BMX till snart 9-åring.

Fluffani17

Medlem
BMX till snart 9-åring.
Hej!

Jag skulle vilja ha bra tips på en BMX till snart 9-åring. Han är lång för åldern, snart 140 cm. Jag har tittat på den här sidan www.childstore.se Någon som vill rekommendera en cykel därifrån eller någon annanstans? Han har inte kört BMX innan men en del MTB. Jag tänker mig bra kvalité och gärna låg vikt på cykeln.

Tack på förhand! :-)
/Mamman

BMX till snart 9-åring.
Utan att vara någon expert på området så skulle jag (om jag var du) kolla på en 18" som har ett tredelat vevparti 48 spline då billigare vevpartiet typ de som satt på Cykelringens Haro är av någon stålvariant som typ väger hälften av vad hela hojen väger. Sen kanske däcken behövs bytas om de har taskigt grepp, men schysstare hojar har säkert bättre däck med.
Hittade ingen 18" på childstore men det kan ju bero på mina begränsade sökkunskaper. Men min grabb gick från sin 18" till 20" när han typ var närmare 160cm lång. Vi satte på ett större styre på den på slutet för han ville ha den kvar då han tyckte den var så rolig och lätthanterlig när den var liten, men det är säkert olika för olika personer. Men en för stor BMX blir lätt svårhanterlig i hopp, bowls etc.

Men det är inte superlätt att hitta 18" BMX verkar det som.

BMX till snart 9-åring.
Hej
Jag köpte en Sunday Primer 18” till min 8-årige som från childstore för några månader sedan. Aldrig handlat där förr men trevligt bemötande och snabb leverans. Sonen är knappt 130 och den är ju lite stor men det vet han ju inte om. Min 10-årige son som är typ 135-140 sitter perfekt på den.
139500CE-DE58-4C69-8755-5C6A93AF0BC5.jpeg

Men skulle också säga att det beror lite på vad han ska ha den till. Cykla till skolan och hoppa på vägen så finns det ju små 20” cyklar som är bättre som transportmedel. En 18” kommer dock bli perfekt för ramp, park och trix under flera år framöver.

BMX storlekar beror inte bara på hjulstorlek. Det finns både små och stora 18” och ramlängden kan vara bra att dubbelkolla. Vår har en ”top tube length” på 18,5” som är ganska normalt men finns cyklar med 18” hjul som har drygt 16” top tube och en sådan blir för liten.

Har inte childstore finns fler såsom rite, skatepro, parano-garage, sourcebmx, kunstform. Handlat från alla utom rite.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp