Blockettråden 2

Blockettråden 2
Det kan såklart vara så att det är han själv som blivit lurad, och jag tror mer på det. Speciellt eftersom han inte fattar att det är skillnad på hjälmen han har och bilden på lådan. Om han har köpt en fake och försöker sälja den som äkta, varför ens visa lådan?

Blockettråden 2
Jag vet inget om säljaren av hjälmen eller den hjälmmodellen, men den uppvisar alla tecken på att vara en illegal kopia. Liknande men inte identiskt utseende med en äkta hjälm. Dålig finish på både hjälm och plastdetaljer. Saknade eller felaktiga texttryck.

Blockettråden 2
Säljaren heter Rasmus och hans företag är ett sånt enskilt. Tyvärr förekommer namnet på mrkoll så hoppas det inte är någon oärlig.

Köper man upp cyklar billigt så brukar man köpa mindre ärliga också...
Cyklarna på annons är ute för mer än fjolårets omsättning.
Vågar man handla? Han har en intressant cykel för mig.. Men det känns ju lite för nära med ev stöldgods. Eller?

Blockettråden 2
Lasse har säkert massa QR-skewers i lager också.

lasse.PNG

Blockettråden 2
One size fits all? ...Överlag har jag lite svårt för annonser där man istället för att skriva ut storleken anger nåt egenpåhittat lämpligt längdintervall på cyklist. Det här va nog den grövsta jag sett, +/- nån centimeter betyder typ 157-183cm. Jo tjena.

IMG_20201231_001634.png

Blockettråden 2
Inomhusmil räknas väll inte?
Nej, folk gör ju allt möjligt för att få bort sina inomhusmil från Strava...

Visst, saker som sadelstolpe, styre och kanske hjul/däck och bromsar (om man kör direktdrivet) skulle man nästan kunna kalla för nytt om det bara körts trainer (och man inte grisat ner det med svett) men "nyskick" är kanske lite bättre om man nu skall vara sån

Blockettråden 2
Nej, folk gör ju allt möjligt för att få bort sina inomhusmil från Strava...

Visst, saker som sadelstolpe, styre och kanske hjul/däck och bromsar (om man kör direktdrivet) skulle man nästan kunna kalla för nytt om det bara körts trainer (och man inte grisat ner det med svett) men "nyskick" är kanske lite bättre om man nu skall vara sån
Nja, nyskick innebär ju skick som ny.

Jag hävdar frenetiskt att alla dessa "nya" cyklar och delar som säljs, trots att de uppges ha rullat en den ena en den andra milen hänger samma med en påtaglig förflackning av språkanvändandet.

En ny cykel är en ny cykel. En använd cykel är en begagnad cykel.

Trainer är kul.

Blockettråden 2
Nja, nyskick innebär ju skick som ny.

Jag hävdar frenetiskt att alla dessa "nya" cyklar och delar som säljs, trots att de uppges ha rullat en den ena en den andra milen hänger samma med en påtaglig förflackning av språkanvändandet.

En ny cykel är en ny cykel. En använd cykel är en begagnad cykel.

Trainer är kul.
Ja precis, i skick som ny, inte ny.

I vårt språk så kan man ju ha lite olika uppfattning och tolkning av ord och begrepp. För mig är en ny oanvänd sadelstolpe just så, helt ny, inte monterad eller cyklad på i en minut ens. Helst i orginalförpackning men inte nödvändigt. En sadelstolpe upppackad, monterad och använd 74 mil på trainer är inte ny, den var ny för 74 "mil" sedan.

En sadelstolpe som någon skulle sälja till mig i "nyskick" förväntar jag mig däremot att se ut som ny. Men nyskick är för mig ett ärligare begrepp där man erkänner att den varit uppackad, kanske monterad och provad, kanske la man den på hyllan ett halvår. Men den säljs i sådant skick att man faktiskt skulle kunna lura mig rakt av och säga att den är ny och jag skulle inte se skillnad. Ja den är begagnad (använd) och då inte ny, men skicket (utseende, funktion mm) är som nytt. Jag har inga problem med att någon säljer en sadel man provat i 2 mil med begreppet "Nyskick", men jag förväntar mig att den ser ut som ny.

Sen kan man såklart diskutera om 74 "innemil" på en sadelstolpe faktiskt ens kan klassas som nyskick enligt min egen definition eller inte. Hur många % av sadelstolpens livslängd i utmattning har förbrukats osv efter kanske 20-25h cykling? Men det är en annan femma...

Blockettråden 2
Ja precis, i skick som ny, inte ny.

I vårt språk så kan man ju ha lite olika uppfattning och tolkning av ord och begrepp. För mig är en ny oanvänd sadelstolpe just så, helt ny, inte monterad eller cyklad på i en minut ens. Helst i orginalförpackning men inte nödvändigt. En sadelstolpe upppackad, monterad och använd 74 mil på trainer är inte ny, den var ny för 74 "mil" sedan.

En sadelstolpe som någon skulle sälja till mig i "nyskick" förväntar jag mig däremot att se ut som ny. Men nyskick är för mig ett ärligare begrepp där man erkänner att den varit uppackad, kanske monterad och provad, kanske la man den på hyllan ett halvår. Men den säljs i sådant skick att man faktiskt skulle kunna lura mig rakt av och säga att den är ny och jag skulle inte se skillnad. Ja den är begagnad (använd) och då inte ny, men skicket (utseende, funktion mm) är som nytt. Jag har inga problem med att någon säljer en sadel man provat i 2 mil med begreppet "Nyskick", men jag förväntar mig att den ser ut som ny.

Sen kan man såklart diskutera om 74 "innemil" på en sadelstolpe faktiskt ens kan klassas som nyskick enligt min egen definition eller inte. Hur många % av sadelstolpens livslängd i utmattning har förbrukats osv efter kanske 20-25h cykling? Men det är en annan femma...

Jag förstår hur du menar. Som ny, innebär dock just som ny, det vill säga detsamma som ny. I min värld är "nyskick" ett onödigt krångligt sätt att säga "ny". (Jämför "öppna upp" istället för att använda begreppet "öppna".)

I grundfrågan tänker jag mig att vi är överens. 74 mil på trainer innebär att exempelvis en sadelstolpe är begagnad. Således varken ny eller i nyskick.

Kul att ta del av dina tankar i frågan. En snabb sökning på en stor söktjänst ger vid handen att nyskick är ett ord som förefaller svårdefinierat. Varken SAOL eller SAOB verkar inte ta upp det. Däremot omnämns det här https://sv.wikipedia.org/wiki/Renovering som en beskrivning av när någonting har återställts till ursprungligt skick. Utifrån den, mycket enkla lilla undersökningen, förefaller din definition ligga närmare till hands än min.

Blockettråden 2
Jag förstår hur du menar. Som ny, innebär dock just som ny, det vill säga detsamma som ny. I min värld är "nyskick" ett onödigt krångligt sätt att säga "ny". (Jämför "öppna upp" istället för att använda begreppet "öppna".)

I grundfrågan tänker jag mig att vi är överens. 74 mil på trainer innebär att exempelvis en sadelstolpe är begagnad. Således varken ny eller i nyskick.

Kul att ta del av dina tankar i frågan. En snabb sökning på en stor söktjänst ger vid handen att nyskick är ett ord som förefaller svårdefinierat. Varken SAOL eller SAOB verkar inte ta upp det. Däremot omnämns det här https://sv.wikipedia.org/wiki/Renovering som en beskrivning av när någonting har återställts till ursprungligt skick. Utifrån den, mycket enkla lilla undersökningen, förefaller din definition ligga närmare till hands än min.
Ja det är ju inte alltid svar eller vitt. Den definitionen i "Renovering" knyter jag inte alls an till. Där skulle jag nog sagt återställt (eller renoverat) till "ursprungsskick" kanske. Jag förstår hur du menar, men jag har nog själv en egen skala där "Ny" är först sen kommer "Nyskick" strax därunder. Sen vetfan vad som kommer. Klockor or mynt, där har man en överenskommen skala med exempel för varje nivå. Ny, nyskick, toppskick, kanonskick, bättre begagnad, sopslut kanske? (tyvärr verkar ju många annonsörer sen ändå inte kunna skilja första uttrycket från sista).

Det viktiga för mig är en ärlig annons, oavsett om jag säljer eller köper. Skriver man ut att man kört på grejerna i x mil/timmar och sen "som ny" eller "nyskick" så är det ganska tydligt att det är begagnat, och kan man inte inspektera sakerna på plats så vill man som säljare kanske på något sätt understryka att grejerna är visuellt som nytt om inte annat (även om det är begagnat)

Googlade också lite snabbt och frågan diskuteras nog på alla forum som har köp/sälj :D På fotosidan.se var det till exempel en kamera med 20000 exponeringar som såldes i "nyskick".

Blockettråden 2
Ja det är ju inte alltid svar eller vitt. Den definitionen i "Renovering" knyter jag inte alls an till. Där skulle jag nog sagt återställt (eller renoverat) till "ursprungsskick" kanske. Jag förstår hur du menar, men jag har nog själv en egen skala där "Ny" är först sen kommer "Nyskick" strax därunder. Sen vetfan vad som kommer. Klockor or mynt, där har man en överenskommen skala med exempel för varje nivå. Ny, nyskick, toppskick, kanonskick, bättre begagnad, sopslut kanske? (tyvärr verkar ju många annonsörer sen ändå inte kunna skilja första uttrycket från sista).

Det viktiga för mig är en ärlig annons, oavsett om jag säljer eller köper. Skriver man ut att man kört på grejerna i x mil/timmar och sen "som ny" eller "nyskick" så är det ganska tydligt att det är begagnat, och kan man inte inspektera sakerna på plats så vill man som säljare kanske på något sätt understryka att grejerna är visuellt som nytt om inte annat (även om det är begagnat)

Googlade också lite snabbt och frågan diskuteras nog på alla forum som har köp/sälj :D På fotosidan.se var det till exempel en kamera med 20000 exponeringar som såldes i "nyskick".
Sopslut låter som ett uttryck som åtminstone framstår som allt annat än gråskala. =) Liknande skalor finns ju även vad det gäller böcker och frimärken. Måhända är cyklar för komplexa för att det skall kunna vara applicerbart? Även om intresset skulle finnas, menar jag.

Jag håller med dig. En ärlig säljare och en ärlig köpare brukar vara allt som krävs för en lyckad affär. För att som säljare få till en ärlig annons tycker jag att de tär en klok idé att hålla sig till beskrivningar som om möjligt saknar tvetydighet, otydlighet eller eventuella gråskalor.

Alla är vi ju olika, och misstag sker onekligen titt som tätt. Men att skilja på nyttjade och icke nyttjade prylar, det är väl trots allt ett rimligt krav att ställa i sammanhanget.

Nu är jag ju ingen fotograf, men 20 000 exponeringar är inte det första som kommer till mig när jag hör "nyskick". ?

Blockettråden 2
För de som tycker att det råder brist på cyklar så finns i alla fall denna Specialized/Merida fortfarande till salu. Just nu till specialpris. Lång och uttömmande beskrivning som sig bör för dylika objekt. Självklart utan beskrivning av en endaste komponent. Men helt nya grejer från 2020 (vilket såklart innebär olika fram och bakhjul det är sen gammalt)

1609774143773.png

1609774455220.png

Blockettråden 2
För de som tycker att det råder brist på cyklar så finns i alla fall denna Specialized/Merida fortfarande till salu. Just nu till specialpris. Lång och uttömmande beskrivning som sig bör för dylika objekt. Självklart utan beskrivning av en endaste komponent. Men helt nya grejer från 2020 (vilket såklart innebär olika fram och bakhjul det är sen gammalt)

Visa bilaga 462724
Visa bilaga 462725
Den är singlespeed men har växel utan växelreglage? Nyaste skriket.

Blockettråden 2
Dök upp i mitt flöde. Låter ju grymt med vändbara pedaler, sådana måste jag skaffa!

Screenshot_20210104-182838_Facebook.jpg

"Så nära nyskick det kan bli! Testad vid ett endast tillfälle (2-3 km).

Lätt och styv aluminiumram

- 30 exakta och hållbara Shimano-växlar Hydrauliska skivbromsar

- Solida, dubbelbottnade fälgar

- Snabba Continental-däck"

Specifikationer:

- Ram: WHITE SC AL (5x135) - Gaffel: WHITE SC AL (5x100)

- Framnav: Shimano HB-TX505

- Baknav: Shimano FH-TX505

- Fälgar: WHITE TD20 32h

- Bromsar: Shimano BL-MT200/BR-MT200

(160/160)

- Däck: Continental Double Fighter III

700x37C 66TPI - Vikt: 11,5 kg

• DRIVNING

- Framväxel: Shimano Deore FD-T6000-L3 - Bakväxel: Shimano XT RD-T8000-SGS - Växel: Shimano Deore SL-M6000-L/R

- Kassett: SunRace CSMS1, 11-34T

- Vevparti och vevlager: Shimano FC-T521, 48/36/26T (175 mm MXL)

- Kedja: KMC X10 NPBK

- Antal växlar: 3 x 10

Ingår även:

- Vändbara pedaler: Shimado PD-M324 SPD, Grå (ord. pris: 549:-)

- Livstids servicegaranti, XXL Sport Inköpskvitto från XXL, Valbo köpcenter.

Blockettråden 2
Dök upp i mitt flöde. Låter ju grymt med vändbara pedaler, sådana måste jag skaffa!

Visa bilaga 462749

Specifikationer:

(160/160)

• DRIVNING

- Framväxel: Shimano Deore FD-T6000-L3 - Bakväxel: Shimano XT RD-T8000-SGS - Växel: Shimano Deore SL-M6000-L/R

Ingår även:

Menar nog att pedalerna går att klicka i på ena sidan och funkar till vanliga skor på andra sidan.

Blockettråden 2

Visa bilaga 462749

Specifikationer:

(160/160)

• DRIVNING

Ingår även:

Undra om gaffeln också är vändbar ?

Blockettråden 2
Jag fattar inte riktigt än... Kanske ska skriva till hans profil och fråga
Också nyfiken. Om han nu inte är en sån som bara tycker om att vara allmänt jävlig, så måste det ju finnas nån form av bedräglig verksamhet bakom. Tvätt av svarta pengar eller nåt bedrägeri kring vinstmarginalbeskattning vid försäljning av begagnade varor kanske?

Blockettråden 2
Också nyfiken. Om han nu inte är en sån som bara tycker om att vara allmänt jävlig, så måste det ju finnas nån form av bedräglig verksamhet bakom. Tvätt av svarta pengar eller nåt bedrägeri kring vinstmarginalbeskattning vid försäljning av begagnade varor kanske?
Alla bilder är ju från craigslist och enligt FB är han i USA. Någon märklig import/export bluff?

Blockettråden 2
Nu måste det fan vara kris och ett sjukt stort underskott på nya cyklar!
En Merida one-twenty 800 2018/2019 med nypris på 25.900 till salu För 25.000 på köp o sälj ? :oops:
Visa bilaga 464506
Visa bilaga 464507
Visa bilaga 464508
"85 mil på Strava" och "fint helhetsintryck". Klart grabben (?) skall ha tillbaks sina pengar... ?

Tillbaka
Topp