BMX till barn?

Maloha

Medlem
BMX till barn?
Hej! Vill köpa BMX till min 6-årige son (115 cm) då han vill lära sig att hoppa och göra trix samt glida runt i kvarteret. Han har inte kört BMX tidigare. Vilken hjulstorlek och vilket märke bör man satsa på? /Morsan

BMX till barn?
Jag har tyvärr inte så mycket tips att ge. Om ni finns i Stockholm säljer 116 bike shop bmx och kan säkert hjälpa till https://www.116.se/

Trickbmx för vuxna har 20"-hjul. Men det kanske är för stort även i minsta storlekarna. En bra bmx för vuxna har ram, vevar och styret i CrMo-stål, tätade lager och dubbelbottnade fälgar. Om man är 6 år väger man inte så mycket och allt är säkert av mindre betydelse. https://www.sourcebmx.com/ är en stor butik på nätet med bra priser. Det finns mängder av stora bmx-märken och dom har alla väldigt liknande produkter till liknande priser. Det är lite som skatebord där teknikhetsen är obefintlig, utan handlar bara om att hitta något i rätt storlek som man själv gillar. De tär naturligtvis svårt utan tidigare erfarenhet.

BMX till barn?
Här är en rätt bra tabell:
(ålder) (längd på åkare cm) (hjulstorlek tum) (top tube längd tum)
3-5 95-112 12" 12"
5-7 112-126 14" 13"
7-9 126-138 16" 15"
9-11 138-149 18" 17"
11-13 149-160 20" 19"
13-15 160-172 20" 20"
13+ 172-185 20" 20.5"
15+ 185+ 20" 21"+

Och som tidigare nämnt satsa på chom stål chromoly hela vägen. Men beroende på budget har man fulla fickor hade jag satsat på en ram, vevar och styret i CrMo-stål, tätade lager och dubbelbottnade fälgar. som Jofa nämner, Jag har beställt alla mina bmx från skatepro.com, till mig och mina kids. Enkelt att sortera ut efter toptube längd hjul diameter osv. Alla märken de har är bra.
mvh.

BMX till barn?
Vi köpte en begagnad BMX tidigare i år, men körde filosifin att inte lägga ner alltför mycket tid och pengar på att hitta den teoretiskt optimala hojen i händelse av att den inte skulle bli körd alls då familjen inte har varit med BMX förr. Förvisso en avvägning då dålig utrustning kan göra roliga saker tråkiga, men det är ju också så att om pressen är mindre att det ska bli succé är det större sannolikhet att det blir det om utrustningen inte är alltför kass:

En BMX i en del behov av TLC – då den stått oanvänd ute i carport hos förre ägaren – dök upp på Facebooks köp & sälj för 500 spänn här i stan. Inhandlades och servades av undertecknad och därefter överlämnad för användning till sonen (9 år). Resultat: succé. Han har cyklat massvis på den. Rent teoretiskt är den rätt i storlek för mig som är vuxen och för stor för honom som är barn, men det viktigaste är att han tycker att det är kul och det gör han verkligen. Så väntar jag med att köpa den optimala super-BMX:en tills det efterfrågas uppgradering från denna.

BMX till barn?
jokke sa:
Vi köpte en begagnad BMX tidigare i år, men körde filosifin att inte lägga ner alltför mycket tid och pengar på att hitta den teoretiskt optimala hojen i händelse av att den inte skulle bli körd alls då familjen inte har varit med BMX förr. Förvisso en avvägning då dålig utrustning kan göra roliga saker tråkiga, men det är ju också så att om pressen är mindre att det ska bli succé är det större sannolikhet att det blir det om utrustningen inte är alltför kass:

En BMX i en del behov av TLC – då den stått oanvänd ute i carport hos förre ägaren – dök upp på Facebooks köp & sälj för 500 spänn här i stan. Inhandlades och servades av undertecknad och därefter överlämnad för användning till sonen (9 år). Resultat: succé. Han har cyklat massvis på den. Rent teoretiskt är den rätt i storlek för mig som är vuxen och för stor för honom som är barn, men det viktigaste är att han tycker att det är kul och det gör han verkligen. Så väntar jag med att köpa den optimala super-BMX:en tills det efterfrågas uppgradering från denna.
Håller med dock har åtminstone 20" bmx rätt bra andrahands värde. Men som sagt beror helt och hållet på hur mycket kulor man ligger på.
Min erfarenhet säger att det är lättare att utvecklas om man har en bmx i rätt storlek.

BMX till barn?
erolwi sa:
Beror lite på hur han ska använda den. Storlekstabellern ovan är perfekt om man kör ren park/ramp mm men de blir rätt små som skolcyklar etc.

Ska den användas att cykla runt på och hoppa lite skulle en riktigt kort 20” kunna funka, typ denna https://eu.sourcebmx.com/products/jet-bmx-yoof-20-bmx-bike

Tack för tips! Han har en 16 tums MTB i nuläget och den börjar se lite liten ut. Fattar att BMX ska vara mindre, men denna korta 20 tum kan säkert vara något! Han kommer inte bara att köra ramper mm, men håller på med mindre ramper och liknande med sin MTB och då är ju en BMX mer optimal.

BMX till barn?
Det är så otrolig skillnad på vad barn utsättercyklarna för. Men när det börjas hoppas i ramper och liknande är det dags för en cykel med CrMo-stål. Om det ännu inte är där är väl en liten billig 20” värt att prova bara för att se om intresset håller.

Tillbaka
Topp