Blockettråden 2

Blockettråden 2
Här är hela bilden, den är ungefär lika korrekt som baksidan på shampooflaskan för att klara körkortet.

Modellen Intenso du kollar på finns varken i storlek 44 eller 63cm så bara där kan vi misstänka att diagrammet inte stämmer. Lägg därtill att Bianchi är klassiskt italienskt i att inte att använda jämna siffror dvs 51-53-55-57 istället för 50-52-54-56. Därför stämmer inte heller diagrammet. Diagrammet talar inte om vilken cykelmodell det gäller annat än "road for gents and ladies" vad det nu ska översättas till om du kollar på en specifik modell som Intenso.

Här har du en recension, författaren i fråga Bobby Lea är 188cm och har valt storlek 59. Så en storlek 55 bör passa din tjej med en lite längre styrstam, så som den ser ut på bilden med styrstammen i botten pekandes rakt upp i luften bör nog ingen cykla ? ?

För att det ska kännas rätt, besök en cykelbutik som säljer Bianchi och be att få prova en storlek 55 :) Lycka till!

Visa bilaga 586666
Det var inga stora omfång för storlekarna. Brukar vara mycket större omfång för en storlek.
56 cm för 175-177 längd... ?

Blockettråden 2
Det var inga stora omfång för storlekarna. Brukar vara mycket större omfång för en storlek.
56 cm för 175-177 längd... ?
Jag själv är 177-178cm, enligt diagrammet skulle jag kunna/bör ha en storlek 57.

Tror inte ens jag kommer upp på en storlek 57 ärligt talat. Har en Basso, också italienskt och följer samma typ av storlekar, 53 passar mig hur bra som helst. Bara för skojs skull, knappade in alla berörda storlekar här, och 57 som passar mig enligt diagrammet är något brutalt stor jämfört mot min 53a :P

Blockettråden 2
Jag är 180 cm och tycker om stora cyklar så jag kör på 56 på i stort sett alla hojar jag har. Men går jag på geometritabeller ska jag ha en 54 eller till och med 52 om jag inte var så förbannat ovig.

Blockettråden 2
Jag är 180 cm och tycker om stora cyklar så jag kör på 56 på i stort sett alla hojar jag har. Men går jag på geometritabeller ska jag ha en 54 eller till och med 52 om jag inte var så förbannat ovig.
56 låter väl rätt lagom för någon från typ 179 till 185? Brukar ju vara ”medium large” ungefär. Jag är 184cm och åker 56, men ibland blir dom för låg. 58 blir dock för lång och hög ibland. Hade en 58 strael tex.

Blockettråden 2
Vem är den där ”El MTB” som sökes?
Väldigt vanligt.

Bilagor

• AB33C441-3362-4977-A048-75FAEA8474C9.png
    AB33C441-3362-4977-A048-75FAEA8474C9.png
    149.5 KB · Besök: 191
Blockettråden 2
”Som denna fast utan dropperpost”
Jag har både en MX24 och en Laufey jr i hushållet och de skiljer sig i min erfarenhet en hel del - vad tycker tråden, är jag för petig?

80A80012-E975-4C14-ADA6-78F5532E57C2.png

Blockettråden 2
”Som denna fast utan dropperpost”
Jag har både en MX24 och en Laufey jr i hushållet och de skiljer sig i min erfarenhet en hel del - vad tycker tråden, är jag för petig?

Visa bilaga 586710
Jag reagerade på samma sak. Man vill väll öka chansen att sälja sin orbea MX. Den ligga ute sen länge på blocket. Jag tycker det är nästan bedrägeri att säger den enklare billiga MX är lika med en laufey

Blockettråden 2
Ett gott tecken, att oseriösa annonsörer får se sina annonser ligga ute länge.
Vet inte om oseriös eller ej kanske bara ingen koll att MX 24 Trail var en billigare variant av Laufey junior 24. Nu finns det ingen MX med skivbromsar längre och skillnaden mellan MX och laufey är tydligare.

Här är blocket annonsen: https://www.blocket.se/annons/goteborg/orbea_24_mx_/103859110

Hadde lite fel. Det var bara en månad ute men prissänkt från 6500 SEK.

Blockettråden 2
Vet inte om oseriös eller ej kanske bara ingen koll att MX 24 Trail var en billigare variant av Laufey junior 24. Nu finns det ingen MX med skivbromsar längre och skillnaden mellan MX och laufey är tydligare.

Här är blocket annonsen: https://www.blocket.se/annons/goteborg/orbea_24_mx_/103859110

Hadde lite fel. Det var bara en månad ute men prissänkt från 6500 SEK.

Iofs trevligt med Happyrabatt, men felet ligger kvar här.

Edit: Äh!

Senast ändrad:
Blockettråden 2
De oken har definitivt aldrig suttit kombinerade med de reglagen på en någon fabriksny cykel. Dels är de omöjliga att kombinera med originalslangar (men går med tredjepartsbanjo), men framförallt är de gjorda för olika mängd förflyttad bromsvätska. Försöker man kombinera HydroR-reglage med HydroHC-ok tappar man helt reach adjust då spaken måste vara i allra yttersta läget för att alls hinna få någon bromsverkan innan den slår i styret, men slaglängden blir helt bisarrt lång och därmed farlig i oväntade situationer.

Screen Shot 2022-10-11 at 09.50.59.png

Blockettråden 2
De oken har definitivt aldrig suttit kombinerade med de reglagen på en någon fabriksny cykel. Dels är de omöjliga att kombinera med originalslangar (men går med tredjepartsbanjo), men framförallt är de gjorda för olika mängd förflyttad bromsvätska. Försöker man kombinera HydroR-reglage med HydroHC-ok tappar man helt reach adjust då spaken måste vara i allra yttersta läget för att alls hinna få någon bromsverkan innan den slår i styret, men slaglängden blir helt bisarrt lång och därmed farlig i oväntade situationer.

Visa bilaga 586848
Bra info ang kolvstrl ? Är Axs alla hydroHC ?
Annars väldigt pålitlig och prisvärd mekanisk grupp för 7000kr?

Blockettråden 2
Scott Speedster 20 (2014) stl L alu ram med kolfilter gaffel fram.
Shimano 105 2x10
Ny växel bak och fram
Nytt bakdrev Ultegra 10 del
Minsta framdrevet nytt Ultegra
Ny kedja Ultegra
Bakdäck nytt
Nya SPD SL trampor
Sedan service har den rullat 6 mil.

Verkar runt 5000kr för denna vara ett okej pris för denna? Är denna okej för en nybörjare? Tack!

Blockettråden 2
Scott Speedster 20 (2014) stl L alu ram med kolfilter gaffel fram.
Shimano 105 2x10
Ny växel bak och fram
Nytt bakdrev Ultegra 10 del
Minsta framdrevet nytt Ultegra
Ny kedja Ultegra
Bakdäck nytt
Nya SPD SL trampor
Sedan service har den rullat 6 mil.

Verkar runt 5000kr för denna vara ett okej pris för denna? Är denna okej för en nybörjare? Tack!
Priset är inte ok men cykeln är bra för en nybörjare. Likvärdig Scott fast i mindre storlek har varit osåld på Tradera i några veckor nu trots ett pris på 2500.

Blockettråden 2
Priset är inte ok men cykeln är bra för en nybörjare. Likvärdig Scott fast i mindre storlek har varit osåld på Tradera i några veckor nu trots ett pris på 2500.

Tack! Vad vore ett realistiskt pris i dina ögon?

Blockettråden 2
Tack! Vad vore ett realistiskt pris i dina ögon?
Ett realistiskt pris är ju vad du är beredd att betala men marknaden i stort verkar tycka att 2500 är för dyrt för en 105 utrustad,10 växlad aluräcer, storlek small, märke Scott i Huddinge.

Om säljaren till din cykel tycker annorlunda så fråga varför hen inte köper den länkade traderacykeln för att göra sig en hacka på marginalen

Blockettråden 2
Jag tror en får rätt realistiskt betalt på tradera. Vi har tidigare sett att auktionsrabatten (nu tänker jag på den BMC'n) kanske ligger på runt 20 %?

Den eventuella vinsten på att köpa tradeascotten är alltså runt 500 kr, vilket är för litet för att någon ska orka köpa den. Du kan komma undan med budgivning på cykel här på happy om alla pengar går till välgörenhet och utifrån mina erfarenheter skulle happykollektivet heller aldrig betala mer än 2-3 tusenlappar för de här cyklarna

Blockettråden 2
Säger väl en del om "retrotrender" i stort och i Stockholm i synnerhet. Som med danska möbler i teeeeaak.

Men, om dem får ut 6500 för den cykeln så grattis. Glömde att den har Kenda-däck dock...

Tänkte lägga ut en 26" Scott-ram här snart, kommer nog sikta på runt 5-6k för den, har ju ändå skivbromsfästen!

Tillbaka
Topp