Bmc speedfox

Bmc speedfox
Jag köpte en Speedfox 02 förra året (2016 års modell) och har varit nöjd hittills. Den har kört långlopp snabbare än min förracykel dom var en Cube AMS 26tums heldämpad och dessutom gick det nästan bra att köra lätt downhill ned den.

Bmc speedfox
trailmig sa:
VM i trådlyft. Är det någon mer som kör Speedfox och kan dela med sig av åsikter?

Jag har en och jag är nöjd... Något dyr kanske. Jag upplever den som en bra allroundcykel. Den är lagom på allt, lite svensk så... Känner inte att jag behöver dropper seatpost just nu iaf... Den är redigt läcker i blått. ?

Bmc speedfox
Johan777 sa:
trailmig sa:
VM i trådlyft. Är det någon mer som kör Speedfox och kan dela med sig av åsikter?

Jag har en och jag är nöjd... Något dyr kanske. Jag upplever den som en bra allroundcykel. Den är lagom på allt, lite svensk så... Känner inte att jag behöver dropper seatpost just nu iaf... Den är redigt läcker i blått. ?

Då kör du Speedfox 03 eller?

Vad är vikten på den cykeln? För den är väl i aluminium?

Anders Lantz sa:
Dom släpper en ny vilken dag som helst.
Den ser riktigt grym ut;)

Menar du inte Agonist? Den har bara 100mm slag. Inte riktigt vad jag planerade.

Bmc speedfox
Det är väl en fourstroke med lite bekvämare geometri bara egentligen. De tyckte väl det var en lite för liten förändring kanske.

Jag har väl behovet av två olika för xco och xcm men byter bara styrstam(sadel, handtag, drev, däck osv..) istället. Lite billigare mycket tråkigare ;)

Kör man etapplopp låter den som ett bra vapen.

Bmc speedfox
Raggamuffin sa:
Det är väl en fourstroke med lite bekvämare geometri bara egentligen. De tyckte väl det var en lite för liten förändring kanske.

Jag har väl behovet av två olika för xco och xcm men byter bara styrstam(sadel, handtag, drev, däck osv..) istället. Lite billigare mycket tråkigare ;)

Kör man etapplopp låter den som ett bra vapen.

Jag tyckte iofs att Speedfox verkade vara en Fourstroke med bekvämare geo men ja...

Cyklar du inte "vanliga" slingor i skog och mark? XCM är väl lite det iofs men jag föreställer mig att XCM har lite för mycket grusväg för att räknas som "trail".

Bmc speedfox
Speedfoxen är inget jag hade gillat om loppet innehåller mycket grusväg.

Jag cyklar allt från grusväg till enduro och har olika cyklar till det :). Är det inte tävling så väljer jag oftast min trailhoj och min fourstroke får vila.

Bmc speedfox
Har en Speedfox 03 från 2015, Aluminiumram och 130mm fram/bak. Utmärkt stigcykel, känns väldigt pålitlig i branterna och har fint grepp i klättringarna utan att vara för lång. Den har fungerat bra för mig i allt från trail-lopp till enduro i Änggårdsbergen, men då är jag absolut inget fan av grusväg. Jag ligger mellan två storlekar och valde den mindre - inte så bra eftersom den kom med 70mm styrstam och jag blev tvungen att byta till längre. Hade varit bättre att köpa den större ramen och kortare styrstam istället.

Bmc speedfox
trailmig sa:
Johan777 sa:
trailmig sa:

Då kör du Speedfox 03 eller?

Vad är vikten på den cykeln? För den är väl i aluminium?

Anders Lantz sa:
Dom släpper en ny vilken dag som helst.
Den ser riktigt grym ut;)

Menar du inte Agonist? Den har bara 100mm slag. Inte riktigt vad jag planerade.

Nix Fast dom har inte släppt bilder på den än men det kommer snart.

Bmc speedfox
Förstår inte heller riktigt Vad den nya Agonist ska tillföra. Har en Speedfox 01:a 2016 och tycker den är väldigt trampeffektiv med behaglig geometri. En perfekt marthoncykel. Nackdelen är väl att den inte är särskilt "plush" trots sina 130mm. Har en Speedfox Trailcrew också och den är väldigt plush och rolig, dock inte lika trampeffektiv, men lika svårt att välja inför varje tur :-)

Bmc speedfox
TheCube sa:
Förstår inte heller riktigt Vad den nya Agonist ska tillföra. Har en Speedfox 01:a 2016 och tycker den är väldigt trampeffektiv med behaglig geometri. En perfekt marthoncykel. Nackdelen är väl att den inte är särskilt "plush" trots sina 130mm. Har en Speedfox Trailcrew också och den är väldigt plush och rolig, dock inte lika trampeffektiv, men lika svårt att välja inför varje tur :-)

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Det är guld. Jag cyklar mycket nere i Skåne och har nog inget jättebehov av stor fjädring. Jag gillar när det går snabbt och tanken är att jag ska tävla kanske nästa år. Några repor på Vallåsen eller Isaberg kommer det nog bli. Men det är kanske inte ett problem?

Bmc speedfox
trailmig sa:
TheCube sa:

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Det är guld. Jag cyklar mycket nere i Skåne och har nog inget jättebehov av stor fjädring. Jag gillar när det går snabbt och tanken är att jag ska tävla kanske nästa år. Några repor på Vallåsen eller Isaberg kommer det nog bli. Men det är kanske inte ett problem?

Bor inte långt från Isaberg så det har blivit många rundor dit och där är den klockren. Klättrar bra och stabil utför. Här är en bra review som jag tycker beskriver cykeln Spot on.

Bmc speedfox
Screenshot_20170619-183608.png

Börjar nog närma sig.

Bmc speedfox
danierik sa:
Hur lång är du? Innerbenlängd?

Jag med Speedfox 03, är 171 cm, har lite korta innerben för min längd, och valde därför en Small ram. Fick byta från 70mm till 90 mm styrstam för att kunna jobba aktivt med överkroppen, trots max bakflyttad sadel. Känns som att den blev en aning "fel" i geometrin för en trailcykel med den långa styrstammen. Men å andra sidan klättrar den riktigt bra.

Bmc speedfox
fdpettersson sa:
danierik sa:
Hur lång är du? Innerbenlängd?

Jag med Speedfox 03, är 171 cm, har lite korta innerben för min längd, och valde därför en Small ram. Fick byta från 70mm till 90 mm styrstam för att kunna jobba aktivt med överkroppen, trots max bakflyttad sadel. Känns som att den blev en aning "fel" i geometrin för en trailcykel med den långa styrstammen. Men å andra sidan klättrar den riktigt bra.

Men vad har du för innerbenslängd då? Jag är 165 med 75cm innerben. Har svårt att få ordning på geon på Speedfoxen. Min nuvarande cykels geo säger xs men den är å andra sidan extremt mycket XC.

Bmc speedfox
Ska vi starta vadslagningen nu?
Fram tills kl 08:00 imorn har vi på oss...

IMG_2212.PNG

Någon som vågar bjuda emot på att det handlar om BMC's variant på Scott Genius? (Förslagsvis med RS eller DT-dämpare, eftersom Scott köpt upp FOX variant...)

EDIT: Efter att ha sovit på saken så är det nog troligare att dom har utvecklat någon form av variant på Canyon's ShapeShifter-teknik.
Eller är det måhända bara en simpel sänkstolpe dom är så stolta över?

Senast ändrad:
Bmc speedfox
Bmc speedfox
Ser bra ut imho men droppern i sig övertygar inte direkt. 3 lägen, kort slaglängd och kapa till rätt längd..

Jag hade iof kunnat trivas med dropper uppe/trail och sen dropper nere/öppen i min vardagsterräng. Men kan tänka att vissa hade stört sig hårt på det. Förmodligen jag med ute i verkligheten utanför internet.

Bmc speedfox
Pluttis sa:
larsaw sa:
trailmig sa:

-1 Fy fan va så lamt! Nu kan en helt enkelt inte sitta o trampa brötstig längre... :/

Håller med, vad är det som säger att man alltid vill ha stolpen sänkt när man kör dämparen i öppet läge? Undrar hur dom tänkte där egentligen.

Inte? När har du dämparen låst och stolpen nere?

Bmc speedfox
Att inte ha möjlighet för öppet läge när sadeln är längst uppe? Känns som en deal braker för många. Kommer nog inte bli en storsäljare den där!

Bmc speedfox
trailmig sa:
Pluttis sa:
larsaw sa:
trailmig sa:

-1 Fy fan va så lamt! Nu kan en helt enkelt inte sitta o trampa brötstig längre... :/

Håller med, vad är det som säger att man alltid vill ha stolpen sänkt när man kör dämparen i öppet läge? Undrar hur dom tänkte där egentligen.

Nä, jag vill ha möjlighet för öppet läge på dämparen när sadeln är längst uppe/man vill sitta ner.
Inte ofta men det har hänt vid några tillfällen.

Sen vill jag kunna använda/välja vilken sadelstolpe jag ska använda på min cykel, inte vara låst till ett alternativ.

Bmc speedfox
Läste precis recensionen, tycker det är en riktigt märklig lösning. Dels kan man inte ha sadeln uppe och helt öppna dämpare vilket jag ofta vill, dels går det inte alls att låsa dämparna helt, utan bara trail-läge.

Sen en dropperpost med så lite slag + bara 3 fasta lägen + att man måste kapa av stolpen till rätt höjd = 0 andrahandsvärde.... Tack men nej tack. Synd, jag gillar annars BMCs design och geometri på många av deras cyklar.

Dessutom en stolpdiameter som gör att man inte kan eftermontera ngn annan stolpe...

Bmc speedfox
trailmig sa:
Pluttis sa:
larsaw sa:
trailmig sa:

Jag brukar ha sadeln nere när jag cyklar snirklig singeltrack, även om den inte är brötig. Lättare att få flyt runt tvära svängar. Då vill jag däremot inte ha dämparen i öppet läge.

Tillbaka
Topp