Bockstensturen 2010

Dirty_rider

Aktiv medlem
Bockstensturen 2010
Sökte men hittade ingen tråd om årets tur? Kan det vara så att det inte är någon som har skapat en?
Nåväl, vem ska dit och vad ska ni köra?
Själv hade jag tänkt att köra i motionsklassen o 100km

Bockstensturen 2010
Elit som vanligt. Hoppas på fina stigar i år då de är grymt roliga när de är torra och man slipper slita sönder halva cykeln och sig själv som förra året

Bockstensturen 2010
Det lutar åt premiär i bst för mig.
100km motion i så fall. Eller möjligen sport, om man får starta längre fram då ?

har ni tips på bra boende nära starten ?
(inte camping) Men stuga funkar väl

Vad måste man ha för tid ungefär för en silvermedalj ?

Bockstensturen 2010
harley_1 skrev:
-------------------------------------------------------
> jag måste ju åka.....sen har jag åkt hela
> långloppscuppen!

+1
Kommer att köra elit, körde sist 2006, minns inte riktigt hur banan är.

Bockstensturen 2010
Jag tänkte åka för första gången. Tänkte höra om någon utgår från GBG och har en plats över i sin bil? Betalar givetvis för bensinen =)

Bockstensturen 2010
Jag och en kompis ska köra 100km herrar sport. Syftet är inte att slå världen med häpnad men försöka hålla en bra tempo och ha kul. Egentligen som en lång gbg happy ride typ.

Bockstensturen 2010
Jodå, 100km motion som vanligt. Går ut lätt och siktar på under 6 timmar denna gång. Om det inte blir blött som förra året vill säga, då gäller det bara att ta sig runt... Men nu ser det bra ut på yr.no, hoppas det står sig till på lördag!

Bockstensturen 2010
turen startar med 8 km asfalt och 12 km bra grusväg, är det en idee att pumpa upp däcken lite hårdare (kanske 4 bar) för att få bra rull, och sen släppa ut till "skogstryck" när man börjar närma sig stigarna?

/Aron

Bockstensturen 2010
fredrikw skrev:
> nej, man behöver aldrig 4 bar i ett par
> MTB-däck.
>
> själv kör jag på 1,5 bar hela loppet.

+1, eller kanske 1,6. Däcken är ju trots allt bara 47mm breda

Bockstensturen 2010
aronake skrev:
> turen startar med 8 km asfalt och 12 km bra
> grusväg, är det en idee att pumpa upp däcken
> lite hårdare (kanske 4 bar) för att få bra
> rull, och sen släppa ut till "skogstryck" när
> man börjar närma sig stigarna?
>
> /Aron

fredrikw skrev:
> nej, man behöver aldrig 4 bar i ett par
> MTB-däck.
>
> själv kör jag på 1,5 bar hela loppet.

Den tiden du skulle kunna tänkas tjäna förlorar du när du måste stanna och släppa ut trycket, du riskerar även att få fel tryck i däcken när du släpper ut utan möjlighet till mätare, eller du kanske har en avancerad handpump med dig. Oavsett så tror jag att du riskar för mkt med att mixtra med tryck under loppet, bättre att vänja dig vid ett tryck som funkar och köra på det och ha ett mindre orohetsmoment under loppet. Det gäller samma sak att inte behöva känna sig orolig för genomsslagspunka.

De flesta mtb-cyklister verkar lägga sig mellan 1.5-2.2 bar beroende på däckens tjocklek(större/mindre luftkammare) och cyklistens vikt, även om du kör slanglöst eller med slang verkar spelar roll.

Själv kör jag med slang, 2.2" däck med 2.0 bar, jag väger 79kg. Det funkar bra för mig och jag är nöjd med grepp och rull.

Bockstensturen 2010
Jag och en lekkamrat hade planerat på att köra både BST 100km på lördag och Mjörnrunt på racer 100km under söndagen men en förkylning för mig sätter stopp för det.

Inne på 3dje dagen med feber och rejäl hosta så det blir läkarbesök imorgon om inte febern släpper.

Dock orkade jag beställa en ny pendlar/vintertränar CX idag :)

Lycka till ni som ska köra, vädret ser ju lovande ut.

Bockstensturen 2010
jeppman88 skrev:
> Vad kommer ni köra för däck? Minns inte hur
> banan ser ut. Klarar man sig på furious fred om
> de är torrt?

FF blir säkert kanon, själv kör jag Maxxis Monorail...

Bockstensturen 2010
jeppman88 skrev:
> Man kanske skulle kunna köra racing Ralph bak och
> furious fred fram:)

Det låter som en märklig kombination, varför vill du ha sämst grepp fram?

Bockstensturen 2010
fredrikw skrev:
> jeppman88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man kanske skulle kunna köra racing Ralph bak
> och
> > furious fred fram:)
>
> Det låter som en märklig kombination, varför
> vill du ha sämst grepp fram?

Ja tycker de är skönt att ha bra grepp på bakhjulet i små klättringar och uppförsbackar. Har sett att vinnarna brukar köra tvärtom... Men blir de inte slirigt uppför?

Bockstensturen 2010
Om du inte tycker att du får tillräckligt bra grepp bak för att klara av klättringar behöver väl inte betyda att du ska göra det svårare att styra cykeln? Du vet att det inte är tvång att ha olika fram- och bakdäck va? =)

Bockstensturen 2010
Ja trodde de var en oskriven lag;) haha hur mycket stök är de, de ja minns från 2006 var att de var ganska mycket mysig stig under massa lövträd:) haha vilken annan tävling kan man jämföra den med?

Bockstensturen 2010
mysig stid under en massa lövträd är en fin beskrivning. Är det torrt så är det så, är det blött som förra året är den värre ;)

Vet inte vad man kan jämföra den med, asfalt, traktorväg, backar, mysig lövskogsstig, åkerstigar, asfalt, grässtigar, stenig gångväg in till fästningen ungefär :)

Bockstensturen 2010
cerro skrev:
> mysig stid under en massa lövträd är en fin
> beskrivning. Är det torrt så är det så, är
> det blött som förra året är den värre ;)
>
> Vet inte vad man kan jämföra den med, asfalt,
> traktorväg, backar, mysig lövskogsstig,
> åkerstigar, asfalt, grässtigar, stenig gångväg
> in till fästningen ungefär :)
De känns som att du fick med det mesta haha. Kommer ihåg att åkerstigarna var ganska tunga, kan tänka mig att dem var sjukt tunga förra året(har förstått att de var lite blött då) de är inte så kuperat va? Några små men inte som Ludvika:p haha

Bockstensturen 2010
Själv sitter jag och spanar efter regn i väderleksrapporterna, förra årets tur va de roligtse jag gjort (förutom när jag tillverkade min son).
De värsta är endå hård vind norrifrån då blir sista sträckan in mot fästningen ren tortyr.

Michelin xcr dry2 slanglöst är mitt vinnande recept.

Boldtaar -> Det är buss från varberg till Åkalla där starten går, vill minnas att de är ~150kr för att få åka med (inkl cykel såklart).

Bockstensturen 2010
Jag ska köra i H40.
Kör med den något märkliga kombinationen NN UST 2,25 fram (med gegga i) och Specialized FastTrak 2,0 bak - med slang... Fick tag på en tryckmätare igår; den visade 1,3 bar bak och 1,4 bar fram... ska nog trycka i lite mer till BST (i a f bak). Kör FS förresten...

Bockstensturen 2010
NN är ju sjukt grova, har bara kört dem en gång under långloppscupen i år(billingen) Hur tänkte schwalbe när dem gjorde ett däck som heter racing Ralph och ett som heter rocket ron.johan@signsupply.se Hur ska man då kunna skriva FF, NN och sen RR hehe då vet man ju inte vad man menar!!

Bockstensturen 2010
FS_J skrev:
> Själv sitter jag och spanar efter regn i
> väderleksrapporterna, förra årets tur va de
> roligtse jag gjort (förutom när jag tillverkade
> min son).

hmm, hoppas du får tråkig tur i år ;) Regnet förra året var ju sjukt, aldrig slitit så på ett långlopp och aldrig behövt byta lager i hjul och grejjer efter en tävling eller någonsin annars. Slet sönder allt förra året kändes det som, inkl psyke. Usch vad blött det var.

Bockstensturen 2010
cerro skrev:
> FS_J skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Själv sitter jag och spanar efter regn i
> > väderleksrapporterna, förra årets tur va de
> > roligtse jag gjort (förutom när jag
> tillverkade
> > min son).
>
> hmm, hoppas du får tråkig tur i år ;) Regnet
> förra året var ju sjukt, aldrig slitit så på
> ett långlopp och aldrig behövt byta lager i hjul
> och grejjer efter en tävling eller någonsin
> annars. Slet sönder allt förra året kändes det
> som, inkl psyke. Usch vad blött det var.

=) Jodu Cerro, visst var de en prövning utan like för både förare och maskin men jag minns de ändå med glädje (kanske just för att jag vann min klass, iår blir de värre)
Jag slog följe med killen på enduron (haren) som till och med han hade problem i leran.

Men då hade kanske andra än oss som är lite långsammare de ändå tuffare, kan tänka mig att de var helt sönderkört för de sista, ett konstant lerdike

Hur de än blir så kan man lita på att Varbergs skogarna bjuder upp till dans!

Bockstensturen 2010
Å så var genrepet fixat på bergsknallarna ovenför Mölndal... 1:40 ute i leran avslöjade inga större brister på prylarna, men jag tjongade till en pedal som måste fixas. Så skall man behöva gå omkring och oroa sig för att lagren i den harvar ihop också.

Trevlig väderprognos! Lördag är så nära att man nästan vågar tro på den.

Nu är det pastaladdning som gäller, ha det gött...

Bockstensturen 2010
Är det inte någon som har varit ute och sett hur lerigt det är i år? Jag hoppas att det lyckas torka upp och bli fint då det var bambi på hal is i fjor när däcken var packade med lera...

Bockstensturen 2010
Jag har en ledig plats över i bilen om någon är sugen.Kör ifrån Lund. Först till kvarn.
Alternativt att någon annan har en ledig plats i sin bil o kör ifrån Malmö-Lund området
Skicka PM

Bockstensturen 2010
Mats_K skrev:
> Gött, nu har yr.no slängt in lite mer sol i
> prognosen...

Nu ser de ju riktigt bra ut!:)

Tillbaka
Topp