Bokföra träning

Bokföra träning
örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej men hallååå alla sluta tramsa det är på
> allvar!! Jag brukar bokföra allt med min get.

bockföra är ordet du letar efter...

som svar på orginalfrågan; www.funbeat.se

Bokföra träning
JPKC skrev:
> Loggar allt i WKO+ som är Training Peaks
> programvara för effektmätare. Innan dess körde
> jag allt i excel.

Nöjd? Kostand? Kompabilitet med Polar och/eller Garmin? Jag har sneglat på det ett tag nu utan att riktigt få grepp om det.

Bokföra träning
Hmmm, får nog bli i excel där man kan få fram den statistik som man vill.
För mig är det inte så viktigt men på något sätt vill man ju få grepp om hur man utvecklas.
Positivt eller negativt, övertränad eller i form?

Bokföra träning
Tycker det räcker med anteckningsbok.

Det är ju inte nån avancerad statistik man är ute efter. Man vill kunna se att "oj, nu har min prestation försämrats/förbättrats/varit oförändrad senaste två veckorna, jag får se över min träning, kost och vila". Detta åstadkommer man med enkla medel, bara anteckna tid/sträcka/vikt eller vad det nu är, plus nån kommentar kanske: "Kände mig trött", "kändes hur lätt som helst" etc.

Att basunera ut vilken träningsnarkoman man är på funbeat är alltså inte nödvändigt.

Bokföra träning
ttfh skrev:
> Att basunera ut vilken träningsnarkoman man är
> på funbeat är alltså inte nödvändigt.

Man kan ju dölja sin träningskalender för andra.

Jag använder Funbeat (med dold profil), träningsrundor har jag på Garmin Connect och så plitar jag ner det mesta jag gör i bloggen.

Senast ändrad:
Bokföra träning
SportTracks, till det finns en massa plugin bla ett som gör att man enkelt kan skicka över träningen till Funbeat så kompisarna får något att oroa sig för inför säsongen.

Bokföra träning
Är supernöjd med WKO+. Dock krävs det en effektmätare för att det ska vara någon idé. Programmet är skapat för att använda effektdata som grund. Kostar ca $100 på trainingpeaks.com.

Sedan kan man använda trainingpeaks onlineverktyg som inte kräver effektmätare. Kör man på deras premiumvariant får man daglia pass mejlade till sig (upplagt efter Joe Friels filosofi). Det kostar ca $100 per år.

Bokföra träning
Hur är det, är WKO+ markant bättre på att analysera effektdata än t.ex. SportTracks? Kan man vrida och vända på datan på fler sätt så att säga, eller vad är det som är bättre?

Bokföra träning
Jag har inte använt SportTracks så jag kan inte jämföra med WKO+. Gå in och kika på trainingpeaks.com så får du se vilka funktioner som erbjuds. Jag gillar TP's träningskvantifierande genom termerna TSS, ATL, CTL och TSB som ger en en äkta känsla för hur mycket och hårt man tränar istället för att stirra sig blind på tid och mil.

Bokföra träning
Jag loggar i SportTracks 3.1. Har testat lite olika och är nöjd med SportTracks, mycket pga de olika plugins som man kan lägga till. Överföringen från Sporttracks till funbeat.se går smidigt. Fast där handlar det endast om den "sociala" biten och dela med sig av tränings/tävlingserfarenheter...

Bokföra träning
Kör endomondo och Garmin training center ..Kör mac så har för mig att Sporttracks inte finns även om det troligt går att få det att fungera med crossover.. Håller även på att skriva ett program för att konvertera suunto sdf filer (utan gpsdata ) till .tcx eller .gpx för att kunna logga de passen där jag får sdf filer ...(pulsbaserade spinningpass där jag inte har min garmin)

Bokföra träning
Purra skrev:
> Kör endomondo och Garmin training center ..Kör
> mac så har för mig att Sporttracks inte finns
> även om det troligt går att få det att fungera
> med crossover.. Håller även på att skriva ett
> program för att konvertera suunto sdf filer (utan
> gpsdata ) till .tcx eller .gpx för att kunna
> logga de passen där jag får sdf filer
> ...(pulsbaserade spinningpass där jag inte har
> min garmin)

Det där är ju riktigt surt, att Suunto inte släpper sin data i ett standardformat. Jag är sugen på nya Suunto Ambit, men är tveksam just för att jag inte kan peta in data var som helst. Suunto gör bra hårdvara och har bra algoritmer, men deras mjukvara (MovesCOunt) är inte mycket att hänga i julgranen.

Ah, annars använder jag endomondo, funbeat eller garmin connect beroende på pryttel. Funbeat är den app jag loggar allt i, därför är det så bra att kunna importera .gpx-filer från garmin och endomondo.

Senast ändrad:
Bokföra träning
SportTracks verkar ha ett tillägg som fixar import från Suunto T6c:

"Suunto Device
by DeadManMac
This plugin will allow you to import data directly from your Suunto T6, T6C, or T6D heart rate monitor. It also allows you to see a graph of R-R intervals alongside the heart rate data, so you can see what the quality of the signal was like.

Plans for future releases:
-Read/Edit watch settings
-Better graphing including calories, EPOC, and temperature.
-R-R analysis of some kind
-Any other ideas? Leave them in the comments."

Bokföra träning
Sporttracks är klockrent, inne på tredje året.

Fördelen är att man kan analysera sönder det mesta, och så kan man hålla koll på alla möjliga sorters träning. Pulszoner, effektzoner, hastighetzoner you name it.

Hjälper inte att man är statistiknörd.

Kör Funbeat också (via knapptryckning i Sporttracks) för att gnabbas med grabbarna.

Bokföra träning
Tycker Golden Cheetah rockar, speciellt om man kör Linux. Har testat sportracks, men för mycket små grejer jag stör mig på...

Sen måste man ju ha betal versionen. GoldenCheetah är OpenSource, nu har precis 2.1 släppts ,http://www.goldencheetah.org/release-notes.html
GoldenCheetah 2.1
New Features and Enhancements
FIT file support for Mac OSX - Rainer Clasen
SRM 5 - Rainer Clasen
Aerolab Improvements - Damien Grauser
O-Sync Macro X device support - Damien Grauser
Air density (RHO) Calculator - Steven Gribble
Virtual Power - Darren Hague
GoldenCheetah JSON - Mark Liversedge
Support TrainerRoad.com TCX Files - Mark Liversedge
Garmin GPX - Greg Lonnon
Sigma SLF/SMF - Frank Zschockelt