Blockettråden 2

H.

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Telefoner och datorer blir mycket bättre och snabbare för varje år.
Nu pratar vi klockor. Inte telefoner. Min fru har precis fått en sprillans forerunner 645. Den är mindre och nättare än min Fenix3. Har inbyggd pulsmätare. Och ett annorlunda UI. Inte väsensskild prestanda.

freddag

Aktiv medlem
Blockettråden 2
som sagt så var klockan ett exempel, och mitt ärende är snarare att gnälla på skamlösheten generellt på köp&sälj. det gäller i allra högsta grad cyklar också. jag har även fått svar här som visar på problemet: det är "enkelt", det är "tillgång och efterfrågan". med den principen är ocker inte öht möjligt. blev nåt sålt för ett pris så var det priset värdet. gamlingarna med garantipension och sju telefonabbonemang efterfrågade ju uppenbarligen sju telefonabbonemang, här finns inget att se, carry on.

H.

Aktiv medlem
Blockettråden 2
som sagt så var klockan ett exempel, och mitt ärende är snarare att gnälla på skamlösheten generellt på köp&sälj. det gäller i allra högsta grad cyklar också. jag har även fått svar här som visar på problemet: det är "enkelt", det är "tillgång och efterfrågan". med den principen är ocker inte öht möjligt. blev nåt sålt för ett pris så var det priset värdet. gamlingarna med garantipension och sju telefonabbonemang efterfrågade ju uppenbarligen sju telefonabbonemang, här finns inget att se, carry on.
Campo_de_Criptana_Molinos_de_Viento_2.jpg

freddag

Aktiv medlem
Blockettråden 2
ockerknappen är ett konkret högst realistiskt förslag. om folk inte håller med moderatorerna kan de gå till blocket, direkt till blocket utan att passera tradera.

weldion

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det är väl ändå upp till folk att bestämma vad de vill betala för en vara?
Att varna folk för en ram med sprickor är kanon tycker jag, men att bestämma rätt pris med hjälp av en ”ockerknapp” låter skevt.
Någon kanske ser en trainer till salu, ny i kartong, ett kvarter från där man bor. Man kanske tycker det är smidigt att ta sparken dit för att hämta en juste pryl utan skavanker.
Kanske till och med är värt ett par hundralappar för att slippa jaga en budbilsförare från valfritt transportbolag?
Känns som det är upp till en själv att bestämma vad det är värt. Prisjakt.nu är ingen hemlig sida, om man vill stämma av prisnivån innan ett eventuellt köp.
Tipsa om roliga annonser och annonser där folk försöker att mörka farliga fel på t.ex. en fullagad framgaffel.

jonte987

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Ockerknapp tror jag inte på. Länk till produkt tycker jag borde kunna läggas till (med tvång) men det verkar som det redan finns en korrekt länk till en möjligen out dated produkt nu. Då är det väl som det är.

freddag

Aktiv medlem
Blockettråden 2
en varningsflagg? "varning! en moderator/betrodd medem bedömder detta som ett orimligt pris. ett rimligt pris bedöms vara XX kr"

om priset justeras försvinner flaggan.

weldion

Aktiv medlem
Blockettråden 2
en varningsflagg? "varning! en moderator/betrodd medem bedömder detta som ett orimligt pris. ett rimligt pris bedöms vara XX kr"

om priset justeras försvinner flaggan.
Det där går att ordna automatiskt.
Moderatorerna på Happyride får ha ett samråd där en betrodd priskälla tas fram. Alla annonser stämmer av informationen från denna källa.
Sedan så räknas automatiskt 11% av på priset för varje kalenderår som passerat och ett pris sätts.
En förprogrammerad länk till Swish publiceras, där priset inte går att ändra (varken uppåt eller nedåt).
Då behöver bara moderatorn göra en insats och det är att komma fram till en pålitlig priskälla.
Kanon!

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Ser ingen stor problem med att en sak här och där är för dyrt. Som flera har sagt kan spekulanter bedöma själva.
Jag ser större problem när många säljare tror att man kan sälja grejer (för) dyra. Vet inte säkert om det har blivit värre, men det verkar så. Många "nyskick" komponenter läggs ut för en pris som är lite mer eller lite mindre än priset hos tysken. Tror att de flesta inte kommer att säljas till den pris. Jag blir redan trött när jag läser annonser och har ingen lust att tar kontakt med säljaren för att försöka fa ner priset.

EDIT: sista meningen syftar på när jag är själva intresserad att köpa.

Senast ändrad:

123456789

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Nu pratar vi klockor. Inte telefoner. Min fru har precis fått en sprillans forerunner 645. Den är mindre och nättare än min Fenix3. Har inbyggd pulsmätare. Och ett annorlunda UI. Inte väsensskild prestanda.
Skillnaden är enorm på dagens Garmin toppmodell och 2014 års toppmodell. Klockor och telefoner tillhör elektronik. Anledningen till att sånt går snabbt ner i värde är just för att utvecklingen går snabbt framåt. Man kan köpa en Apple Watch 1 på Blocket för 500kr. Det finns bara ett enda exemplar på Blocket dock, som jag hittat.

5+ år gammal elektronik är nästan omöjlig att ens få tag på begagnad eftersom det inte är värt mycket. Medans äldre cyklar finns mycket mer av, och kan vara fullt användbara många år framåt.

Låt oss se om den där 920xt blir såld då för 1200kr.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Ser ingen stor problem med att en sak här och där är för dyrt. Som flera har sagt kan spekulanter bedöma själva.
Jag ser större problem när många säljare tror att man kan sälja grejer (för) dyra. Vet inte säkert om det har blivit värre, men det verkar så. Många "nyskick" komponenter läggs ut för en pris som är lite mer eller lite mindre än priset hos tysken. Tror att de flesta inte kommer att säljas till den pris. Jag blir redan trött när jag läser annonser och har ingen lust att tar kontakt med säljaren för att försöka fa ner priset.
Det är rätt. Just därför är det bra att man upplyser andra om sånt när man ser det. Det är det enda man kan göra för att försöka förhindra att nån okunnig går på det. Det hjälper förmodligen föga dock, p.g.a. de flesta köparna säkert inte hänger i den här tråden.

H.

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Skillnaden är enorm på dagens Garmin toppmodell och 2014 års toppmodell. Klockor och telefoner tillhör elektronik. Anledningen till att sånt går snabbt ner i värde är just för att utvecklingen går snabbt framåt. Man kan köpa en Apple Watch 1 på Blocket för 500kr. Det finns bara ett enda exemplar på Blocket dock, som jag hittat.

5+ år gammal elektronik är nästan omöjlig att ens få tag på begagnat eftersom det inte är värt mycket. Medans äldre cyklar finns mycket mer av, och kan vara fullt användbara många år framåt.

Låt oss se om den där 920xt blir såld då för 1200kr.
En telefon kräver ständiga uppdateringar, nya programvaror och annat som gör att behovet av bättre hårdvara ökar med tiden. Det enda som faktiskt åldras markant är batteriet. Tänk vad många flygplan som fortfarande flyger fast elektronik och mjukvara skrevs för flera decennier sedan.

Visst, det sker mycket nyutveckling också men det var just det jag ville visa på med mitt exempel. En gammal toppklocka kan funktionsmässigt fortfarande vara bättre än en billig ny modell. För 1200 får man inte ens en forerunner 45.

Dessutom har jag aldrig påstått att han ska få 1200 för den, eller ens att den är värd det. Jag har bara sagt att det inte är en orimlig prisidé att annonsera för. Sen kanske den går för 900kr efter prutning?

Vilken ny klocka kan du köpa för 900kr som har alla funktioner som en 920XT har?

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
En telefon kräver ständiga uppdateringar, nya programvaror och annat som gör att behovet av bättre hårdvara ökar med tiden. Det enda som faktiskt åldras markant är batteriet. Tänk vad många flygplan som fortfarande flyger fast elektronik och mjukvara skrevs för flera decennier sedan.

Visst, det sker mycket nyutveckling också men det var just det jag ville visa på med mitt exempel. En gammal toppklocka kan funktionsmässigt fortfarande vara bättre än en billig ny modell. För 1200 får man inte ens en forerunner 45.

Dessutom har jag aldrig påstått att han ska få 1200 för den, eller ens att den är värd det. Jag har bara sagt att det inte är en orimlig prisidé att annonsera för. Sen kanske den går för 900kr efter prutning?

Vilken ny klocka kan du köpa för 900kr som har alla funktioner som en 920XT har?
Lägg till bara 600 så får du en helt ny 735xt, för 1800. Nu utgår jag från det ursprungliga priset som säljaren vill ha. Strava live segment, IQ appar, sömnövervaknkng, mycket bättre display, defintivt snyggare. Gissar att det finns mycket mer, men det är svårt att kvantifiera hur mycket bättre de mätningsfunktionerna(som de har gemensamt) funkar. Puls optisk har väl den gamla inte heller.
Tänk på att vi nu jämför en helt ny klocka med alla garantier mot en 5 år gammal.

Du har rätt att en gammal klocka fortfarande kan vara duglig, och utföra det viktigaste man som atlet behöver, förutsatt att batteriet är dugligt. Många är offer för marknadsföring dock, de köper nytt så fort en ny version kommit ut. Det är också en anledning till varför de äldre modellerna dör ut snabbt och förlorar värdet.

havet

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det fula i kråksången är väl ofoget att länka till den sida där produkten är eller har varit dyrast, även om den kanske inte är köpt där. Det är ett generellt problem när det kommer till begagnatmarknaden.

Den eldigt omdiskuterade klockan kostade exempelvis 2 000 under en längre period, är det då rimligt att länka till en sida där den är mer än dubbelt så dyr? Produkter brukar ju vara dyra när de är nya, och sedan gå ner i pris. Jag tycker att det är lite fult, i alla fall när det sker medvetet.

Tillägg: Ett annat exempel: Jag har jagat dator i några månader och ser många som lägger ut datorer som är ”nästan nya” för typ några hundra billigare än vad de går att köpa för nu, ofta med information om ett ”nypris” på kanske 2 000-3 000 kronor mer. Det är helt galet. Och det lurar säkert vissa som inte är lika medvetna konsumenter som i den här tråden. Jag tror inte att det finns så många som informerade om detta skulle köpa begagnat framför att lägga på ett par hundra för en ny och samtidigt få garanti med allt vad det innebär. Det är ett ganska odrägligt beteende, faktiskt.

Senast ändrad:

kakan_polen2

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag köpte en styrstam här på happy för 500:-som jag sen sålde vidare för 2200:-

Är inte duktig på aktier men har bra koll på cykelgrejer så försöker göra klipp ibland.

Putte--

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Tråden har helt tappat fokus känner jag. Så jag lägger in denna. Men kanske skall den läggas i retro köp-tråden eller fula cyklar istället. Det är så mycket som händer på denna cykeln så jag vet inte var jag skall börja.

Visa bilaga 466087
Visa bilaga 466088
Prissänkt från 5000:- till 3000:-, rena kapet. Och "Mycket bra mountainbike som klarar påfrestningar" 😂

Stumpy

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det fula i kråksången är väl ofoget att länka till den sida där produkten är eller har varit dyrast, även om den kanske inte är köpt där.
Om man säljer en Garminprodukt, så tycker jag inte det är helt orimligt att länka till Garmin för information om vilka egenskaper produkten har. Om någon tycker att den är värd 1200:-, så kommer den förmodligen inte bli besviken. Dock tror jag snarare den säljs för 800-900:-. Har en 910XT som jag behåller eftersom andrahandsvärdet är för lågt. Jag sambon och dottern använder 645 nu. Bra klocka, men handledspulsen suger.

moros

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Prissänkt från 5000:- till 3000:-, rena kapet. Och "Mycket bra mountainbike som klarar påfrestningar" 😂
Ramen i sig kan, eller kan inte vara intressant och det sitter lite trevliga retrosaker på den, som sadelstolpen men sen är resten total katastrof. Det är nog denna i grunden

Marcus Söder

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Fråga: vad gör man om man hittar en annons på sin gamla stulna cykel? Vet att detta diskuterats tidigare i div trådar men inte säker på vad vi kom fram till... var 1,5 år sedan cykeln stals så han som säljer behöver förstås inte vara han som stal den. Säljaren verkar reko efter lite googling. Tacksam för input!

marr

Moderator
Forumvärd
Blockettråden 2
Fråga: vad gör man om man hittar en annons på sin gamla stulna cykel? Vet att detta diskuterats tidigare i div trådar men inte säker på vad vi kom fram till... var 1,5 år sedan cykeln stals så han som säljer behöver förstås inte vara han som stal den. Säljaren verkar reko efter lite googling. Tacksam för input!
Är den ersatt av försäkringsbolag?

Marcus Söder

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Tipsa oss om annonsen så vi slipper köpa stöldgods, tipsa ägaren om att den är stulen för vetskap. Hör av dig till försäkringsbolaget då dom nu äger cykeln!?
Absolut kan jag tipsa. Har inte bett om ramnummer så kan ju inte bevisa att den är min mer än att vissa märken som finns på cykeln i annonsen har jag bild på att min gamla cykel hade samt att specen är densamma. Har fått tipset att kontakta polisen först för att stämma av om de vill göra något av det (vilket de förstås inte kommer att ha tid med). Har förstått att försäkringsbolaget inte är intresserade, för dem är det reglerar och stängt.

perzzon

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Lägg till bara 600 så får du en helt ny 735xt, för 1800. Nu utgår jag från det ursprungliga priset som säljaren vill ha. Strava live segment, IQ appar, sömnövervaknkng, mycket bättre display, defintivt snyggare. Gissar att det finns mycket mer, men det är svårt att kvantifiera hur mycket bättre de mätningsfunktionerna(som de har gemensamt) funkar. Puls optisk har väl den gamla inte heller.
Tänk på att vi nu jämför en helt ny klocka med alla garantier mot en 5 år gammal.

Du har rätt att en gammal klocka fortfarande kan vara duglig, och utföra det viktigaste man som atlet behöver, förutsatt att batteriet är dugligt. Många är offer för marknadsföring dock, de köper nytt så fort en ny version kommit ut. Det är också en anledning till varför de äldre modellerna dör ut snabbt och förlorar värdet.
Nu vill jag flika in frågan, för här verkar det finnas mycket tyck bland folk. Om man nu har en fenix 2 som är tröttnat lite och vill uppgradera. Vad är det bästa köpet under 2k?

Haakon

Medlem
Blockettråden 2
Tröttsamt med moralpolisen, köp inte grejen om du tycker den är för dyr eller lägg ett bud du är villig att ge!
Hittar jag något jag gillar budar jag det jag är villig att betala, sen kommer man (oftast) överens och allt är frid och fröjd annars går man vidare.
Alla på Happyride har uppenbarligen internet och kan iom det kolla upp varan i fråga och själv bilda sig en uppfattning.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Nu vill jag flika in frågan, för här verkar det finnas mycket tyck bland folk. Om man nu har en fenix 2 som är tröttnat lite och vill uppgradera. Vad är det bästa köpet under 2k?
Tröttnat på vilket sätt, batteriet? Finns väl inget nytt för 2k som har samma look/klass som en Fenix och som kommer att kännas som en uppgradering.. Kan ju iof finnas någon ny feature (som sömn-tracking t ex) som du kanske inte har men det är inte värt att uppgradera för (tycker jag).

Jag har en FR645 som jag tidvis haft en del GPS-strul med, med tanke på att modellen är rätt gammal vid det här laget tycker jag att 3000kr för en ny känns rätt mycket (3000kr enligt prisjakt idag, har nog sålts billigare under reor/black friday. Inte heller så säker på att det kommer att kännas som en uppgradering om man haft en Fenix.

marr

Moderator
Forumvärd
Blockettråden 2
Tröttnat på vilket sätt, batteriet? Finns väl inget nytt för 2k som har samma look/klass som en Fenix och som kommer att kännas som en uppgradering.. Kan ju iof finnas någon ny feature (som sömn-tracking t ex) som du kanske inte har men det är inte värt att uppgradera för (tycker jag).

Jag har en FR645 som jag tidvis haft en del GPS-strul med, med tanke på att modellen är rätt gammal vid det här laget tycker jag att 3000kr för en ny känns rätt mycket (3000kr enligt prisjakt nu, har nog sålts billigare under reor/black friday.
Går det att hitta en instinct under 2kanske?

Edit: Det gjorde de visst. Saknar väl en del funktioner. Typ effektmätare. Får studera vad man själv behöver.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Blockettråden 2
Vi som modererar köp och sälj gör det för att våra regler ska följas. Vi plockar också bort en del annonser med innehåll där vi har gjort någon sorts bedömning på att det kan handla om stöldgods/oärliga personer men vi modererar inte konstig prissättning eller att någon har skrivit fel modellbeteckning. Det får ni som nyttjar köp & sälj hantera själva.

Marcus Söder

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Absolut kan jag tipsa. Har inte bett om ramnummer så kan ju inte bevisa att den är min mer än att vissa märken som finns på cykeln i annonsen har jag bild på att min gamla cykel hade samt att specen är densamma. Har fått tipset att kontakta polisen först för att stämma av om de vill göra något av det (vilket de förstås inte kommer att ha tid med). Har förstått att försäkringsbolaget inte är intresserade, för dem är det reglerar och stängt.
Nu är det bekräftat att cykeln i annonsen är min. Uppmanar därför eventuella köpare att inte köpa då cykeln är stulen, självklart inte nödvändigtvis av säljaren. https://www.blocket.se/vi/94848681.htm
664B5756-2CE2-4452-B570-DBA104794399.png

wukkaN

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag har meddelat säljaren att cykeln är min samt polis att cykeln är min. De upprättar en anmälan och tar det vidare (det var vad de sa iallafall).
Gytt! Rent tekniskt så tillhör den väl försäkringsbolaget, om de inte är intresserade av den så kan du säkerligen få den, alternativt köpa ut den för en billig peng. Oavsett så håller vi tummarna för att den hamnar hos dig igen :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer