenhårt (pulszon 4 och 5), eller väldigt väldigt lugnt (zon 1 och 2). Då får man till återhämtning och vila på de lugna passen och de hårda passen förbättrar VO2max ("kondisen").

Vid mtb-cykling hamnar man väl alltid på zon 2 under större delen av tiden? Så är det för mig iaf. Zon 4 eller 5 kräver löpning.

Hur är det med längre turer där du blir rejält trött? Med intag av sportdryck. Alltså mosig efteråt i många timmar eller resten av dagen.

Några såna i veckan tycker jag ger en skjuts i prestationsförmågan.

Dessutom blir det ett äventyr.

Viktigt dock att inte ha nåt jobbigt som väntar efteråt så man vågar bli trött.

Många "gubbar" som tränar utan någon plan tenderar att köra alla sina pass "halvhårt", dvs ofta i pulszon 3. Tränar man alltid i den zonen så ligger man i ett område som inte medför någon förbättring [...]
Inte någon förbättring jämfört med vad? När jag läser ovan ser det ut som att träning i zon 3 inte medför några positiva effekter och det kan väl omöjligt stämma?

Vill höra vad ni, Happy-doktorer, har för ideer om mitt tillstånd!

Jag är ca 56år och har cyklat regelbundet de senaste 15 åren (ca 4-6 pass/vecka under säsong och spinning under vinterhalvåret). De som jag haft mig med ut och introducerat i MTB-cyklingens värld har alla blivit bättre än mig, eller rättare sagt så orkar de mer än mig ganska snart.

Det är precis som en motor utan vridmoment, jag tappar orken så fort det går uppför och det känns som om jag drar på mig mjölksyra direkt. Jag hänger ändå i och köra mina 1½h, men det är inte roligt när orken tryter så som den gör. Jag upplever att det kanske är astmamedicinen som fungerar dåligt, för det känns som om det är svårt att få syre, men det kan lika gärna vara hjärtat. Det är under de senaste 10 åren som jag har upplevt att konditionen blir sämre och sämre, medan under de första åren blev den bättre och bättre.

Jag har astma som jag medicinerar mot med vanlig inhalator och jag har pollenallergi som jag äter desloratadin regelbundet under 6 månader. Ligger lite högt i blodtryck, 135/85 i vila och under arbetsprov så kunde man se att mitt blodtryck stack iväg direkt vid cyklingens start. Skjöt iväg upp till 220 men stannade där och sedan kom pulsen sakta ikapp, detta skulle jag hålla koll på, men de sa att jag var som en vältränad brandman konditionsmässigt (cyklade länge).
Självklart kan åldern spela in här, men jag jämför mig mot andra jämnåriga och då tycker jag att jag borde vara i bättre form.

I övrigt tror jag att jag är frisk....

Har ni några förslag till vad jag ska börja med och låter det som om det är rätt att börja med astman eller ska man även kolla blodtrycket under belastning?
Har du gjort ekg och/eller ultraljud på hjärtat under de här åren?
Vid mtb-cykling hamnar man väl alltid på zon 2 under större delen av tiden? Så är det för mig iaf. Zon 4 eller 5 kräver löpning.
Hmm, på mtb ligger jag konstant i zon 4 och 5 om jag tar i... Vid löpning krävs mycket pannben för den nivån.

Går säkert att fråga om man får haka på någon som tävlar MTB-enduro på någon av deras pass. Kommer man inte över zon 2 då är man jävligt vältränad. Då är nog det läge att satsa själv på svenska cupen.

Tävla i XC-mtb så hamnar du i zon 5 direkt i starten. Tills man lärt sig bättre.
Själv tycker jag att det blev mkt svårare att träna upp sig efter 65.
Skrivs ju ofta om att när man blir äldre är intensiv/intervallträning viktigare än distans. Joel Friels bok "Fast afterfifty" t.ex.Men tyvärr är det ju betydligt trevligare att avnjuta cyklingen o landskapet med en låg puls än att ligga på flås- o spygränsen o slita.

Inte någon förbättring jämfört med vad? När jag läser ovan ser det ut som att träning i zon 3 inte medför några positiva effekter och det kan väl omöjligt stämma?
Det är inte effektiv träning. Om du är helt otränad så kommer all cykling innebära en "förbättring", även zon 3. Om du däremot är hyfsat tränad så är zon-3-cykling inte konstruktivt.

Så vi gick från trötta gubbar till "man får inte puls på mtb?"

Klart man inte får puls på MTB när det ska stannas och plockas hallon hela ti’n.

IMG_3373.jpeg

Har du gjort ekg och/eller ultraljud på hjärtat under de här åren?

Hmm, på mtb ligger jag konstant i zon 4 och 5 om jag tar i... Vid löpning krävs mycket pannben för den
Hur tänker du där? Tror du att MTB-tävlingar utförs av cyklister i pulszon 2?
Kan bara tala för mig själv. Kan komma upp i zon 3 då och då om jag tar i så det knakar. Vid löpning däremot får jag ta det väldigt lugnt för att stanna i zon 2.

Kör du Garminklocka med handledspuls? Det funkar inte för stökig stig. Min visar 30-40 slag för lite om jag glömt pulsbandet.

Oj det var många intressanta svar!
Jo jag har gjort både arbets EKG och 24timmars, inget där som var alarmerande. Bara att notering av att blodtrycket ökar snabbt och att pulsen kommer med fördröjning (innan uppvärmd).
Har ca 40 slag i vilopuls och toppar på omkring 170 vid maxbelastning. Under mina träningsrundor snittar jag på 140 slag under 1½h.

Jag kan inte påstå att jag tränar för att komma till elitnivå (för gammal för det) men nog kör jag varierat och enligt Garmin ligger jag ofta på zon 4 under träningen.

Någon annan plan för träningen än att träna så ofta jag kan har jag inte, men åter igen så jämför jag med jämnåriga som har hakat på mig och märker att de blir bättre och jag får det tyngre och tyngre att hänga med. Därav min fundering.

Provade att köra en runda utan astmamedicin och det kändes faktiskt bättre, så där kommer jag att gå vidare med min läkare för att se om det finns något att göra.

Kost och alkoholintag kan förbättras, men man ska leva gott också....jag tränar klart mer än de flesta i min ålder gör. Försöker äta vanlig mat och dricker kanske 4-6 glas vin per vecka.

Ingen koll på testosteronvärdet, men gissar att det sjunker med ökad ålder.

Muskler har väl knappast ökat eller minskat under åren, kan inte se något onormalt där.

Fortsätt gärna och ös på med teorier, alltid kul att höra mer.

Tillbaka
Topp