Blockettråden 2

JesperA

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det är ju inte speciellt ovanligt inom detaljhandeln tyvärr. Är absurda mängder kläder och prylar som hamnar på tippen utan att någonsin användas.
Varför skickar man inte det till UFF eller andra välgörande ändamål om det ändå skall slängas? Eller sälja på Myrorna (finns det kvar?), finns ju många andra alternativ än att slöa bort med att slänga

Mayhem

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Är detta verkligen ett äkta ENVE SES aerostyre? Öppen för att jag kan ha fel men kan inte minnas att ENVE någonsin sålde just aerostyret med vita dekaler, och inte en enda träff vid bildgoogling (svart på alla bilder). Att texten vid styrklämman säger COMPACT känns också som en varningsklocka, just det ordet borde väl bara vara där på deras vanliga icke-aero compact landsvägsstyren…

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Varför det? Jag tycker det låter lite onödigt men som ett sätt att säkerställa att de just inte säljs igen som nya.
Du ser inget problem med att kassera fullt fungerande massproducerade prylar efter på sin höjd 30 dagars användning?

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Du ser inget problem med att kassera fullt fungerande massproducerade prylar efter på sin höjd 30 dagars användning?

Det är bra för ekonomin!

Visste inte om det. Om jag efter några tur upptäcker att en sadel inte passar bra lägger jag den upp på K&S för 2/3 av nypriset. Ingen stor kostnad och så kan en annan använda den. Dåligare för ekonomin dock.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det är bra för ekonomin!

Visste inte om det. Om jag efter några tur upptäcker att en sadel inte passar bra lägger jag den upp på K&S för 2/3 av nypriset. Ingen stor kostnad och så kan en annan använda den. Dåligare för ekonomin dock.
Nu tycker jag att du förlora förenklar lite onödigt mycket. Det är bra för vissa aktörer inom det ekonomiska system som vi har valt att låta dominera i världen idag. 😉

Det är ett bättre tillvägagångssätt, tycker jag. För egen del skulle jag dessutom gladeligen ha möjlighet att köpa en av de för sadlarna som återlämnas inom de 30 dagarna. Gärna något rabatterat, men jag skulle inte ha några problem att betala fullt pris heller.

Jag betraktar, skall jag säga, fortfarande uppgifterna som obekräftade (åtminstone till dess att jag pratat med min LBS).

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Nu tycker jag att du förlora förenklar lite onödigt mycket. Det är bra för vissa aktörer inom det ekonomiska system som vi har valt att låta dominera i världen idag. 😉

Det är ett bättre tillvägagångssätt, tycker jag. För egen del skulle jag dessutom gladeligen ha möjlighet att köpa en av de för sadlarna som återlämnas inom de 30 dagarna. Gärna något rabatterat, men jag skulle inte ha några problem att betala fullt pris heller.

Jag betraktar, skall jag säga, fortfarande uppgifterna som obekräftade (åtminstone till dess att jag pratat med min LBS).

Ja, men då funkar systemet inte. Tillverkaren skickar bara nya sadlar utan kostnad när butiken visar upp förstörda sadlar. Annars skulle butiken kunna får gratis sadlar och tjäna pengar på dom.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Jo visst jag ser flera problem med det. Men ur ett rent affärsmässigt perspektiv kan jag förstå agerandet (även om jag gjort annorlunda).
Men om du vill spara på miljön köper du väl aldrig nya prylar ändå, så då bojkottar du väl dem redan?

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jo visst jag ser flera problem med det. Men ur ett rent affärsmässigt perspektiv kan jag förstå agerandet (även om jag gjort annorlunda).
Men om du vill spara på miljön köper du väl aldrig nya prylar ändå, så då bojkottar du väl dem redan?
Jag köper ytterst sällan annat än begagnade produkter, det är riktigt.
Den grundläggande problematiken är att det finns en föreställning om att det är en rimlig premiss. I dag har du givetvis helt rätt; det är rimligtvis ett bra verktyg för att undvika att sadlarna säljs som nya.

vmk94

Medlem
Blockettråden 2
A25A4D6F-2549-40CC-AFCA-A99F02A60113.jpg5ABF521F-170F-40F2-86FD-CFD982B59425.png

Det räcker inte med att vara redo att betala sex tusen spänn för en gammal vanlig singlespeed, förlåt - clean fräsch enkel messenger bike*, utan här krävs det också en muntlig redovisning för att bevisa att du är rätt köpare!

Tips till dig som är köpsugen:
Pluspoäng från säljaren utdelas om du berättar lite om din vilja att och förstånd om denna skönhet! Guldstjärna i kanten och garanterad affär om du avslutar med en analys baserad på respektfulla och insiktsfulla känslor om längtan att uppleva att cykla snabbt enkelt snyggt!

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Visa bilaga 496026Visa bilaga 496027

Det räcker inte med att vara redo att betala sex tusen spänn för en gammal vanlig singlespeed, förlåt - clean fräsch enkel messenger bike*, utan här krävs det också en muntlig redovisning för att bevisa att du är rätt köpare!

Tips till dig som är köpsugen:
Pluspoäng från säljaren utdelas om du berättar lite om din vilja att och förstånd om denna skönhet! Guldstjärna i kanten och garanterad affär om du avslutar med en analys baserad på respektfulla och insiktsfulla känslor om längtan att uppleva att cykla snabbt enkelt snyggt!
Challenge accepted: jag tycker att handtagen och vajerdragningen bör cyklas; snabbt, enkelt och givetvis snyggt, till återvinningsstationen snarast möjligt.
Hur låter det?

Redigerat: snyggat till ordföljden en aning.

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Blockettråden 2
För ett antal år sedan så vet jag att det var något märke som körde med lånesadlar som var en annan färg, typ knallgula med någon ful text på. Då kunde man få prova några rundor för att känna hur den kändes och sedan köpa när man var säker på att det var rätt. Det låter ju som en bättre lösning än att hålla på att skrota. Fast vem vet, antalet skrotade sadlar kanske är färre än antalet testsadlar som behövdes tas fram?

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
För ett antal år sedan så vet jag att det var något märke som körde med lånesadlar som var en annan färg, typ knallgula med någon ful text på. Då kunde man få prova några rundor för att känna hur den kändes och sedan köpa när man var säker på att det var rätt. Det låter ju som en bättre lösning än att hålla på att skrota. Fast vem vet, antalet skrotade sadlar kanske är färre än antalet testsadlar som behövdes tas fram?
Nåt sånt här:

F559736E-D2A3-4440-B8FC-C0A604111A2E.png

gustavgo

Aktiv medlem
Blockettråden 2

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det var ju ändå fint, även om det får mig att undra varför min butik sa så?

är visserligen 2-3 år sen. Men ändå
Ingen av oss vet väl vad som de facto sker bakom stängda dörrar, eller om det skiljer sig åt beroende på tid och plats. Det här ju till exempel hänt en del när det kommer till ESG de senaste åren. Få bolag är väl rimligtvis opåverkade av det.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Säljaren påstår i annonsen att cykeln är årsmodell 2019 och köpt för 40 000 kr samma år. Intressant då ramen slutade tillverkas 2009 och listpriset var 2399 dollar det året https://www.bianchiusa.com/archives/09-bicycles0/09-c2c0/928-carbon-k-vid/09-c2c-928-105-comp0/ eller 1300 pund 2007 med något sämre komponenter (https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/road-bikes/bianchi-928-c2c-105-review/). Säljaren försöker nu sälja hojen för 20 000 kronor (med reglage uppgraderade till Ultegra) men vilket jävla skämt. Skulle vara intressant att se kvittot som säljaren påstår finns...

Senast ändrad:
D

Deleted member 68249

Guest
Blockettråden 2
Enligt säljaren årsmodell 2019 och köpt för 40 000 kr då. Intressant när ramen slutade tillverkas 2009 och hojen såldes för 2399 dollar 2009 https://www.bianchiusa.com/archives/09-bicycles0/09-c2c0/928-carbon-k-vid/09-c2c-928-105-comp0/ eller för 1300 pund med något sämre komponenter (https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/road-bikes/bianchi-928-c2c-105-review/) Säljaren försöker nu sälja hojen för 20 000 kronor (med reglage uppgraderade till Ultegra) men vilket skämt. Skulle vara intressant att se kvittot som enligt säljaren ska finnas.
Samma person har en Storck (kolla storchen, Berra 🤠) med stulna bilder från sajten:

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Samma person har en Storck (kolla storchen, Berra 🤠) med stulna bilder från sajten:
Ja, såg den också, nu var priset sänkt på den i alla fall. Säljaren la först ut den för 20 000 kronor men nu sänkt till 15 000. Den är ju i alla fall Inte alls lika galet prissatt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag var på jakt efter en sådan lånesadel som fanns i lila (vilket hade passat en av mina cyklar perfekt) misslyckades dock i min ebay jakt på grund av att jag var för mycket två på bollen (sadel).

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Visa bilaga 497910 ”Vuxenmodell med små hjul perfekt för husvagn. Totalrenoverad och nylackad.”

Jag älskar både drivlina och hjulval. Smidigt att slippa stöd - bara luta mot pedalen.

VARFÖR???
Den där kreationen har jag också ramlat på i den lokala facebookgruppen. Jag antar att de små hjulen är en del av de egenskaper som ska göra den "perfekt för husvagn" (smidig?). Men hur tänker man då som behåller de stora skärmarna?!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer