Blockettråden 2

Fredrik S

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Nu måste det fan vara kris och ett sjukt stort underskott på nya cyklar!
En Merida one-twenty 800 2018/2019 med nypris på 25.900 till salu För 25.000 på köp o sälj 🤯 :oops:

Min känsla är att folk just nu på riktigt är rädda för att stå utan cykel till våren.
96% av nypris för en två år gammal hoj är ju riktigt surt att behöva betala, men så ser nog verkligheten ut för tillfället, tyvärr.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Den här tar priset, i min mening. Dessutom kraschad. Det står i säljarens näst sista inlägg.

Screenshot_20210117-094924_Samsung Internet.jpg

marr

Moderator
Forumvärd
Blockettråden 2

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Visa bilaga 465766
Eftersom personen anger att cyklarna är servade så kanske jag inte ska gaffla om den vänstra cykelns misstänkt korta hjulbas.

Åtminstone har man ingen tåöverlappning (man har vevarmöverlappning).

freddag

Aktiv medlem
Blockettråden 2
nej den går inte att köpa på garmins hemsida för 5000. prisstatistiken på prisjakt visar att den kostade 2000 ny, med fräscht batteri och 3 års reklamationsrätt, under två års tid innan den slutade säljas.

sånt här elektronikskrot kan sluta funka imorgon och ska kosta ett par hundra, max. säljaren vill ha 1200.

detta är bara ett exempel. folk har ingen skam i kroppen och verkar tycka att om de lyckas lura någon stackare så var priset "rätt".

jag tycker att moderatorerna borde börja rensa bort annonser med för högt pris. väck med dem bara, delete. folk ska inte bli lurade på pengar på sveriges trevligaste cykelforum.

20210122_111353.png

Raemoe

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Fundamentals

Aktiv medlem
Blockettråden 2
nej den går inte att köpa på garmins hemsida för 5000. prisstatistiken på prisjakt visar att den kostade 2000 ny, med fräscht batteri och 3 års reklamationsrätt, under två års tid innan den slutade säljas.

sånt här elektronikskrot kan sluta funka imorgon och ska kosta ett par hundra, max. säljaren vill ha 1200.

detta är bara ett exempel. folk har ingen skam i kroppen och verkar tycka att om de lyckas lura någon stackare så var priset "rätt".

jag tycker att moderatorerna borde börja rensa bort annonser med för högt pris. väck med dem bara, delete. folk ska inte bli lurade på pengar på sveriges trevligaste cykelforum.

Nu kan jag ju tycka att det kanske är moraliskt fel att sälja till överpris. Men att moderera annonser pga överpris kanske känns lite väl. Det är ju köparen som bedömer om dom tycker ev köpet är värt det. Jag hade aldrig köpt något utan att kolla tidigare pris och göra min egna bedömning kring värdet, man har ju sin egna undersökningsplikt också. Säljaren kommer nog förstå tillslut varför han ej får denna såld

freddag

Aktiv medlem
Blockettråden 2
en ockerknapp bara. ocker, klick, *annons borttagen*, ocker, klick, *annons borttagen*. enkelt för moderatorerna. det är ingen mänsklig rättighet att lura folk på pengar. det gör inget att några gränsfall också ryker av bara farten. sänk priset och lägg upp igen bara.

H.

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Visa bilaga 465792
Fast han ljuger ju inte. Går man in på Garmins sida finns en prislapp på denna som mycket riktigt visar 5600 kr. Och om den som billigast gick att köpa för 2k är väl halva det priset inte direkt ocker? Du kanske tycker det är högt, men något rån är det ju knappast. En tre år gammal cykel som säljs för halva utförsäljningspriset, och 1/3 eller mindre av listpriset anser väl ingen vara ocker?

20210122_133110.jpg

• Gilla
Reactions: IM

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Äldre prylar kan vara, tycker åtminstone jag, väldigt svåra att prissätta rimligt. Det är lätt att hamna helt fel. Bra mycket lättare då att kränga iväg något som faktiskt säljs som nytt och ha det priset att förhålla sig till.

Adhocalias

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Visa bilaga 465792
Den kostade lite drygt 4 000 kr på Wiggle i mars 2015 när den var ny på marknaden (jag kollade mitt kvitto). Priserna på Garmins egen sajt ligger normalt en bit över övrig retail, så det stämmer säkert bra.

Riktigt bra klocka för övrigt som var top of the line när den kom. Nu finns det bättre och smidigare varianter, men förutsatt att den funkar bra är 1 200 kr kanske aningen högt men samtidigt långt ifrån ett ockerpris.

Adhocalias

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Här är en liknande, slut i lagret på Wahoo så då tar man 300 kr överpris:

Och de svenska butikerna är ännu värre! Förbjud allt! Stäng ner internet!

A4CB2614-3522-4BC5-9190-79246AF20E6F.jpeg

Putte--

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Den kostade lite drygt 4 000 kr på Wiggle i mars 2015 när den var ny på marknaden (jag kollade mitt kvitto). Priserna på Garmins egen sajt ligger normalt en bit över övrig retail, så det stämmer säkert bra.

Riktigt bra klocka för övrigt som var top of the line när den kom. Nu finns det bättre och smidigare varianter, men förutsatt att den funkar bra är 1 200 kr kanske aningen högt men samtidigt långt ifrån ett ockerpris.
Jag har en sån, köpt via blocket för 2 år sen med HR-tri bandet, bara pulsbandet nytt är förhållandevis dyrt. Gav 1000:- då och är fortfarande väldigt nöjd med den. Klår ju fortfarande Polar och deras skräp, nu tar säkert många illa upp men haft ett par av deras klockor och jisses...
Garmin har enligt min mening väldigt stakt andrahandsvärde, och det av en anledning.

freddag

Aktiv medlem
Blockettråden 2
det är jättebra att ta hand om gammalt elektronikskrot som annars skulle slängas, det gör jag själv. men det bör inte kosta mer än ett par hundra att ta hand om nån rik early-adopters sex år gamla "top of the line"-elektronikskrot, som hen förmodligen svettat ner och misshandlat de obytbara batterierna på.

det går inte att jämföra elektronik med t ex en cykel. en cykel går att reparera och byta enskilda komponenter på, medan en garmin plötsligt tvärdör eller får oduglig batteritid och så var det med den saken. och pulsbandet verkar, av vad jag läst och observerat på strava (använder inte sådant själv), vara det minst hållbara och borde betinga c:a 10 kr begagnat.

att folk sen får höga priser för skiten betyder inte att den är "värd" det. precis som de olika telefon- och elabonnemang som telefonförsäljarna lurar gamlingar att köpa inte är värda sitt pris bara för att de blir sålda.

jag vet inte om jag levt under en sten förut, men i mina ögon verkar det vara på väg att bli nån slags folksport att få maximalt pris för saker en säljer begagnat. folk funderar inte på vad som är ett schyst och rimligt pris, utan på hur de kan maxa förtjänsten. det är extra obehagligt eftersom låginkomsttagare av naturliga skäl är överrepresenterade bland de som letar begagnade komponenter.

Fundamentals

Aktiv medlem
Blockettråden 2
det är jättebra att ta hand om gammalt elektronikskrot som annars skulle slängas, det gör jag själv. men det bör inte kosta mer än ett par hundra att ta hand om nån rik early-adopters sex år gamla "top of the line"-elektronikskrot, som hen förmodligen svettat ner och misshandlat de obytbara batterierna på.

det går inte att jämföra elektronik med t ex en cykel. en cykel går att reparera och byta enskilda komponenter på, medan en garmin plötsligt tvärdör eller får oduglig batteritid och så var det med den saken. och pulsbandet verkar, av vad jag läst och observerat på strava (använder inte sådant själv), vara det minst hållbara och borde betinga c:a 10 kr begagnat.

att folk sen får höga priser för skiten betyder inte att den är "värd" det. precis som de olika telefon- och elabonnemang som telefonförsäljarna lurar gamlingar att köpa inte är värda sitt pris bara för att de blir sålda.

jag vet inte om jag levt under en sten förut, men i mina ögon verkar det vara på väg att bli nån slags folksport att få maximalt pris för saker en säljer begagnat. folk funderar inte på vad som är ett schyst och rimligt pris, utan på hur de kan maxa förtjänsten. det är extra obehagligt eftersom låginkomsttagare av naturliga skäl är överrepresenterade bland de som letar begagnade komponenter.

Men det är ju ganska lätt det här. Folk betalar för vad dom anser produkten är värd. Tillgång och efterfrågan. Nu tar jag inte annonsen i försvar då jag själv inte skulle betala detta. Säljaren lär nog märka att denna inte kommer säljas, och förmodligen bli prutad rejält på.

Konsensus

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Stora sportkedjor och elektronikkedjor lurar konsekvent sina kunder vid ex. Rea de lux. Om en privatperson hänvisar till rekommenderat pris som i.o.f ingen ÅF säljer för, så är det inte lur. Köparens egenansvar är ?

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Exakt. Samt att teknologin inom elektronik går mycket snabbare än det mesta som är cykelrelaterat. En Garmin klocka från 2014 känns uråldrig, och designen som är daterad minst sagt. Den ser ut som en barnklocka.

Jag skulle bara ge bort den om jag ska vara ärlig.

H.

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Exakt. Samt att teknologin inom elektronik går mycket snabbare än det mesta som är cykelrelaterat. En Garmin klocka från 2014 känns uråldrig, och designen som är daterad minst sagt. Den ser ut som en barnklocka.

Jag skulle bara ge bort den om jag ska vara ärlig.
Min Fenix 3 från 2015 funkar precis lika bra nu som när jag fick den. En fem år gammal cykel? Daterad geometri och sliten. Risk för utmattning i aluminiumet. Uråldrig, minst sagt.

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Min Fenix 3 från 2015 funkar precis lika bra nu som när jag fick den. En fem år gammal cykel? Daterad geometri och sliten. Risk för utmattning i aluminiumet. Uråldrig, minst sagt.
Min med, tack dessutom till den på happy som svartfredags-tipsade om den med 25% rea. Peppar peppar så fungerar den klockrent än.

freddag

Aktiv medlem
Blockettråden 2
på den guidade rundvandringen på happy:

"här har vi forumet där vi diskuterar utväxling, engagerar oss ideellt i andras problem och hjälper varandra att hitta bra priser och undvika bli pålurade omoderna prylar av cykelaffärerna.

och här ser vi köp&sälj där alla försöker lura alla att köpa deras omoderna utslitna skrot för 90% av vad riktpriset var för 10 år sen"

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag argumenterar inte emot att en 5 år gammal klocka skulle funka, utan att tekniken inom elektronik går mycket snabbare. Telefoner och datorer blir mycket bättre och snabbare för varje år. Det går inte att jämföra med cyklar även om geometrin ändras.

Man kanske kan säga samma sak om klockor på nåt sätt, men jag gissar på att en väldigt stor andel cykel köpare/ägare inte har en aning om geometri. Inte en enda person som hade skrivit på mina cykelannonser på Blocket hade en minsta aning om vad geometri innebär för en cykel. Samma sak gäller annonser som jag varit spekulant på. Det är lite annorlunda på den här sajten dock.

H.

Aktiv medlem
Blockettråden 2
på den guidade rundvandringen på happy:

"här har vi forumet där vi diskuterar utväxling, engagerar oss ideellt i andras problem och hjälper varandra att hitta bra priser och undvika bli pålurade omoderna prylar av cykelaffärerna.

och här ser vi köp&sälj där alla försöker lura alla att köpa deras omoderna utslitna skrot för 90% av vad riktpriset var för 10 år sen"
Ponera att en Trek Top fuel 2015 som kostade 50 000 ny nu säljs för 10000 på happys köp och sälj. Hade du skramlat med kastrullerna och kallat det ocker? Om inte är det hyckleri att göra detsamma om en klocka. Allt allt handlar om hur sliten produkten är och vad köparen förväntar sig. Att batteritiden minskat är kanske tex inget problem. Då kanske köparen istället uppskattar att klockan har fler funktioner än vad en ny Garmin 45 har.

På samma sätt är det ju med cyklar. Det finns många köpare som struntar i daterad geometri, utmattat aluminium, slitna drivlinor och lackskador. De kanske värdesätter andra saker som motiverar dem att köpa en gammal sliten finhoj istället för en enklare ny.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Man kan ju inte moderera annonser för att vissa tycker att priset är för högt. Det är ganska orimligt att begära.
Det är väldigt orimligt att begära så klart av en mod. Vi som besöker forumet kan upplysa dock. Man väljer såklart själv till slut vad man är villig att betala.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer