Blir sämre med åren, trots regelbunden träning

Ja så kanske det är.. Men för en motionär som är lite skadebenägen kanske det handlar om att springa 3 timmar per vecka eller springa 3 timmar kombinerat med 5 timmar cykling. Då tror jag det senare alternativet är bättre för löpformen.

Fundering: om nu feta vader sabbar löpekonomin, hur kommer det sig att styrketräning anses vara bra? Känns lite motsägelsefullt.
Tror det var Bengt Saltin som kom fram till att små vader ger bra löpekonomi i nån studie av östafrikanska maratonlöpare back in the days.

Fast för en gubbmotionär är det det säkert ett bra framgångskoncept att mixa cykling, löpning och styrketräning. Enbart löpning räcker nog inte för att maxa konditionen innan man blir skadad annars.

Börja med ett läkarbesök skulle jag säga. Om nedgången pågått under tio år så är det ju inte någon plötslig hälsoförändring vi pratar om.

Tvivlar på att det handlar om ålder men det beror ju lite på vilken nivå av motionär du är. Var du elit när du var 46 så är det kanske inte så konstigt att du tappar i jämförelse.

Du skriver att du har problem med astma, pollen och högt blodtryck. Det senare får en att undra hur det kommer sig när du tränar så mycket som du gör.

Oavsett skulle jag boka tid för att kolla att inget av det blivit sämre och att det inte tillkommit något nytt skit att hantera.

Rent historiskt har jag alltid varit en periodare tyvärr, lite på och av när det gäller träning (kan gå flera år mellan). Det jag vet för mig är åtminstone att generellt har jag avsevärt mycket mindre problem med min kropp när jag tränar. Ryggen det kanske allra tydligaste exemplet på det för mig.

Något som kan störa mig något rent kopiöst är när andra har åsikter på hur mycket eller lite en person tränar eller vad som anses vara "lämpligt". Eller ännu mera komiskt, när någon ursäktar sin egen prestation i jämförelse med någon annan med att "Han eller hon tränar ju så mycket.". Svenskt jante så att det stänker om det (det är ju regelbunden träning som är utmaning nr 1 och som är verktyget till prestationen).

Vill man träna hårt som +50 tycker jag man kan få göra det?
Vill man inte träna hårt och mera sträva efter att må bra efter 50 är det helt ok också?

Lvg cykling är intressant ur en annan aspekt också, i att det är en halvt livsfarlig sport ? (kraschrisken samt trafiken etc) men samma sak här, man får väl bedöma om man anser det vara värt risken?

Kan det till och med vara "icke hälsosamt" att träna hårt som 50 plussare, säkert?

Frivilligt, vi kan/får göra som vi vill, som tur är.
Nyligen fyllda 56 så jag behöver verkligen fundera på vad jag gör och varför. För det första så gör jag bara roliga saker. I år har det varit cykling för det mesta. Löpningen har jag inte kommit igång med riktigt sedan den ablation pga förmaksflimmer som gjordes i december 2021. Jag har promenerat en del och ryggsäckstränat inför vandringen i Sarek. Har precis avslutat vandringen.
Jag kommer att cykla i höst och har som mål att genomföra i alla fall en gång av Urban 7 Summits XL i Stockholm. Den brukar jag cykla.
Jag bestämde mig under vandringen för att komma igång med vissa saker och de är helt rimliga, såsom träna 2 ggr/vecka i gymmet vi har i området där vi bor. Sedan göra specifika rörlighetsövningar då jag är ganska stel.
Gällande löpning så är de långa distanserna inte aktuella längre. Ska kanske köra Lidingöloppet , någon kortare variant, nästa år och året därpå. Vore kul att komma upp i 25 genomförda lopp.
Gällande cykling så är upplevelsen det som betyder mest, och jag har inga problem med att dunka av 20 mil om jag tränar lite. Men, det är inte fokus på prestation på något sätt vare sig det är hastighet, tid eller distans. Jag gör det som är roligt som sagt.
Jag brukar också följa reflexbanor i Stockholm, och det börjar snart bli dags igen att sätta pannlampan på huvudet och gå ut i skogen.
Jag tycker att alla ska få göra det som de trivs med.

Jag kör max två riktiga fartpass per vecka. Resten recovery, grupprundor eller z2. Lägger jag på mer minskar tiden för återhämtning så jag kan få negativ utveckling.

Är man 50+ är återhämtning ännu viktigare. Den går långsammare med åren.

Inga problem att träna hårt men spar det till de dagarna.

Du skriver att du har problem med astma, pollen och högt blodtryck. Det senare får en att undra hur det kommer sig när du tränar så mycket som du gör.

Ofta ärftliga faktorer. Jag medicinerar mot högt blodtryck sen 5-6 år tillbaka. Har motionerat mer eller mindre kontinuerligt i över 20 år, springer varje dag f.n. 40-50 km per vecka, springer utan problem 25km, hälsosam vikt. Aldrig rökt eller snusat, dricker högst måttligt och aldrig starksprit bortsett från en nubbe till midsommar och jul på sin höjd. Inga livsstilsfaktorer öht enligt min läkare, bara att medicinera och vara glad.

Ofta ärftliga faktorer. Jag medicinerar mot högt blodtryck sen 5-6 år tillbaka. Har motionerat mer eller mindre kontinuerligt i över 20 år, springer varje dag f.n. 40-50 km per vecka, springer utan problem 25km, hälsosam vikt. Aldrig rökt eller snusat, dricker högst måttligt och aldrig starksprit bortsett från en nubbe till midsommar och jul på sin höjd. Inga livsstilsfaktorer öht enligt min läkare, bara att medicinera och vara glad.
Eller ändå, jag har ingen känd ärftlighet och gör inget inget som normalt leder till högt blodtryck. Tränar normalt mkt mer än medel och är normalt mkt mer vältränad konditionsmässigt än medel.
Men ändå har jag högt blodtryck?

Jag har med spänning följt denna tråd under helgen och tänkte att jag kunde dela med mig av några färska erfarenheter. Jag är 63 år och har regelbundet sprungit fram till 2004 och sedan har landsväg och lite cykelvasa- MTB varit huvudsakliga motionsformen kombinerat med lite spinning och zwift. Körde Vättern under 9 timmar som 58 åring och firade 60 år med L'Eroica 2019. Alttid tyckt att jag är hyggligt vältränad för min ålder och eftersom jag inte gillar sjukhus, sprutor, läkarbesök så har jag slarvat med hälsoundersökningarna och tänkt att så länge man klarar Vätternrundan utan problem så är man väl frisk...

I år körde jag Vättern igen efter några års uppehåll och märkte under våren att jag tappat kondition och inte alls kände mig lika stark längre. Tänkte att det beror säkert på att jag inte hunnit träna så mycket och att jag har blivit äldre.... Vättern gick fort ner till Jönköping men sedan tog det emot så det blev stopp på samtliga kontroller på andra sidan sjön och en sluttid på dryga 14 timmar! Nu var det ju extremt varmt och jag tyckte tiden var skit de samma... men det borde ju ringt en varningsklocka att nåt var fel....

Parallellt med detta har jag haft problem med hälseneinfästningen och bägge knäna och gått på stötvåg och alla möjliga rehabövningar under senaste åren.

På tisdagen för 2 veckor sedan var jag på gymmet och körde stakmaskin 10 minuter som uppvärmning, blev lite yr i bollen men inget allvarligt tänkte jag. Dagen efter var jag rejält svag och blev andfådd vid minsta ansträngning. Vilade onsdag och tänkte att det är väl över nästa dag... På torsdagen ringde jag sjukvårdsupplysningen och berättade att jag hade hjärtklappning så fick jag svaret att åka direkt till akuten...

6 timmar senare konstaterade läkaren att hjärta, EKG, lungor etc var helt normala med blodvärdena var i botten och det hela slutade med blodtransfusion. Stakmaksin tisdag och blodtransfustion torsdag...

Högst upp på listan över suspects när jag frågade läkaren vad som kunde vara orsaken ligger 1) cancer i tjocktarmen 2) blödande magsår. Sedan fanns ett antal andra otrevliga saker att välja på.

Som tur är så fick jag komma vidare på undersökning så jag har gjort Gastroskopi (när man går in norra vägen) och koloskopi (när man går in södra vägen). Fick resultaten idag och vi kan nog avskriva tumör i tjocktarmen och magsår i alla fall så utredningen fortsätter... Vilken lättnad!

Varför skriver jag nu detta? Jo tänkte att det är nog många gubbar i min ålder som funkar likadant... man letar efter förklaringar i material eller träningsmetoder eller annat men genomför era hälsoundersökningar!

Skicka avföringsproven till Gotland (de hamnar i brevlådan vid 60). Gör blodprov regelbundet. Köp en blodtrycksmätare och håll koll på trycket!

En positiv bonus av blodtransfusionen och järntabletter är att smärtan i knäna och hälsenan förvann på ett par dagar så uppenbarligen var det oxå kopplat till blodvärdena.

För mig är det inte över ännu men jag vet i alla fall varför det tog 14 timmar att cykla runt Vättern...

Trampa på!

Jag har med spänning följt denna tråd under helgen och tänkte att jag kunde dela med mig av några färska erfarenheter. Jag är 63 år och har regelbundet sprungit fram till 2004 och sedan har landsväg och lite cykelvasa- MTB varit huvudsakliga motionsformen kombinerat med lite spinning och zwift. Körde Vättern under 9 timmar som 58 åring och firade 60 år med L'Eroica 2019. Alttid tyckt att jag är hyggligt vältränad för min ålder och eftersom jag inte gillar sjukhus, sprutor, läkarbesök så har jag slarvat med hälsoundersökningarna och tänkt att så länge man klarar Vätternrundan utan problem så är man väl frisk...

I år körde jag Vättern igen efter några års uppehåll och märkte under våren att jag tappat kondition och inte alls kände mig lika stark längre. Tänkte att det beror säkert på att jag inte hunnit träna så mycket och att jag har blivit äldre.... Vättern gick fort ner till Jönköping men sedan tog det emot så det blev stopp på samtliga kontroller på andra sidan sjön och en sluttid på dryga 14 timmar! Nu var det ju extremt varmt och jag tyckte tiden var skit de samma... men det borde ju ringt en varningsklocka att nåt var fel....

Parallellt med detta har jag haft problem med hälseneinfästningen och bägge knäna och gått på stötvåg och alla möjliga rehabövningar under senaste åren.

På tisdagen för 2 veckor sedan var jag på gymmet och körde stakmaskin 10 minuter som uppvärmning, blev lite yr i bollen men inget allvarligt tänkte jag. Dagen efter var jag rejält svag och blev andfådd vid minsta ansträngning. Vilade onsdag och tänkte att det är väl över nästa dag... På torsdagen ringde jag sjukvårdsupplysningen och berättade att jag hade hjärtklappning så fick jag svaret att åka direkt till akuten...

6 timmar senare konstaterade läkaren att hjärta, EKG, lungor etc var helt normala med blodvärdena var i botten och det hela slutade med blodtransfusion. Stakmaksin tisdag och blodtransfustion torsdag...

Högst upp på listan över suspects när jag frågade läkaren vad som kunde vara orsaken ligger 1) cancer i tjocktarmen 2) blödande magsår. Sedan fanns ett antal andra otrevliga saker att välja på.

Som tur är så fick jag komma vidare på undersökning så jag har gjort Gastroskopi (när man går in norra vägen) och koloskopi (när man går in södra vägen). Fick resultaten idag och vi kan nog avskriva tumör i tjocktarmen och magsår i alla fall så utredningen fortsätter... Vilken lättnad!

Varför skriver jag nu detta? Jo tänkte att det är nog många gubbar i min ålder som funkar likadant... man letar efter förklaringar i material eller träningsmetoder eller annat men genomför era hälsoundersökningar!

Skicka avföringsproven till Gotland (de hamnar i brevlådan vid 60). Gör blodprov regelbundet. Köp en blodtrycksmätare och håll koll på trycket!

En positiv bonus av blodtransfusionen och järntabletter är att smärtan i knäna och hälsenan förvann på ett par dagar så uppenbarligen var det oxå kopplat till blodvärdena.

För mig är det inte över ännu men jag vet i alla fall varför det tog 14 timmar att cykla runt Vättern...

Trampa på!
Usch då. Nu blir man fundersam. Hatar sjukhus och liknande. Drar mig alltid i det längsta innan jag uppsöker läkarvård.

Många springer runt med högt blodtryck utan att de vet om det också. Mitt upptäcktes av en slump.
Man kan kolla sitt blodtryck på flera av apotekskedjorna, utan tidsbokning och riktigt billigt tom
Jag betalade 35 SEK för att få veta att mitt var (förhållandevis) bra.
Anledningen som gjorde att jag fick tummen ur och gick och testade mig var att en gammal klasskamrat hörde av sig och berättade att han hade fått en stroke!

Trampa på!
Fiifaan, gastroskopi var ingen höjdare, klart värst av dom 2 hur konstigt det än kan låta?

Man kan kolla sitt blodtryck på flera av apotekskedjorna, utan tidsbokning och riktigt billigt tom
Anledningen som gjorde att jag fick tummen ur och gick och testade mig var att en gammal klasskamrat hörde av sig och berättade att han hade fått en stroke!
Om man anmäler sig som blodgivare får man blodtrycksmätning plus en massa annat kollat helt gratis. Är man frisk så får man förmånen att kunna göra en samhällsinsats genom att lämna blod.

Jag fick inte lämna blod men fångade upp högt blodtryck som jag nu medicinerar mot trots i övrigt precis som @jomper skapligt hälsosamt liv.

Jag har ju faktiskt en hyfsat bra (tror jag) blodtrycksmätare hemma. Borde införa rutin på att kolla åtminstone var tredje månad. Tänker att fördelen med att kunna kolla hemma är att man kan mäta när man varit i vila. Har för mig att det blir mera korrekt då?

Jag har ju faktiskt en hyfsat bra (tror jag) blodtrycksmätare hemma. Borde införa rutin på att kolla åtminstone var tredje månad. Tänker att fördelen med att kunna kolla hemma är att man kan mäta när man varit i vila. Har för mig att det blir mera korrekt då?
Instruktioner här:

Finns ju också "white coat syndrome", vissa har rejält högre värden när man mäter hos vården än när man mäter hemma.

Jag mäter mycket lägre några timmar efter konditionsträning så man får vara försiktig så man inte får fel åt det hållet också. Nästa morgon brukar det vara tillbaka på "normalnivå".

Från 18/9 säljs den för 279 SEK
COUU3RUNFNTBFOUIwOEYzMEUyOEVGNDk4N0M1Njg5RDg5NkNBQjVFLnBuZw.png

Jag har en Withings-mätare som loggar allt, funkar riktigt bra. Har en våg och en febertermometer från dem också och trots att grejorna börjar bli gamla (vågen är nog 10 år) så funkar allt fortfarande klockrent och har inte slutat stödjas av dem.

Nån med högt blodtryck som testat ett vo2-max block? Mitt blodtryck sjunker så mycket att jag får svimingstendenser när jag reser mig hastigt upp när jag är formtoppad.
Brukar hålla i sig flera veckor efter ett hårt träningsblock.

Nån med högt blodtryck som testat ett vo2-max block? Mitt blodtryck sjunker så mycket att jag får svimingstendenser när jag reser mig hastigt upp när jag är formtoppad.
Brukar hålla i sig flera veckor efter ett hårt träningsblock.

Under årens lopp (åtminstone i "vuxen ålder") har jag också sporadiskt märkt samma tendens ju mer vältränad jag är, har aldrig svimmat dock. ? Jag är ganska trög/lågpulsad, min gräns mellan Z1 & Z2 är tex 95. Inga konstigheter med datat från det årliga hälsotestet hos Sophiahemmet nyligen. Nämnde även det här med hur det kan kännas ibland när jag reser mig upp, inget drama enligt dem med tanke på att mina data är bra/"normala". Kan vara lite jobbigt ibland på jobbet, stövlar någon in i rummet brukar jag resa mig upp också, ibland lite väl hastigt och möjligt besökaren tror man är drogad eller något. ? (jag har dock börjat tänka på det och därför sällan ett problem)

Senast ändrad:
Vill höra vad ni, Happy-doktorer, har för ideer om mitt tillstånd!

Jag är ca 56år och har cyklat regelbundet de senaste 15 åren (ca 4-6 pass/vecka under säsong och spinning under vinterhalvåret). De som jag haft mig med ut och introducerat i MTB-cyklingens värld har alla blivit bättre än mig, eller rättare sagt så orkar de mer än mig ganska snart.

Det är precis som en motor utan vridmoment, jag tappar orken så fort det går uppför och det känns som om jag drar på mig mjölksyra direkt. Jag hänger ändå i och köra mina 1½h, men det är inte roligt när orken tryter så som den gör. Jag upplever att det kanske är astmamedicinen som fungerar dåligt, för det känns som om det är svårt att få syre, men det kan lika gärna vara hjärtat. Det är under de senaste 10 åren som jag har upplevt att konditionen blir sämre och sämre, medan under de första åren blev den bättre och bättre.

Jag har astma som jag medicinerar mot med vanlig inhalator och jag har pollenallergi som jag äter desloratadin regelbundet under 6 månader. Ligger lite högt i blodtryck, 135/85 i vila och under arbetsprov så kunde man se att mitt blodtryck stack iväg direkt vid cyklingens start. Skjöt iväg upp till 220 men stannade där och sedan kom pulsen sakta ikapp, detta skulle jag hålla koll på, men de sa att jag var som en vältränad brandman konditionsmässigt (cyklade länge).
Självklart kan åldern spela in här, men jag jämför mig mot andra jämnåriga och då tycker jag att jag borde vara i bättre form.

I övrigt tror jag att jag är frisk....

Har ni några förslag till vad jag ska börja med och låter det som om det är rätt att börja med astman eller ska man även kolla blodtrycket under belastning?
En bra bok att läsa är Why we ger sick av Benjamin Bikman. Man får mer koll på kroppen och kosten.

En bra bok att läsa är Why we ger sick av Benjamin Bikman. Man får mer koll på kroppen och kosten.

Hmmm, är det någon sorts lchf liknande metod i kombination med periodisk fasta som han förespåkar?

Bortsett från personer med viktproblematik så undrar jag hur många hårt/seriöst tränande motionärer och elitidrottsmän inom konditionsdiscipliner som egentligen praktiserar lchf, jag är "lätt skeptisk" men anstränger mig samtidigt för att vara öppen/fördomsfri (forskningen går förhoppningsvis framåt).

Upplever det som att jäkligt många sekter/dietmetoder nu för tiden går ut på att "kolhydrater är ett gift", undvik/minimera dem, det är verkligen som en röd tråd men att det bäddas in på lite olika sätt. Men igen, hur sjutton lämpar sig detta tänk för idrottsmän/kvinnor som praktiserar konditionsdiscipliner?

Det här med att ösa i sig (nyttigt) fett, jättekul, gott också men hur påverkar det egentligen hjärtat på sikt?

Senast ändrad:
Hmmm, är det någon sorts lchf liknande metod i kombination med periodisk fasta som han förespåkar?

Bortsett från personer med viktproblematik så undrar jag hur många hårt/seriöst tränande motionärer och elitidrottsmän inom konditionsdiscipliner som egentligen praktiserar lchf, jag är "lätt skeptisk" men anstränger mig samtidigt för att vara öppen/fördomsfri.

Upplever det som att jäkligt många sekter/dietmetoder nu för tiden går ut på att "kolhydrater är ett gift", undvik/minimera dem, det är verkligen som en röd tråd men att det bäddas in på lite olika sätt. Men igen, hur sjutton lämpar sig detta tänk för idrottsmän/kvinnor som praktiserar konditionsdiscipliner?
"Lätt" skeptisk?

Bortsett från personer med viktproblematik så undrar jag hur många hårt/seriöst tränande motionärer och elitidrottsmän inom konditionsdiscipliner som egentligen praktiserar lchf, jag är "lätt skeptisk" men anstränger mig samtidigt för att vara öppen/fördomsfri (forskningen går förhoppningsvis framåt).

Det här med att ösa i sig (nyttigt) fett, jättekul, gott också men hur påverkar det egentligen hjärtat på sikt?

Härligt, jag ser fram mot en givande LCHF-diskussion så här på freda em.

På min årliga kontroll brukar de fråga om alkohol och godis men inte kött eller kolhydrater. Håller mig till deras råd.

(tobak också förresten)

Det har kommit en del jämförande data vad gäller olika kostmönster nyligen, t ex denna av American Heart Association:

Här är ingången kardiovaskulär hälsa och den är inte inriktad specifikt på idrottare. LCHF brukar inte hamna högt i sådana genomgångar, även om det är möjligt att LCHF kan bidra till viktnedgång på kort sikt. Men när man har nått sin målvikt bör man inte fortsätta med LCHF. Det är då bättre att fortsätta med långsamma kolhydrater, fibrer, minskat intag av mättat fett, d v s det som utmärker DASH, Medelhavsdiet och vegetarisk diet.

Man får ju säga att nyreggade Eva med sitt enda inlägg lyckades få fart i myrstacken iaf. Fascinerande hur mycket känslor lchf väcker ?

Det här är ett träningsforum för cykling (tror jag?) och giftförklarar man kolhydrater så är det väl inte så konstigt att det blir lite debatter, fullt logiskt enligt mig, konstigt vore det annars.

Jag har ingen aning om den ens handlar om LCHF men "Man får mer koll på kroppen och kosten" brukar innebära nåt sånt. LCHF/lär känna/du har blivit lurad av livsmedelsindsutrin/allt är någon annans fel osv osv.

Det här är ett träningsforum för cykling (tror jag?) och giftförklarar man kolhydrater så är det väl inte så konstigt att det blir lite debatter, fullt logiskt enligt mig, konstigt vore det annars.
Det konstigaste enl mig är när individer vet bättre än världens samlade forskning vad som bör konsumeras vid hård träning.

Heroin har faktiskt inte så många dåliga bieffekter. Det som är kass är förstoppning och utsättningssymptomen.

En sak som jag inte ser att någon har nämnt är histamin. Histamin är inte bara en problemskapare för allergiker, det är också inblandat i kontrollen av blodflödet i musklerna. Käkar man antihistamin kan det leda till försämrad effekt av träning.
Nu är jag inte någon läkare, men läskunning. Det finns en hel del forskning på området du kan studera om du inte har problem att läsa akademiska artiklar.

Intervallträning är mest effektivt på kortast tid enligt forskarrön och kan bara hålla med. Vilket jag kört mycket. Har bara inte lusten ligga på mil efter mil. Nej det är tempo som gäller med fart. Stenhårt pass på en timme ungefär. Det ger kondis och rejäla benmuskler. Är medelålders utan problem.

Tillbaka
Topp